Waar baal je van?? [deel 7]

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Waar baal je van?? [deel 7]

Berichtdoor DeLange » 15 okt 2019 16:40

MoesTuin schreef:Precies.
Onderzoekt de Schriften ( dat betekende de naam van Ereunao, hij legde me het een keer uit de betekenis van zijn forum naam)

Maar dat is het.... onderzoekt voort durend de schriften, zelf(!)
Dus niet omdat de dominee het zegt of de oudvaders of wie dan ook.
Nee, onderzoekt de Schriften, zelf....in overleg met de Heer,
"Heere maak mij Uw wegen bekend"
Machtig is dat, die wegen zijn vaak zo geheel anders......

Bij ons is geen zondagse Samenkomst dezelfde.....
(toch echt een kerk waar rondom iedere Samenkomst de Heere Jezus Christus centraal staat, laatst nog in de vorm van een maaltijd dienst)
Het gaat er niet om of we vrijzinnig of reformatorisch of evangelisch of wat dan ook zijn.
Het maakt me niet warm of koud, al die vooroordelende hokjes achtige indelingen waarin men je in wilt stoppen en je mond houden verder, etiket voor je aardse leven krijg je opgeplakt.... gelukkig ben je als je in Geloof wel beter weet.....
Zijn we van Christus daar gaat het om, in en uit geloof...

Veel reformatorisch mensen lopen denk ik vast binnen hun eigen gezindte (kritisch zijn mag immers niet lees je al terug)
Dit is een groot gevaar, want zich reformatorisch noemende mensen houden hun mond en hoppen mee in de reformatorische flow en omdat het zo hoort doen ze het ook maar (eigen persoonlijk geloof of eigen mening en denken wordt uitgeschakeld).
Dit geldt lang niet voor iedereen, maar dit komt meer voor dan je denkt....en is een groot gevaar van binnen uit....ken genoeg voorbeelden hiervan....zoals de jongeman van 21 die zolang hij thuis woont mee moet naar de kerk en dat maar doet voor de lieve vrede, maar niet kan wachten tot hij het huis uit kan.
Of het meisje dat wel naar de kerk meeging omdat het moest maar er doordeweeks op los leefde....ze was er van overtuigd toch al verloren te zijn dus wat maakte het allemaal nog uit.
Dat maakt me zo verdrietig....
Ze was bij ons stagiaire en is helemaal los gegaan na een benauwende opvoeding gevlucht in vriendje waarvan ze zwanger werd en verplicht moest trouwen en na enkele jaren uit elkaar....


Waarom doen we de dingen hoe we ze doen, met welke intentie?

Zelf ben ik iets meer een buitenstaander. Misschien dat sommigen hier juist weer andere ervaringen hebben. Ik kan me indenken dat ze dan moeite hebben met christenen die hun kerk dan ook steeds kritisch beoordelen. Lastig..
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Waar baal je van?? [deel 7]

Berichtdoor DeLange » 15 okt 2019 16:43

Mortlach schreef:Dat leek echter wel de insteek van Cornelis. Zo van "Ik kom binnen en zal iedereen wel even vertellen hoe het zit met dat Woord van God want ze doen het allemaal helemaal fout met hun dwalingen." Dat vind ik arrogant en dat zeg ik dan ook. En dan is het ineens slechts een 'getuigenis' en zijn ze zelf 'de grootste zondaar' maar bij die houding hoort volgens mij ook een beetje bescheidenheid en willen luisteren naar elkaar. Ik ben hier op het forum om gesprekken met mensen te hebben; als ik op zoek ben naar iemand die een hoorcollege tegen me afsteekt, dan ga ik wel terug naar de universiteit.

Wat je hier zegt liep ik ook tegen aan.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Waar baal je van?? [deel 7]

Berichtdoor MoesTuin » 15 okt 2019 17:52

DeLange schreef:Zelf ben ik iets meer een buitenstaander. Misschien dat sommigen hier juist weer andere ervaringen hebben. Ik kan me indenken dat ze dan moeite hebben met christenen die hun kerk dan ook steeds kritisch beoordelen. Lastig..


