Johannes 19 vers 30

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

maboc
Sergeant
Sergeant

Johannes 19 vers 30

Berichtdoor maboc » 04 jan 2010 16:40

NBV Johannes 19 vers 30 schreef:Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest.

Hij gaf de geest .... is dat net zo als toen ik vanmorgen toen mijn computer het begaf "Zodan...die heeft de geest gegeven"
Of wordt hier bedoelt dat de Heilige Geest als het ware even teruggegeven wordt aan God. Jezus is dan werkelijk door God verlaten. (Ik zie een soort parallel met Mattheus 27 vers 46)
NBV Mattheus 27 vers 46 schreef:Aan het einde daarvan, in het negende uur, gaf Jezus een schreeuw en riep luid: ‘Eli, Eli, lema sabachtani?’ Dat wil zeggen: ‘Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?’
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Nanoe
Mineur
Mineur

Re: Johannes 19 vers 30

Berichtdoor Nanoe » 04 jan 2010 19:21

Hoe letterlijk moeten wij dat nemen?
Bedenk wel dat de bijbel vele jaren geleden is vertaald en dat er toen woorden werden gebruikt die we nu anders opvatten.
Daarnaast wordt er bij ons ook nog wel eens zeggen hij heeft de geest gegeven en wordt daar mee bedoelt dat diegene is overleden.
Zou dit niet hetzelfde zijn?
Wordt daar niet gewoon bedoelt dat Jezus stierf op dat moment?

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 04 jan 2010 20:36

Nanoe schreef:Hoe letterlijk moeten wij dat nemen?
Bedenk wel dat de bijbel vele jaren geleden is vertaald en dat er toen woorden werden gebruikt die we nu anders opvatten.
Daarnaast wordt er bij ons ook nog wel eens zeggen hij heeft de geest gegeven en wordt daar mee bedoelt dat diegene is overleden.
Zou dit niet hetzelfde zijn?
Wordt daar niet gewoon bedoelt dat Jezus stierf op dat moment?

Dat is wat ik vraag toch :-)
nuja...wellicht verwoord je het wat duidelijker.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 04 jan 2010 20:41

@Maboc:
Ik denk dat het gezegde over je computer een afgeleide zou kunnen zijn van Jezus' kruiswoord.

Overigens schrijven de vertalers van de Willibrordvertaling er het volgende over:
In het Grieks staat hier voor 'geven' een ongewoon woord, dat in v. 16a met 'overleveren' is vertaald): de evangelist ziet in de laatste ademtocht van Jezus een verwijzing naar het meedelen van de Geest, beschreven in Joh. 20,22. Thans geschiedt wat in Joh. 7,37-39 was aangekondigd. In het volgende tafereel (v. 31-34) wordt de vervulling van het aldaar aangehaalde schriftwoord ('uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien') aanschouwelijk afgebeeld.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 jan 2010 20:49

Doet mij denken aan jaren geleden toen de dominee aan de kinderen vroeg hoe het zat met de Heilige Geest. Het was Pinksteren.
Er viel een stilte. Dominee: "Wat bedoelen we als we zeggen dat iemand de geest geeft"?
Stilte... toen zei een joch van plm. 11, 12 jaar: "Dan ben je dood".
Dominee: "En wat nou als iemand de Heilige Geest niet heeft?"
Na weer even nadenken zei datzelfde joch: "Dan ben je hartstikke dood".
Dominee: "Gemeente, ik hoef niet meer te preken. Als u de geest geeft bent u dood, als de Heilige Geest ontbreekt bent u hartstikke dood". (Uiteraard preekte de dominee nog gewoon).

Maar als we kijken naar de tekst dat Jezus de geest gaf denk ik dat Hij op dat moment overleed. Niks meer, niks minder.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 05 jan 2010 12:03

Ik denk zelf dat ik er ook niet teveel achter moet zoeken.
Ik zie wel dat er in het grieks daadwerklijk pneuma (geest) staat.
Blijkbaar kenden de grieken dus ook de uitdrukking "de geest geven" of iets dergelijks.

@Riska: Dat had dat gozertje goed gezien. Die dominee zal wel hebben gelachen zeg.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 05 jan 2010 21:55

Ik denk dat Jezus hier iets deed wat geen mens ooit heeft gedaan of zal kunnen doen.
Hij riep "het is volbracht!" en hij stierf.
"Stierf" moet je dan lezen als een werkwoord, een actieve daad.

Nu hoor ik al direct de opmerking: pleegde hij dan zelfmoord?
Zelfmoord is iets anders. dan breng je je lichaam dusdanige schade toe zodat je aan de gevolgen overlijd.

Wat Jezus deed was heel iets anders. Zijn werk als verlosser was klaar. Hij had gedaan waarvoor zijn Vader hem gestuurd had. Jezus was in staat om zijn Geest over te leveren aan zijn Vader. Héél bewust dus...
The solution to a problem lies in finding the Solver...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 jan 2010 12:40

maboc schreef:
NBV Johannes 19 vers 30 schreef:Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest.

Hij gaf de geest .... is dat net zo als toen ik vanmorgen toen mijn computer het begaf "Zodan...die heeft de geest gegeven"
Of wordt hier bedoelt dat de Heilige Geest als het ware even teruggegeven wordt aan God. Jezus is dan werkelijk door God verlaten. (Ik zie een soort parallel met Mattheus 27 vers 46)

Het woord dat voor "geven" wordt gebruikt (paradidomi) betekent zoiets als "overgeven in de handen van iemand anders".
Het is een bewuste daad van Jezus.
Dat blijkt ook wel als je de paralleltekst in Luk. 23:46 ernaast legt:

Luk. 23:46 En Jezus, roepende met grote stemme, zeide: Vader, in Uw handen beveel Ik Mijn geest. En als Hij dat gezegd had, gaf Hij den geest.

