Genadetijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Genadetijd

Berichtdoor André » 16 jan 2007 16:33

Al enige tijd loop ik met wat vragen in mijn hoofd over 'genadetijd' die ik ga proberen te formuleren.

1. Waar heeft het begrip zijn oorsprong?
2. Mensen die niet geloven dat Jezus de Zoon van God is, leven ook in genadetijd?
3. Wanneer begint de genadetijd in je leven als Christen?
4. Wanneer stopt je genadetijd, hier op aarde?
5. Als je lid bent van een 'bevindelijke' kerkstroming begint je genadetijd dan voor of na je bekering?

Misschien zijn het heel voor de hand liggende antwoorden, maar ik zou het fijn vinden om hier eens wat over te lezen op RW.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Re: Genadetijd

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 16 jan 2007 16:37

Zo, wat ik er over weet:

geen idee
2. Mensen die niet geloven dat Jezus de Zoon van God is, leven ook in genadetijd?
Ja, die leven in de genadetijd
Zodra je geboren bent, als je christen bent leef je eigenlijk niet in de genadetijd volgens mij --> zie volgende vraag:
Wanneer je sterft, of wanneer je bekeerd wordt.
5. Als je lid bent van een 'bevindelijke' kerkstroming begint je genadetijd dan voor of na je bekering?
Voor je bekering.

Eefje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eefje » 16 jan 2007 18:51

Mijn reactie:
Tijd van genade is tijd die je ontvangt om je te bekeren tot God!

Jep, iedereen ontvangt genadetijd.

Bij de geboorte!

Zowieso bij overlijden en als de Heere Jezus terugkomt.
Niet bij bekering volgens mij. Als je bekeerd ben 'benut' je de genadetijd op een andere manier. Geniet je van de tijd die je nog ontvangt van God!

Begint voor de bekering, zoals eerder gezegd direct bij geboorte!

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 16 jan 2007 19:51

Eens met Eefje

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 jan 2007 20:17

Keine ahnung.

Ja, alle tijd die je hebt is genade tijd.

Bij je geboorte, dan kom je in de tijd die je niet verdient hebt. Tijd uit genade.

Bij je dood :)

Er is geen verschil tussen de tijd van een vrijgemaakte en een gergemmer. Ik snap je vragen, alleen begrijp je de term genadetijd niet goed.

Genadetijd is gewoon de term voor de tijd die je hebt van je geboorte tot aan je sterven. Aangezien Adam als vader van het verbond gevallen is en de dood moest sterven is God rechtvaardig om alle mensen te laten sterven en geen mogelijkheid tot bekering te schenken. Dit doet Hij echter wel, Hij geeft je nog tijd (van je geboorte tot aan de dood) waarin jij gereinigd kunt worden door het bloed van de Heere Jezus Christus. Dat is genadetijd.

Als het goed is, is dat niet anders bij vrijgemaakten als je ze vergelijkt met gergemmers. Voor je bekering leef je betrekkelijk onbezonnen en houdt je weinig rekening met de eeuwigheid. Bekeerd God jou (de wedergeboorte) dan zul je de tijd die je nog krijgt gaan waarderen, en zien dat jij dat niet verdient.. Maar dat Hij je dat schenkt uit genade. Dat is de term 'genadetijd', iets wat wij totaal vanzelfs sprekend vinden...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 jan 2007 20:18

*dubbel*

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 16 jan 2007 21:15

Als het goed is, is dat niet anders bij vrijgemaakten als je ze vergelijkt met gergemmers.

Ben ik het als GKV'er idd mee eens.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 jan 2007 21:25

Bevlogen schreef:
Als het goed is, is dat niet anders bij vrijgemaakten als je ze vergelijkt met gergemmers.

Het blijft maar komen... die vrijgemaakten..

*zucht diep*

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 17 jan 2007 00:23

Eefje schreef:Mijn reactie:
Zowieso bij overlijden en als de Heere Jezus terugkomt.
Niet bij bekering volgens mij. Als je bekeerd ben 'benut' je de genadetijd op een andere manier. Geniet je van de tijd die je nog ontvangt van God!