Je bent geen buitenstaander als je gelooft in de Heer Jezus Christus
"hun kerk"
Onze kerk?
Er is niets van ons bij!
de kerk denkt heel wat te zijn soms maar stelt niks voor in het licht van de Gemeente (één in Hem) van de Heere Jezus Christus.
Ik ben de laatste dagen erg bezig met Ereunao, onze mede forummer die (hij getuigde er rijk van) nu mag zijn bij Zijn Heere en Heiland.
De Heere der heren en Koningen der koningen.
En ik heb er tranen om gelaten hoe er ook met hem is om gegaan hier.....op dit forum.
Tot op zijn laatste posting, een dag voor zijn overlijden.
Maar hij bleef altijd vriendelijk....en sloot af met een groet, iedere posting, of bedankte zoals hij dat noemde zijn opponenten.
En nu .... het gaat gewoon door....het elkaar afvallen...
Maar het gaat om samen in geloof elkaar te vinden, één in Hem....
Één Gemeente van Christus .... Ereunao maakt er nu deel van uit....wat een vreugde zal dat wezen.

De hele christelijke feestcyclus is het altijd door: Jezus zien.
Kerstfeest is: Jezus in de kribbe zien.
Goede Vrijdag is: Jezus op het kruis zien.
Pasen is: Jezus boven het geopende graf zien. Pinksteren is: Jezus in ons eigen hart zien.
En Hemelvaart is: Jezus in de hémel zien.

Laten we elkaar daarin vinden iedere keer weer
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Waar baal je van?? [deel 7]

Berichtdoor DeLange » 15 okt 2019 18:50

MoesTuin schreef:Je bent geen buitenstaander als je gelooft in de Heer Jezus Christus
"hun kerk"
Onze kerk?
Er is niets van ons bij!
de kerk denkt heel wat te zijn soms maar stelt niks voor in het licht van de Gemeente (één in Hem) van de Heere Jezus Christus.
Ik ben de laatste dagen erg bezig met Ereunao, onze mede forummer die (hij getuigde er rijk van) nu mag zijn bij Zijn Heere en Heiland.
De Heere der heren en Koningen der koningen.
En ik heb er tranen om gelaten hoe er ook met hem is om gegaan hier.....op dit forum.
Tot op zijn laatste posting, een dag voor zijn overlijden.
Maar hij bleef altijd vriendelijk....en sloot af met een groet, iedere posting, of bedankte zoals hij dat noemde zijn opponenten.
En nu .... het gaat gewoon door....het elkaar afvallen...
Maar het gaat om samen in geloof elkaar te vinden, één in Hem....
Één Gemeente van Christus .... Ereunao maakt er nu deel van uit....wat een vreugde zal dat wezen.

De hele christelijke feestcyclus is het altijd door: Jezus zien.
Kerstfeest is: Jezus in de kribbe zien.
Goede Vrijdag is: Jezus op het kruis zien.
Pasen is: Jezus boven het geopende graf zien. Pinksteren is: Jezus in ons eigen hart zien.
En Hemelvaart is: Jezus in de hémel zien.

Laten we elkaar daarin vinden iedere keer weer

Dat ben ik ook met je eens. Dus Ereunao is niet meer onder ons. Dat wist ik niet. Altijd moeilijk, zo'n afscheid, maar fijn dat hij zich bij de Vader thuis mocht weten.
Maar goed, ik wist voor dat ik dit forum zou bezoeken, dat reformatosche christenen niet allemaal even positief staan tegen over "wij", de christenen van andere kerken. Ik verwacht dat niet zo te veranderen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waar baal je van?? [deel 7]

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2019 19:54

Zie topic “in memoriam” in het subforum Refoweb
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Waar baal je van?? [deel 7]

Berichtdoor DeLange » 15 okt 2019 20:03

Marnix schreef:Zie topic “in memoriam” in het subforum Refoweb

Dank je
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waar baal je van?? [deel 7]

Berichtdoor Chaya » 16 okt 2019 14:54

irmo schreef:Overdrijven is ook een vak Chaya. Ja, er zijn hier niet meer veel echt reformatorischen.
Maar aan de andere kant, dit forum is ook breder dan dat. En af en toe kunnen de "refo's" die er wel zijn, ook behoorlijk hard en bot uit de hoek komen naar een ander.

