Muzikale ontdekkingen

Moderator: Moderafo's

Keurhorst
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 sep 2019 12:59

Re: Muzikale ontdekkingen

Berichtdoor Keurhorst » 21 feb 2020 10:42

Als je alleen naar de muziek luistert misschien, maar als je op de teksten let is het er wel van te onderscheiden, behoorlijk scherp zelfs.

Wat is er precies mis met het nummer God Damn Evil? Dit betekent: God, verdoem het kwaad. Het is een gebed. Verlos ons van de boze. Wreek het kwade. Dat lijkt me wel een Bijbelse boodschap.

Now in 2018, with everything that we've seen on the news, the evil we're faced with on a daily basis to new levels and new degrees, it made perfect sense for us to have an album called 'God Damn Evil'. It's a prayer request. It is what it is. It's not a swear, it's not just the shock statement, it's a prayer request, and we're asking God to damn the evil that we see. It should be a prayer for everybody. Some people are freaking out thinking you're taking the Lord's name in vain, and it's not that at all."

Dus het is heel anders bedoeld dan je het leest. En sommige anderen het lezen. Misschien shockeren ze er sommige mensen daarom mee maar ja, dat doen ze al sinds in 1986 hun eerste single "To hell with the devil" uitkwam. Het is geen "brave" muziek maar ik vraag me af in hoeverre de Bijbel dat wel is...?


Ik wil er echt niet veel meer over zeggen maar is dit een gebed? De Heere Jezus zocht altijd de stilte op in Zijn gebed tot de Vader. Dit is niet echt een stilte. Ik durf te zeggen dat dit God lasterlijk is.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Muzikale ontdekkingen

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2020 12:13

Keurhorst schreef:Ik wil er echt niet veel meer over zeggen maar is dit een gebed? De Heere Jezus zocht altijd de stilte op in Zijn gebed tot de Vader. Dit is niet echt een stilte. Ik durf te zeggen dat dit God lasterlijk is.


Gebeden worden niet alleen maar in stilte gedaan.... denk aan psalmen die een gebed zijn en onder orgelspel (of andere muzikale begeleiding) worden gedaan....

En waarom is “God, verdoem het kwaad” godslastering? Ik durf dat wel te ontkennen. De roep tot God om af te rekenen met het kwaad vind je ook op allerlei plaatsen in de Bijbel terug. Dat zijn vaak geen “stille gebeden” maar een schreeuw naar God, een schreeuw om gerechtigheid.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Muzikale ontdekkingen

Berichtdoor hans0166 » 21 feb 2020 14:15

MoesTuin schreef:veelbelovend...



wat belooft hij? ..nog meer kitsch?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Muzikale ontdekkingen

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2020 16:25

hans0166 schreef:wat belooft hij? ..nog meer kitsch?


Ouwe bromsnor :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Muzikale ontdekkingen

Berichtdoor hans0166 » 21 feb 2020 17:13

Marnix schreef:Ouwe bromsnor :-)


ben jij wel oud genoeg om die gekend te hebben? :-oo

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Muzikale ontdekkingen

Berichtdoor Boekenlezer » 21 feb 2020 19:58

Marnix schreef:Haha, ik kan Stryper wel waarderen maar ik heb niet het idee dat ik daardoor meer een echte man ben dan mensen die dat niet zo kunnen waarderen. Jammer dat je bij het tippen van zo'n nummer gelijk weer even een sneer meent uit te moeten delen. Dat soort kinderachtig gedrag past niet bij de "echte mannen" waar je jezelf blijkbaar onder schaart....

Dat was nou bepaald niet het idee dat ik had toen ik het neertypte: dat ik een sneer naar bepaalde mensen wou uitdelen. Meer dat ik in een stemming verkeer, dat het leven nogal ruw aanvoelt, en dat ik daar wat mee moet. En ja, ik ben een man, en dan kan het verwerken van zoiets ook wat ruwe vormen aannemen. Zoals harde muziek, waar ik dan ineens behoefte aan voel. Dat was deze week nogal het geval.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Muzikale ontdekkingen

Berichtdoor Boekenlezer » 21 feb 2020 20:28

Keurhorst schreef:Het klinkt inderdaad goed en is niet te onderscheiden van muziek van de wereld. Harde muziek zonder boodschap.
Misschien moet je dit nummer van ze eens luisteren "God Damn Evil"
Ik geloof dat deze muziek levensgevaarlijk is.

