Tarot e.d.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Tarot e.d.

Berichtdoor L'être extraterrestre » 25 okt 2006 15:23

Op een ander forum (een dierenforum, maar er is heel, heel af en toe ook een zinnige discussie) heb ik een discussie met iemand over spiritualiteit.

Ik was sowieso wel blij dat ik een paar vooroordelen uit de weg heb kunnen ruimen, maar ik loop totaal vast op dingen als Tarot, voorspellende dromen, waarzeggerij, etc.

Om even wat fragmenten te posten:

Tarot is dus in mijn ogen niet verderfelijk. Maar ik ga er maar vanuit dat jij je hier ook in hebt verdiept en niet alleen het vanuit jouw standpunt aanhaalt. Ben wel benieuwd waar je dit dan op baseert, los van de bijbel. Mensen zijn bang voor niks hierbij, want als je weet wat de kaarten echt betekenen dan weet je voldoende. Deze kaarten geven vaan een stukje aan van iets wat je vaak terug kunt vinden in je leven.
Dan weet je ook dat de meeste varianten hiervan mogelijkheiden zijn die afhankelijk zijn van jouw eigen keuze, zeker bij leggingen. Dan weet je ook dat er slechts 1 soort kaarten zijn die dus echt de waarheid laten zien die naar boven komt.

En je kan wel in de toekomst kijken, leg jij me maar eens uit dat 5 mensen die elkaar niet kennen, en waarbij ik niks heb gezegd hetzelfde verhaal zeggen... En toeval bestaat niet.... erg vreemd toch...misschien zou het dan toch wel waar kunnen zijn...
Als jij dit volledige topic hebt gelezen heb je dit ook al verschillende keren terug kunnen vinden in voorbeelden.

Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat satan/duivel/lucifer eigenlijk ook een creatie van de mens is om ze bang te maken. Immers in ieder mens zit het goede(god) en kwade(duivel). In de tarot heb je ook de kaart met de duivel erop. Maar hier zit ook niks duivels aan; het is puur jezelf die de duivel speelt. Niks anders.
Als je verschillende boeken leest over mensen die in het hiernamaals hebben gekeken, dan komt er eigenlijk haast overal hetzelfde naar voren; de aarde is al een soort hel.... (ziekten, verslavingen, oorlogen, en vul verder maar in) En door het negatieve van mensen wordt dit alleen maar erger. we zitten in dat opzicht in een neerwaardse spiraal. Maar het positieve werkt ook aanstekelijk, en met iedereen die dit doet wordt het patroon langzaam doorbroken.
En de manier waarop mensen dit doen, dat doet er niet toe, zolang ze maar wel met respect omgaan met anderen. En hun ook in hun waarde houden.

En over gidsen:
Iedereen heeft een of meerdere gidsen en dan ook nog zijn geliefden uit verschillende levens om zich heen. Meestal zijn ze zuiver, maar je merkt het meteen als je met een slecht iets te maken krijgt. Gidsen zullen alleen handelen vanuit liefde en niet vanuit andere kanten. Ze zullen je ook echt niet bijvoordeeld dingen laten doen.
Omdat ik weet wie mijn gidsen zijn, ben ik eigenlijk vandaag begonnen met mijn zoekactie naar hun. Van 1 van hun heb ik voor het eerst een foto ontdekt, en hij was precies zoals ik hem altijd zie (voor de momenten dat ik hem mag zien). Zodra ik alles weet zal ik alles ook wel hier neer zetten, maar dat komt nog wel een keer.

Van gidsen weet ik helemaal niets, ik heb me wel wat in wicca ed verdiept, maar niet voldoende om iets te weten van gidsen. En ze praat me gewoon vast. Nu is dat het ergste niet, maar ik wil me wel kunnen verweren als christen zijnde tegen deze dingen. Weet iemand hier mee vanaf, kan iemand me helpen?

André

Berichtdoor André » 25 okt 2006 15:37

Vind jij het nodig om je in wicca etc. te verdiepen?
(zonder je post te lezen)

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 25 okt 2006 15:40

Haha, jah, nogal ja. Ik heb al aardig wat occulte boeken gelezen en ik vind het erg interesant. Maar niet alleen Wicca ook over Tarot, waarzeggerij en gidsen wil ik wel wat meer weten.

Ik wil trouwens een cursus over kruiden gaan volgen, maar dat heeft weer met heksen te maken.

Maar ik zal mijn geloof nooit verlochenen, ik zal geen Wiccan worden.. Rustig maar :wink:

Collateral

Berichtdoor Collateral » 25 okt 2006 16:23

Vergeet ook de astrologie niet. :P

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 25 okt 2006 16:24

Haha, jah, nogal ja. Ik heb al aardig wat occulte boeken gelezen en ik vind het erg interesant. Maar niet alleen Wicca ook over Tarot, waarzeggerij en gidsen wil ik wel wat meer weten.

Ik denk dat dit een terrein is waar we beter ver vandaan kunnen blijven. Het is de moeite waard om eens een jongerenavond bij te wonen waar ds. (prof.) Mart-Jan Paul spreekt, bij uitstek deskundig op dit gebied. Wie occult belast raakt kan daar onwetend jarenlang geestelijk problemen mee blijven houden. De Bijbel waarschuwt ernstig tegen dit soort praktijken. Zie ook:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/ant ... l3741.html
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 25 okt 2006 16:24

ik denk dat ik mezelf wiccan kan noemen, ik was het in zekere zin, tot ik weer terug kwam bij mijn christelijke opvoeding. Maar inmiddels zou je kunnen zeggen dat ik een "christelijke variant" aanhang. Natuurlijk behoorlijk gevaarlijk, en ik heb er zelf ook mijn twijfels over. In plaats van de 2 goden dien ik slechts 1 god, en aanbid ik niet de natuur maar juist degene die de natuur gemaakt heeft.

Voor de rest: tarot. Er schuilt wel degelijk waarheid in, en afgezien van het feit dat uiteindelijk alle soorten hekserij (of het nu zwart of wit is) op 1 hoop gegooid kan worden, vind ik tarotkaarten toch meer bij de zwarte kant horen.

Het lijkt allemaal heel passief, maar toch werkt het ook onbewust. Een selffulfilling prophecy, en ik weet niet in hoeverre je bepaalde dingen over jezelf af moet roepen.

Ik zet mijn twijfels bij "gidsen" als echte personen. Ik geloof wel degelijk in beschermengelen, maar ze zullen nooit werkelijk tastbaar worden. Anonimiteit.

Er is maar 1 bron waar we ons op moeten richten en dat is YHWH. Al het andere mag dan mooi zijn en in geval van de natuur (bijv. erg sterk bij wicca) moeten we niet de natuur zelf gaan aanbidden, maar de maker ervan. We mogen genieten en de natuur gebruiken zelfs op religieuze manier misschien, maar we moeten nooit en te nimmer afgoden maken en die gaan aanbidden.

Onze spirituele focus moet op God zijn. En dat kan op een halve wicca-manier, daar ben ik van overtuigd, dat kan op de hedendaagse gereformeerde manier (meer de westerse cultuur die behoorlijk afstandelijk is als het gaat om de natuur) en dat kan op talloze andere manieren die verschillen per cultuur en karakter.

Allerlei tarotkaarten, handlezingen, horoscopen, etc etc zijn wel interessant en spannend, en er schuilt zeker een waarheid in. Maar toch blijft het natte vingerwerk. Er zal een geest achter zitten die gedeeltelijk de waarheid vertelt, maar ik heb zoiets van: wat schiet ik er in hemelsnaam mee op dat ik weet dat ik dood ga... duh... :P
ziek worden. Duh...
etc etc.

wat de toekomst brengen mag... mijn gids is God die mijn hand geleid. Alleen God mag mijn hand lezen, want ik weet dat hij het beste vertelt en wenst.

