God en Zonde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

God en Zonde

Berichtdoor Raido » 27 apr 2005 12:41

Op een ander forum had ik een discussie over Zonde, Schuld en Lijden..

Persoon 1 schreef:Zonde, schuld en lijden zijn de gereedschappen om een volk te onderwerpen en er macht op uit te oefenen.

Ik schreef:Niet helemaal juist imho.. Zonde, schuld en lijden KUNNEN gebruikt worden als gereedschappen om een volk te onderwerpen en er macht op uit te oefenen.

Zonde is alles wat jij doet waar God pijn van heeft, schuld is het gevoel dat jij zonde doet, en lijden is gebrukt gaan onder die wetenschap.

Persoon 2 schreef:Beetje een minderwaardige God, die 'pijn heeft' van iets wat ik, miniscuul wezentje, doe. Ook een nogal zwakke en afhankelijke God. Al te menselijk.

Persoon 3 schreef: Op zich een goed punt. Pijn is voor een deel te onderdrukken door het te negeren. God kiest daar dus bewust niet voor om dat te doen, of kan God niet wat mensen kunnen?

Nou heb ik eigenlijk ook die vraag, waarom kan God (hij kan alles) niet de zonden van ons mensen negeren? Ja God is en rechtvaardig en barmhartig, maar waarom negeert Hij het niet? Of kan Hij dat niet?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 27 apr 2005 12:57

door zonde te doen, doen wij God iets ergs aan, wij kwetsen God daarmee. Als iemand jou kwetst, kun je de persoon wel negeren, maar de pijn die jij daardoor blijft voelen kun je niet negeren. Je kunt het wel proberen, maar vroeg of laat komt het toch weer boven.

Ik denk dat God het uit liefde voor ons niet negeert. Want als wij niet weten dat we verkeerd bezig zijn, blijven we er maar mee doorgaan.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 apr 2005 12:58

Volgens mij zijn 'pijn', 'kwetsen', 'iets ergs aandoen' enz. hier niet helemaal de juiste woorden.

God maakt Zich in de Bijbel bekend als een naijverig God (Ex. 20:5). Dat kun je hier ook wel vertalen met jaloers. En dat jaloers moet je zien in een verbondsrelatie (bijvoorbeeld een huwelijksrelatie).
God is dus een verbondsbetrekking (een contract) aangegaan in het paradijs met de mens. Dit verbond heeft de mens verbroken.
Maar God is trouw en houdt Zich aan Zijn verbond en blijft daarom eisen dat de mens zich aan het contract houdt.
God houdt Zich dus aan Zijn eigen Woord en in dat verband is Hij ijverig.
Zijn ijver heeft een direct verband met Zijn trouw: omdat God trouw is aan Zichzelf en Zijn Woord, is Hij (na)ijverig.

Daarom is elke zonde van onze kant een contractbreuk en reageert God dienovereenkomstig.

Dus je vraag waarom God de zonde van onze kant niet negeert kan beantwoord worden met de opmerking dat Hij dan ontrouw zou zijn aan Zichzelf. Hij beantwoordt ontrouw van onze kant niet met ontrouw van Zijn kant.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 apr 2005 13:03

Maar was God dan al niet ontrouw aan zich zelf toen Hij zijn zoon stuurde? Hij heeft gezegt dat wij de dood zouden sterven als Adam of Eva zou hebben geplukt, waarna Hij ze 'alleen maar' uit het paradijs zet?
Ik denk dat God het uit liefde voor ons niet negeert. Want als wij niet weten dat we verkeerd bezig zijn, blijven we er maar mee doorgaan.
Maar wij weten zovaak niet wat fout of goed is.. Waarom 'kan' God dat niet? gewoon uitliefde.. het zijn niet direct mijn vragen, maar vragen van niet gelovige mensen, maar hoe leg je dat uit zonder in christelijke termen te vervallen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 apr 2005 13:11

Persoon 1 schreef:God wist van tevoren wat er zou gebeuren, dus 'teleurstelling' en 'spijt' en 'verdriet' lijken mij geen attributen van God. Niet van een alwetende en almachtige God in elk geval.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 27 apr 2005 13:18

ik denk dat we nu weer op het gebied van onze vrije wil komen.
God weet idd wat er gaat gebeuren. Maar als Hij het tegen zou houden, betekent dat we niet meer kunnen doen wat we zelf willen. We zouden dus robotten worden. En die heeft Hij niet geschapen
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 apr 2005 13:21

Nee hij maakte een schepsel waarvan Hij wist dat ze voor Satan zouden kiezen, mag Hij daar dan verdriet over hebben? Ja volgens ons, maar hoe leg je dat uit?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 apr 2005 13:51

waarom kan God (hij kan alles) niet de zonden van ons mensen negeren?

Omdat Hij van ons houdt.

Love hurts.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 27 apr 2005 17:23

Raido schreef:Nee hij maakte een schepsel waarvan Hij wist dat ze voor Satan zouden kiezen, mag Hij daar dan verdriet over hebben? Ja volgens ons, maar hoe leg je dat uit?

Nee God schiep ons goed , met een vrije wil om voor Hem te kiezen of om niet voor Hem te kiezen . Het verdriet komt voort uit de keuze's die wij maken .

Dat Hij wist wat er ging gebeuren staat ook als een paal boven water gezien de belofte's die in Gen. als staan , Jezus .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 apr 2005 17:27

God wist van tevoren wat er zou gebeuren, dus 'teleurstelling' en 'spijt' en 'verdriet' lijken mij geen attributen van God. Niet van een alwetende en almachtige God in elk geval.

Het geloof is niet logisch, maar totaal onlogisch, dat is gewoon erg moeilijk te accepteren. God wist dat wij die keuzes zouden gaan maken en dat we Hem niet zouden eren, waarom maakt Hij ons dan!!!?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 apr 2005 21:37

God wist van tevoren wat er zou gebeuren, dus 'teleurstelling' en 'spijt' en 'verdriet' lijken mij geen attributen van God. Niet van een alwetende en almachtige God in elk geval.

Het geloof is niet logisch, maar totaal onlogisch, dat is gewoon erg moeilijk te accepteren.

Zie je nu wat je zelf doet? Je verwerpt eerst een aangedragen oplossing omdat deze logisch gezien niet klopt en vervolgens stel je dat geloof niet logisch is. Kijk, dat vind ik dan weer niet logisch.

Als het geloof idd onlogisch is is een teleurgestelde en alwetende God niet zo'n probleem.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 27 apr 2005 22:04

Raido schreef:Maar was God dan al niet ontrouw aan zich zelf toen Hij zijn zoon stuurde? Hij heeft gezegt dat wij de dood zouden sterven als Adam of Eva zou hebben geplukt, waarna Hij ze 'alleen maar' uit het paradijs zet?

Leven ze dan nog?

Die dood houdt meer in dan alleen de natuurlijke dood (van ons lichaam). Door de val is de mens geestelijk dood, en dat is veel erger, want dat gaat over de ziel. Door de val zijn we God kwijt geraakt!
Dat is dus iets meer dan 'alleen maar uit het paradijs gezet'.

Jozz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jozz » 27 apr 2005 22:44

Raido schreef:God wist van tevoren wat er zou gebeuren, dus 'teleurstelling' en 'spijt' en 'verdriet' lijken mij geen attributen van God. Niet van een alwetende en almachtige God in elk geval.

Het geloof is niet logisch, maar totaal onlogisch, dat is gewoon erg moeilijk te accepteren. God wist dat wij die keuzes zouden gaan maken en dat we Hem niet zouden eren, waarom maakt Hij ons dan!!!?

God heeft ons niet geschapen als robots, maar als mensen met een eigen wil. Misschien hoopte Hij dat we wel voor hem zouden kiezen.

Zonde is mijns inziens niet dat je God pijn doet, maar meer dat je je doel mist. Het doel dat God met jou voor ogen heeft. Misschien dat dat uiteindelijk God wel pijn doet als je je doel mist.
Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 apr 2005 23:56

Klaas schreef:
waarom kan God (hij kan alles) niet de zonden van ons mensen negeren?

Omdat Hij van ons houdt.

Love hurts.

Klaas

Dat is geen volledig antwoord. Immers, ook van de verworpenen negeert Hij de zonden niet. Of delen die ook in Zijn Goddelijke liefde?
Verder denk ik dat niet liefde de drijfveer is waarom God niet de zonde negeert, maar Zijn Goddelijke natuur Zelf. Door het negeren van zonde zou God Zichzelf opheffen. Het kan immers met Zijn rechtvaardigheid niet bestaan de zonde onbestraft te laten. Bovendien, als God de zonde zou negeren, was het offer van Zijn Zoon zinloos en overbodig.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 28 apr 2005 00:09

Raido schreef:God wist van tevoren wat er zou gebeuren, dus 'teleurstelling' en 'spijt' en 'verdriet' lijken mij geen attributen van God. Niet van een alwetende en almachtige God in elk geval.

Misschien kun je het ook eens van de andere kant bekijken, namelijk dat God idd wist dat wij van Hem af zouden gaan en voor een leven zonder Hem zouden kiezen, maar toch wil Hij dat wij ZELFSTANDIG voor Hem kiezen. God wist van te voren dat dit niet zou lukken en wist toen al dat Hij het Liefste wat Hij bezat zou moeten geven en dieper laten lijden dan alle mensen bij elkaar om voor onze zonden te betalen. Dat is toch een ongelooflijke grote liefde?!
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Terug naar “Archief”