Centraal zenuwstelsel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maaike

Centraal zenuwstelsel

Berichtdoor Maaike » 14 jan 2006 14:50

Oioi,

Ik ben heeeel hard bezig (lees:dat probeer ik)met een sectoronderzoek over spina bifida of een open ruggetje.

Nou ben ik op zoek naar boeken of internetsites waar de normale ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel staat beschreven, eventueel met afbeeldingen...

Weet een van jullie sites of titels van boeken waar dat staat beschreven????

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Centraal zenuwstelsel

Berichtdoor kees61 » 14 jan 2006 15:29

Maaikje schreef:Nou ben ik op zoek naar boeken of internetsites waar de normale ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel staat beschreven, eventueel met afbeeldingen...

Er is zoveel over te vinden, je moet zelf maar kijken waar je iets aan hebt. Je kunt vast wel engels lezen toch, want in het engels is er veel te vinden.
Zoek eens bij Google naar "development nervous system online book".
Het eerste boek staat al direkt bovenaan: Anatomy of the human body en als je een stukje naar beneden scrollt, staat daar

IX. Neurology

1. Structure of the Nervous System
2. Development of the Nervous System
3. The Spinal Cord or Medulla Spinalis
[...]
Ik vind het te ingewikkeld :-) maar misschien kom jij nu een stukje verder.

suc6!
Als niemand kijkt... dan verandert alles in chocolade.

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 14 jan 2006 16:52

he maaike!

leuk onderwerp 8)

Inleiding in de anatomie/fysiologie van de mens door: mr drs Ludo Grégoire blz 267 :wink: dit is een mooie afbeelding van een normaal functionerend CZS
Nederlands Leerboek Jeugdgezondheiszorg Deel B door een heleboel mensen :wink: daar staat een hoofdstuk in over Neurobiologische ontwikkeling en rijping, wat zich nog ontwikkeld in welke periode enzo
staat ook nog een hoofdstuk over spina bifida zelf in.

Misschien een tip: zoek eens op neurobiologie en/of neuroanatomie dat is de wetenschap die zich bezig houd met de ontwikkeling van het CZS

Deze site is misschien iets?
verder zal je uitkomen op engelse sites denk ik!
Succes!
PaSaP Hoogh!!

Maaike

Berichtdoor Maaike » 14 jan 2006 17:45

Thanks!!!

Als ik taalgebruik en de termen enzo snap heb ik er misschien wel wat aan :)

Maaike

Berichtdoor Maaike » 20 feb 2006 14:59

Kheb het bijna klaar.

Dit is (bijna) het eindresultaat:
Ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel.

