Borstshirt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Borstshirt

Berichtdoor verpleeg24 » 22 mei 2006 15:15

Afgelopen zaterdag stond er in de volkskrant een artikel over het borstshirt. het borstshirt is een shirt waarop een soort van route staat die je met je handen kan volgen om bij jezelf een borstonderzoek te doen. de bedoeling is dat je op deze manier steeds op dezelfde manier je borsten onderzoekt. op de lijntjes kun je knobbletjes aangeven die er normaal gezien zitten dus wanneer je een volgende keer weer onderzoek doet je kunt zien en voelen waar een nieuw knobbeltje zit waardoor je wellicht contact kunt zoken met je huisarts. Met dit tshirt probeert men het zelf borstonderzoek onder de aandacht te brengen. ondanks dat het bedoelt is als hulpmiddel wordt het ook als normale kleding gedragen.
nu was ik benieuwt of enmet welke regelmaat vrouwen dit onderzoek bij zichzelf doen? en wat vinden jullie van zo n t shirt? het is namelijk een goede manier om vroegtijdig borstkanker te ontdekken en wanneer je er vroegtijdig bij bent is de overlevingskans maar liefst 95 procent. Ookal komt het meestal pas voor bij vrouwen over de 30 wil nog niet zeggen dat het niet ook bij jongeren voorkomt. je kunt het t shirt zien op www.markforlife.nl dit is overigens geen reclame want ik denk zelf dat zo n t shirt eigenlijk niet nodig moet zijn.
ben benieuwd naar de reacties.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 mei 2006 15:23

Uhm...ik denk dat het idee er achter prima is! Ik bedoel maar...het wordt te weinig gedaan denk ik en is er ook niet te weinig kennis naar?

Zelf doe ik het wel regelmatig, alleen is er geen peil op te trekken.....
BTw.het beste is ook een week na je menstruatie!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 mei 2006 15:34

Hmz, ik kan dat ook wel zonder shirt. Ik heb weleens een knobbeltje ontdekt, maar dat was goedaardig. Maar een gedoe om dat uit te vinden was het wel, een mammografie en punctie zijn geen leuke dingen :( Terwijl de huisarts al zei dat het waarschijnlijk niets ergs was. Maar dan moet je voor de zekerheid toch al die onderzoeken ondergaan. Ze zeiden wel dat je ALTIJD naar de huisarts moet als je zo'n knobbeltje ontdekt, want het kan natuurlijk wel mis zijn. Maar maak je er niet teveel zorgen om ;)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 mei 2006 15:37

Ik herken het..heb er nu een in mn oksel...huisarts zegt dat het niks is...over 2 weken terug komen!

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 22 mei 2006 21:08

Ik denk dat het goed is om regelmatig naar de huisarts te gaan en even te laten controleren. Veel vrouwen vinden het moeilijk om een borstonderzoek te doen omdat er bij sommige vrouwen regelmatig wat bobbeltjes enz te vinden zijn ( wat ook gewoon opgezette melkklieren kunnen zijn)..En ook als je wat grotere borsten hebt is het best lastig. Ik vind het shirt overigens een heel goed initiatief!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 mei 2006 21:24

Hmmm ik zit al vaak genoeg bij de huisarts :-S

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 mei 2006 22:17

Opgezette melkklieren...gaat dat ook op voor nooit-zwanger-geweeste-vrouwn????

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2006 22:40

Leuk kado voor je vriendin... en dan vragen: Hm, mag ik hem es uittesten? ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 mei 2006 23:09

zucht, ik dacht het, jij typt het :P

Maar op zich een goed initiatief, zo'n t-shirt.
Ik vraag me alleen af hoeveel vrouwen zoiets nou ooit gaan gebruiken.
Zie mezelf nog niet met zo'n ding rondsjouwen eerlijk gezegd!
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2006 23:47

je hoeft er ook niet mee over straat te lopen... je kan er ook in gaan slapen of zo..... sta je 's ochtends voor de spiegel en denk je: Hm tja ff checke....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 mei 2006 06:23

Als je grote borsten hebt, kan je 't beter liggen controleren.

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 23 mei 2006 10:15

melkklieren geld inderdaad ook voor (nog) nooit zwanger geweeste vrouwen. als reactie op essie.
op zich is het goed om over elk onderwerp geintjes te kunnen maken alleen is dit shirt wel serieus bedoeld. als je ziet dat de overlevingskans 95 procent is wanneer je er vroeg tijdig bij bentis het misschien toch iets om serieuzer mee bezig te zijn. om te reageren op marnix wanneer je er niet vroeg tijdig bij bent valt er misschien weinig meer te controleren. maar als jij als vriend zijnde het controleerd dan is dat op zich ook niet verkeerd als er maar regelmatig gecontroleerd wordt. wanneer iemand borstkanker krijgt is dat flink ingrijpend zeker wanneer het tot een borstamputatie komt. marnix mag trouwens bij zichzelf ook controleren want borstkanker kan ook bij mannen voorkomen.

nurse21

Berichtdoor nurse21 » 23 mei 2006 10:39

verpleeg24 schreef:melkklieren geld inderdaad ook voor (nog) nooit zwanger geweeste vrouwen. als reactie op essie.
op zich is het goed om over elk onderwerp geintjes te kunnen maken alleen is dit shirt wel serieus bedoeld. als je ziet dat de overlevingskans 95 procent is wanneer je er vroeg tijdig bij bentis het misschien toch iets om serieuzer mee bezig te zijn. om te reageren op marnix wanneer je er niet vroeg tijdig bij bent valt er misschien weinig meer te controleren. maar als jij als vriend zijnde het controleerd dan is dat op zich ook niet verkeerd als er maar regelmatig gecontroleerd wordt. wanneer iemand borstkanker krijgt is dat flink ingrijpend zeker wanneer het tot een borstamputatie komt. marnix mag trouwens bij zichzelf ook controleren want borstkanker kan ook bij mannen voorkomen.

Ik ben het helemaal met de reactie van verpleeg24 eens, dit is een onderwerp die je serieus moet nemen. Vooral als je weet dat als je er vroegtijdig bij bent, de overlevingskans op 95% ligt.
Daarom ook heel mooi dat deze shirts bedacht zijn, vooral voor mensen die niet goed weten hoe ze het doen moeten!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 mei 2006 10:41

Is er voor elke cupmaat een ander shirt eigenlijk?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 mei 2006 14:43

Lalage schreef:Is er voor elke cupmaat een ander shirt eigenlijk?

Ja zou wel moeten .....Want een A of een D is een wereld van verschil...maar niet voor borstkanker!

Terug naar “Archief”