Abortus besproken in het licht van bijbel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

Abortus besproken in het licht van bijbel

Berichtdoor Harm-J » 10 jan 2007 03:04

Abortus besproken in het licht van bijbel.

Waarom geplaatst in het topic Religie - Open forum?
Ik zou het niet fair vinden om hierover te spreken in een bord waar sommige mensen geen
toegang in zouden hebben. Je als kerk van de buitenwereld afsluiten heeft in mijn optiek
ook geen zin, vandaar hier ook, inspraak voor iedereen.

Voorals nog ga ik er vanuit, dat iedereen hier voor zich zelf het nodige respect op kan leggen
om fatsoenlijk over dit onderwerp te posten en ook met het nodige respect als het om vrouwe-
lijke lichaamsdelen zou gaan.

Laat ik voor mij zelf eerst even schrijven waarvoor ik dit onderwerp naar boven heb gehaald.
Vanuit de bijbel gezien is abortus niet toegestaan daar sta ik vierkant achter. Bij mij rijst de
vraag wat als een vrouw aangerand danwel verkracht word en mogelijke sprake zou zijn een
bevruchting van de eicel. Hier spreek je dan bijbels gezien al over een levensvatbaar iets. Hoe
moet je dan dit onderwerp in het licht van de bijbel bekijken?

Er kan zich ook een situatie voordoen van seks voor het huwelijk, ( ja dat topic is er al, dit
even om het onderwerp iets te verbreden.) daar kan ook een situatie uit ontstaan dat een
meisje/vrouw onverhoopt zwanger raakt.

Mijn standpunt aangaande abortus is vrij duidelijk. Abortus zeg ik "nee" tegen. Moeilijker vind
ik het worden als er sprake is van een verkrachting, het is dan zo makkelijk om te zeggen, (wat
ik wel eens gehoord heb: "Als God het niet gewild had dan was het niet gebeurd".) Hier kan ik
vrij weinig mee.

Er komen bij vele vragen boven drijven als iemand zich zo'n houding aanmeet.

Morgen ga ik hier wel even op door. het staat iedereen vrij om hier alvast in verder te gaan, bij
akkoord van Beheerder(s) en of moderators uiteraard.

Ik wil eerst even afwachtende houding aannemen met dit topic voor ik verder schrijf, of dit topic
goedgekeurd kan worden door de Beheerder(s) en/of Moderators.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 jan 2007 09:04

Heb je dit gelezen? In dit topic staat een heel erg uitgebreide discussie over abortus: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... &start=165

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 10 jan 2007 10:58

Kan altijd verplaatst worden...

Goed, mijn visie. Niemand zal blij zijn met abortus, natuurlijk heb ik ook liever dat niemand er voor zou kiezen. Je kunt zelfs tegen zijn op geloofsargumenten, dat is ieders goed recht. Maar ik probeer dit soort dingen pragmatisch te bekijken. Stel dat abortus verboden wordt. Een hoop mensen hier zullen daar waarschijnlijk stilletjes of openlijk God voor danken. En stel ook dat alle mensen die abortus overwegen die bereikt kunnen worden ook worden bereikt en alle mogelijke hulp geboden krijgen. Dan hou je nog steeds een groep meiden/vrouwen over die je niet bereikt, en die dus gedwongen zijn zelf hun abortus uit te voeren. Hoe ging dat ook alweer? Jezelf van de trap gooien, of aan de slag met opengevouwen kleerhanger of breinaald.

De weerzin die de gedachte dat die vrouwen zelf op zo'n amateuristische wijze te werk zullen gaan oproept weegt voor mij zwaarder dan welk argument tegen abortus dan ook. Je hoeft er niet voor te zijn, natuurlijk niet, maar als je tegen bent en voor een verbod, dan moet je de ogen niet sluiten voor de gevolgen: thuis uitgevoerde abortussen met breinaalden.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 jan 2007 11:11

Ik ben het helemaal met MrSokkie eens. Iedereen wil dat het aantal abortussen omlaag gaat. Om dat te bereiken is betere voorlichting nodig, vooral onder allochtonen, want 60% van de abortussen wordt gedaan bij allochtone vrouwen.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 10 jan 2007 13:20

rosalie83 schreef:Heb je dit gelezen? In dit topic staat een heel erg uitgebreide discussie over abortus: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... &start=165

Dat bewust topic heb ik niet gezien. Eerlijkheidshalve moet wil ook zeggen dat als
iemand iets wil lezen over abortus, waarschijnlijk niet snel zal kijken in een topic
met de naam: "kinderen-huwelijk-verantwoordelijkheid". Men kan daar uiteraard van
mening over verschillen.