Om een voorbeeld te geven:kijk naar dat katholiekentopic van Teus van laatst. Dat had een heel mooi topic kunnen worden, waar we elkaar vragen hadden kunnen stellen en van elkaar hadden kunnen leren. Maar nee, er werd alleen maar gehakt op iedereen die ook maar even anders dacht en er werd vervolgens ook nog even fijntjes medegedeeld dat iedereen die niet in een protestantse kerk zat minimaal, de hel kon verwachten. Om over mijn eigen godsdienst nog maar te zwijgen, want daar hoef ik helemaal niet over te beginnen.

Sorry Irmo, dat katholiekentopic heb ik niet gevolgd. Dus ik weet ook niet wie er heeft zitten hakken.
Maar het begrip refo is hier uiterst ruim, zoals jij ook weet.

En iemand hoeft niet onder dat begrip te vallen, om toch eenswillend te worden met elkaar. Schaapje kwam uit de evangelische kerk, maar ik vond haar bijdragen altijd heel fijn.
Met naamloos kan ik ook geregeld echt wel instemmen, inhoudelijk bedoel ik dan.
En het gaat er niet om wie er nu wel of niet gelijk heeft, dat heb ik al ettelijke keren gezegd. Zo wordt het gedraaid ja, maar dat

Nogmaals, dit forum is voortgekomen uit de REFORMATORISCHE kerken, en daarbij worden anderen van harte uitgenodigd mee te doen. Maar niet om vervolgens alles wat van waarde is en waar wij graag aan vast willen houden, stelselmatig onder te laten graven met termen als, traditie, achterhaald, ouderwets, niet bijbels enz.

En was het dan maar iemand van "buiten". Als iemand als Mortlach dat vindt, begrijp ik dat! Maar nee, het zijn je medekerkgangers, leden van dezelfde kerk en van een kerk uit dezelfde flank. En niet een keertje, zoals dat in elke gemeente (ook in de onze) voorkomt. Nee, alles alles wat ik zeg wordt
betwijfeld, weggezet, bekritiseerd.
Alsof ik een mening verkondig uit de pruikentijd, uit een restantje uit het gezelschapsleven.
Terwijl ik niet eens behoor tot de uiterst rechtse flank! Die durven hier niet eens meer te posten. Ik zou ook wel uitkijken.

Ik probeer vriendelijk te blijven, maar het wordt mij weleens te veel ja. Dan borrelt er irritatie omdat ik altijd dezelfden op mijn nek krijg.
Ik hoef geen medelijden, ik ben niet zielig, maar ik leg uit waarom ik ook weleens boos word.

En voorzover ik me herinner heb ik jou nog nooit belaagd. Toch? 8-[
DeLange schreef:Dat is wel betreurenswaardig. Ik denk namelijk dat er ook heel veel kracht ervan uitgaat. De ruimte om je geloof te kunnen uiten op Refoweb moet er als reformatorische christen er wel zijn. Daarom ben ik juist hier, om daar ook kennis van op te doen.

Ik krijg geregeld lieve pb's. Meestal van meelezers die zelf niet reageren.
Ik heb geenszins de wijsheid in pacht, of meen DE waarheid te hebben.

Maar ik kan NIET mee met dat alles maar goedpraten, het moderne evangelie, het altijd maar kunnen jubelen, nooit strijd kennen, nooit twijfel,
want zo kan ik het niet terugvinden in Gods Woord.
Wie stilgezet (of bekeerd) wordt door de Heere, wordt in de strijd geworpen. Dagelijks!
Want de satan valt nooit lege schepen aan, wel volle.
En ja, satan bestaat! Ook dat wordt hier door sommigen ontkend.

