huwelijk in gemeenschap van goederen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

huwelijk in gemeenschap van goederen?

Berichtdoor Lalage » 01 feb 2006 09:43

Heeft iemand tips over de beslissing om in gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden te trouwen? Wat zijn de voor- en nadelen?

AnDers
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor AnDers » 01 feb 2006 12:25

Huwelijkse voorwaarden hebben geen betrekking op het huwelijk, maar op de scheiding. :lol:
In dat licht zie ik geen voordelen, waarbij ik ga er maar even vanuit ga dat je niet van plan was te trouwen voor financieel gewin. :wink:
Zeker, het is waar dat wij allen kennis bezitten. Maar kennis maakt verwaand; alleen de liefde bouwt op. -1Kor 8:1

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 feb 2006 12:34

Hoe zit het dan met uitkeringen als een van de partners arbeidsongeschikt of werkeloos is? Kijken ze dan naar je echtgenoot of naar je huisgenoten?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 01 feb 2006 12:46

AnDers schreef:Huwelijkse voorwaarden hebben geen betrekking op het huwelijk, maar op de scheiding. :lol:

Dat hoeft niet één van beide kan ook komen te overlijden, in dat geval kunnen kinderen, of schoonfamilie best voor moeilijkheden zorgen.

André

Berichtdoor André » 01 feb 2006 12:54

Lalage schreef:Hoe zit het dan met uitkeringen als een van de partners arbeidsongeschikt of werkeloos is? Kijken ze dan naar je echtgenoot of naar je huisgenoten?
Arbeidsongeschikt wordt je niet meer met de nieuwe regelgeving, denk ik. :wink:
Maar misschien helpt deze site je met het verkrijgen van antwoorden...
http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/dsp_rubriek.cfm?rubriek_id=4

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 feb 2006 13:29

Lalage schreef:Hoe zit het dan met uitkeringen als een van de partners arbeidsongeschikt of werkeloos is? Kijken ze dan naar je echtgenoot of naar je huisgenoten?

In ieder geval is het zo dat wanneer je partner een eigen zaak (Eenmanszaak of VOF) heeft en deze failliet gaat het privévermogen ook verbeurd wordt. Als je dan in gemeenschap van goederen getrouwd bent ben je dus alles kwijt, anders de helft ofzo.

Ik weet verder ook eigenlijk niet echt voordelen van het trouwen in gemeenschap van goederen, behalve dat het administratief misschien wat makkelijker zou zijn.

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 01 feb 2006 13:30

Volgens mij is er wel een voordeel als een van de partners een eigen bedrijf heeft. Bij faillissement wordt anders het vermogen van beide partners aangesproken, maar bij huwelijkse voorwaarden kun je een deel van het vermogen afschermen. Vraag me niet naar de details. Ik ben in gemeenschap van goederen getrouwd :-)

André

Berichtdoor André » 01 feb 2006 13:39

Aragorn schreef:behalve dat het administratief misschien wat makkelijker zou zijn.
en geen notaris kosten.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 01 feb 2006 15:07

Aragorn schreef:In ieder geval is het zo dat wanneer je partner een eigen zaak (Eenmanszaak of VOF) heeft en deze failliet gaat het privévermogen ook verbeurd wordt. Als je dan in gemeenschap van goederen getrouwd bent ben je dus alles kwijt, anders de helft ofzo.

Hier hoorde ik een vriend van me ook over, die was ook niet van plan in gemeenschap van goederen te trouwen zolang z'n vriendin met plannen voor een eigen bedrijfje rond loopt. Vond ik wel grappig, had nog niet eerder zo naar die situaties gekeken.

Het is dus alleen een soort vinkje wat je bij het trouwen aan of uit kunt zetten, wat nogal financiele consequenties kan hebben in mindere situaties. ;)

Maar wat zijn de voordelen van het wel in gemeenschap van goederen trouwen dan ?
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 01 feb 2006 15:47

Hoe zit dat eigenlijk -in het geval van een studentenhuwelijk- met stufi?

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Aad
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aad » 01 feb 2006 15:56

Daar blijf je gewoon recht op houden, je bent voor het IBG dan gewoon 'uitwonend', mijn vrouw bleef hetzelfde bedrag krijgen toen wij trouwden. Daarvoor zat ze op kamers. Er werd niet gekeken naar mijn inkomen ofzo.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 feb 2006 15:57

En je kunt dan ook nog huursubsidie krijgen voor zelfstandige woonruimte. :)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: huwelijk in gemeenschap van goederen?

Berichtdoor LeChat » 01 feb 2006 22:41

Lalage schreef:Heeft iemand tips over de beslissing om in gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden te trouwen? Wat zijn de voor- en nadelen?

Tja, dat ligt aan je toekomstplannen. Zoals al opgemerkt: als je van plan bent een eenmanszaakje of ander bedrijfje zonder rechtspersoonlijkheid te beginnen, is het wel verstandig om huw.voorwaarden op te stellen.

Huwelijkse voorwaarden zijn er overigens in heel veel verschillende vormen, zo kun je een gemeenschap van inboedel afspreken (alleen de huisraad samen), of van onroerend goed (koophuis, vakantiehuis, etc.), of je spreekt af het inkomen te verrekenen (wie meer verdiend heeft in een jaar, legt bij in de gezamenlijke kas bijv, of je verrekent aan het einde v/h huwelijk).
Wat dat laatste betreft moet je gewoon kijken wat jullie het prettigst vinden: houden jullie ervan dat alles strak geregeld is, dan kun je zo'n inkomstenverrekening laten opstellen. Denk je 'dat zoeken we zelf wel uit bij de oliebollen', dan vooral niet doen.

Wie cynisch denkt, stelt huw.vw. op met het oog op een scheiding. Immers 1 op de 4 of zelfs 1 op de 3 huwelijken loopt daarop uit...

Overigens: ik weet niet wanneer jij van plan bent te trouwen, maar als het aan Donner ligt komt er een beperkte gemeenschap van goederen als standaardregeling: alles wat je al had vóór het huwelijk blijft dan privé-eigendom, evenals erfenissen die je tijdens het huwelijk ontvangt. Wie wel alles wil delen, moet dan juist dáárvoor huwelijkse vw op laten stellen. Precies omgekeerd dus.

En voor het geval je je er echt in wilt verdiepen: ik heb nog wel een essay liggen over de achterhaaldheid van het huidige huwelijksvermogensrecht. :wink:
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 feb 2006 09:12

Wij zijn van plan in september te trouwen :-D

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 02 feb 2006 10:47

Ah, al lekker snel! :)

Dan zul je wsl nog geen 'last' hebben van Donners idee.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”