Zwanger worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Spam Antoinette (5)

Berichtdoor elvira (gast) » 27 apr 2010 13:52

(Als de mods vinden dat dit beter bij zwanger of bij kinderwens past, dan kan het natuurlijk graag verschoven worden, maar ik vond het niet zo goed passen)

Zwanger worden... hoeveel doe je er voor? Manlief en ik zijn van het type: we laten de pil weg en we zien wel, maar er zijn er ook, die daar uitgebreid mee bezig zijn. Op zich natuurlijk wel goed voor te stellen, maar ik vraag me wel af: waar ligt de grens? Ik slik bijv. foliumzuur... stel dat het nog wel een tijdje duurt, ga ik het dan de hele tijd nog slikken?
Of: Drink je nog alcohol, ook al weet je nog van niks?
Wat vinden jullie?

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: Zwanger worden

Berichtdoor pannenkoek » 27 apr 2010 14:03

Wij (ik) hebben niks geslikt. De eerste 3 kwamen 'gewoon'
Ik gebruik geen medicijnen, en drink ook niet ( vind het vies) dus daar hoefde ik niet op te letten. In tijden van erge hoofdpijn (niet zomaar hoofdpijn ) slikte ik wel een keer een paracetamol of zo. Maar ik kwam tot de ontdekking dat een beker goede hete anijsmelk ook hielp bij mij. Dus kon ik de para laten staan.
We waren er niet uitgebreid mee bezig. Ik was (ben) nl erg vruchtbaar.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 apr 2010 15:02

elvira (gast) schreef:(Als de mods vinden dat dit beter bij zwanger of bij kinderwens past, dan kan het natuurlijk graag verschoven worden, maar ik vond het niet zo goed passen)

Zwanger worden... hoeveel doe je er voor? Manlief en ik zijn van het type: we laten de pil weg en we zien wel, maar er zijn er ook, die daar uitgebreid mee bezig zijn. Op zich natuurlijk wel goed voor te stellen, maar ik vraag me wel af: waar ligt de grens? Ik slik bijv. foliumzuur... stel dat het nog wel een tijdje duurt, ga ik het dan de hele tijd nog slikken?
Wat vinden jullie?

Dit hadden mijn woorden kunnen zijn. Ik probeer niet zoveel wijn en bier te drinken. Maar zo nu en dan drink ik het wel. Ik vindt het ook lastig met bijv. pijnstillers. Omdat ik weleens van die hoofdpijn of maagpijn aanvallen heb. Vrij lastig.

Ik ben een poosje gestopt met het slikken van foliumzuur, maar heb het inmiddels wel weer opgepakt (is opzich niet erg als je dit slikt).

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 apr 2010 15:41

Ik ben gewoon met de pil gestopt en foliumzuur gaan slikken. Beide keren was ik gelijk zwanger, daarom ben ik de 2e keer een maand voordat ik stopte met de pil al gestart met foliumzuur. Ik drink sowieso weinig, maar het schijnt de eerste 4 weken nog niet zoveel uit te maken of je medicatie o.i.d. gebruikt en al;coholgebruik maakt ook nog niet uit. Er is dan nog geen bloedcontact de moeder en kind, dus schadelijke stoffen worden niet overgedragen.

Verder heb ik mij er niet zo mee bezig gehouden...al moet ik wel zeggen dat ik daar de kans ook niet voor heb gehad, omdat het zo snel ging. De 2e keer stond ik er nog anders in dan de eerste keer. Bij de eerste keer ben je toch nog erg afwachtend en vol vragen; kan ik wel zwager worden e.d. De tweede keer had ik dat helemaal niet, als er geen tweede gekomen was, was het ook goed geweest.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 27 apr 2010 18:49

je kan prima foliumzuur blijven slikken hoor, dat is zowiezo goed voor je :D

gezond eten helpt en beiden niet roken mocht je dat doen, dat schijnt fantastisch te helpen,

maar heel veel meer kan je er toch niet aan doen

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 27 apr 2010 19:14

Alle keren foliumzuur geslikt, waarbij de laatste keer een verhoogde dosis. Wat je teveel aan foliumzuur slikt, plas je weer uit en is niet schadelijk. Verder hebben we niet uitgebreid gerekend wanneer de beste tijd was etc. We hoopten wel vurig op een zwangerschap! Drinken doe ik niet zo veel, een enkele keer een wijntje of een glaasje port. Dat deed ik totdat ik wist dat ik zwanger was, daarna geen alcohol meer.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 apr 2010 19:54

Evelien schreef:
elvira (gast) schreef:(Als de mods vinden dat dit beter bij zwanger of bij kinderwens past, dan kan het natuurlijk graag verschoven worden, maar ik vond het niet zo goed passen)

Wat vinden jullie?