Ik vind het zo verdrietig om te zien hoe het moderne denken is doorgedrongen tot in alle lagen van de kerken.
En alhoewel ik het vaak niet met naamloos eens ben, zij toont wel aan dat ze in ieder geval moeite doet, serieus onderzoekt en niet grabbelt uit de grabbelton voor teksten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Waar baal je van?? [deel 7]

Berichtdoor DeLange » 16 okt 2019 19:00

Chaya schreef:Ik krijg geregeld lieve pb's. Meestal van meelezers die zelf niet reageren.
Ik heb geenszins de wijsheid in pacht, of meen DE waarheid te hebben.

Maar ik kan NIET mee met dat alles maar goedpraten, het moderne evangelie, het altijd maar kunnen jubelen, nooit strijd kennen, nooit twijfel,
want zo kan ik het niet terugvinden in Gods Woord.
Wie stilgezet (of bekeerd) wordt door de Heere, wordt in de strijd geworpen. Dagelijks!
Want de satan valt nooit lege schepen aan, wel volle.
En ja, satan bestaat! Ook dat wordt hier door sommigen ontkend.

Ik vind het zo verdrietig om te zien hoe het moderne denken is doorgedrongen tot in alle lagen van de kerken.
En alhoewel ik het vaak niet met naamloos eens ben, zij toont wel aan dat ze in ieder geval moeite doet, serieus onderzoekt en niet grabbelt uit de grabbelton voor teksten.


Nou ben ik dit wel met je eens. Het bekende welvaardevangelie. Niet overal is dat even sterk, maar het feit dat God ons door het vuur laat gaan en het lijden gebruikt om ons te zuiveren is wel onderbelicht in veel kerken. Dat satan volle schepen aanvalt is maar al te waar. Daarom moeten we ook onze geestelijke wapenuitrusting aanhebben. Dat houdt in "geloof, liefde, gebed, ethiek, Gods Woord tot je nemen en bereid zijn het evangelie te brengen."

Maar laten we niet alles over één kam scheren. Veel evangelischen weten ook dat ze door een louterend vuur gaan. Zo bestaat er het beeld van de arend die gedragen door de Geest opstijgt, waarbij hij des te sterker in stormen opstijgt. Verder van de wereld vandaan en dichter bij God.

De fout dat veel christenen maken is dat ze over en weer elkaar bestoken. Dat maakt naar buiten toe het christendom zwak. Het staat dan bekend om een intern verdeeld geloof, waar mensen elkaar om de oren slaan. Zo drijft satan een wig tussen christenen. Ook dat nog.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waar baal je van?? [deel 7]

Berichtdoor Chaya » 17 okt 2019 11:14

DeLange schreef:Maar laten we niet alles over één kam scheren. Veel evangelischen weten ook dat ze door een louterend vuur gaan. Zo bestaat er het beeld van de arend die gedragen door de Geest opstijgt, waarbij hij des te sterker in stormen opstijgt. Verder van de wereld vandaan en dichter bij God.

Ik scheer niemand over een kam. In principe overstijgt het kerkmuren.
Maar het is van tweëen één, of voor eeuwig behouden of voor eeuwig verloren. En zie dat maar eens terug te vinden bij sommigen.
DeLange schreef:De fout dat veel christenen maken is dat ze over en weer elkaar bestoken.

De christenen bestoken elkaar niet, maar elkaar's standpunten! Dat is dus iets anders.

Je kunt niet iedereen hier over de bol aaien en zeggen: jij hebt ook gelijk hoor, Jezus is voor iedereen gestorven.
M.a.w. je komt in de hemel, ongeacht wat....
Kun jij dat zo terugvinden in de Bijbel?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Waar baal je van?? [deel 7]

Berichtdoor DeLange » 17 okt 2019 13:44

Chaya schreef:Ik scheer niemand over een kam. In principe overstijgt het kerkmuren.
Maar het is van tweëen één, of voor eeuwig behouden of voor eeuwig verloren. En zie dat maar eens terug te vinden bij sommigen.

De christenen bestoken elkaar niet, maar elkaar's standpunten! Dat is dus iets anders.

Je kunt niet iedereen hier over de bol aaien en zeggen: jij hebt ook gelijk hoor, Jezus is voor iedereen gestorven.
M.a.w. je komt in de hemel, ongeacht wat....
Kun jij dat zo terugvinden in de Bijbel?