Na 2 antwoorden kom ik al wat dingen tegen waardoor ik voor mijzelf denk, ja dit on-
derwerp heeft zin. Zo snel als mijn ogen over de regels gevlogen zag ik al de woorden
allochtone vrouwen, mensen die niet weten waar te recht kunnen wegens een
mogelijk verstoting door het thuisfront waar een zwangerschap buiten het huwelijk
nog onbespreekbaar is. Ja, dan kan het gebeuren in totale wanhoop dat mensen de
stap kunnen zetten tot zelf uitgevoerde abortussen met breinaalden.

Zelf denk ik bij dit onderwerp ook aan misbruik van gehandicapten/zwakzinnigen in de
zorg, wat als het jouw kind zou overkomen of al je in die sector werkzaam bent wat
te doen.?

Vanavond hoop ik hier verder over te schrijven.

Mocht er iemand zijn die dit leest, en op zoek naar antwoorden of misschien geen
uitweg meer weet of gewoon iemand om mee te praten, neem dan kontakt op met het:
VerenigingBeschermingOngeborenKind

Je kunt ze ook bellen 24 uur per dag op: 0900-202 10 88 (€ 0,05/min.)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 jan 2007 13:27

Harm-J schreef:
rosalie83 schreef:Heb je dit gelezen? In dit topic staat een heel erg uitgebreide discussie over abortus: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... &start=165

Dat bewust topic heb ik niet gezien. Eerlijkheidshalve moet wil ook zeggen dat als
iemand iets wil lezen over abortus, waarschijnlijk niet snel zal kijken in een topic
met de naam: "kinderen-huwelijk-verantwoordelijkheid". Men kan daar uiteraard van
mening over verschillen.

Nee, dat klopt, daar ga je niet direct zoeken, ik meldde het alleen voor jou, omdat je daardoor een beeld krijgt van wat er al over besproken is.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 10 jan 2007 13:37

rosalie83 schreef:Nee, dat klopt, daar ga je niet direct zoeken, ik meldde het alleen voor jou, omdat je daardoor een beeld krijgt van wat er al over besproken is.

Ok, dan valt het in een ander licht. Dank je voor de tip, Rosalie.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 jan 2007 14:44

Lalage schreef:Ik ben het helemaal met MrSokkie eens. Iedereen wil dat het aantal abortussen omlaag gaat. Om dat te bereiken is betere voorlichting nodig, vooral onder allochtonen, want 60% van de abortussen wordt gedaan bij allochtone vrouwen.

Maw: in (sub)culturen waar het grootste taboe rust op seks en abortus komt het het vaakst voor?

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 11 jan 2007 16:02

Ik heb Deze site al eens eerder genoemd. Misschien goed om te lezen dat élke abortus om wat voor reden dan ook niet geoorloofd is en keiharde moord!
* waarschuwing!! de beelden op deze site kunnen als schokkend worden ervaren *

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 11 jan 2007 16:48

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... b2706ed698

Topic gesplitst, hier verder over abortus.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 11 jan 2007 16:50

Corine

Die site vind ik persoonlijk nogal hard en confronterend. Niet dat per defenitie slecht
zou zijn. Ik ben meer op zoek naar reactie's van hoe je als ouder(s )met je kind om
gaat in geval niet geplande zwangerschap. Je kunt wel heel hard roepen Abortus is
niet te gestaan, maar hoe dan verder..? Je kunt ook je kind van je afstoten lijkt mij.

Een meisje/vrouw kan ook juist uit angst voor een reaktie van verstoting of een mo-
gelijk gedwongen huwelijk kiezen voor een verborgen abortus.

Willumpie wacht even met verder splitsen aub. Er is een pb in de maak.

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 11 jan 2007 17:49

Wat moet nu waar besproken worden? Ikke niet meer snappen nu.. :?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 11 jan 2007 18:04

Hier gaat het over abortus, het andere topic gaat over een gedwongen huwlijk.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 12 jan 2007 03:06

Na het knipje...:wink:

Toch wil ik proberen, even de draad weer op te pakken en terug te leiden naar abortus.

De meeste reaktie's waren zie: Wat doe je als je dochter ongetrouwd zwanger is waren
voornamelijk, ondersteunen, opvangen liefde tonen. Toch las ik daar ik ook: "Ik vind trou-
wen nog niet zo gek, aan jezelf lichamelijk aan elkaar geven zijn gewoon verantwoordelijk-
heden en consequenties gebonden. Ik zou iemand niet dwingen, maar ik zou het wel streng
adviseren. Vooral ook in het belang van het ongeboren kind".
(reactie Marnix, waar ik over-
igens geen oordeel over vel.!!) Eigenlijk was ik blij met zijn reaktie. Het zou misschien ook
mijn eerste reaktie zijn als ik een dochter zou hebben, die met zulk soort mededeling thuis
zou komen.