Dit hadden mijn woorden kunnen zijn. Ik probeer niet zoveel wijn en bier te drinken. Maar zo nu en dan drink ik het wel. Ik vindt het ook lastig met bijv. pijnstillers. Omdat ik weleens van die hoofdpijn of maagpijn aanvallen heb. Vrij lastig.

Ik ben een poosje gestopt met het slikken van foliumzuur, maar heb het inmiddels wel weer opgepakt (is opzich niet erg als je dit slikt).
je kan toch gewoon paracetamol slikken

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 apr 2010 19:56

hier elke keer pas foliumzuur gaan slikken toen ik al wist dat ik zwanger was. En dan nog vergat ik het wel eens te nemen :oops: verder waren wij er ook niet super veel mee bezig.. al werd dat wel moeilijker toen we een jaar bezig waren om zwanger te raken van Matteo.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 apr 2010 21:08

trijntjejohanna schreef:
Evelien schreef:

Wat vinden jullie?

je kan toch gewoon paracetamol slikken

een paracetamol werkt bij mij niet als ik een hoofdpijnaanval heb.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 28 apr 2010 11:16

Ik slik foliumzuur (al vergeet ik het de helft van de tijd) en voor de rest laat ik er niks voor. Eet gewoon rauw vlees etc. Als ik zwanger zou zijn weet je dat 2 weken na je eisprong al en volgens de HA maakt het echt niet uit als je dan nog een rauwe biefstuk of zo gegeten hebt.
Roken doe ik ook niet en heel af en toe neem ik iets met alcohol erin.
En als ik een pijnstiller nodig heb slik ik gewoon een ibuprofen (soms weleens 2 tegelijk)

zomaar
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaar » 28 apr 2010 13:02

Ik heb eigenlijk nooit wat geslikt aan foliumzuur od. en 3 keer zwanger geweest.
Slikte wel gewoon paracetemol als ik hoofdpijn of buikpijn had. Probeerde dit wel te beperken maar ja
soms moest je wel.

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 28 apr 2010 16:32

gisteren een examen gedaan, en toen toevallig ook over foliumzuur gehad.

Sommige vrouwen vinden het lastig om dit steeds te blijven slikken. Het is dus handig om het volgende te weten (maar misschien weten jullie dit allemaal al :wink: )

In de eerste weken van de zwangerschap wordt bij het kind de neuraalbuis gevormd, dit is de eerste aanleg van het centrale zenuwstelsel. In een latere fase ontstaan hieruit de hersenen en het ruggenmerg. Bij de vorming van deze neuraalbuis is foliumzuur nodig.

Vrouwen die zwanger willen worden wordt dan ook geadviseerd extra foliumzuur te gebruiken.
Dit moet je minstens 4 weken voor de bevruchting slikken tot 2 maanden na de bevruchting. Foliumzuur komt namelijk al van nature voor in veel producten die we dagelijks gebruiken. De functie van het extra slikken is puur in verband met de neuraalbuis...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 apr 2010 17:39

Mijn verloskundige vertelde zelfs dat het tot 20 weken geslikt moet gaan worden (nouja, niet moeten, maar het wordt aangeraden).

Ik heb het zelf wel geslikt, maar niet tot 20 weken, volgens mij ook wel gewoon sinds we probeerden zwanger te raken.
Roken deed ik al niet, en alcohol dronk ik zo minimaal, dat dat ook makkelijk was om te laten staan.
Verder hield ik wel mijn cyclus goed bij. Er zijn mensen die zeggen: ik ga niet zo krampachtig daarmee om hoor, we zien wel.
Maargoed, ik ben misschien nogal impulsief, maar toen wij een kindje wilden, wilden we het het liefst ook zo snel mogelijk (menselijkerwijs gesproken he!) dat ik daar echt wel op lette.

Nu hoefden wij niet zo heel lang te wachten, dus hield ik me niet zo heel erg bezig met wat ik anders had moeten doen ofzo.

Paracetamol slikken doe ik eigenlijk amper, misschien 2 per jaar ofzo, en ik weet niet meer of ik dat heb laten staan voor ik zwanger was :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 29 apr 2010 06:01

Foliumzuur is inderdaad voor het sluiten van de neurale buis. Ik geloof dat deze sluit tussen dat 22 en 26 van de bevruchting, dus het is vrij essentieel om foliumzuur te slikken voordat je weet dat je zwanger bent. Als je begint als je het eenmaal weet, ben je te laat. Overigens is het slikken van foliumzuur geen garantie dat je geen kindje met een open ruggetje, of andere zenuwstelsel afwijkingen krijgt. Maar de kans daarop wordt wel een stuk kleiner.

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 29 apr 2010 07:09

Dat klopt, Kirsten. Maar andersom geldt ook hetzelfde: als je geen foliumzuur hebt geslikt, krijg je niet automatisch een kindje met bijvoorbeeld een open-ruggetje of andere neurale-buis-defecten.

Terug naar “Archief”