De Bijbel is Gods Woord. Toch?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 21 apr 2009 19:25

Maar stel nu, dat alle Bijbels over de hele wereld zouden worden verbrand, vernietigd, zoekraken... Stel!!!
Is er dan geen Woord van God meer?
En dus: is de Bijbel Gods Woord? Of komt God o.a. via de Bjbel tot ons?

studentjehhs
Mineur
Mineur

Re: De Bijbel is Gods Woord. Toch?

Berichtdoor studentjehhs » 21 apr 2009 20:29

Denkertje21 schreef:De Bijbel is Gods Woord. Toch?

Maar stel nu, dat alle Bijbels over de hele wereld zouden worden verbrand, vernietigd, zoekraken... Stel!!!
Is er dan geen Woord van God meer?
En dus: is de Bijbel Gods Woord? Of komt God o.a. via de Bjbel tot ons?

Hoe is Gods woord tot stand gekomen?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 apr 2009 21:24

Vergeet niet dat God nog steeds tot ons spreekt, in de momenten van ware stilte, tijdens gebed of meditatie; door de natuur; door poëzie en kunst.

Als alle Bijbels verloren zouden gaan, zou er wel een nieuwe geschreven worden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 21 apr 2009 21:54

Juist omdat ik geloof dat de Bijbel Gods Woord is geloof ik niet dat wie dan ook in staat is om deze uit te bannen.
Het is vaak genoeg geprobeerd. Kijk maar naar China, de Sovjet Unie, Albanië, Noord-Korea...

Tot nu toe allemaal hopeloos mislukt.
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Tamerlan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tamerlan » 21 apr 2009 21:57

Zeker is de Bijbel Gods Woord!

Maar: net zoals God al tot mensen sprak voordat de Bijbel als zodanig bestond (denk aan Abraham, aan de profeten, aan Paulus) is Hij ook daarna niet opgehouden tot ons te spreken. God gaat nog steeds met ons mee, en zal dat blijven doen tot aan de voleinding.

Daarom: als de Bijbel morgen niet meer zou bestaan, zou er overmorgen begonnen worden met het maken van een nieuwe ;-).

Waarmee ik overigens tittel noch jota wens af te doen van de Bijbel zoals we hem vandaag (nog) hebben!
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 22 apr 2009 10:37

Het Woord van God zal altijd blijven bestaan. Zo niet in de bijbel, dan wel in andere openbaringen.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 22 apr 2009 10:50

DesertRose schreef:Het Woord van God zal altijd blijven bestaan. Zo niet in de bijbel, dan wel in andere openbaringen.

Inderdaad, al roepen "openbaringen" bij mij vaak een vraagteken gevoel op.
je kunt je afvragen of die openbaringen ook nu, nu we Bijbel wel hebben, ook een bijdrage leveren. En daarbij is de traditie van de kerk ook van belang denk ik.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 22 apr 2009 11:01

Ik denk dat als het woord van God ontbreekt, of waar een christelijke religie ontbreekt, zoals bijvoorbeeld in zendingssituaties, dat God daar in bijzondere mate openbaringen en wonderen wil doen.

Met openbaring bedoel ik meer: God maakt zich kenbaar. Hoe dan ook.
mijnerzijds heb ik ook vraagtekens bij de luchtige manier waarop men in diverse nederlandse kerken openbaringen meemaakt. Maar daar gaat het niet direct om.

Als Gods woorden verdwijnen, zal de wereld ophouden te bestaan.

Yours
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Yours » 22 apr 2009 18:35

DesertRose schreef:
Als Gods woorden verdwijnen, zal de wereld ophouden te bestaan.

Wat een vreemde gedachte.
Woorden hebben, uiteindelijk, alleen maar verdeeldheid gezaaid.
Pas wanneer de Liefde, oftewel de Bron waaruit God is ontstaan, is verdwenen, houdt de aarde op te bestaan.
Wie naar het zwaard grijpt, zal door het zwaard omkomen.
Waarom zou dat niet voor een overheid gelden?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 apr 2009 18:48

God heeft Zelf gezegd dat Zijn Woord niet ledig tot Hem zal wederkeren, maar zal doen wat Hem behaagd.
Hij staat dus ook zelf in voor de voortgang van het Woord, zoals dat tot ons komt in de bijbel.

