Gemeente zijn...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Gemeente zijn...

Berichtdoor Tijn » 03 okt 2007 11:53

Ik zat te denken hoe er met dit onderwerp wordt omgegaan binnen jullie gemeenten. Bij mij in de gemeente zijn we met elkaar 1 gemeente, doordat we naast de wekelijkse samenkomsten ook nog kringen hebben, elke week een bidstond en eens in de twee weken een jeugdbidstond. We hebben een mailing systeem om gemakkelijk een vraag of opmerking aan de hele gemeente voor te leggen(vaak is dit praktisch van aard) en we zijn dit weekend met de hele gemeente een weekend weg geweest. Dit is ook mijn beeld van een gemeente met elkaar zijn.

Mijn vraag is tweeledig: 1. Hoe ervaar je het gemeente zijn binnen jouw gemeente/kerk?
2. Hoe zou het volgens jou (dan wel) moeten?
Laat je leiden door Hem!

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 03 okt 2007 12:43

Ik vind het zoals jij beschrijft 1 grote kliek. Daar heb ik een hekel aan. Er is meer dan alleen je eigen kerk.

Bij ons heb je wel een paar dingen die kerkelijk geregeld worden. En daar ben ik het mee eens. Niet allles hoeft van de kerk uit te gaan. En je hoeft niet alleen vrienden te hebben binnen de kerk. Het is zelfs beter mijns inziens om vrienden buiten de kerk te hebben.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 03 okt 2007 20:34

We hebben een kleine gemeente, en daardoor ook wel hecht. De enige aanmerking die ik heb is dat het altijd dezelfden zijn die alles organiseren.
We hebben clubs met erg veel kids en tieners en jongeren, cathegisatie, 3 groepen, waarvan de eerste groep 8 mensen, de tweede 20 en de derde 25 mensen telt. Terwijl er zondag in de kerk amper 150 mensen komen. Dus dat vind ik wel geweldig.
Ik merk wel dat de kern van de gemeente erg hecht is, en vaak bij elkaar terecht kan. Als er moeilijkheden zijn enzo.
Scheelt ook dat ik op de 20+ kring zit, eens per 3 weken een bijbelstudie avond, en na elk Avondmaal een Avondmaalsavond. Dan praten we samen na over waarom we wel of niet aangingen, en onze ervaringen enzo. Dat bindt enorm.
Ik voel me er erg thuis, het nadeel blijft dat een paar mensen, waaronder ik, voor de meeste dingen opdraai. En nu ik en enkele anderen het vertikken naast 2 activiteiten in de gemeente niet ook nog de -12 club te leiden, kan deze dus niet starten omdat er te weinig leiding is. Erg jammer, maar niets aan te doen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 okt 2007 06:30

Momenteel gaan wij af en toe (zo vaak het kan) naar bijeenkomsten in Zoetermeer, daar wordt een goede boodschap verkondigd. We kennen ook een paar mensen die daar komen en men maakt daar makkelijk contact met elkaar, dat komt doordat je weet dat we het op bepaalde punten eens zijn. Helaas hebben we momenteel geen kring. Dat mis ik eigenlijk wel.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 04 okt 2007 11:40

The Engineer schreef:Ik vind het zoals jij beschrijft 1 grote kliek. Daar heb ik een hekel aan. Er is meer dan alleen je eigen kerk.

Bij ons heb je wel een paar dingen die kerkelijk geregeld worden. En daar ben ik het mee eens. Niet allles hoeft van de kerk uit te gaan. En je hoeft niet alleen vrienden te hebben binnen de kerk. Het is zelfs beter mijns inziens om vrienden buiten de kerk te hebben.

Sorry, dan begrijp je mijn stelling verkeerd. Want ik heb ook buiten mijn gemeente om christelijke activiteiten die ik bezoek. En natuurlijk is het goed om buiten de kerk vrienden te hebben!

Maar mij gaat het nu precies om de gemeente waarin je zit hoe er daar met dit onderwerp wordt omgegaan. Want in handelingen lees ook over bepaalde dingen die kenmerkend waren voor de eerste gemeenten, dus ik heb zoiets van hoeveel daarvan herken je in je eigen gemeente.

En laat het even duidelijk zijn, dat ik echt voor interkerkelijke activiteiten en visies ben, want anders zou ik hier ook niet vertoeven. Dan zou ik wel een forum oprichten met de 'kliek' van mijn gemeente ;)
Laat je leiden door Hem!

LM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LM » 04 okt 2007 21:30

"gemeentezijn" is voor mij eenheid op momenten dat je elkaar nodig hebt. Dit moet zich in de praktijk bewijzen.

Het omzien naar elkaar vind ik echt de kern. Ik bedoel dan ook geestelijk hoewel dit pas mogelijk is als je er in eerste instantie gewoon bent. Zelf ben ik betrokken bij een alphacursus en ook dat zijn wat mij betreft ruggegraatactiviteiten die de gemeente maken tot wat ze is.

Ik denk dat vriendschap buiten je eigen kerk heel goed mogelijk is, ik denk achter ook dat echte diepgaande vriendschap met een niet christen als jezelf wel christen bent lastig is. Belangrijke aspecten kun je niet delen en/of goed van elkaar begrijpen.

Terug naar “Archief”