De bekering van de 17e eeuw is anders dan van de 21e.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Johanbaartman
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

De bekering van de 17e eeuw is anders dan van de 21e.

Berichtdoor Johanbaartman » 04 okt 2006 19:40

De diepgang in het geloof van de 17e eeuw versus het aannemingsgehalte van de 21e.[/quote]
Die in Christus is die is een nieuw schepsel

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 okt 2006 19:46

Zo open je geen topic he. Kun je even duidelijk opschrijven wat je stelling is, en hoe je erbij komt?

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 04 okt 2006 21:50

hij blijkbaar wel...

en op zich niet zo heel erg vaag, genoeg ter discussie, en je kan wel raden waar op gedoeld wordt?

ik ben het er in elk geval zeker mee eens. Tijden veranderen, en vooral qua diepgang en beleving zijn er grote verschillen. Daar moet op ingespeeld worden lijkt me.
what the soul hides, blood tells

parsifal
Majoor
Majoor

Re: De bekering van de 17e eeuw is anders dan van de 21e.

Berichtdoor parsifal » 04 okt 2006 21:54

Johanbaartman schreef:De diepgang in het geloof van de 17e eeuw versus het aannemingsgehalte van de 21e.
[/quote]

Een opmerking: de diepgang in het geloof van de mensen uit de 17e eeuw, van wie de bekeringsgeschiedenis bewaard is gebleven, is vaak groter dan dat van de meeste kerkmensen in de 21e eeuw.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Kierkegaard
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Kierkegaard » 05 okt 2006 09:01

En dan nu de feiten graag.....
De Waarheid is Subjectief - Sören Kierkegaard

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 05 okt 2006 09:07

Feit is, dat veel mensen in de 17e eeuw het geloof enkel van 'horen' hadden omdat zij zelf nog niet konden lezen en dat Parsifal daar dus een goed punt mee heeft? ;)
pobody's nerfect

Kierkegaard
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Kierkegaard » 05 okt 2006 09:25

Goed, maar dat zegt helaas nog niets over de diepgang van het geloof en het bekeringsgehalte en daar ging het topic over..... :|

Volgens mij maken de bekeringverhalen door de eeuwen heen niet zoveel uit. Goed, het ging op andere wijze, maar niet beter of slechter. Het lijkt me ook erg moeilijk te staven met feiten...

Tevens geloof ik dat mensen overal ter wereld door de eeuwen heen gelijk gebleven zijn. In essentie dan. Natuurlijk veranderen er wel af en toe wat dingen, maar de basis blijft gelijk. Dus ook de diepgang van het geloof. Je had toen mensen die half/half ermee bezig waren, net zoals nu.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 05 okt 2006 09:31

Je hoort mij ook niet zeggen dat het beter of slechter was. Kinderen die niet kunnen lezen kunnen ook in God geloven, sterker nog: we moeten er een voorbeeld aan nemen. Blind op Hem vertrouwen.
Het is alleen wel belangrijk om in te zien dat er wel degelijk verschillen zijn met nu. Het percentage christenen in ons land was toen sowieso ook veel hoger.
pobody's nerfect

Kierkegaard
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Kierkegaard » 05 okt 2006 09:58

Ik snap wat je bedoelt. Het percentage was hoger, maar hier wordt alleen gemeten in "geregistreerde" christenen. Toen was het gebruikelijk dat je lid was van een kerk. Dat wil nog niet zeggen dat het percentage christenen echt veel hoger was. Er was meer kerkgang, dat wel, maar je werd er dan ook veel meer op afgerekend als je niet ging. Je zou nu dus kunnen stellen (als we jou gedachtengang volgen) dat de christenen die nu naar de kerk gaan er veel meer bewust voor kiezen 8)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 05 okt 2006 10:51

Dat denk ik zeker ja. Dat verschil zie je ook al tussen de tijd dat mijn ouders jong waren en nu. Al is dat meer een verschuiving van de leeftijd waarop men er bewust mee bezig gaat. Toevallig had ik het daar pas met mijn moeder over, zij vond dat wel bijzonder om te zien.
Trouwens, ik vind het persoonlijk geen achteruitgang ofzo in de gang van zaken. Beter een gemeente met 50 bewust gelovende christenen dan 500 mensen 'die nou eenmaal moeten'.
pobody's nerfect

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 05 okt 2006 13:16

Oh help, wat hebben die rechtse refo's toch met de zeventiende eeuw?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 05 okt 2006 13:34

Machiavelli schreef:Oh help, wat hebben die rechtse refo's toch met de zeventiende eeuw?

:lol: Hoop dat je hiermee niet alle reacties bedoelt, want dan ga ik heel hard lachen...
pobody's nerfect

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 05 okt 2006 13:43

Jo'tje schreef:
Machiavelli schreef:Oh help, wat hebben die rechtse refo's toch met de zeventiende eeuw?

:lol: Hoop dat je hiermee niet alle reacties bedoelt, want dan ga ik heel hard lachen...
Nee, ik had ove de TopicStarter. En al die andere refo's die overal zeventiende eeuwse aardvaders bij halen.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 05 okt 2006 16:26

Misschien is dat wel een leuk onderwerp om een nieuw topic over te starten? ;)
pobody's nerfect

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 05 okt 2006 16:39

Ik denk dat de bekering van de 17e eeuw precies hetzelfde is als die van de 21e.

:mrgreen:

Terug naar “Archief”