En als we kijken naar de berichten van bijbelverspreiders dan zie je dat de Bijbel alleen maar meer en meer verspreidt wordt, ik denk dus dat we nog niet bang hoeven te zijn dat er ineens geen bijbel meer is.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 22 apr 2009 20:12

Maar komt Gods Woord dan alleen maar tot ons door de Bijbel?

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 22 apr 2009 20:39

Denkertje21 schreef:Maar komt Gods Woord dan alleen maar tot ons door de Bijbel?

De bijbel is toch ook tot stand gekomen; hij is toch niet uit de lucht komen vallen? In de bijbel spreekt God steeds tegen mensen. Bijvoorbeeld doordat de geest van God je kan vervullen. Bijvoorbeeld:

34Toen werd Gideon met de Geest van de HERE vervuld. Hij blies op de hoorn om het leger bijeen te roepen en alle Abiëzrieten verzamelden zich bij hem.

35Hij stuurde ook gezanten naar de gebieden van Manasse, Aser, Zebulon en Naftali om iedereen op te roepen zich bij zijn leger aan te sluiten.

36Daarop zei Gideon tegen God: "Als U mij werkelijk wilt gebruiken om Israël te verlossen, zoals U hebt beloofd, geef mij dan dit bewijs:

37Ik zal vanavond een wollen vacht op de dorsvloer leggen en als morgenochtend de vacht nat is van dauw, maar de grond overal droog, dan weet ik dat U mij zult helpen."

38En zo gebeurde het: de volgende morgen stond Gideon vroeg op, wrong de vacht en kneep er een hele schaal water uit!

39Toen zei hij tegen God: "Word alstublieft niet boos op mij als ik U nog éénmaal iets vraag. Ik zou nogmaals een proef willen nemen met de vacht: laat deze keer de vacht droog blijven, terwijl de grond er omheen nat is van de dauw."

40God deed wat Gideon had gevraagd; die nacht bleef alleen de vacht droog, maar de grond was bedekt met dauw!

Ook spreekt God via andere christenen, visioenen, engelen, profeten etcetera. Al moet je denk ik
daar wel voorzichtig mee zijn. Als je bedenkt hoe vaak er al door (valse) profeten het einde van de wereld is voorspeld.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 apr 2009 06:54

Wullimpie schreef:God heeft Zelf gezegd dat Zijn Woord niet ledig tot Hem zal wederkeren, maar zal doen wat Hem behaagd.
Hij staat dus ook zelf in voor de voortgang van het Woord, zoals dat tot ons komt in de bijbel.

En als we kijken naar de berichten van bijbelverspreiders dan zie je dat de Bijbel alleen maar meer en meer verspreidt wordt, ik denk dus dat we nog niet bang hoeven te zijn dat er ineens geen bijbel meer is.

Nee, dat denk ik ook niet Wullimpie, sterker nog, als iemand die angst wel heeft, komt dat volgens mij met name door gebrek aan vertrouwen in de Almacht van God.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 23 apr 2009 07:20

Wullimpie schreef:God heeft Zelf gezegd dat Zijn Woord niet ledig tot Hem zal wederkeren, maar zal doen wat Hem behaagt.

We hebben het over twee verschillende dingen hier:
Ik hebt het over de bijbel, het boek, het geopenbaarde Woord van God.

Deze tekst heeft het over de Woorden van God, de weg ter zaligheid.

Ik bedoelde: stel dat nu die boeken, het geopenbaarde Woord van God overal weg zou zijn, zoals dat NU nog steeds is in veel landen is waar vervolging heerst? Is er dan geen Woord van God meer?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 apr 2009 08:27

Denkertje21 schreef:Ik bedoelde: stel dat nu die boeken, het geopenbaarde Woord van God overal weg zou zijn, zoals dat NU nog steeds is in veel landen is waar vervolging heerst? Is er dan geen Woord van God meer?
Zeer zeker is Gods Woord er dan nog wel. Zolang God er is, is Zijn Woord er ook. Hoevaak hoor je niet dat er mensen zijn die voor het eerst van God horen en bekennen dat ze altijd wel hadden gedacht dat er iets meer was. God komt ieder mens en tot elk mens, zoals het beste bij die persoon past.
Gods Woord klinkt voor mij niet alleen door de Bijbel, maar ook door mensen en mijn eigen ervaringen met God.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “[Religie] - Open forum”