En ook een eerdere uitspraak van Jezus:

Joh. 10:18 Niemand neemt hetzelve (nl. Zijn leven) van Mij, maar Ik leg het van Mijzelven af; Ik heb macht hetzelve af te leggen, en heb macht hetzelve wederom te nemen. Dit gebod heb Ik van Mijn Vader ontvangen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 06 jan 2010 13:58

Interessant hoor. Kennelijk heeft Jezus er op dat moment bewust voor gekozen de geest aan de Vader te geven (overgeven). Dat is wel spannend in die zin dat ik er zo nooit over na heb gedacht.

In tegenstelling tot wat ik eerder schreef, zoek ik nu dus toch wat meer achter "het geven van de geest" in dit verband, dan alleen maar overlijden.

(Ik ga er voor het gemak vanuit dat jullie NT Grieks goed genoeg is om hier over te schrijven :-))

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 06 jan 2010 21:14

Dag allemaal,

Over het sterven van Jezus wil ik nog het volgende zeggen, een bewerking van 'de korte verklaring'.

Na het uitroepen van het woord:
'VOLBRACHT',
dat heerlijke, centrale woord, kan Jezus nu sterven, tot de Vader gaan, ( Joh 16 v 10, 16 en 28) . Hij buigt zijn hoofd en geeft zijn geest, zijn menselijke geest, het meest innerlijke van zijn bestaan aan de Vader over

In al de Evangeliën staat dit gebeuren beschreven, maar wel met onderlinge subtiele verschillen. Die verschillen zijn alleen in de onderliggende Griekse tekst waar te nemen.

Marcus en Lucas houden het eenvoudig. De gewone uitdrukking voor sterven: de laatste adem uitblazen.
Maar Matth zegt het zó in het Grieks:
"Hij liet de geest van zich gaan".
En Johannes zegt het nog scherper:
"Jezus gaf de geest over aan de Vader".

Het sterven van alle mensen is een passief gebeuren: het overkomt ons. En verder dan dit gewone gaan Marcus en Lucas niet.

Maar hier zie je weer de verscheidenheid, die de vier evangelieën die meerwaarde geeft, die ragfijne verschillen in tekst, waaruit een totaalbeeld ontstaat, dat rijker is dan elk evangelie, hoe rijk ook, zou kunnen zijn op en in zichzelf.

Jezus sterven had iets passiefs, het was alleen gewoon menselijk al zo, dat hij, na al die vreselijke verwondingen, wel móest sterven. Maar daarnaast was dit sterven ook een 'afreizen van de geest'. Het was ook een thuisreis, een heengaan náar een plaats, een doel, een bestemming. Het was : het GEVEN van de geest. Bij onze Heer Jezus Christus, de grote Unieke, de Eenling, was zijn sterven een DAAD.

Daag
Ger

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 07 jan 2010 18:21

Misschien heeft het "de geest aan de Vader geven" te maken met het feit dat de Vader hem weer zal opwekken uit de dood?

Mar 14,28
Maar nadat ik uit de dood ben opgewekt, zal ik jullie voorgaan naar Galilea.’

Hand 13,30
Maar God heeft hem opgewekt uit de dood;

Rom 6,4
We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden.

Maar misschien lezen we er ook wel teveel in. Want er staat ook een aantal keer dat Jezus is opgestaan uit de dood.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 25 jan 2010 22:33

Mijns inziens wordt er bedoeld dat Jezus stierf op dat moment, maar dat ook bewust meemaakte...
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 feb 2010 09:22

Antoinette schreef:Mijns inziens wordt er bedoeld dat Jezus stierf op dat moment, maar dat ook bewust meemaakte...

Ik denk dat de tekst bedoelt te zeggen dat het sterven Jezus niet overkwam, maar dat Hij daarin ook zelf de touwtjes in handen had. Hij gaf de geest. Dat is een daad. Dat is dus wat anders dat de geest Hem ontnomen werd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 01 feb 2010 09:28

elbert schreef:
Antoinette schreef:Mijns inziens wordt er bedoeld dat Jezus stierf op dat moment, maar dat ook bewust meemaakte...

Ik denk dat de tekst bedoelt te zeggen dat het sterven Jezus niet overkwam, maar dat Hij daarin ook zelf de touwtjes in handen had. Hij gaf de geest. Dat is een daad. Dat is dus wat anders dat de geest Hem ontnomen werd.

Denk jij dat Jezus kon kiezen om wel/nog niet te sterven?
Of begrijp ik je dan verkeerd?
Dat Hij de geest gaf is toch een omschrijving van het sterven van een persoon, en toch niet een uitspraak die zo bedoeld wordt dat iemand kan kiezen?
Even wat heel anders "het sneeuwt" voor de verandering weer eens!! =D>
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 01 feb 2010 09:35

Jezus is toch ook God? Dus Hij heeft alles in Zijn hand. Ook het leven en sterven.
Dus de eerdere gegeven verklaring dat Hij zijn leven gaf en stierf als bewuste daad lijkt mij te kloppen.

Terug naar “Archief”