Wat ik hier zie is een hoop misverstanden op het forum. Mensen die langs elkaar heen praten. Zich niet met hun geloof gekend weten, door de ander. Zich niet herkennen in wat de ander zegt.

Wat je hier zegt: dat iedereen in de hemel komt, geloofd hier misschien ook wel niemand. De lege hel? Nee. Ik ken in de PKN mensen die dat geloven, dat iedereen naar de hemel gaat. We hadden zelfs een dominee die dat onderwees. Hem heb ik daarvoor nog uitvoerig aan de telefoon gehad. Maar in onze kerk bijvoorbeeld, tref ik ze niet.

Het is daarom een aanrader niet voor de ander zijn geloof in te vullen.
Zo heb ik in mijn jonge jaren een vlam uit de Gereformeerde Bond gehad. Een vakantieliefde van Beter
uit Reizen. Maar ik moest het uitmaken, want van haar ouders mocht ze niet met een "synodaal gereformeerde jongen" als ik thuis komen, hoewel ik bereid was naar haar kerk te gaan. Maar nee, ik zou haar volgens hen mee de hel in sleuren. Dus het was of ik er uit, of zij eruit. Ze moest tussen mij en haar ouders kiezen. Zelfs mijn oud tantes begonnen zich ermee te bemoeien. Ja, ik moest uitkijken met die bonders van het platte land (ze kwam van een Boerderij bij Groot Ammers) en kon het maar beter uit maken.

Ik zeg je, dat gaat niet meer over standpunten. Dat is puur leven uit vooroordelen en elkaar erin gijzelen. Ik heb daar jaren last van gehad, me zelfs door God verlaten gevoeld. Maar gelukkig heeft God me een lieve vrouw weten te geven. Ongeveer 15 jaar later. Ik moest dus wel geduld betrachten. :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waar baal je van?? [deel 7]

Berichtdoor Chaya » 17 okt 2019 14:06

DeLange schreef:Ik zeg je, dat gaat niet meer over standpunten. Dat is puur leven uit vooroordelen en elkaar erin gijzelen. Ik heb daar jaren last van gehad, me zelfs door God verlaten gevoeld. Maar gelukkig heeft God me een lieve vrouw weten te geven. Ongeveer 15 jaar later. Ik moest dus wel geduld betrachten. :D

Dat is 1 voorbeeld van 1 forummer.
Ik ben iets ouder dan jij, maar ik mocht als CGKse heus verkering hebben met mijn OGGiN vriend. Van beide kanten!
Er werd in mijn gehele familie niet moeilijk gedaan als er interkerkelijk werd getrouwd.
Dat is echt zo'n Franca Treur karikatuurtje.
Natuurlijk kwam het voor en ik denk nog wel.
En soms is er ook wel reden tot zorg.

Maar daar heb je het weer, we houden graag op het forum die karikaturen in stand, eindeloos herkauwend, zodat bepaalde figuren er weer hun plasje over kunnen doen.
Jij zegt het dan nog op een vrij milde toon, dus dat leest wel prettig.
Maar meestal gaat dit met veel hatelijkheid en frustratie er nog eens bovenop.

En beste deLange, je zult nu intussen wel ouder en wijzer zijn, maar wat mensen jou aandoen kun je God niet verwijten. Noch dat je dan aan Hem moet twijfelen.
Dus jij was een Jakob, gezien jouw 15 jaar wachten? :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Waar baal je van?? [deel 7]

Berichtdoor DeLange » 17 okt 2019 14:18

Chaya schreef:Dat is 1 voorbeeld van 1 forummer.
Ik ben iets ouder dan jij, maar ik mocht als CGKse heus verkering hebben met mijn OGGiN vriend. Van beide kanten!
Er werd in mijn gehele familie niet moeilijk gedaan als er interkerkelijk werd getrouwd.
Dat is echt zo'n Franca Treur karikatuurtje.
Natuurlijk kwam het voor en ik denk nog wel.
En soms is er ook wel reden tot zorg.

Maar daar heb je het weer, we houden graag op het forum die karikaturen in stand, eindeloos herkauwend, zodat bepaalde figuren er weer hun plasje over kunnen doen.
Jij zegt het dan nog op een vrij milde toon, dus dat leest wel prettig.
Maar meestal gaat dit met veel hatelijkheid en frustratie er nog eens bovenop.