Allerlei derderangsgeesten mogen dan een blik in de toekomst hebben en lekker geheimzinnig doen, ik merk het vanzelf wel.
Laatst gewijzigd door Serenity op 25 okt 2006 16:37, 2 keer totaal gewijzigd.
what the soul hides, blood tells

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 okt 2006 16:26

*krabt op zijn hoofd bij woorden als 'occulte belasting die geestelijk ziektes zouden veroorzaken zonder dat je weet dat je occult belast bent'..

Wat ga je dan doen? Exorcisme?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 25 okt 2006 16:31

occulte belasting bestaat naar mijn mening wel degelijk.
Excorsisme... ja in feite wel. Laat mensen voor je bidden. Er schijnen evangelische gebedsteams te zijn voor zulke belastingen ;)

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 25 okt 2006 16:33

Omega schreef:

Ik denk dat dit een terrein is waar we beter ver vandaan kunnen blijven. Het is de moeite waard om eens een jongerenavond bij te wonen waar ds. (prof.) Mart-Jan Paul spreekt, bij uitstek deskundig op dit gebied. Wie occult belast raakt kan daar onwetend jarenlang geestelijk problemen mee blijven houden. De Bijbel waarschuwt ernstig tegen dit soort praktijken. Zie ook:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/ant ... l3741.html
Om mij hoef je je niet druk te maken. Ik vind het leuk, maar Wicca is niet meer als een stel feministische vrouwen met een hoop fantasie, die echter helaas heel veel schade aan kunnen brengen. Maar ik vroeg het meer om die mensen op dat andere forum een antwoord te geven.

@Serenity, mag ik een gedeelde van jouw antwoord gebruiken op dat forum?

Even tussen haakjes, ik lees nu die vragenrubriek pas, ik heb nog nooit actief iets gedaan met wicca. Dus denk alsjeblieft niet dat ik wilde stoppen met leven door occultisme.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 25 okt 2006 16:37

ik denk niks, en je mag alles gebruiken wat je wilt, internet is publiek, kopieer maar raak :P

enne... ik ben geen vrouw, en zeker niet feministisch, integendeel. Fantasie? hm best wel :)

"wicca" wordt vaak gebruikt voor de moderne term voor de oude "hekserij" (het woord betekent dat ook gewoon). Dat is dan inderdaad vaak "meisjes in jurken met kruidentheetjes, wierookstokjes en athame's". Op zich weinig op tegen, ik heb dan nog net geen jurk aan. Maar verder noem ik het liever "paganisme" of wiccan-paganisme.

Maar tarot is weer een andere richting in een breed spectrum van mogelijkheden en interesses.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 25 okt 2006 16:45

oh en wat betreft "geesten" waarvan je al snel merkt of ze wel of niet positief zijn: vergis je niet! Tijdenlang kunnen ze doen alsof ze goed zijn, maar intussen raak je wel in hun macht. Vooral als ze weten dat jij het idee hebt dat ze wel goed zijn omdat ze geen negatieve dingen laten merken.

Wanneer een geest positief is? Dat kan je eigenlijk nooit weten naar mijn mening. Je kan natuurlijk de geest testen, aan het lijntje houden, net zolang tot er een uitbarsting volgt, en dan weet je of je iets goeds of iets slechts aan de haak had. Maar dat kan alleen als je zelf sterk genoeg in de schoenen staat, en dat kunnen er niet veel zeggen. Daarnaast zijn geesten ook over het algemeen wel slim genoeg om ook daarop in te spelen.

Tot je in de ban bent geraakt en je in feite niet meer fatsoenlijk zonder spreekwoordelijke kleerscheuren weer van ze af komt als je doorhebt dat ze wel kwaad willen.

Tip is dan niet voor niets: pas er mee op, blijf er bij uit de buurt. En dat is niet alleen omdat het in de bijbel staat dat je het niet moet doen.

Tarotkaarten leggen mag dan spannend zijn en hier en daar ook werkelijk een geest op de achtergrond hebben spelen, toch blijft het ook weer willekeurig. Het zijn maar kaarten, en je wijst ze zelf aan of de kaartenlegger pakt ze zelf, ook willekeurig.

