Ontdek je hartleeftijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Ontdek je hartleeftijd

Berichtdoor Yael » 24 aug 2007 15:03

Een leuke test om te ontdekken hoe oud je hart is: http://www.houvanjehart.nl/HeartAgeCalculator.aspx

:

Mijn hartleeftijd is overeenkomstig mijn leeftijd: 23.

Bloeddruk
Je hebt een normale bloeddruk. Laat je bloeddruk voor de zekerheid elk jaar een keer controleren.

Bloed cholesterolwaarde
Je cholesterolgehalte is nodig om een juiste schatting van jouw hartleeftijd te kunnen maken. Probeer je cholesterolgehalte toch te (laten) meten.

Roken
Houden zo! Roken is een van de belangrijkste risicofactoren voor het krijgen van hart- en vaatziekten. Het is daarom heel gezond niet te roken.

BMI/Gewicht
Heel goed! Je hebt een gezond gewicht. Mensen met een gezond gewicht hebben minder kans op een verhoogde bloeddruk en een verhoogd cholesterolgehalte van het bloed. En dat helpt je hart jong te houden. Houd je gewicht in de gaten en zorg dat je veel beweegt. Lichamelijke activiteit is een van de beste manieren om jezelf op een gezond gewicht te houden.

Voeding
Jouw score geeft aan dat je probeert gezond te eten. Maar het kan beter! Gezonder eten is goed voor je bloeddruk, je cholesterolgehalte en je gewicht. Kies bij voorkeur voor een voeding met veel groente en fruit, de juiste soort vet en niet te veel zout. Zo’n voeding houdt je hart jong! Op de website van Becel kun je een brochure over gezond eten downloaden

Beweging en sport
Jouw score geeft aan dat je voldoende beweegt. Heel goed! Ga door met deze gezonde gewoonte, want mensen die voldoende bewegen kunnen hun bloeddruk en cholesterolgehalte beter op peil houden. En je komt wat minder gemakkelijk aan in gewicht. Extra beweging zorgt dus voor een jonger hart.

Beweging in je vrije tijd
Je hebt aardig wat lichaamsbeweging gedurende de dag. Dat is heel goed! Onderzoek toont aan dat mensen die lichamelijk actief zijn, veel minder vaak te zwaar worden. Ook hebben ze veel vaker een goede bloeddruk en een goed. Beweging is een manier om je hart jong te houden.

Ondanks de positieve uitslag van de test (thank God) heb ik wel min of meer last van hartritmestoornissen, wat volgens de dokter geen kwaad kan. Maar ja he... leuk is anders. :wink

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 24 aug 2007 15:53

Ik vind het een stomme test, je hebt er een centimeter voor nodig, je moet er per se 20 voor zijn en verder staan er bij de vraag 'Rook je?' alleen de mogelijkheden 'ja' en 'nee'. Terwijl eens in de zoveel tijd een sigaretje of joint heel wat anders is dan dagelijks roken. 8)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 aug 2007 16:18

Het lijkt mij dat ze doelen op mensen die dagelijks roken en niet op gelegenheid rokers.

Daarbij is een joint weer schadelijker voor je gezondheid dan een gewone sigaret.

Maar goed misschien zijn er mensen die de test niet stom vinden. :mrgreen:

Collateral

Berichtdoor Collateral » 24 aug 2007 16:21

Ik rook helemaal niet. 8) Maar inderdaad, het is een stomme test. Alsof ik mijn bloeddruk weet, en alsof die altijd constant is.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 aug 2007 16:30

Na seg nou wordt het een topic over hoe belachelijk die test wel niet is. 8)

HarmenV
Mineur
Mineur

Berichtdoor HarmenV » 24 aug 2007 16:38

Ik kon hem niet doen, want ik was niet oud genoeg :?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 24 aug 2007 16:41

Yael schreef:Na seg nou wordt het een topic over hoe belachelijk die test wel niet is. 8)

En je had hem net zo goed gemaakt... :P

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 aug 2007 16:56

Collateral schreef:
Yael schreef:Na seg nou wordt het een topic over hoe belachelijk die test wel niet is. 8)

En je had hem net zo goed gemaakt... :P

Ik had gehoopt op andere positieve reacties alleen helaas zijn die er nog niet. :wink:

Als je onder de 20 ben typ je toch gewoon 20 in. :)

Zo'n test is leuk om een idee te hebben over je hart.
Maar het zegt verder niet zoveel naar mijn idee. Je hoort wel vaker van jonge mensen (die genoeg aan sport doen) maar plotseling overlijden aan een hartstilstand.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 24 aug 2007 16:59

Misschien zegt het wel iets over de kans dat je op latere leeftijd aan hart- of vaatziekten overlijdt. Bij jonge(re) mensen gaat het (inderdaad) vaker om een aangeboren defect aan het hart.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 24 aug 2007 17:23

Nou ja zeg, mijn hart is precies zo oud als ik ben :lol:

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 24 aug 2007 17:56

Kben dol op testjes

Hehe mijn hart is een jaar jonger dan ik ben 8)
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 24 aug 2007 20:39

Phoeh, mijn hart is 4 jaar ouder dan ik ben maar niks om me druk om te maken volgens Becel :( Die fabrikant moet je ook niet op hun woord geloven. Ze hebben jarenlang linolzuur aan de man gebracht in hun margarines. Blijkt nu dus dat dat vet, hoewel onverzadigd, je hartkleppen zowat aan elkaar vastkit :mrgreen:

André

Berichtdoor André » 24 aug 2007 20:45

Hij zegt: 52 8)

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 25 aug 2007 08:52

mijn hartleeftijd is 19 dus een jaar jonger dan mijzelf :lol:

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 25 aug 2007 13:50

Leeftijd:25
Hartleeftijd:24
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “Archief”