Het eerste begin van de aanleg van het zenuwstelsel kunnen rond de eenentwintigste dag worden gevonden, als de kiemschijf zich tot een lichaamsvorm gaat vormen van ongeveer 2 millimeter. Je kan aan de rugzijde langs de symmetrielijn een weefselverdikking zien, dat al snel “tot een groeve wordt uitgediept”. Deze weefselverdikking met de groeve loopt van het latere hoofdgebied naar het latere stuitgebied. De groefvorming begint in het midden en gaat zo twee kanten op: richting het hoofdgebied en richting het stuitgebied. De groeve wordt dieper, de wanden sluiten zich en vormen tenslotte een buis, de neutrale buis, waardoor de buis zich totaal afscheid van de amnionholte. De buis wordt met rughuid bedekt. Dit proces is aan het eind van de vierde week voltooid.
Het embryo is zich ondertussen met het hoofd richting de buik gaan krommen. Het is dan ongeveer 10 millimeter lang.
De vloeistof in de neutrale buis is in het begin nog amnionvocht, omdat de neutrale buis zich heeft afgescheiden van de amnionholte. Amnionvocht wordt het latere hersenvocht.
De neutrale buis is nou dus gevormd, en loopt onder de rughuid van het hoofdgebied naar het staartgebied. Je ziet in het hoofdgebied al wat blaasvormige verwijdingen. De buiswanden bestaan uit ectodermale cellen. Ectodermale cellen zijn de stamcellen van de zenuwcellen, het worden dus later zenuwcellen. Ook vormen ze het fundament van het centrale zenuwstelsel. De cellen gaan zich delen waardoor de buiswand dikker wordt. Ook gaan de inmiddels tot zenuwcellen gevormde ectodermale cellen uitlopers vormen. Ze verlaten als toekomstige zenuwvezels de neutrale buis en groeien verder uit.
Ondertussen kan je ook al de beginselen van de organen zien. Dit gebeurt symmetrisch. De eerste zenuwcelconcentraties hoef je niet per se te vinden aan de wanden van de neutrale buis. Al bij het ontstaan van de groeve wordt daarvan aan allebei de kanten overlangs een cellijst afgesplitst: de neuraallijsten. Dit is heel duidelijk te zien in het ruggenmerggebied.
De cellen van de neuraallijsten vormen ook uitlopers. Deze groeien richting de gebieden van spieraanleg, van de huid en andere organen, maar ook de wand van de neutrale buis binnen. Dit gebeurt allemaal symmetrisch. Dit proces is ook tijdens de vierde week aan de gang, en loopt daarna heel ingewikkeld en gecompliceerd door.
Tijdens de vijfde week kan je nog eens twee ketens van zenuwcelconcentraties zien, vlakbij de neutrale buis, maar iets meer naar het middenvlak toe. Men denkt dat deze twee ketens zich van de neuraallijsten afsplitsen. Ze sturen vezels naar alle organen van het superkleine, wordende lichaampje. Dit noemen we de aanleg van het vegetatieve of autonome zenuwstelsel.
Alles wat hiervoor beschreven is, is dus aan het eind van de vijfde week van de zwangerschap aan te treffen, en daarmee is het begin van het ruggemerg en de hersenen gevormd, met uitlopers richting de orgaangebieden. De vezels die door de ketens(die zich van de neuraallijsten hebben afgesplitst), naar de orgaangebieden zijn gestuurd vormen het begin van de zenuwen die voor de waarneming van stofwisselingsprocessen in spieren zullen zorgen. Vezels die rechtstreeks van de neuraallijsten komen vormen het begin van de zenuwen die dienen voor de zintuigwaarneming.
In de vijfde week gebeurt er ontzettend veel. Zo vormen zich in de vijfde week de zogenaamde ledemaatplooien. Zodra deze ‘plooien’ zijn ontstaan, worden van de neuraalbuis en de neuraallijsten de zenuwuitlopers gebundeld daarheen geleid. Dit gebeurt symmetrisch.

Zouden jullie het door willen lezen en aan willen geven of het te begrijpen is en of er nog foutjes ed inzitten?

Uiteraard alvast bedankt :)

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 20 feb 2006 20:38

Dag Maaikje,

Ik begrijp het wel ongeveer maar ik vind het wel erg kort beschreven, alsof je een spiekbriefje maakt :-)
Wat me opviel heb ik er bij gezet. Misschien zou ik sommige dingen anders formuleren maar het moet nog wel een beetje Maaikje blijven. Misschien kan je het duidelijker maken met wat plaatjes erbij.
Er schrijft vast nog wel iemand.
----------------------------
Ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel.

Het eerste begin van de aanleg van het zenuwstelsel kunnen rond de eenentwintigste dag worden gevonden,

Code: Selecteer alles

..kan worden gevonden..

als de kiemschijf zich tot een lichaamsvorm gaat vormen van ongeveer 2 millimeter.

ongeveer 2 millimeter lang

Je kan aan de rugzijde langs de symmetrielijn een weefselverdikking zien, dat al snel “tot een groeve wordt uitgediept”. Deze weefselverdikking met de groeve loopt van het latere hoofdgebied naar het latere stuitgebied. De groefvorming begint in het midden en gaat zo twee kanten op: richting het hoofdgebied en richting het stuitgebied. De groeve wordt dieper, de wanden sluiten zich en vormen tenslotte een buis, de neutrale buis, waardoor de buis zich totaal afscheid van de amnionholte.

ik ga er maar vanuit dat de lezer bekend is met al die vreemde termen... maare .. de wanden vormen een buis waardoor de buis zich afscheidt?    afscheidt moet ook nog met deetee  en moet het geen neurale buis of neuraalbuis zijn, inplaats van neutrale? Het komt zo een paar keer voor in het verhaal

