De Profeet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

De Profeet

Berichtdoor Tijn » 12 mei 2009 07:50

Afgelopen zondag sprak Feike ter Velde bij ons in de gemeente en in zijn preek zei hij: "Als je bijbel leest en je begrijpt iets niet, zoek dan eerst uit waarom je het niet begrijpt voordat je verder leest." Ik vond dit nogal treffend en moest denken aan een passage uit het Johannes evangelie, die ik eigenlijk niet zo goed snap:

Johannes hoofdstuk 1 schreef:19 Dit is het getuigenis van Johannes. De Joden hadden vanuit Jeruzalem priesters en Levieten naar hem toe gestuurd om hem te vragen: ‘Wie bent u?’ 20 Hij gaf zonder aarzelen antwoord en verklaarde ronduit: ‘Ik ben niet de messias.’ (1:20) de messias – Zie de noot bij Matteüs 2:4.21 Toen vroegen ze hem: ‘Wie dan? Bent u Elia?’ Hij zei: ‘Die ben ik ook niet.’ ‘Bent u de profeet?’ ‘Nee,’ antwoordde hij. 22 ‘Maar wie bent u dan?’ vroegen ze hem. ‘Wij moeten antwoord kunnen geven aan degenen die ons gestuurd hebben – wie zegt u zelf dat u bent?’ 23 Hij zei: ‘Ik ben de stem die roept in de woestijn: “Maak recht de weg van de Heer,” zoals de profeet Jesaja gezegd heeft.’

Nu vraag ik me af, wie is de profeet waarover de priesters en levieten spreken? Want dat de joden de messias en Elia verwachten wist ik al, maar wie is dan die profeet. De enige verwijzing die ik kon vinden naar het OT is deze:

Deuteronomium hoofdstuk 18 schreef:15 Hij zal in uw midden profeten laten opstaan, profeten zoals ik. Naar hen moet u luisteren. 16 U hebt de HEER daar immers zelf om gevraagd, toen u bij de Horeb bijeen was? U zei: ‘Wij kunnen het stemgeluid van de HEER, onze God, en de aanblik van dit enorme vuur niet langer verdragen; dat overleven we niet.’ 17 De HEER heeft toen tegen mij gezegd: ‘Zij hebben goed gesproken. 18 Ik zal in hun midden profeten laten opstaan zoals jij. Ik zal hun mijn woorden ingeven, en zij zullen het volk alles overbrengen wat ik hun opdraag. 19 Wie niet wil luisteren naar de woorden die zij in mijn naam spreken, zal ik ter verantwoording roepen. 20 Maar als een profeet de euvele moed heeft om in mijn naam iets te zeggen dat ik hem niet heb opgedragen, of om in de naam van andere goden te spreken, dan moet hij ter dood gebracht worden.’ 21 Misschien vraagt u zich af: Is er een manier om te bepalen of een profetie al dan niet van de HEER komt? 22 Die is er inderdaad: als een profeet zegt te spreken in de naam van de HEER, maar zijn woorden komen niet uit en er gebeurt niets, dan is dat geen profetie van de HEER geweest. Heb geen ontzag voor een profeet die zich dat aanmatigt.

Hier wordt in de NBG vertaling naar verwezen. In de NBG en Statenvertaling wordt in vers 15 en 18 gesproken over de profeet en in de NBV over profeten.

Dus mijn vraag is: Is de genoemde profeet in Johannes 1 een specifiek persoon of zijn dat alle profeten die Israel gekend heeft?
Laat je leiden door Hem!

elbert
Moderator

Re: De Profeet

Berichtdoor elbert » 12 mei 2009 09:10

Het gaat in Joh. 1 vrijwel zeker om de Profeet waarover Mozes in Deut. 18:15 spreekt:

Deut. 18:15 Een Profeet, uit het midden van u, uit uw broederen, als mij, zal u de HEERE, uw God, verwekken; naar Hem zult gij horen;

en die Profeet is Jezus zelf:

Hand. 3:22 Want Mozes heeft tot de vaderen gezegd: De Heere, uw God, zal u een Profeet verwekken, uit uw broederen, gelijk mij; Dien zult gij horen, in alles, wat Hij tot u spreken zal.
Hand. 7:37 Deze is de Mozes, die tot de kinderen Israels gezegd heeft: De Heere, uw God, zal u een Profeet verwekken uit uw broederen, gelijk mij; Dien zult gij horen.

