Kirdneh schreef:Mij best maar in religie hoort het eigenlijk,
Tuurlijk ga ik bijbels aangeven waarom er verschil is tussen een bepaald volk en andere volkeren.
De originele Hebreeuwse woorden die in de Bijbel gebruikt worden voor ‘Zonen van God’ zijn ‘Benêj ha Elohim’. Benêj zijn de ‘zonen’; het woord ‘ben’ kennen we van namen als ben-jamin of ben-hadad. Elohim is het meervoud van ‘el’, dat sterk of machtig betekent. Dit woord el wordt vaak gebruikt als algemene naam voor God, goden en idolen. Vandaar de vertaling ‘zonen van God”. Maar een andere goede vertaling is ‘zonen van machtige mannen’, ‘zonen van overwinnaars’ of zelfs ‘krachtige jonge mannen’. Het boek Genesis maakt onderscheid tussen de nakomelingen van Seth en die van Kaïn. Genesis 5 volgt daarbij de godvrezende lijn van Seth. Adam, geschapen naar Gods gelijkenis (Lucas 3:38 zegt: Adam de zoon van God), verwekte een zoon ‘naar zijn gelijkenis’, Seth: “Toen begon men de naam des Heren aan te roepen.” Deze nakomelingen zijn allen zonen van God. Maar zij begonnen zich te vermengen met de zonen van Kaïn, en werden verleid om het kwade te doen: de zonen van God misdroegen zich. Je ziet hier een parallel met de eerste zonde. De vrouw zag dat de vrucht goed was, maar ze neemt die nog niet direct. De vrucht is vervolgens een lust voor het oog, dan begeerlijk en uiteindelijk kan ze de verleiding niet weerstaan. Hier is het nog erger. Zij zien dat de vrouwen mooi zijn en bedenken zich niet: ze nemen wie ze maar willen. Dat duidt op geweld. De Here zegt dan: “Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven nu zij zich misgaan hebben”. Let op dat er staat dat de mens heeft zich misgaan. God geeft de mensheid nog 120 jaar, en dan komt er een oordeel: de zondvloed.
Maar dit had ik al eens geplaatst.
Ik zal nog even wat dieper ingaan op dit stuk. Het is wel weer zonder bron, een hardnekkige gewoonte van je.
Kirdneh schreef:Mij best maar in religie hoort het eigenlijk,
Maken we er een religieuze topic van.
Kirdneh schreef:Tuurlijk ga ik bijbels aangeven waarom er verschil is tussen een bepaald volk en andere volkeren.
Nee, het verschil is tussen mensen en Sethieten. (zonen van Seth). Een geslachtslijst is heel iets anders dan een volk.
De originele Hebreeuwse woorden die in de Bijbel gebruikt worden voor ‘Zonen van God’ zijn ‘Benêj ha Elohim’. Benêj zijn de ‘zonen’; het woord ‘ben’ kennen we van namen als ben-jamin of ben-hadad. Elohim is het meervoud van ‘el’, dat sterk of machtig betekent. Dit woord el wordt vaak gebruikt als algemene naam voor God, goden en idolen. Vandaar de vertaling ‘zonen van God”.
Logisch. pas de kleinzoon van Noach, Nimrod, was de eerste heerser op aarde, bijbels gezien. Daarvoor waren er geen machtige heersers of idolen.
Maar een andere goede vertaling is ‘zonen van machtige mannen’, ‘zonen van overwinnaars’ of zelfs ‘krachtige jonge mannen’.
Dat waren dus geen Sethieten. Er is niets bekend over 'machtige sethieten' Overigens zijn 'krachtige jonge mannen' altijd nog mensen. Jij zou het verschil uitleggen tussen mensen en sethieten.
Het boek Genesis maakt onderscheid tussen de nakomelingen van Seth en die van Kaïn. Genesis 5 volgt daarbij de godvrezende lijn van Seth. Adam, geschapen naar Gods gelijkenis (Lucas 3:38 zegt: Adam de zoon van God), verwekte een zoon ‘naar zijn gelijkenis’, Seth: “Toen begon men de naam des Heren aan te roepen.” Deze nakomelingen zijn allen zonen van God.
Tja. Dat is gebruikelijk in de bijbel. Een geslachtslijn volgt altijd een patroon 'de zoon van' . Kain was net zo goed een zoon van Adam. Zijn vrouw moet een nakomeling geweest zijn van Adam. Een zus van kain. Dus Adams familie was allang uitgebreid. (bijbels gezien)
Seth is een zoon die Abel verving. Seth betekent "Vervanging". Niet iets van 'naar zijn gelijkenis'.
.Maar zij begonnen zich te vermengen met de zonen van Kaïn, en werden verleid om het kwade te doen: de zonen van God misdroegen zich.
Waar moesten ze zich anders mee vermengen? Het was allemaal familie.
Hier is het nog erger. Zij zien dat de vrouwen mooi zijn en bedenken zich niet: ze nemen wie ze maar willen. Dat duidt op geweld.
Welnee. In het hele OT trouwen mannen altijd met vrouwen die zij willen hebben. Dat duidt helemaal niet op geweld.
De Here zegt dan: “Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven nu zij zich misgaan hebben”. Let op dat er staat dat de mens heeft zich misgaan. God geeft de mensheid nog 120 jaar, en dan komt er een oordeel: de zondvloed.
Ja. Nu is de Sethiet ineens weer een mens? Wie heeft zich nu misdragen: De mens of de Sethiet?
http://www.gotquestions.org/nederlands/zonen-van-God.html