Afkalving christendom gevaar voor democratie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Othello
Kapitein
Kapitein

Afkalving christendom gevaar voor democratie?

Berichtdoor Othello » 19 dec 2006 15:11

DEN HAAG - De afkalving van het „kerkgebonden” christendom in Nederland (en West-Europa) houdt risico’s in voor de sociale samenhang. Dat valt te lezen in het rapport ”Geloven in het publieke domein”, dat de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) vandaag publiceerde.

www.refdag.nl schreef:Christenen zijn, naast „de humanistische categorie” en „de ongebonden spirituelen”, de meest betrokken burgers in de huidige „leefstijlmaatschappij.” Dat schrijven dr. G. J. Kronjee en drs. M. Lampert in het rapport.

Zorgen baart hun de grote (niet-religieuze) categorie burgers die „individualistisch, hedonistisch en materialistisch is ingesteld.”

Deze „weerbarstige” groep participeert wel in betaalde arbeid, aldus de onderzoekers, „maar heeft moeite met de participatie als burger: zij zijn buitenstaanders, zijn weinig tolerant en hebben geen vertrouwen in de overheid. Het hebben van werk is dus niet voldoende om een plaats in de samenleving te vinden, iets wat in het overheidsbeleid vaak gedacht wordt.”

Wat vinden we op Refoweb van dit risico? Zou de ontkerkelijking daadwerkelijk een negatieve invloed hebben op de samenleving?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 dec 2006 15:22

Ik denk dat er wel iets in zit. Veel mensen interesseert de wereld om hen heen niet zoveel, hebben amper vertrouwen in de overheid en consumeren maar een beetje door. Ik kom ze zelf niet zo vaak tegen op mijn bestuurskundige opleiding, tussen sociale-wetenschapstudenten en christenen op het thuisfront maar de volstrekt onverschillige houding van bepaalde figuren buiten die kringen is soms opvallend.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 19 dec 2006 15:25

tijd om meer geloof in de publieke ruimte te tonen? Overigens wil ik wijzen op het begrip incarnatie. Dit heeft een grote invloed op tal van missionaire initiatieven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 dec 2006 15:27

Wat bedoel je precies met incarnatie?

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 19 dec 2006 15:30

Aragorn schreef:Wat bedoel je precies met incarnatie?

Zoals Jezus onder de mensen kwam --> als hen vleesgeworden, gelijk. Geen onderscheid makend in categorien mensen. Hooguit in de richting die mensen opgaan. Volgen ze hem of niet. Maar die richting kon / kan veranderen.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 19 dec 2006 15:33

Ligt het uiteindelijk niet aan onszelf dat anderen zich van de kerk afkeren? Is dat wat je zegt, scape?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 dec 2006 15:39

Ik denk dat Scape bedoelt dat wij ons vaak richten op een beweging van de wereld richting de kerk terwijl de beweging juist vanuit de kerk naar de wereld zou moeten zijn.

In de woorden van Webb:

and take to the world this love, hope and faith
take to the world this rare, relentless grace
and like the three in one
know you must become what you want to save
‘cause that’s still the way
He takes to the world
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 19 dec 2006 15:51

Othello schreef:Ligt het uiteindelijk niet aan onszelf dat anderen zich van de kerk afkeren? Is dat wat je zegt, scape?

Ik spreek niet termen van oorzaak & gevolg, te linear. Misschien ligt het ook in feit dat kerken zich louter organiseren als instituut. Ik bedoel dit even niet negatief. Maar het is gericht op de interne organisatie of de instandhouding daarvan.

Zo'n instuituut heeft m.i. meer nut als het er op gericht is om een interkerkelijke bewegeing (movement) naar buiten te stimuleren en faciliteren. Jezus gaf ons hierin het voorbeeld.

@ Klaas, ja thanks . .

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 19 dec 2006 15:57

scape schreef:
Othello schreef:Ligt het uiteindelijk niet aan onszelf dat anderen zich van de kerk afkeren? Is dat wat je zegt, scape?

Ik spreek niet termen van oorzaak & gevolg, te linear. Misschien ligt het ook in feit dat kerken zich louter organiseren als instituut. Ik bedoel dit even niet negatief. Maar het is gericht op de interne organisatie of de instandhouding daarvan.

Zo'n instuituut heeft m.i. meer nut als het er op gericht is om een interkerkelijke bewegeing (movement) naar buiten te stimuleren en faciliteren. Jezus gaf ons hierin het voorbeeld.

OK, dat kan ik volgen. Je ziet nu vaak dat kerken alle moeite stoppen in het zichzelf in stand houden, terwijl de missionaire opdracht wordt vergeten. Waarom bloeien migrantenkerken als nooit tevoren en lopen gevestigde kerkverbanden -zeker in de grote steden- leeg? Anderzijds kun je natuurlijk discussiëren over de primaire taak van een kerk cq. een gemeente. Die ligt denk ik toch bij het geestelijk leven van de eigen leden. Missie moet in het verlengde daarvan liggen.