En beste deLange, je zult nu intussen wel ouder en wijzer zijn, maar wat mensen jou aandoen kun je God niet verwijten. Noch dat je dan aan Hem moet twijfelen.
Dus jij was een Jakob, gezien jouw 15 jaar wachten? :wink:


Dank je. Maar ik wil er maar mee zeggen: het gebeurd van twee kanten uit. Vooroordelen en misverstanden.
Ondertussen had ik ook een vriend uit de Gereformeerde Bond die mee leefde en ik heb trouwens ook een hele goede vriend uit de CGK. Maar we bestoken elkaar dan ook niet met vooroordelen :D
Bij God deed ik toen mijn beklag, in de wetenschap dat God het beste met me voor heeft. Ik bad dat ik het gevoel had tussen wal en schip te leven. Want de bonders vinden ons te licht, de evangelischen zeggen dat we de Heilige Geest niet hebben en de katholieken denken dat we te zwaar zijn en mijn kerk is vergrijsd en iemand die niet in U geloofd zie ik niet zitten, hoe moet ik mijn vrouw vinden?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waar baal je van?? [deel 7]

Berichtdoor Chaya » 17 okt 2019 14:29

Nee joh, in het dagelijks leven praat je toch niet voortdurend over geloof en de verschillen in ligging e.d.
En de gouden tip voor verjaardagen is: begin nooit over geloof of politiek, dan houd je het gezellig. :D

En je hoeft ook niet bezig te zijn met hetgeen wat andere kerkgenootschappen van jouw genootschap vinden.
Want vraag je aan een OGGer wat hij van mijn kerk vindt en hij zal antwoorden: dat is veel te licht, daar zou ik het niet uithouden.
Vraag je het aan een gereformeerde PKNer, zal die antwoorden: zucht, die zwartekousenkerk is voor mij veel te zwaar.

Het is maar net aan welke zijde je staat.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Waar baal je van?? [deel 7]

Berichtdoor DeLange » 17 okt 2019 15:50

Chaya schreef:Nee joh, in het dagelijks leven praat je toch niet voortdurend over geloof en de verschillen in ligging e.d.
En de gouden tip voor verjaardagen is: begin nooit over geloof of politiek, dan houd je het gezellig. :D

En je hoeft ook niet bezig te zijn met hetgeen wat andere kerkgenootschappen van jouw genootschap vinden.
Want vraag je aan een OGGer wat hij van mijn kerk vindt en hij zal antwoorden: dat is veel te licht, daar zou ik het niet uithouden.
Vraag je het aan een gereformeerde PKNer, zal die antwoorden: zucht, die zwartekousenkerk is voor mij veel te zwaar.

Het is maar net aan welke zijde je staat.

Dat is zo. De strijd die jij benoemde over reformatorische christenen op dit forum, is een strijd die iedereen herkent. Want op het werk bijvoorbeeld praten we er al helemaal niet over, waar toch veelal vanuit gegaan wordt dat je niet gelovig bent, als meanstream Nederlander.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Waar baal je van?? [deel 7]

Berichtdoor DeLange » 17 okt 2019 15:57

Daarom had ik ook een probleem met discobezoek. Ik zat er meer dan tien jaar tussen die feestbeesten en trok ook wel eens de aandacht bij meiden, maar ik durfde ze niet te vragen of ze ook christelijk zijn en die kans is hoe dan ook daar gering. Ik heb mijn vrouw daar dan ook niet gevonden.

Kijk, daar kiezen velen voor water bij de wijn, onder de christenen die er zijn. Vaak krijgen ze een niet christelijk partner en komen dan alleen nog in de kerk om hun kinderen te dopen, het huwelijk en de begrafenis. Die kant wilde ik niet op gaan. En zo stromen kerken dan ook leeg.

Er zijn er trouwens die zonder hun partner naar de kerk gaan, maar velen haken later alsnog af. Vaak ook omdat ze hun kinderen er niet in mee krijgen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten