GG-dominee geeft commentaar op vrouw op lijst in Tholen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dikberkhout
Verkenner
Verkenner

GG-dominee geeft commentaar op vrouw op lijst in Tholen

Berichtdoor Dikberkhout » 08 feb 2010 19:06

De Thoolse campagne wordt nu al stekelig

Een kleine twee maanden voor de verkiezingen zijn de messen in Tholen al geslepen. Niet gek, want voor sommige partijen staat er heel wat op het spel.

(...)

Ook aan christelijke zijde staat het vizier op scherp, al komt de aanval uit onverwachte hoek. Dominee De Jongste van de gereformeerde gemeente in Tholen, die onlangs Rien Klippel terughaalde bij de SGP, ziet kennelijk alweer nieuwe gevaren. Hij opende frontaal een persoonlijke aanval op kandidaten van VVD en ChristenUnie (CU).

Bij de liberalen is Jack Werkman het haasje. Hij stapte over van de SGP naar de VVD. "Kennelijk een beginselloze opportunist", meent De Jongste. In het kerkblad neemt hij ook Mariska van Deelen van de CU op de korrel. De dominee vindt het betreurenswaardig dat een lerares van de reformatorische Eben Haëzerschool op de lijst staat voor de CU. Hij adviseert ouders toch vooral niet in de verleiding te komen om op haar te stemmen, ook al is ze dan misschien de lerares van hun kind.

Het is de vraag of die angst uit reformatorische hoek wel zo gegrond is. SGP-stemmers stappen echt niet zomaar over op de CU en al helemaal niet naar de VVD. De kans is zelfs groot dat de SGP na 3 maart gewoon weer de grootste partij is. De PvdA - nu de grootste fractie - heeft veel meer reden om met enige angst uit te kijken naar de verkiezingen.

Bron:
http://www.pzc.nl/regio/tholen/6097034/ ... NALYSE.ece

Ik blijf me over deze dominee verbazen...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: GG-dominee geeft commentaar op vrouw op lijst in Tholen

Berichtdoor JeeWee » 08 feb 2010 19:18

Daar verbaas ik me al lang niet meer over. Het raakt me wel keer op keer.
Dit soort zaken zijn namelijk lekker te behappen en zijn de maatstaf geworden voor rechtzinnigheid.

In onze kringen zijn dat twee punten: de vrouw in het ambt of als bestuurder en homoseksualiteit. Deze twee zaken zijn de splijtzwam geworden in de reformatorische gezindte. Met veel hete hoofden en koude harten

Onbegrijpelijk dat een dominee zo los gaat! Laat hem Gods liefde doorgeven in plaats van de gesel van zijn eigen schriftuitleg.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 08 feb 2010 19:21

Afschuwelijk.

Politiek hoort ook niet op de kansel (of in het kerkblad). Blijf bij je leest zou ik zeggen, en ga vooral anderen niet infecteren met ongegronde zwartmakerij.

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 08 feb 2010 19:24

Hij heeft waarschijnlijk gewoon het beste met de SGP voor...
Stap voor stap, weer een stapje verder.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 08 feb 2010 20:06

'gewoon'?

Asl predikant dien je je politieke voorkeur niet kenbaar te maken is mijn mening. Nu bestaat de kans dat hij zijn ambt ge(mis?)bruikt.

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 08 feb 2010 20:20

Hoezo moeten bekende Nederlanders zo nodig in reclamespotjes smeken om Haitie geld? Is dat dan ook geen misbruik van hun bekend zijn? Dat deden ze waarschijnlijk omdat ze zelf ook getroffen waren door de beelden en zo hun steentje bij wilden dragen.

Als een dominee bepaalde dingen signaleert die hem ernstig tegen de borst stuiten mag hij dan toch ook hier iets van zeggen? ALs hij verder nog maar gewoon zijn eigen werk ook uitvoert is daar toch niks mis mee?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 feb 2010 20:26

Oud nieuws, dit speelde een paar weken geleden al. Niet handig en ook niet netjes van ds. de Jongste.