Hm, maar waarom is een argument tegen de doodstraf dan 'dan wordt de genadetijd verkort, en zo ontneem je iemand de kans op de zaligheid'?
(althans, dat argument heb ik vrij vaak gehoord)

Technico

Berichtdoor Technico » 17 jan 2007 07:38

Dat is een nonsensargument vind ik. Je ontneemt pas genadetijd van iemand als je iemand weet te laten sterven op een eerder tijdstip dan God weet. En dat is onzin :).
Stel dat de doodstraf aan een jong iemand is opgelegd. Weet God ook dat dit met diegene zal gebeuren. En Gods liefde in acht genomen zal Hij zoiemand des te meer bestoken met aanbiedingen van genade in zijn of haar genadetijd.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat genadetijd bij een bekeerde wat raar overkomt. Maar het is in weze maar een definitiekwestie. (en geen idee welke definitie kerken in deze handhaven)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 jan 2007 08:30

Vaak wordt de term genadetijd ook wel in verband gebracht met de "welaangename tijd" uit 2 Kor. 5:20-2Kor. 6:2:

2 Kor. 5:20 Wij zijn dan gezanten namens Christus, alsof God u door ons oproept. Namens Christus smeken wij u: Laat u met God verzoenen.
21 Want Hem Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons zonde gemaakt, opdat wij zouden worden: gerechtigheid van God in Hem.

2 Kor. 6:1 En als medewerkers roepen wij u er ook toe op dat u de genade van God niet tevergeefs ontvangen hebt.
2 Want Hij zegt: Op de aangename tijd heb Ik u verhoord, en op de dag van de zaligheid heb Ik u geholpen. Zie, nu is het de welaangename tijd, zie, nu is het dag van de zaligheid!

De welaangename tijd is hier de met Christus aan het licht gekomen heilstijd, waarbij we worden opgeroepen om ons heil in Hem te zoeken en vinden.

Ik vermoed dat dit afgeleid is uit bovenstaand bijbelgedeelte.
Ja, maar niet onder de genade, want daar zijn ze vijanden van. Door geloof en bekering worden we ingeplant in Christus.
Bij de geboorte (of zelfs bij de conceptie).
Bij de wederkomst of bij het sterven.
Zie het antwoord bij 2, 3 en 4. Lid zijn van een bepaalde kerkstroming maakt wat dit betreft niets uit. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Eefje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eefje » 17 jan 2007 19:02

Dat is een nonsensargument vind ik. Je ontneemt pas genadetijd van iemand als je iemand weet te laten sterven op een eerder tijdstip dan God weet. En dat is onzin Smile.
Stel dat de doodstraf aan een jong iemand is opgelegd. Weet God ook dat dit met diegene zal gebeuren. En Gods liefde in acht genomen zal Hij zoiemand des te meer bestoken met aanbiedingen van genade in zijn of haar genadetijd.

Code: Selecteer alles

Tja, moeilijk item. Maar sterven doe je op Gods tijd. Misschien wel door een doodstraf of euthernasie. Maar mag je het dan als nog zelfbepalen of door een ander laten bepalen??

Lijkt mij niet!

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 17 jan 2007 20:20

elbert schreef:Vaak wordt de term genadetijd ook wel in verband gebracht met de "welaangename tijd" uit 2 Kor. 5:20-2Kor. 6:2:

2 Kor. 5:20 Wij zijn dan gezanten namens Christus, alsof God u door ons oproept. Namens Christus smeken wij u: Laat u met God verzoenen.
21 Want Hem Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons zonde gemaakt, opdat wij zouden worden: gerechtigheid van God in Hem.

2 Kor. 6:1 En als medewerkers roepen wij u er ook toe op dat u de genade van God niet tevergeefs ontvangen hebt.
2 Want Hij zegt: Op de aangename tijd heb Ik u verhoord, en op de dag van de zaligheid heb Ik u geholpen. Zie, nu is het de welaangename tijd, zie, nu is het dag van de zaligheid!

De welaangename tijd is hier de met Christus aan het licht gekomen heilstijd, waarbij we worden opgeroepen om ons heil in Hem te zoeken en vinden.

Als ik het goed begrijp, gaat het niet zozeer in de eerste plaats om een bepaalde tijd voor een bepaald leven, pietistisch bezien, maar meer om een historische omwenteling waarbij het evangelie naar de heidenen toeging en bleef.

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 17 jan 2007 23:19

Raido schreef:
Bevlogen schreef:

Het blijft maar komen... die vrijgemaakten..

*zucht diep*

Slechte ervaringen? :D

Tja, je moet toch wat. Op dat GKV-forum van GKV.nl had ik twee keer binnen de kortste keren ruzie... Bij Refoweb heb ik toch meer het idee dat het ook echt een forum voor Refo's is :P

Oeps, das off-topic.

Ik wil er nog even aan toevoegen dat ik genadetijd een vreemd begrip vind. In de tijd dat ik nu tot geloof ben gekomen tot de tijd dat ik doodga is nou niet bepaald genade. In mijn leven zal ik vast wel het een en ander aan ellende meemaken. Daarnaast, d'r is toch niets mooier om snel bij God in de hemel te komen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2007 23:21

if you can't beat them... join them :D:D:D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”