Kunnen we naar aanleiding van het WRR-rapport dan 'met de oudjes' concluderen dat de christenen de kurken zijn waar ons land op drijft?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 dec 2006 16:10

Othello schreef:Kunnen we naar aanleiding van het WRR-rapport dan 'met de oudjes' concluderen dat de christenen de kurken zijn waar ons land op drijft?

Nee. Het ligt er namelijk maar net aan over wat soort christenen je het hebt en in termen van betrokkenheid zijn christenen ook niet de enigen (ook humanisten en ongeboden spirituelen worden immers genoemd, terwijl er ook genoeg niet-betrokken, hedonistische christenen zijn).

Overigens waren de oudjes over het algemeen ook niet echt betrokken te noemen bij aardse politiek.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 19 dec 2006 16:13

Hmz, misschien bedoelden die oudjes dan wel iets heel anders. Laat maar dan... 8)

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 19 dec 2006 16:19

Othello schreef:Anderzijds kun je natuurlijk discussiëren over de primaire taak van een kerk cq. een gemeente. Die ligt denk ik toch bij het geestelijk leven van de eigen leden. Missie moet in het verlengde daarvan liggen.

Ik spreek ook over stimuleren en faciliteren. Een missionaire houding is m.i. een gevolg van de aandacht voor het geestelijke. Misschien is missionair wel een te christelijke woord.
Het zou gevolgen moeten hebben voor onze levenshouding op alle vlakken van ons leven.

Misschien is doorwoven / doorvlochten wel een mooi bevindelijk antwoord op het post modernistische netwerk.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 19 dec 2006 16:19

Bedoelden die inderdaad niet iets anders, namelijk vergelijkbaar met de geschiedenis van Lot in Sodom & Gomorra? Dat dankzij het bestaan van (een enkele?) ware christen in Nederland ons land nog bestond?
Of, in een minder somber scenario: dat Nederland een welvarend/veilig land was dankzij de biddende christenen?

Hoe dan ook, ik denk ook niet dat je kunt stellen dat Nederland tegenwoordig drijft op de christenen. Aragorn is me al voor: het gaat om de mate waarin bepaalde groepen betrokken zijn bij de samenleving, dat is niet het monopolie van het christendom.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Atje
Verkenner
Verkenner

Re: Afkalving christendom gevaar voor democratie?

Berichtdoor Atje » 21 dec 2006 22:09

Othello schreef:DEN HAAG - De afkalving van het „kerkgebonden” christendom in Nederland (en West-Europa) houdt risico’s in voor de sociale samenhang. Dat valt te lezen in het rapport ”Geloven in het publieke domein”, dat de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) vandaag publiceerde.

www.refdag.nl schreef:Christenen zijn, naast „de humanistische categorie” en „de ongebonden spirituelen”, de meest betrokken burgers in de huidige „leefstijlmaatschappij.” Dat schrijven dr. G. J. Kronjee en drs. M. Lampert in het rapport.

Zorgen baart hun de grote (niet-religieuze) categorie burgers die „individualistisch, hedonistisch en materialistisch is ingesteld.”

Deze „weerbarstige” groep participeert wel in betaalde arbeid, aldus de onderzoekers, „maar heeft moeite met de participatie als burger: zij zijn buitenstaanders, zijn weinig tolerant en hebben geen vertrouwen in de overheid. Het hebben van werk is dus niet voldoende om een plaats in de samenleving te vinden, iets wat in het overheidsbeleid vaak gedacht wordt.”

Wat vinden we op Refoweb van dit risico? Zou de ontkerkelijking daadwerkelijk een negatieve invloed hebben op de samenleving?

Hadden ze wat tegen me? Er zijn weinig dingen die me zo aan materialisme doen denken als grote versierde kerken. En dan nog? Wat is er dan met ongelovigen dat ze geen plek in de samenleving kunnen vinden?
Waarom is dat zo?

Riska

Berichtdoor Riska » 26 dec 2006 16:09

Ik heb sterk de indruk dat in de reacties teveel wordt uitgegaan van "de kerk verlaten is gelijk aan ongelovig worden".
Het tegendeel blijkt waar te zijn. Veel mensen keren het instituut kerk de rug toe, omdat het alleen nog gaat over maatschappelijke zaken en hoe de kerk toch weer vol komt. En elkaar 'verketteren' om de uitleg van de Bijbelteksten en hoe het zou moeten en meer van dat...
Ik denk dat mensen eens positiever moeten zijn over wat hun als christen beweegt. Niet almaar: "de kerken lopen leeg" (nou en?), "het gaat niet goed, het is zorgelijk", etc. etc.
Wij hebben toch een vreugdevolle boodschap voor de wereld?
Nee, niet de kerk, dat bedoel ik niet. Ik bedoel de christen - die heeft een vreugdevolle boodschap voor de wereld. En als we dat in woord, maar vooral daad laten blijken dan hebben wij nog zeker weten iets bij te dragen.

Terug naar “Archief”