De kerkenraad.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

De kerkenraad.

Berichtdoor Cor » 27 mei 2003 22:15

Pas geleden hadden wij op JV de kerkenraad op bezoek, dat bleken hele gezellige mensen te zijn.
Ze vertelden over hun ambten en wat ze doen voor de kerk, dat bleek best wel veel te zijn.

Ben benieuwt wat jullie van de ouderlingen/diakenen/DS vinden, en van wat ze doen voor de kerk, zijn ze vaak niet te ouderwets?
Hoe zou je het vinden als je vader, ja zei tegen het ambt?

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 27 mei 2003 22:19

kerkenraad doet wel goed werk. Ik krijg alleen soms het idee dat ze een beetje ver van de gemeente afstaan. Maar als mn vader 'ja' zou zeggen, zou ik best vinden hoor.

Misschien zou het goed zijn als er wat jongere kerkenraadsleden zouden komen.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 28 mei 2003 06:16

kerkenraad doet prima werk, ze zijn "in het echt" ook veel leuker..

mijn vader is al heeel lang ouderling.. vanaf zijn 25e al en dan zat ie 4 jaar, dan moet je 2 jaar rust en dan zat hij weer 4 jaar... zo gaat het nu de hele tijd door.. hij is nu weer ouderling, moet nog een jaar..
ik denk dat dat ook wel wat anders kan, waarom moeten steeds dezelfden?

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 28 mei 2003 06:36

Misschien zou het goed zijn als er wat jongere kerkenraadsleden zouden komen.

Die zijn er in veel gemeenten al. Bovendien zou het goed zijn als jongeren zelf contact opnemen met kerkenraadsleden als hen iets dwars zit in de gemeente.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 28 mei 2003 07:29

De ouderlingen en diakenen en dominee zijn bij ons echt hele leuke/lieve mensen!!! Als we jv hebben komt er regelmatig een ouderling langs en heel vaak de dominee die dan ook echt meedoet met het discuseren na de pauze!!!
Ook zit mijn schoonvader in het ambt (ouderling)!!!

joris

Berichtdoor joris » 28 mei 2003 08:40

MIjn ervaring is dat er veel te snel ouderlingen gekozen worden. Het moeten mesnen zijn die echt wedergeboren zijn, die vol zijn van de Geest. Die bezig zijn met Gods koninkrijk en nite m het draaiende houden van de winkel. Helaas heb ik veel ouderlingen gekent die totaal niet inspirerend waren.
jongeren moeten ouderling zijn? nee dacht het niet. Een ouderling moet een oudste zijn: een oudere, wijze man met levenservaring en geloofservaring.

kontakt met kerkenraad? heel goed, daaromahdden wij ook twee keer per jaar een kerkenraad-/jeugdweekend.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 28 mei 2003 09:02

joris schreef:Helaas heb ik veel ouderlingen gekent die totaal niet inspirerend waren.

Helaas komt dat inderdaad voor. Maar dat wil niet zeggen dat het geen goede ouderlingen zijn. Je weet niet wat ze inbrengen op vergaderingen bijvoorbeeld. Of achter de schermen doen.

joris schreef:jongeren moeten ouderling zijn? nee dacht het niet. Een ouderling moet een oudste zijn: een oudere, wijze man met levenservaring en geloofservaring.

En wat als die nu net even niet meer beschikbaar zijn? Dan maar geen ouderling. Nee dan moet je gewoon toch kijken naar jongere ambtsdragers.

En contact met de jeugd. Dat loopt als het goed is vooral via de jeugdouderling en de predikant. Je moet dus als jeugdouderling ook niet een te oude man hebben. Want anders ontstaat er een kloof.

joris

Berichtdoor joris » 28 mei 2003 09:20

Als er geen oudelringen beschikbaar zijn, dan moet je denk ik kijken wat dat betekent voro de gemeente. Wat moetne we ervan leren? zijn we nog wel goed bezig? Worden mensen nog wel aangeraakt door de Geest op zondag? Staat het leven met Christus nog voorop of gaat de carriere voor?
Als je er vanuit gaat dat een gemeente ouderlingen nodig heeft, dan is het ontbreken van geschikte mensen volgens mij een signaal van een dieper probleem. God zorgt voor de gaven en talenten, daar ben ik van overtuigt.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 28 mei 2003 11:15

