Christus niet eeuwig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cornelius
Mineur
Mineur

Christus niet eeuwig?

Berichtdoor Cornelius » 13 mei 2005 13:06

In Kolosse 1:15 gaat het over Christus, "de Eerstgeborene van al het geschapene". Betekent dit dat Hij geschapen is en (dus) niet eeuwig? Of zijn er teksten in de Bijbel die deze uitleg tegenspreken? (Denk daarbij niet aan Spr. 8.)
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 mei 2005 13:37

Volgende zin?

Col 1:16
Want door Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zienlijk en die onzienlijk zijn, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen;

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 mei 2005 13:44

Col 1:14
In Denwelken wij de verlossing hebben door Zijn bloed, [namelijk] de vergeving der zonden;

Col 1:15
Dewelke het Beeld is van de onzichtbare God, de Eerstgeborene aller kreaturen.

Col 1:16
Want door Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zienlijk en die onzienlijk zijn, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen;

Tja... Volgens mij is hier heel iets anders aan de hand? Beweerd Paulus niet dat Jezus als beeld van God de Vader als eerste is geschapen en dan niet het wezen, maar de verschijningsvorm. Waarnaar God door Jezus en tot Jezus de rest heeft geschapen?
Of ben ik nu fijn aan het ketteren?

Cornelius
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cornelius » 13 mei 2005 14:08

Ha, aardige gedachte. Ik ben geen theoloog, dus kan niet beoordelen of die gedachte verantwoord is. Wel denk ik dat het een menselijk hersenspinsel is (wat bewijst dat jij hersens hebt...), dat niet op de Bijbel terug te voeren is. Maar ik ben benieuwd naar bijbelplaatsen die er meer over zeggen.
(Herman Melville)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2005 15:39

De geloofsbelijdenis van Nicea zegt ook dat Christus geboren is maar niet geschapen.

Duidt dit op een situatie voor de schepping van de wereld zoals je met bovengenoemde bijbelteksten kan onderbouwen? Of duidt het er op dat Christus God was maar vervolgens als mens werd geboren? Maar als dat zo is, hoe kan Jezus dan de Zoon van God worden genoemd en God de Vader? Is dat omdat Maria zwanger werd zonder toedoen van mensen? Dat God daarom de Vader is en de Zoon? Maar die situatie is er toch al sinds het begin? Of is dat omadt Godook dingen voorziet??? En als dat niet zo is, wie is dan de "moeder"?

Het is iets ongrijpbaars, iets raadselachtigs, waar we denk ik als mensjes niet bij kunnen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Cornelius
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cornelius » 13 mei 2005 16:42

"Geboren" betekent in deze zin "ontstaan". Vandaar ook mijn vraag. Geen bijbelteksten?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 mei 2005 22:08

Marnix schreef:De geloofsbelijdenis van Nicea zegt ook dat Christus geboren is maar niet geschapen.

Duidt dit op een situatie voor de schepping van de wereld zoals je met bovengenoemde bijbelteksten kan onderbouwen? Of duidt het er op dat Christus God was maar vervolgens als mens werd geboren? Maar als dat zo is, hoe kan Jezus dan de Zoon van God worden genoemd en God de Vader? Is dat omdat Maria zwanger werd zonder toedoen van mensen? Dat God daarom de Vader is en de Zoon? Maar die situatie is er toch al sinds het begin? Of is dat omadt Godook dingen voorziet??? En als dat niet zo is, wie is dan de "moeder"?

Het is iets ongrijpbaars, iets raadselachtigs, waar we denk ik als mensjes niet bij kunnen.

Dit is toch niet zo raadselachtig en ongrijpbaar hoor. De Zoon is samen met de Vader en de H.G. de eeuwige God Zelf, zonder begin en zonder einde. In de volheid der tijden heeft Hij de menselijke natuur aangenomen. Echter, de uitdrukking Eerstgeborene van de Vader wil zeggen, in overeenstemming met ps. 2:7, een eeuwige generatie van de Vader. Het heden wat in deze psalm gebruikt wordt is een eeuwig heden, het is niet het heden zoals wij dat in tijd uitdrukken. De Zoon gaat van de Vader uit, maar toch kun je niet zeggen dat de Vader eerder was dan de Zoon. Er is geen eerder, heden, noch later in de eeuwigheid. God is altijd geweest, de Vader is altijd geweest, de Zoon is altijd geweest en de H.G. is altijd geweest. "Gij zijt Mijn Zoon; heden heb Ik U gegenereerd".
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Cornelius
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cornelius » 14 mei 2005 16:06

Helder.
(Herman Melville)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 mei 2005 17:06

Dus slotje? Christus is de eerstgeborene is geschapen, de Zoon is van eeuwigheid tot eeuwigheid aangezien hij een deel van God is, en God is eeuwig :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 mei 2005 09:31

Raido schreef:Dus slotje? Christus is de eerstgeborene is geschapen, de Zoon is van eeuwigheid tot eeuwigheid aangezien hij een deel van God is, en God is eeuwig :)

Raido, wat doe je me aan. Ik had gehoopt niet meer te moeten reageren zodat er idd een slotje op kon. :)
De Zoon is niet een deel van God. Hij is de eeuwige volzalige God Zelf, niet voor een derde, maar volledig.

Cornelius
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cornelius » 16 mei 2005 14:31

Misschien kun je het (met een zeer beperkt beeld) van een andere kant 'belichten' met als voorbeeld de maan. 's Nachts, als het donker is, kan de maan lichtgeven, licht van van de zon vandaan komt. Stel je God voor als de zon (waar je niet recht tegenin kunt kijken) en Christus als de Maan ("het afschijnsel van Zijn heerlijkheid").
(Herman Melville)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mei 2005 15:01

noctua schreef:Misschien kun je het (met een zeer beperkt beeld) van een andere kant 'belichten' met als voorbeeld de maan. 's Nachts, als het donker is, kan de maan lichtgeven, licht van van de zon vandaan komt. Stel je God voor als de zon (waar je niet recht tegenin kunt kijken) en Christus als de Maan ("het afschijnsel van Zijn heerlijkheid").

Nee dat is een geheel vertekend beeld. Want Christus is Zelf de Zonne der Gerechtigheid. Hij is Zelf het Licht der wereld en ontvangt niet Zijn Licht van iets wat buiten Hem is. Hij is evenveel God als de Vader God is.

Terug naar “Archief”