heb je dit boek al gelezen? Van binnenuit van larry crabb, ik denk dat er wel wat kritiek op valt te hebben, maar zijn 'punt'is dat we
1. geschapen zijn voro een betere wereld
2. het dus logisch is dat het hier niet allemaal lekker loopt
3. dat je als je voor God wilt leven ook alles aan God moet geven
4. dat betekent datje dan bereid bent aa Hem te vragen: leidt U mijn leven, Uw wil geschiedde.
5. dan komt alles in een ander perspectief.
Rich zei;
Ik lees veel dat de ellende op deze wereld onze eigen schuld is: kan iemand mij uitleggen waarom (zeer goede) mensen die jaren pijn moeten lijden aan de meest vreselijke ziektes daar zelf schuldig aan zijn ??!!
het lijden is in die zin onze eigen schuld dat wij hebben gezondigd. ik denk niet dat personen op persoonlijke titel worden gestraft voor hun zonden. Kijk maar naar eht vehraa in de bjbel over die man die genezen werd en dat de schriftgeleerden in gesprek gaan: wie heeft er gezondigt deze man of zijn ouders?
Tegelijk denk ik dat er heel wat 'als dan' redenaties in de bijbel staan. "eert u vader en uw moeder "opdat" het u welgaat" Wat zou er gebeuren als je je vader en moeder niet eert? Bi het avondmaal staat: "daarom zijn er zoveel zieken en zwakken onder u" Waarom? gewoon omdat de gemeente niet leeft zoals God het wil. En zo kan je veel vaker lezen dat het je goed zal gaan als je geestelijk leeft. En dus als je niet geestelijk leeft gaat het niet goed.
maar pasop, nu zeg ik dus niets over het geestelijk leven van je vrienden, want ik ken ze niet. Ik denk wél dat een bepaalde manier van leven eerder fout en veroorzaker van problemen is dan we vaak denken.
Ik snap best dat iemand vanuit zijn geloof/opvoeding een liefdevolle God met een almachtige God probeert te verenigen, maar dan redeneer je zeer onvolledig.
Ik heb die termen over boord gegooid. God maakt zich daar volgens mj ook niet zo druk om. God = God. God = liefde en daarmee pasta.
Ik denk dat je ook in moeilijke omstandigheden blji kunt blijven met God! Denk aan Paulus, die leefde met God. En die dankte GOd onder alle omstandigheden! Zingend in de gevangenis, geweldig toch! JE relatie met God hoeft niets te makne te hebben met de omstandigheden waarn je verkeerd. Ik geloof wél dat de duivel probeert onze emoties en menselijke reacties op bepaalde moeilijke situaties te gebruiken als een getuigenis tégen God.