Ik bedoelde eigenlijk meer dat er geen ouderlingen beschikbaar zijn in de oudere leeftijdscategorie. Want dat gaf je aan. Dit probleem wordt veroorzaakt door een bepaalde opbouw van de gemeente in leeftijd. In ons geval mist eigenlijk de groep tussen 30 en 45. De rest, behalve nu dus de aller jongsten ook, is wel aanwezig. Maar mannen van 70 jaar en ouder zien het niet zo meer zitten. En de mannen tussen 45 en 65 zitten in de kerkenraad of zijn er net uit. Dus kom je dan automatisch bij de groep van 25 tot 30 uit.

joris

Berichtdoor joris » 28 mei 2003 11:34

zou kunnen. of de boel anders organiseren he.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 28 mei 2003 12:01

Hoe bijvoorbeeld?

Er zijn al voldoende commissies. En ook de verslaglegging van de kerkenraadvergadering en de administratieve zaken zijn al zoveel mogelijk uit de handen van de kerkenraadsleden genomen.

joepie

Berichtdoor joepie » 28 mei 2003 12:08

joris schreef:
jongeren moeten ouderling zijn? nee dacht het niet. Een ouderling moet een oudste zijn: een oudere, wijze man met levenservaring en geloofservaring.

Het oudste zijn zit hem niet in de leeftijd hoor Joris.
Mijn zwager was op zijn 24ste predikant en zeker een oudste en wijze jongeman. Er waren inderdaad mensen uit de gemeente van 70 jaar die hem maar een broekie vonden en hem niet als herder en leraar wilden accepteren.
Hij is dus wijs gebleken, want hij heeft ze niet veroordeelt maar ze laten zien dat hij door God op die plaats was neergezet, en dat hij zijn ambt heel serieus nam.
Ik ken ouderlingen op leeftijd die dus absoluut niet als oudste optreden en jongkies die dat ambt serieus opvatten.
Het ligt er maar aan of je inziet dat God je een bijzondere taak en opdracht geeft binnen die gemeente.

Als er geen zogenaamde mannen gevonden kunnen worden door de kerkenraad, waarom zou er dan niet gewoon het lot geworpen worden, zoals gebruikelijk was in de tijd van de Bijbel. Zou er dan ook niemand uit komen?

joris

Berichtdoor joris » 28 mei 2003 12:10

Tja wat heb je nodig in een gemeente?
1. preekvoorziening
2. pastoraal team geholpen door bezoekteam
3. kerkenraad/oudste raad die het reilen en zeilen van de gemeente reguleren: in geestelijk opzicht: leer, onderwijs, e.d
4. groep die de praktische zaken regelt: onderhoud gebouwen, financieen
5. groep die ontspanningregelt: aktiviteiten
6. muziekgroep/organistenploeg

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 28 mei 2003 12:12

Als er geen zogenaamde mannen gevonden kunnen worden door de kerkenraad, waarom zou er dan niet gewoon het lot geworpen worden, zoals gebruikelijk was in de tijd van de Bijbel. Zou er dan ook niemand uit komen?

Als een stemming bij ons geen soelaas biedt, wordt het lot geworpen. Dat vind ik wel heel apart, ja.

Verder hebben wij sinds kort een nieuwe ouderling en een nieuwe diaken. Het zijn allebei jonge mannen, die eerder actief waren binnen de JV. Ik vind het heel erg fijn dat er nog jonge mannen zijn die dit ambt (wat niet eenvoudig is) op zich willen nemen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 mei 2003 12:49

Mijn vader is ook jarenlang ambtsdrager geweest: diaken, ouderling en jeugdouderling. Hij vertelde me laatst dat hij wel tegen dingen aanliep, toen hij een jaar of 27 was en hij werd diaken in de Nederlands Gereformeerde kerk. Er waren wat oudere mensen die nogal conservatief konden doen. Maar volgens mij is zo'n functie best leerzaam. Het lijkt mij ook wel interessant om te doen, maar dan moet ik wel een kerk uitzoeken waar ik als vrouw in het ambt mag en ik weet nog niet waar we later zullen gaan kerken.

Terug naar “Archief”