De buis wordt met rughuid bedekt. Dit proces is aan het eind van de vierde week voltooid.
Het embryo is zich ondertussen met het hoofd richting de buik gaan krommen. Het is dan ongeveer 10 millimeter lang.
De vloeistof in de neutrale buis is in het begin nog amnionvocht, omdat de neutrale buis zich heeft afgescheiden van de amnionholte. Amnionvocht wordt het latere hersenvocht.
De neutrale buis is nou dus gevormd,

..is nu gevormd..
en loopt onder de rughuid van het hoofdgebied naar het staartgebied.

hierboven noemde je het nog stuitgebied ;-)
Je ziet in het hoofdgebied al wat blaasvormige verwijdingen. De buiswanden bestaan uit ectodermale cellen. Ectodermale cellen zijn de stamcellen van de zenuwcellen, het worden dus later zenuwcellen.

"dus" weglaten; het is geen conclusie
Ook vormen ze het fundament van het centrale zenuwstelsel. De cellen gaan zich delen waardoor de buiswand dikker wordt. Ook gaan de inmiddels tot zenuwcellen gevormde ectodermale cellen uitlopers vormen. Ze verlaten als toekomstige zenuwvezels de neutrale buis en groeien verder uit.
Ondertussen kan je ook al de beginselen van de organen zien. Dit gebeurt symmetrisch. De eerste zenuwcelconcentraties hoef je niet per se te vinden aan de wanden van de neutrale buis. Al bij het ontstaan van de groeve wordt daarvan aan allebei de kanten overlangs een cellijst afgesplitst: de neuraallijsten. Dit is heel duidelijk te zien in het ruggenmerggebied.
De cellen van de neuraallijsten vormen ook uitlopers. Deze groeien richting de gebieden van spieraanleg, van de huid en andere organen, maar ook de wand van de neutrale buis binnen. Dit gebeurt allemaal symmetrisch. Dit proces is ook tijdens de vierde week aan de gang, en loopt daarna heel ingewikkeld en gecompliceerd door.

kan het ook half ingewikkeld :)

Tijdens de vijfde week kan je nog eens twee ketens van zenuwcelconcentraties zien, vlakbij de neutrale buis, maar iets meer naar het middenvlak toe. Men denkt dat deze twee ketens zich van de neuraallijsten afsplitsen. Ze sturen vezels naar alle organen van het superkleine, wordende lichaampje. Dit noemen we de aanleg van het vegetatieve of autonome zenuwstelsel.
Alles wat hiervoor beschreven is, is dus aan het eind van de vijfde week van de zwangerschap aan te treffen, en daarmee is het begin van het ruggemerg

ruggenmerg
en de hersenen gevormd, met uitlopers richting de orgaangebieden. De vezels die door de ketens(die zich van de neuraallijsten hebben afgesplitst), naar de orgaangebieden zijn gestuurd vormen het begin

komma verplaatsen achter "gestuurd"
van de zenuwen die voor de waarneming van stofwisselingsprocessen in spieren zullen zorgen.

in de spieren
Vezels die rechtstreeks van de neuraallijsten komen vormen het begin van de zenuwen die dienen voor de zintuigwaarneming.

..komen, vormen..

In de vijfde week gebeurt er ontzettend veel. Zo vormen zich in de vijfde week de zogenaamde ledemaatplooien. Zodra deze ‘plooien’ zijn ontstaan, worden van de neuraalbuis en de neuraallijsten de zenuwuitlopers gebundeld daarheen geleid. Dit gebeurt symmetrisch.
----------------------------

Maaikje, succes met jouw werkstuk!
Als niemand kijkt... dan verandert alles in chocolade.

Maaike

Berichtdoor Maaike » 20 feb 2006 22:24

Dankje wel voor je commentaar :D

Ik heb het grotendeels verwerkt, en het is idd neurale buis, er stond een fout in de informatie die ik heb gebruikt.
Een vriendin heeft het allemaal nog een keer doorgelezen, ze kon het goed begrijpen. Ik denk dat ik dit zo wel in kan leveren. Nou de rest van het onderzoek/werkstuk nog...

Terug naar “Archief”