reizen op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

reizen op zondag

Berichtdoor Heidebloem » 07 sep 2008 18:11

Op mijn werk is het idee geopperd om met een aantal collega's een weekendje naar Vlieland te gaan. Van vrijdag tot zondagavond.

Nu ben ik van huis uit gewend niet op zondag te reizen (iig niet voor vakantie ed, wel voor een familiebezoek ofzo) en dat is inmiddels ook mijn eigen overtuiging.

Maar hoe pak ik dat aan? Niet meegaan, op maandag alleen teruggaan (dat is wel lastig met de accomodatie, het overvaren en 2,5 uur met de auto) of toch een uitzondering maken?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 sep 2008 18:23

Ik zou meegaan en op zondagochtend een plaatselijke gemeente bezoeken, zo laat je iets zien van je geloof en het is altijd interessant om eens bij een andere gemeente te komen.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 07 sep 2008 19:06

Wat is het verschil tussen op zondag daar zijn en op zondag terugreizen? Of zijn het allemaal christelijke collega's en zou je op zondag sowieso naar de kerk gaan? Anders snap ik niet zo goed dat je er geen problemen mee hebt om daar de zondag door te brengen, maar wel dat je evt. op zondag terug zou moeten reizen.

Persoonlijk zou ik een uitzondering maken en met de rest meegaan en meedoen, hoewel het er natuurlijk ook wel aan ligt wat je allemaal gaat doen. Maar goed, ik ben dan ook niet zo van het heel erg vasthouden aan regels, dat is per persoon verschillend.

Doe in ieder geval niets waar je later last van zou kunnen krijgen met jezelf, dat is heel vervelend!

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 07 sep 2008 19:26

Als ik de zondag daar doorbreng, ga ik zowiezo naar de kerk en zal ik niet gaan eten in een restaurant ofzo.

Die zondagprincipes zijn vaak lastig uit te leggen, maar ik heb er zowiezo problemen mee om op zondag over te varen. Dat vind ik onnodig mensen laten werken. (en ja, tuurlijk werken ze ook als ik niet meega en ja, de mensen van het gas en licht werken ook, maar dat vind ik toch anders)

Daarnaast vind ik de accomodatie schoonmaken, inpakken en terugreizen niet echt 'rust', wat ik wel graag wil op een rustdag.

dwaler
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dwaler » 07 sep 2008 19:46

In mijn ogen is het een beetje overdreven om op zondag niet te reizen, al begrijp ik wel dat je het niet gewent bent en het wrs ook liever niet doet.

Zelf heb ik er geen problemen mee, maar uiteindelijk is het toch jouw beslissing.
Die kan verder niemand voor je nemen.

Waar voel jij je het beste bij?

liefs,

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 07 sep 2008 20:43

Okee, ik snap 'em, dat bedoelde ik dus. Inderdaad kun alleen jij de beslissing nemen die met je geweten in overeenstemming is. Dat lijkt me het belangrijkste.

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 07 sep 2008 20:57

Saskia schreef:Okee, ik snap 'em, dat bedoelde ik dus. Inderdaad kun alleen jij de beslissing nemen die met je geweten in overeenstemming is. Dat lijkt me het belangrijkste.

Hier sluit ik mij bij aan.
En als ik je laatste posting lees............. heb je dan eigenlijk die beslissing niet al gemaakt?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 sep 2008 06:23

Kan je anders niet zaterdagavond terug gaan? Dan ben je toch een dag geweest.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 08 sep 2008 08:06

Tsja, als je dat echt niet wilt en het kunt voorkomen dan kun je dat gewoon doen. Leg dan ook gewoon aan je collega's uit waarom.

Heb er zelf geen moeite mee. Ik ken ook wel mensen die niet te ver weg mochten gaan studeren van hun ouders omdat ze dan op zondag zouden moeten reizen om op tijd bij de universiteit te zijn.
Dat zou mijn keuze dus echt nooit zijn, maar ok.
Reizen hoort voor mij ook wel bij het draaiende houden van de samenleving. Wij gaan ook regelmatig naar familie enzo en zijn ook nog wel eens afhankelijk van de bus om naar de kerk te gaan!
pobody's nerfect

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 08 sep 2008 08:10

Ik denk dat het beste advies al gegeven is: doe wat je geweten je ingeeft. En de suggestie van Lalage is misschien ook zo gek niet?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 08 sep 2008 19:49

Ik ben er nog niet uit.

Zaterdag terug is idd ook een optie, moet ff kijken of dat praktisch haalbaar is. Het is toch een reis van 4,5 uur.

Zelf reis ik op zondag ook nooit met het openbaar vervoer. Wij tanken ook niet op zondag.

Maar wat ik me afvraag; ben ik de enige met zulke bezwaren? Aan de reacties te zien zijn de meesten wel gewend op zondag te reizen.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 08 sep 2008 19:59

Nee hoor Heidebloem. Wij gaan op zondag alleen met de auto naar de kerk (want die is 10 km verderop) en voor de rest staat hij voor de deur. Wij letten er bij vakanties etc ook altijd op of we ook niet op zondag kunnen reizen (maar dag meer of minder op vakantie-oord). Ook als we op vakantie zijn houden we rust door gewoon bij de tent te zitten of een fijne wandeling te maken na een evt kerkdienst (als die er zijn). En ja, mensen noemen mij een zeur als het op de zondagsrust aankomt. Maar ik voel me gewoon geruster als ik de dag op die manier invul ipv andere dingen ga doen.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 08 sep 2008 20:06

Ik zou bijna zeggen: gelukkig een medestander :wink:
Je verhaal over vakanties is herkenbaar, wij gaan bijv. ook niet naar het strand of andere plaatsen waar veel mensen zijn. Proberen de zondag, ook op vakantie apart te zetten. En ja, mensen vinden dat soms gezeur of vergezocht.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 08 sep 2008 20:21

Van huis uit ben ik ook niet gewend om (onnodig) op zondag te
reizen. Ik pas dit nu niet meer 100% consequent toe, maar ben er wel
terughoudend in.
Soms is zoiets wel eens moeilijk. Een paar keer wilde iemand op zondag
komen om iets te kopen (via marktplaats). Ik heb toen gezegd dat ik dat
liever niet doe op zondag. Tot nu toe was daar altijd begrip voor.
Zondag heb ik het graag wat stiller en rustiger.
Laatst gewijzigd door Rolf op 08 sep 2008 20:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 sep 2008 20:28

Ik hecht niet zoveel waarde aan de zondag, wel aan het principe dat je jezelf genoeg rust moet geven. Je zou ook van vrijdagavond tot zaterdagavond (sabbat) of een andere rustdag kunnen kiezen. Maar voor een ander kan dat anders zijn, dus ik heb niet zo'n moeite met op zondag reizen of winkelen. Maar ik ben geen refo dus heb ook niet zo'n last van mijn geweten op dat gebied.

Terug naar “Archief”