Zet jij een film af, als er wordt gevloekt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Zet jij een film af, als er wordt gevloekt?

Berichtdoor Denkertje21 » 09 okt 2006 19:35

Soms heb ik het idee dat alles wat makkelijker gaat en dat je aan veel dingen went. Stel, je zit een dvd te kijken van een prachtige film. Maar de eerste vloek valt. Zet je 'm uit? En zo niet, doe je dat dan bij de tweede of derde vloek?
Of helemaal niet?
Want je hebt 'n net gekocht voor bijna 20 Euro...
Of is het niet zo erg als het in het Engels is en je ziet alleen de ondertiteling?

Waar liggen bij jou de grenzen?
En waar ligt Gods grens? Of is dat dezelfde grens?

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 09 okt 2006 19:40

Hangt er vanaf, ik merk dat ik er bij Nederlandse films en series veel sneller aan stoor dan bij Engelse of Amerikaanse series. Ook ligt het een beetje aan de setting, bij een serie als the Sopranos past het er gewoon bij en klinkt het vrij 'natuurlijk' terwijl het mij bij zeg, Deadwood, allemaal vrij geforceerd overkomt en ik mij er daar sneller aan erger.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 09 okt 2006 19:55

Ja, dat is altijd een leuke.
Ik doe het niet zo bij de eerste vloek. Als er echt veel in een film of serie gevloekt wordt ga ik me simpelweg ergeren en zet ik hem wel af.
Verder ben ik ook niet het type wat gaat lopen mekkeren als iemand één keer vloekt. Misschien niet consequent ofzo, maar er gebeuren om ons heen wel meer dingen die niet helemaal ok zijn waar we ook niet meteen op in gaan. Ik vind het moeilijk hier een lijn in te trekken.
pobody's nerfect

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 okt 2006 20:49

Wat is de definitie van een vloek. Ik heb laatst City of God gezien, dat gaat over de gangs in Rio de Janairo de 'f*ck''zijn niet van de lucht om van de kogels maar niet te spreken..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 09 okt 2006 21:06

Dat is natuurlijk altijd weer net hoe je het ziet. Sommige mensen vinden 'f*ck' inderdaad al een vloek. Daar heb ik zelf geen moeite mee eigenlijk. Ik zie als vloek echt het onnodig en verkeerd gebruiken van de naam van God (of meestal Jezus), maar bijvoorbeeld ook het beledigen van God, voor schut zetten etc.
pobody's nerfect

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 09 okt 2006 21:24

Ik probeer heel consequent te zijn en de tv uit te zetten als er gevloekt wordt, probleem is dat ik de film soms zo leuk vind, dat ik voor mezelf goed ga praten als er es een keer gevloekt wordt. Of tegen de tv iets zeg in de trant van: "Dat mag je niet zeggen." Net of dat helpt. Maar als er vaker in gevloekt wordt gaat hij zeker uit.

Als ik de film wel afkijk he ik een dubbel gevoel; spijt dat ik hem niet heb uitgezet en tegelijk en ik wel blij dat ik weet hoe de film is afgelopen.

Voor mij is f*** geen vloek, maar het valt wel onder taalgebruik waar ik niet naar wil luisteren, zeker niet als het vaak gezegd wordt, dus in zulke gevallen doe ik de tv zeker uit, ook al is de film erg leuk, ik kan er dan gewoon niet meer van genieten.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 09 okt 2006 21:46

Ga nou niet zeuren en escapes zoeken over wat een vloek is. Het barst van de films waar bij het minste of geringste de verdoemenis van God over de persoon in kwestie wordt uitgeroepen, Dáár heb ik het over!

Als er weer zo'n hartgrondig gvd wordt geroepen...
Man, Hij is mijn alles en dan zo Zijn heilige naam te horen ge(mis)bruiken... Dat gaat toch door merg en been!

Maar toch, je hebt net die mooie, oscarwinnende film gekocht....

