Puriteinen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ferdinand
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Puriteinen

Berichtdoor Ferdinand » 28 okt 2006 12:51

De puriteinen waren erg grote predikers doorgaans, maar ook schreven velen boeken. Die ook voor ons tot nut kunnen zijn.
Mijn ervaring is dat ze erg praktijk gericht zijn.
Zoals Wandelen met God of Groeien in het geloof.
Ik ken de volgende Puriteinen,
Henry Scudder, Matthew Henry, John Owen, Thomas Brooks, Thomas Watson, Ebenhaezer Erskine, Samuel Rutherford, Joseph Allein, John Angell James , Thomas Boston en Dr. E.W. Bullinger.
Ik ervaar hun boeken als doorgaan begrijpelijk en rijk.
Doordrongen van de schrift maar toch op een vrije manier geschreven.
Wie heeft ook goede ervaringen met werk van de Puriteinen?
Goed heeft lief wat Hij zelf gemaakt heeft,
maar kan niet beminnen wat wij er van gemaakt hebben. (Augustinus)

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 28 okt 2006 12:58

Ik prik ook op een ander bord, waar wel eens uit Matthew Henry geciteerd wordt.
Inderdaad. Erg puriteins gericht op de letter van vooral Paulus. Veel hel en verdoemenis, iedere in de bijbel verordonneerde moordpartij goedpratend (denk bv eens aan de situatie waarin Saul de opdracht krijgt om de amalekieten uit te roeien) en niet geschikt om beginnende christenen hulp, bemoediging en vooruitgang te bieden, maar vooral gericht op het fundamentalistsche 'de bijbel letterlijk nemen'. een traditie die al velen verdriet en ongeluk heeft bezorgd.

M.i. moeten we het nu juist NIET van deze schrijvers hebben.
Als ik bemoedigd wil worden dan kijk ik naar levens als van bijvoorbeeld Moeder Theresa, St Franciscus, Florence Nightingale, Majoor Bosshardt, etc.
Deze vrouwen inspireren mij veel meer dan al die rokende, zwaar bebuikte, bebrilde, en bebaarde mannen die jij opnoemde.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Ferdinand
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Ferdinand » 28 okt 2006 13:24

Carl schreef:Ik prik ook op een ander bord, waar wel eens uit Matthew Henry geciteerd wordt.
Inderdaad. Erg puriteins gericht op de letter van vooral Paulus. Veel hel en verdoemenis, iedere in de bijbel verordonneerde moordpartij goedpratend (denk bv eens aan de situatie waarin Saul de opdracht krijgt om de amalekieten uit te roeien) en niet geschikt om beginnende christenen hulp, bemoediging en vooruitgang te bieden, maar vooral gericht op het fundamentalistsche 'de bijbel letterlijk nemen'. een traditie die al velen verdriet en ongeluk heeft bezorgd.

Als ik bemoedigd wil worden dan kijk ik naar levens als van bijvoorbeeld Moeder Theresa, St Franciscus, Florence Nightingale, Majoor Bosshardt, etc.
Deze vrouwen inspireren mij veel meer dan al die rokende, zwaar bebuikte, bebrilde, en bebaarde mannen die jij opnoemde.

je broer
Carl

De Puriteinen volgende bijbel en zijn erg schriftgebonden. Hun boeken kunnen erg rijk zijn. Maar ieder zijn voorbeelden.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 28 okt 2006 15:24

Ferdinand schreef:
De Puriteinen volgende bijbel en zijn erg schriftgebonden. Hun boeken kunnen erg rijk zijn. Maar ieder zijn voorbeelden.

Rijk??
Waaraan??

Heeft één van deze heren ooit één dag lang het werk van moeder Theresa gedaan?
Hebben ze het ooit ook maar geprobeerd?
Voor zover deze heren anderen op het idee hebben gebracht om te denken dat het schrijven van zulke boekskes de Wil van God was, hebben ze gefungeerd als antichrist.
Jesus zegt ergens: 'Niet hij die zegt:'Here Here', maar wie doet de wil mijns Vaders....

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 28 okt 2006 16:06

Het schrijven van boeken kan niet de "wil des Vaders" zijn?????
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 okt 2006 18:02

Als je die boeken volschrijft met tips en tricks voor het genadeleven maar de 'getuigende kracht' in het dagelijkse leven eigenlijk ontbrak, weet ik niet of je de wil van God totaal begrepen had.

Naar mijn weten zijn er nogal wat Puriteinen op de vlucht gegaan naar Amerika en daar hun eigen geloofsgenootschappen gesticht; ver van de bewoonde wereld en waren ze erg opzichzelf gericht. Daarin lijken ze op Bevindelijken en ietsje op Piëtisten ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Ferdinand
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Ferdinand » 28 okt 2006 18:06

Raido schreef:Als je die boeken volschrijft met tips en tricks voor het genadeleven maar de 'getuigende kracht' in het dagelijkse leven eigenlijk ontbrak, weet ik niet of je de wil van God totaal begrepen had.

Naar mijn weten zijn er nogal wat Puriteinen op de vlucht gegaan naar Amerika en daar hun eigen geloofsgenootschappen gesticht; ver van de bewoonde wereld en waren ze erg opzichzelf gericht. Daarin lijken ze op Bevindelijken en ietsje op Piëtisten ;)

Ik bedoel de Engelse en Schotse Puriteinen. Die de anglicaanse kerk wilde hervormen. Ontdoen van de RK dwalingen.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 28 okt 2006 18:34

Wullimpie schreef:Het schrijven van boeken kan niet de "wil des Vaders" zijn?????