Waarom zou je trouwens uberhaupt de toekomst willen weten? Geesten weten dat ook niet precies. Je kan de toekomst niet veranderen, wel beinvloeden maar dat kan bijna alleen maar negatief werken, voor jezelf en anderen.

Toekomst is een gebied waar je sowieso zeker van kan zijn dat je je er niet mee in moet laten.

goed stukje in die vragenrubriek ook trouwens, kan er mee instemmen.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 25 okt 2006 16:52

Occult belast kan zeker wel, ik heb het zelf van dichtbij meegemaakt...

Ik kan je zeggen: het is geen pretje. :|

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 25 okt 2006 16:55

inderdaad, en nu een topic erover spreekt... ik verdenk soms iemand uit mijn omgeving ervan occult belast te zijn, maar dat moet ik nog eens verder uitzoeken. Ik hoop van niet natuurlijk, maar sommige kenmerken en achtergronden zijn er wel.

Wat betreft die persoon op dat andere forum: die zal natuurlijk, samen met vele anderen, prettige ervaringen hebben. Daar is natuurlijk niets op tegen, en het is ook gewoon waar.

Maar regelmatig zie ik uitvallers uit de "scene". Regelmatig hoor ik geruchten dat er iets fout is gegaan, en die geruchten zijn lang niet altijd te horen in de christelijke hoek. Er is wel degelijk een schaduwzijde. Die wil je natuurlijk nooit toegeven, en vaak genoeg dwingt een bepaalde geest of bezigheid je nergens toe, maar je blijft wel betrokken, en dat is alles wat de geest wil. Zolang jij aandacht blijft geven en het spirituele maakt tot een groot en belangrijk onderdeel van je leven zal alles goed gaan. Maar er hoeft maar weinig te gebeuren en het weer slaat om.

En probeer er dan maar weer eens vanaf te komen. Overal zie je het, en zelf voel ik ook nog regelmatig spreekwoordelijke ketenen. Je komt er niet geheel los van. Altijd zal het je blijven achtervolgen. Angsten, sombere buien ja zelfs depressies en zware nachtmerrie festivals.
Dat is zeker geen pretje, maar het is de prijs die je ervoor betaalt.

De mens is de macht over zichzelf en de positie in de geestelijke wereld kwijt geraakt. De interesse en potentie zit nog wel in de mens, maar het is teveel "het onbekende" geworden, en de mens kan de "sessie" niet meer fatsoenlijk controleren.

Integendeel: over het algemeen wordt de mens gecontroleerd.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 25 okt 2006 17:12

Serenity schreef:oh en wat betreft "geesten" waarvan je al snel merkt of ze wel of niet positief zijn: vergis je niet! Tijdenlang kunnen ze doen alsof ze goed zijn, maar intussen raak je wel in hun macht. Vooral als ze weten dat jij het idee hebt dat ze wel goed zijn omdat ze geen negatieve dingen laten merken.

Wanneer een geest positief is? Dat kan je eigenlijk nooit weten naar mijn mening. Je kan natuurlijk de geest testen, aan het lijntje houden, net zolang tot er een uitbarsting volgt, en dan weet je of je iets goeds of iets slechts aan de haak had. Maar dat kan alleen als je zelf sterk genoeg in de schoenen staat, en dat kunnen er niet veel zeggen. Daarnaast zijn geesten ook over het algemeen wel slim genoeg om ook daarop in te spelen.

Tot je in de ban bent geraakt en je in feite niet meer fatsoenlijk zonder spreekwoordelijke kleerscheuren weer van ze af komt als je doorhebt dat ze wel kwaad willen.

Tip is dan niet voor niets: pas er mee op, blijf er bij uit de buurt. En dat is niet alleen omdat het in de bijbel staat dat je het niet moet doen.

Tarotkaarten leggen mag dan spannend zijn en hier en daar ook werkelijk een geest op de achtergrond hebben spelen, toch blijft het ook weer willekeurig. Het zijn maar kaarten, en je wijst ze zelf aan of de kaartenlegger pakt ze zelf, ook willekeurig.