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 okt 2006 22:11

Die films, waar die vloek in gebruikt wordt kijk ik eigenlijk niet of nauwelijks en anders gaan ze nogal snel de deur uit; ik kijk ze iig niet nog een keer..

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 09 okt 2006 22:55

Wat ik mij afvraag is waarom een vloek iemand wel doet bewegen een film uit te zetten.

Het draait in films (doorgaans) om:
Sex
Vreemdgaan
Geld
Carriere
En weet ik niet wat voor wereldse dingen meer....

Waarom dan een film/tv bij een vloek uitzetten, terwijl het bovengenoemde ook niet Christelijk is.

Is het niet verstandiger helemaal geen films/tv te kijken :?:

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 10 okt 2006 06:02

Daar heb je wel gelijk in, maar een vloek doet zo pijn, als je hoort dat het liefste wat je hebt zo gelasterd en beledigd wordt...

Stel dat ze dat heel persoonlijk over je moeder zouden doen? Wat zou je dan doen?

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 10 okt 2006 06:09

Met het schaamrood op mijn kaken moet ik bekennen dat het me niets doet... :oops: :oops: Tenminste, ik zap niet weg, ik laat het staan, ik ben gewoon slecht. *gaat dat vanaf nu veranderen*

Ik kijk heel vaak Spoed, maar daar vloeken ze best veel in. Dingen waar seks in voorkomt kijk ik sowieso eigenlijk niet.

Als je een vloek hoort, en je laat hem staan, of als je van tevoren weet, daar gaan ze waarschijnlijk vloeken, dan vloek je zelf net zo hard mee.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 10 okt 2006 07:07

Films zet ik meestal uit. Vroeger keek ik regelmatig Baantjer maar door het giga-vloekgehalte ergerde ik me eigen zo verschrikkelijk dat ik niet toch niet meer keek. GtSt werd hier ook regelmatig gekeken maar sinds een jaar ook niet meer.
Er blijven weinig films over zo. Dus we kijken ook heel weinig films. Wel vind ik het moeilijk als er bijv. een live-talkshow is waar een van de personen zit te vloeken. Meestal zet ik hem dan niet uit, want dit vind ik toch anders (misschien een kromme gedachtengang)

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 10 okt 2006 07:22

Ja in Nederlandse films is het vloekgehalte echt ranzig hoog. Ik kijk daarom ook niet graag Nederlandse films, ik voel me er niet echt gemakkelijk bij.

Maar bij Engelstalige films heb ik er eigenlijk helemaal geen moeite mee. En ik zet dus vrijwel nooit een film uit na een vloek. In het Engels klinkt het misschien allemaal wat onschuldiger dan een hard Nederlands gvd.
Auf Wiedersehen!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 10 okt 2006 07:35

Wat is vloeken? Er staat in enkel dat je de naam van God niet mag misbruiken. Gods naam is echter niet God.

Los gezien daarvan, ik zet de tv niet uit, en ik sla het boek ook niet dicht.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 okt 2006 08:21

Ik zit daar dus ook altijd aan te denken. God verdoem hem is uiteraard verkeerd, het is een doodswens en nog meer een wens tot zijn verdoemenis. Het over jezelf afroepen vind ik heel erg dom, achterlijk, onnadekend en verkeerd.

En *censuur* *etcetra* is taalgebruik wat niet netjes is, maar valt dat onder het derde gebod. Als God wordt vervloekt gaat bij mij de film uit. Seks, geweld, overspel, carriere... het zijn onderdelen van het dagelijkse leven. En de meeste films gaan daar nou eenmaal over. Net als boeken, en muziek.

Maar in onze gezindte worden boeken alleen goedgekeurd. Ookal gaan ze over een scheiding van een man en een vrouw en gaat een meisje vreemd. Het is het leven; niet dat dat goed is. Maar het idee 'als je dat ziet keur je het goed' vind ik nogal onlogisch.. c.q onzin.

Terug naar “Archief”