Maar natuurlijk mag een ds. een politieke mening hebben en uiten, anders had de SGP nooit bestaan.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 08 feb 2010 20:29

keessie schreef:Hoezo moeten bekende Nederlanders zo nodig in reclamespotjes smeken om Haitie geld? Is dat dan ook geen misbruik van hun bekend zijn? Dat deden ze waarschijnlijk omdat ze zelf ook getroffen waren door de beelden en zo hun steentje bij wilden dragen.

Als een dominee bepaalde dingen signaleert die hem ernstig tegen de borst stuiten mag hij dan toch ook hier iets van zeggen? ALs hij verder nog maar gewoon zijn eigen werk ook uitvoert is daar toch niks mis mee?

Tja, volgens mij vroeg niemand om zijn mening. Maar wat me het meest stoort, is dat hij mensen persoonlijk aanvalt.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 08 feb 2010 20:38

Dit is inderdaad al oud nieuws, 'twee maanden' voor de verkiezingen, staat er en de verkiezingen zijn nu over één maand. In Tholen is er sowieso een hoop gedoe rondom deze verkiezingen, met overstappers, etc.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 08 feb 2010 20:42

coupe soleil schreef:
keessie schreef:Hoezo moeten bekende Nederlanders zo nodig in reclamespotjes smeken om Haitie geld? Is dat dan ook geen misbruik van hun bekend zijn? Dat deden ze waarschijnlijk omdat ze zelf ook getroffen waren door de beelden en zo hun steentje bij wilden dragen.

Tja, volgens mij vroeg niemand om zijn mening. Maar wat me het meest stoort, is dat hij mensen persoonlijk aanvalt.

Dus jij geeft nooit ongevraagd je mening? Dan ben je volgens mij redelijk uniek. Dat hij mensen persoonlijk aanvalt is inderdaad niet zo netjes.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 08 feb 2010 20:51

Niet in de media 8) .

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 08 feb 2010 22:11

Dat is echt appels met peren vergelijken. Van mij mag elke dominee zich in een tv-spotje vertonen om mensen op te roepen geld over te maken voor Haiti, maar niet om een politieke partij te promoten. Dat moet hij of zij aan de politici over laten. Mensen zelf laten nadenken ipv voorkauwen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 08 feb 2010 23:09

Een dominee moet/mag mensen tot Jezus leiden.
Het lijkt mij niet dat het de taak van een predikant is om publiekelijk waarschuwingen af te geven over zulke discutabele zaken als vrouwen in de politiek...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Dikberkhout
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dikberkhout » 08 feb 2010 23:38

Het mag dan oud nieuws zijn, in het RD en het ND heb ik er niet over gelezen. En het is ernstig genoeg om nog eens bij stil te staan. Het was ook niet eerder op dit forum gemeld.

Niet alleen dat iemand zo schaamteloos zijn persoonlijke opvattingen doordramt terwijl hij tot dienen geroepen is droevig. Maar daarnaast ook nog het persoonlijk aanvallen van een bij mijn weten goed functionerende partij om zijn vrouwelijke kandidaat. Ik vind sowieso dat predikanten erg terughoudend moeten zijn in het promoten van een politieke partij binnen de uitoefening van hun ambt. Daar kun je wel over schrijven, maar niet in de kerkbode maar op de opiniepagina van het RD. Of heel voorzichtig in een commentaar in een kerkelijk blad. Als je denkt dat het heil van de lezers daarmee gediend is, tenminste.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 09 feb 2010 01:46

TheKeimpe schreef:Oud nieuws, dit speelde een paar weken geleden al. Niet handig en ook niet netjes van ds. de Jongste.

Maar natuurlijk mag een ds. een politieke mening hebben en uiten, anders had de SGP nooit bestaan.

Die mag hij best uiten, maar om daar het kerkblad voor te misbruiken is niet netjes. Het kerkblad gaat immers over kerkelijke zaken en het lijkt me wat vreemd als kerkgenootschappen voor gaan schrijven op welke partij het individu moet stemmen. Als ik bij een bedrijf werk en daarvoor contacten met de klant onderhoud, is het ook niet de bedoeling dat ik in de correspondentie schrijf dat ik GroenLinks een uitstekende keus vind. Ach ik heb wel weer gelachen, dat er mensen zijn die tegen vrouwen in de politiek zijn vind ik altijd wel meewarig grappig.

Terug naar “Archief”