Toch dient bij mij zich dan de volgende vraag aan, dwing je zoiemand niet in een liefdeloos
huwelijk? Die vraag laat ik wel even liggen met het oog op offtopic reakties.Wat ook mogelijk
zou zijn door zulk soort reakties, of doordat een zwanger meisje/vrouw denkt, voorkomen
is beter als genezen, laat ik maar een abortus overwegen.Er zijn daar zeker in het beginsta-
dium ook (helaas) simpele pillen voor, waarvan ik de namen hier niet noemen wil.

Als er mensen zijn die denken dat dit soort situaties niet voorkomen binnen het kerkelijk ge-
bied, die zouden zich eens ernstig achter het hoofd moeten krabben, die zijn er namelijk wel
degelijk.! Net zo makkelijk als een bijvoorbeeld een studente op kamer een anticonceptiepil in
stripvorm op haar kamer kan hebben liggen, zo zal die zelfde studente ook de weg weten te
vinden naar andere middelen.

Wat wil ik nu eigenlijk bereiken met dit topic is het volgende: Mijn intentie was/is juist om het
onderwerp abortus en wat daarom heen kan spelen bij elkaar te houden. Dit ook om mensen
een spiegel voor te houden. In de hoop dat mensen er ook met elkaar over gaan spreken.

Een andere redenen is als mensen met een ongeplande zwangerschap zitten en ze op het
forum zoeken naar antwoorden, dat ze alle info en overwegingen bij elkaar hebben. Dit in de
hoop dat mensen heel goed na gaan denken voor ze een mogelijke stap tot een (verborgen)
abortus zetten. Ook als iemand de gedachte heeft van dit was niet gepland en dit zou wel
eens tot een (gedwongen) huwelijk kunnen leiden waar ik helemaal nog niet aan toe ben,
kan dat leiden tot een overweging van ......

Misschien dat er later zelfs nog een mogelijkheid is om het e.a wat breder te trekken wat doe
je bv als er sprake is van een verkrachting, of een gehandicapt/zwakbegaaft iemand is misbruikt,
die zwanger blijkt te zijn geworden.

Mijn eerste insteek is en blijft voor nu om mensen die met deze problematiek zitten of er tegen
aanlopen, om die te voorzien van de juiste informatie en ondersteuning. Dit geldt voor mij zowel
voor de mensen die het overkomt, als die er mee te maken krijgen. Een verkeerd oordeel kan
zomaar zijn als een schot dat wel de schutter treft maar niet het doel

Voor nu besluit ik even met de woorden...: "Mensen vergissen zich nooit zo gemakkelijk als
wanneer, ze denken de weg wel te kennen".

Pastafarian
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pastafarian » 04 apr 2007 16:59

Corine schreef:Ik heb Deze site al eens eerder genoemd. Misschien goed om te lezen dat élke abortus om wat voor reden dan ook niet geoorloofd is en keiharde moord!
* waarschuwing!! de beelden op deze site kunnen als schokkend worden ervaren *

Moord? Hangt er van af in welk stadium... Begrijp me niet verkeerd, ik weet dat elk "stadium" een noodgreep is en een door de mens bedachte scheidingslijn, maar er is zeker een verschil tussen een klompje delende cellen en een baby, wat al meer in de buurt komt van wat we een "persoon" zouden kunnen noemen (in mijn ogen een betere term dan "mens" wat slechts de classificatie in het dierenrijk aangeeft en geen inherente waarde aan het object koppelt).

Verder promoot deze link het "recht op leven" van een ongeboren kind, wat op zichzelf al een menselijk construct is.

Dit even als directe kritiek, verder zou ik willen zeggen dat ik het in deze tijd kortzichtig en anachronistisch acht om abortus zonder meer te verbieden. Er zijn genoeg omstandigheden te verzinnen waarin het onmenselijk zou zijn om iemand verplicht dat kind te laten krijgen, wat het bestaan van de mogelijkheid van abortus bepleit. Ik ben het wel met degenen eens die zeggen dat de perso(o)n(en) in kwestie van tevoren goed voorgelicht moeten worden.
"The Bible is like a person, and if you torture it long enough, you can get it to say almost anything you’d like it to say"
--Rev. Dr. Francis H. Wade

Terug naar “[Religie] - Open forum”