Hardrockbands die de christelijke boodschap brengen onder een bepaald publiek, dat op een andere manier waarschijnlijk lastig of niet te bereiken is. Het doet me denken aan iets wat ik Paulus schrijft. Schreef hij niet ergens: "De Joden een Jood, de Grieken een Griek?" Letterlijk heb ik het niet zo terug kunnen vinden, maar ik heb wel iets gevonden dat zoiets zegt: 1 Korinthiërs 9:19-23. Daar zal ik het dan wel vandaan hebben, waarbij de verwoording blijkbaar een korte samenvatting was. Als variatie daarop had ik deze week de gedachte: "De keurige refo een refo, de ruige hardrocker een hardrocker."
En wat waren het voor mensen die Jezus opzocht? Het waren de mensen aan de rand van de maatschappij: hoeren, tollenaars, en meer van dat soort mensen die veroordeeld werden door de keurige religieuze mensen.
En als ik denk aan mensen die in de Bijbel aan de orde komen, wat die zoal deden... Simson, David, om eens twee voorbeelden te noemen.
Ik denk dat de Bijbel heel wat meer ruwe kantjes heeft dan dat jij je daar als keurige refo je van voorstelt. En ook dat er in de keurige reformatorische cultuur het gevaar heerst om daardoor de ware aard van Gods genade voor zondaren niet goed te zien. (Al moet ook gezegd worden, dat er bij dat 'keurige' ook nogal aanhalingstekens gezet moeten worden, gezien wat er onder die reformatorische mantel in werkelijkheid nog wel eens schuil wil gaan...) Voor je het weet wordt de rechtvaardiging van de goddeloze, heel slim en subtiel: de rechtvaardiging van de vrome, met al zijn religieuze belevenissen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Muzikale ontdekkingen

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2020 23:01

Boekenlezer schreef:Dat was nou bepaald niet het idee dat ik had toen ik het neertypte: dat ik een sneer naar bepaalde mensen wou uitdelen. Meer dat ik in een stemming verkeer, dat het leven nogal ruw aanvoelt, en dat ik daar wat mee moet. En ja, ik ben een man, en dan kan het verwerken van zoiets ook wat ruwe vormen aannemen. Zoals harde muziek, waar ik dan ineens behoefte aan voel. Dat was deze week nogal het geval.


Oh sorry ik had niet goed gekeken en dacht dat Benefietdiner het had geplaatst. En dan krijgt het opeens een andere lading ;-) excuus, dan snap ik het helemaal, ik ben soms ook toe aan ruige, rauwe muziek ipv altijd maar braaf rustig en ingetogen. Zo is het leven nou eenmaal niet. En ik heb wel eens het idee dat mensen hun denkwijze op Jezus projecteren. God houdt van het orgel en niet van gitaren. God vindt ingetogen muziek eerbiedig en de rest niet. God wil brave teksten en geen ruwe kantjes daarin. God houdt van stilte en niet van volume, van ingetogenheid en niet van volume etc.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Muzikale ontdekkingen

Berichtdoor Boekenlezer » 22 feb 2020 22:46

Marnix schreef:Oh sorry ik had niet goed gekeken en dacht dat Benefietdiner het had geplaatst. En dan krijgt het opeens een andere lading ;-) excuus, dan snap ik het helemaal, ik ben soms ook toe aan ruige, rauwe muziek ipv altijd maar braaf rustig en ingetogen. Zo is het leven nou eenmaal niet. En ik heb wel eens het idee dat mensen hun denkwijze op Jezus projecteren. God houdt van het orgel en niet van gitaren. God vindt ingetogen muziek eerbiedig en de rest niet. God wil brave teksten en geen ruwe kantjes daarin. God houdt van stilte en niet van volume, van ingetogenheid en niet van volume etc.