Begrijp ik het goed.......betwijfel jij het citaat van Jesus?

je broer
Carl

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 okt 2006 18:39

Ferdinand schreef:
Raido schreef:Als je die boeken volschrijft met tips en tricks voor het genadeleven maar de 'getuigende kracht' in het dagelijkse leven eigenlijk ontbrak, weet ik niet of je de wil van God totaal begrepen had.

Ik bedoel de Engelse en Schotse Puriteinen. Die de anglicaanse kerk wilde hervormen. Ontdoen van de RK dwalingen.
Hun afstammelingen/geloofsgenoten gingen er na vervolgingen vandoor naar Amerika ;)

In mijn kerk worden nogal eens preken gelezen van H, Matthew Henry, John Owen, Thomas Watson, Ebenhaezer Erskine, Samuel Rutherford, Joseph Allein, John Angell James , Thomas Boston (en Philpot bijvoorbeeld ;)). Ik vind ze bij vlagen wel een goede preek hebben ;)

Maar geef mij de anglicaanse J.C. Ryle maar ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 28 okt 2006 18:51

inderdaad. Ryle is meer gericht op wat het geloof doet, hoe je je geloof kan verdiepen enz. Mijn ervaring met bovengenoemde puriteinen is dat ze vooral gericht zijn op de dogma's. Soms heel even verhelderend, maar het constante lezen van die boeken zou me vrij depressief maken volgens mij omdat het de kern niet raakt. Voor naslagwerk zijn ze soms wel weer handig.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 28 okt 2006 20:28

Carl schreef:M.i. moeten we het nu juist NIET van deze schrijvers hebben.

je broer
Carl

vergeet niet dat er onder hun prediking honderdduizenden mensen tot geloof zijn gekomen.
neem Spurgeon (geen echte puritein maar toch..) het was de grootste opwekkingsprediker van zijn tijd.
boeken van McCheyne, J.C. Ryle, Alleine, Boston enz...worden na honderd(en) jaren nog steeds gelezen en zijn ook nu nog tot zegen van vele mensen.
neemt niet weg dat we aan oa moeder Theresa, majoor Bosshard enz zeker een voorbeeld kunnen nemen.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 28 okt 2006 20:41

columbus schreef:
Carl schreef:M.i. moeten we het nu juist NIET van deze schrijvers hebben.

je broer
Carl

vergeet niet dat er onder hun prediking honderdduizenden mensen tot geloof zijn gekomen.
tot hún geloof ja.
We zien wat er van dit soort christendom terecht gekomen is.
neem Spurgeon (geen echte puritein maar toch..) het was de grootste opwekkingsprediker van zijn tijd.
boeken van McCheyne, J.C. Ryle, Alleine, Boston enz...worden na honderd(en) jaren nog steeds gelezen en zijn ook nu nog tot zegen van vele mensen.
neemt niet weg dat we aan oa moeder Theresa, majoor Bosshard enz zeker een voorbeeld kunnen nemen.

???
Had Jesus het nu juist níet over het christendom van zúlke zusters in plaats van over wat we nu kennen als puriteins?
Welke soort christendom zou Jesus aanprijzen?

je broer
carl

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 28 okt 2006 22:02

Carl schreef:tot hún geloof ja.
We zien wat er van dit soort christendom terecht gekomen is.

je broer
carl

Doe niet zo negatief ja. Alsof jouw manier van geloof alleen de goede is. dit komt enigzins walgelijk over. En ook al doelde je daar niet op een beetje relativeren kan misschien geen kwaad.
Spurgeon was een prediker met een groot aanbod van genade (om maar even in die termen te praten). Gunnend naar andere mensen, ruimdenkend over bekering en liefdevol. Wat is er mis met DAT soort christendom?

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 29 okt 2006 00:51

Carl schreef:Ik prik ook op een ander bord, waar wel eens uit Matthew Henry geciteerd wordt.

je broer
Carl

Zooo dan, dit is nog eens kritiek hebben... Jammer dat het nogal loze kreten zijn... Ook je laatste zin helpt niet echt om je verhaal inhoudelijk waarde toe te kennen.
Hoe kom je erbij dat deze mensen niet geschikt zijn om 'beginnende christenen hulp, bemoediging te bieden'? Welke puriteinen heb je het concreet over?

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 29 okt 2006 09:05

cire schreef:Zooo dan, dit is nog eens kritiek hebben... Jammer dat het nogal loze kreten zijn... Ook je laatste zin helpt niet echt om je verhaal inhoudelijk waarde toe te kennen.

Wat is er los aan de kreten? Mijn argument richting vroome boekenschrijvers is: praatjes vullen geen gaatjes.
Hoe kom je erbij dat deze mensen niet geschikt zijn om 'beginnende christenen hulp, bemoediging te bieden'? Welke puriteinen heb je het concreet over?

Beginnende christenen moeten leren dat het in het geloof niet gaat om het geloof, maar, zoals Micha het uitdrukt:
6:8
Hij heeft u bekendgemaakt, o mens, wat goed is en wat de HERE van u vraagt: niet anders dan recht te doen en getrouwheid lief te hebben, en ootmoedig te wandelen met uw God.

je broer
Carl

Terug naar “Archief”