Zowel Petrus als Stefanus doelen hier op Jezus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 13 mei 2009 17:11

Oke bedankt! Ik dacht het ook al wel, maar had er geen textueel bewijs voor. Dank je voor de teksten uit handelingen. Alleen dan vraag ik me af waarom degenen die Johannes de Doper aanspraken, nadat hij ontkent had de messias te zijn, nog aan hem vroegen of hij de Profeet was. :-k
Laat je leiden door Hem!

Cahier
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cahier » 21 jun 2009 19:21

De Schriftgeleerden hadden alleen het Oude Testament. Daarin lazen ze vele beloften: een lijfelijke wederkomst van Elia, de komst van de Messias en de komst van een Profeet. Er waren groepen die twee messiassen verwachten een messias ben Jozef (een lijdende messias) en een messias ben David (een triomferende messias). Wanneer een profetie niet is vervuld valt er nu eenmaal veel te speculeren. In het Christendom zijn er immers ook vele speculaties m.b.t. de eindtijd. Alleen al het zogenaamde duizendjarige rijk kent een aantal verschillende varianten. Maar als alles vervuld zal zijn, dan zal iedereen zeggen: "Maar natuurlijk! Wat er is gebeurt stond daar en daar in de bijbel al voorzegd."

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 20 aug 2009 13:35

De (Fariseese?) Priesters en Levieten die hem vroegen:
“Wie bent u?”; “En hij beleed en ontkende het niet; en beleed: Ik ben de Gezalfde niet. En zij vroegen hem: Wat dan? Bent u Eliejah? En hij zei: Ik ben die niet. Bent u De Profeet? En hij antwoordde: Nee.” (Joh.1:19-21)
Let nu goed op wat zij nu specificerend vroegen:
”Waarom doopt u dan, zo u de Gezalfde niet bent, noch Eliijah, noch De Profeet?” (Joh.1:25)
Meestal wordt nu snel het antwoord van Jochanan gelezen, maar een vraag zou kunnen zijn: Hoe wisten dat er gedoopt zou gaan worden door bovengenoemden? Hoe kwamen zij daarbij. Is dit een traditie in T’NaCh (O.T.)? De traditie van geloof in Profeet, Eliejah en Masjiach vinden in iets andere vorm ook terug in een geschrift (2e of 1e eeuw vgj) uit Qumran: “tot de komst van de Profeet en de Gezalfden uit Ahharron en Israel” (1QS9:11). De leerlingen van Jesjoea echter, achtte dat de Profeet en de Masjiach echter als eenendezelfde persoon:
”En Hij gezonden zal hebben Jesjoea HaMasjiach, Die u tevoren gepredikt is; Welke de hemel moet ontvangen tot de tijden der wederoprichting aller dingen, die G-d gesproken heeft door de mond van al Zijn heilige profeten van alle eeuw. Want Mosjeh heeft tot de vaderen gezegd: De HASJEM, uw G-d, zal u een Profeet verwekken, uit uw broeders, gelijk mij; Die zult u horen, in alles, wat Hij tot u spreken zal (Deut.18:15). Etc.” (Hand.3:20-23).
Waneer dan heeft de grote profeet Mosjeh anderen ondergedompelt zodat daaruit valt af te leiden dat ook de Profeet zoals hem dit zou doen? Een gedeelte van de inwijding van Ahharron en zijn zonen tot priesters vereiste dat ze gebaad diende te worden door Mosjeh:
”Alsdan zult u Ahharron en zijn zonen doen naderen aan de deur van de tent van de samenkomst; W’-RACHATSTHA OTHAM BA-MAJIEM en u zult hen in water baden.” (Ex.29:4).

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Terug naar “Archief”