Ik heb nogal eens de indruk dat mensen denken, dat ze wel voor God kunnen denken. Ik geloof niet in dergelijk simplisme.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Muzikale ontdekkingen

Berichtdoor Boekenlezer » 22 feb 2020 22:49

Dit vind ik tot nu toe wel zo ongeveer het allerbeste nummer dat ik, wat betreft muziek in hardrockstijl, op CD heb: Petra - Underground

Bij wijze van verkenning zit ik eens naar een voor mij onbekende band te luisteren, aan de hand van deze opname. Theocracy heet die band. Maar tsjongejonge, dat is wel heftig, zeg!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Muzikale ontdekkingen

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2020 23:03

Boekenlezer schreef:Dit vind ik tot nu toe wel zo ongeveer het allerbeste nummer dat ik, wat betreft muziek in hardrockstijl, op CD heb: Petra - Underground

Bij wijze van verkenning zit ik eens naar een voor mij onbekende band te luisteren, aan de hand van deze opname. Theocracy heet die band. Maar tsjongejonge, dat is wel heftig, zeg!


Vind je ja? Ik vind power metal / sympho wel goed te luisteren. Ik vind heavy metal, meer schreeuwen en zo veel ingewikkelder om te luisteren. Zal met smaak te maken hebben maar hier zitten gewoon heldere melodie-lijnen in, het is goed te volgen enz. Ik had ze wel eens gehoord trouwens maar klinkt goed.

Wat je daarvoor zegt, klopt. Het is denk ik vooral projectie is wel heel menselijk maar tegelijkertijd ook heel erg beperkend. Je ziet dat altijd en overal. Je hebt bepaalde gewoonten, cultureel bepaald. En als mensen daar anders in staan wordt er snel geroepen: God vindt dat oneerbiedig (en dat wat wij doen niet). Dat dat door de tijden heen verandert is alleen wel veelzeggend. Wat men vroeger fout vond is dat nu in een hoop gevallen niet meer. Wat in de ene cultuur qua muziek niet kan is in de andere cultuur weer heel gewoon. In feite wordt God (vaak onbedoeld) voor een eigen karretje gespannen en wordt Gods wil beperkt tot wat wij gewend zijn en goed vinden. Maar als je dan in aanraking komt met andere (sub)culturen wat nu veel meer gebeurt dan vroeger levert dat conflicten op waarbij beiden denken God aan hun kant te hebben. Misschien wordt het tijd om te beseffen dat God niet aan onze gewoonten is gebonden en Zijn wegen en gedachten veel hoger, wijder etc zijn dan die van ons.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Muzikale ontdekkingen

Berichtdoor Boekenlezer » 13 mar 2020 20:36

Marnix schreef:Vind je ja? Ik vind power metal / sympho wel goed te luisteren. Ik vind heavy metal, meer schreeuwen en zo veel ingewikkelder om te luisteren. Zal met smaak te maken hebben maar hier zitten gewoon heldere melodie-lijnen in, het is goed te volgen enz. Ik had ze wel eens gehoord trouwens maar klinkt goed.

Het is vooral erg anders dan Petra, de hardrockband die ik gewend ben. Op mijn CD's van Petra staan prachtige nummers, maar je moet natuurlijk niet teveel hetzelfde luisteren. Maar als ik dan op zoek ga naar meer, dan zal dat altijd anders zijn dan wat ik gehoord heb, en dat kan behoorlijk wennen zijn.
Theocracy klinkt mij vooral erg massaal in de oren. Alsof je een groot symfonieorkest, maar dan met hardrockinstrumenten hebt. Dat is wel even wat anders dan wat ik gewend ben!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Muzikale ontdekkingen

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2020 01:29

Boekenlezer schreef:Het is vooral erg anders dan Petra, de hardrockband die ik gewend ben. Op mijn CD's van Petra staan prachtige nummers, maar je moet natuurlijk niet teveel hetzelfde luisteren. Maar als ik dan op zoek ga naar meer, dan zal dat altijd anders zijn dan wat ik gehoord heb, en dat kan behoorlijk wennen zijn.
Theocracy klinkt mij vooral erg massaal in de oren. Alsof je een groot symfonieorkest, maar dan met hardrockinstrumenten hebt. Dat is wel even wat anders dan wat ik gewend ben!