Waarom zou je trouwens uberhaupt de toekomst willen weten? Geesten weten dat ook niet precies. Je kan de toekomst niet veranderen, wel beinvloeden maar dat kan bijna alleen maar negatief werken, voor jezelf en anderen.

Toekomst is een gebied waar je sowieso zeker van kan zijn dat je je er niet mee in moet laten.

goed stukje in die vragenrubriek ook trouwens, kan er mee instemmen.
Ik geloof dat ik geloof dat geesten die je op deze manier oproept per definitie slecht zijn. Maar dat weet ik dus niet zeker. Wat ik wel zeker weet is dat er in de Bijbel staat dat we ons verre er van moeten houden. Dus niet naar bijeenkomsten gaan, geen intensief contact hebben met wiccan etc. Ik heb ooit een dame op msn gehad die Preisteres van het Licht was ofzo. Uiteindelijk was zij niet bereid me meer te vertellen. Ik moest eerst maar eens boeken van Marion Zimmer-Bradley lezen, dan moest ik een bepaald nummer luisteren. En daarna heb ik nooit meer iets van gehoord. (alle boeken van Marion Zimmer Bradley had ik al verzwolgen voordat ik met haar hierover ging praten)

Op de een of andere manier klinkt het zo aantrekkelijk, toekomst kunnen voorspellen, met overleden mensen kunnen praten, evenwicht hebben met de natuur, ga zo maar door. Je bent een uitzondering. Maar wat niemand van de mensen die wicca of iets in die geest aanhangen er bij zal vertellen is dat diegene soms echt dodelijke angsten heeft, zo dodelijk dat ze dood willen, zo ontzettend bang zijn ze. Nachtmerries. Boze schimmen zien. Ga zo maar door.

Waarom zou je je niet met toekomst in moeten laten?

(ik wist trouwens al dat je man was :wink: )

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 25 okt 2006 17:14

Serenity schreef:inderdaad, en nu een topic erover spreekt... ik verdenk soms iemand uit mijn omgeving ervan occult belast te zijn, maar dat moet ik nog eens verder uitzoeken. Ik hoop van niet natuurlijk, maar sommige kenmerken en achtergronden zijn er wel.

Wat betreft die persoon op dat andere forum: die zal natuurlijk, samen met vele anderen, prettige ervaringen hebben. Daar is natuurlijk niets op tegen, en het is ook gewoon waar.

Maar regelmatig zie ik uitvallers uit de "scene". Regelmatig hoor ik geruchten dat er iets fout is gegaan, en die geruchten zijn lang niet altijd te horen in de christelijke hoek. Er is wel degelijk een schaduwzijde. Die wil je natuurlijk nooit toegeven, en vaak genoeg dwingt een bepaalde geest of bezigheid je nergens toe, maar je blijft wel betrokken, en dat is alles wat de geest wil. Zolang jij aandacht blijft geven en het spirituele maakt tot een groot en belangrijk onderdeel van je leven zal alles goed gaan. Maar er hoeft maar weinig te gebeuren en het weer slaat om.

En probeer er dan maar weer eens vanaf te komen. Overal zie je het, en zelf voel ik ook nog regelmatig spreekwoordelijke ketenen. Je komt er niet geheel los van. Altijd zal het je blijven achtervolgen. Angsten, sombere buien ja zelfs depressies en zware nachtmerrie festivals.
Dat is zeker geen pretje, maar het is de prijs die je ervoor betaalt.

De mens is de macht over zichzelf en de positie in de geestelijke wereld kwijt geraakt. De interesse en potentie zit nog wel in de mens, maar het is teveel "het onbekende" geworden, en de mens kan de "sessie" niet meer fatsoenlijk controleren.

Integendeel: over het algemeen wordt de mens gecontroleerd.
Jij geeft het dus wel toe. Maar je bent de eerste van een reeks wicca die ik gesproken heb.

Vooral het laatste. Je wordt gecontroleerd door kwade geesten.

Terug naar “Archief”