Ja het is bombastischer, het is meer symphonische powermetal waar Petra meer richting de ouderwetse rock/hardrock gaat. Ik kan de symphonische, bombastische kant vaak wel waarderen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Muzikale ontdekkingen

Berichtdoor Boekenlezer » 28 apr 2020 20:56

Inmiddels ben ik wel meer gewend aan Theocracy. Muzikaal zijn ze wel heel erg sterk. Dat merkte bij de eerste luistersessie al wel, maar na meer luisteren wordt dat nog duidelijker.
Twee van de vier CD's heb ik inmiddels in bezit (Theocracy en Ghost Ship), de derde is besteld en heb ik morgen als alles goed gaat (As the world bleeds).

Wat betreft die laatste CD heb ik mooie commentaren gezien, die ik bijzonder vond en bij mij zijn blijven hangen. Over de CD:
"Ik ben geen christen en vind sommige teksten zelfs verschrikkelijk. Toch gekocht.
En het valt niet tegen. De muziek is meeslepend en onweerstaanbaar.
Goede, uitdagende opbouw in de nummers en erg catchy.
Ik moest het hebben dus. Niet dankzij, maar ondanks de christelijke teksten.
Aanrader."

(bol.com)
En over 'I am':
"As an atheist, I don't care if they're Christian. This band is a pure gem. Extremely impressed. Very talented band!"
(YouTube)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Muzikale ontdekkingen

Berichtdoor Marnix » 29 apr 2020 09:43

Boekenlezer schreef:Inmiddels ben ik wel meer gewend aan Theocracy. Muzikaal zijn ze wel heel erg sterk. Dat merkte bij de eerste luistersessie al wel, maar na meer luisteren wordt dat nog duidelijker.
Twee van de vier CD's heb ik inmiddels in bezit (Theocracy en Ghost Ship), de derde is besteld en heb ik morgen als alles goed gaat (As the world bleeds).

Wat betreft die laatste CD heb ik mooie commentaren gezien, die ik bijzonder vond en bij mij zijn blijven hangen. Over de CD:
"Ik ben geen christen en vind sommige teksten zelfs verschrikkelijk. Toch gekocht.
En het valt niet tegen. De muziek is meeslepend en onweerstaanbaar.
Goede, uitdagende opbouw in de nummers en erg catchy.
Ik moest het hebben dus. Niet dankzij, maar ondanks de christelijke teksten.
Aanrader."

(bol.com)
En over 'I am':
"As an atheist, I don't care if they're Christian. This band is a pure gem. Extremely impressed. Very talented band!"
(YouTube)


Symphonische Powermetal met goede teksten bestaat volgens mij nauwelijks.... :-) Maar altijd leuk als een christelijke band ook door niet-christenen wordt geluisterd. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij The Neal Morse Band (vroeger gewoon "Neal Morse"). Een iets ander genre, wel melodieus, iets ingewikkelder muziek, iets meer tempowisselingen. Maar allicht kan je dat ook wel waarderen, het zijn stuk voor stuk topmuzikanten... Ik ga als ze in Nederland zijn regelmatig naar een concert, dan zijn er 3000 man en daar zitten er een hoop tussen die niet geloven maar de muziek enorm waarderen en de christelijke teksten niet storend vinden.

Dus mocht je dat willen proberend, aanraders om mee te beginnen zijn:

The Similtitude of a Dream, gebaseerd op "de christenreis" van Bunyan:
https://www.youtube.com/watch?v=kKfD85ZAHB4&t=124s (gewone album)
https://www.youtube.com/watch?v=R2tAd0rWpjI&t=309s (Live in Tilburg, als je er liever beelden bij hebt, eerste 3 minuten zijn intro)

Sola Scriptura, album over Maarten Luther
https://www.youtube.com/watch?v=BsMMKMuL6fQ

Hopelijk vindt je dit ook wat! :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten