ruzie met ouders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

ruzie met ouders

Berichtdoor yvonne » 18 apr 2005 18:01

kan dit? en wat als het zo erg word dat je niet meer bij ze wil blijven wonen wat dan?

graag jullie mening...
Trucking isn't a crime,
It's just a way of life!

annvisser
Sergeant
Sergeant

Re: ruzie met ouders

Berichtdoor annvisser » 18 apr 2005 18:04

yvonne schreef:kan dit? en wat als het zo erg word dat je niet meer bij ze wil blijven wonen wat dan?

graag jullie mening...

Er bestaat natuurlijk ook nog zoiets als het vijfde gebod.. ik denk dat dat vooraan staat! Maar misschien is de situatie zo dat uit huis gaan de beste optie is, maar probeer dan wel om zonder ruzie er uit te gaan!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 apr 2005 18:05

Als een ouder zich niet gedraagd naar Gods wetten (10 Geboden) vervalt natuurlijk dat recht lijkt mij, een kind dat verkracht is of wordt door haar vader hoeft niet 'eer je vader' te doen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 18 apr 2005 18:06

soms is het inderdaad beter om uit huis te gaan.. maar laten we eerlijk zijn; daar ben je nog te jong voor... zet de dingen eens goed op een rijtje, dan zie je dat er ook erg veel goede dingen zijn, en ook dingen waar jij meer schuldig aan bent als je ouders..
bekijk het eens een beetje nuchter, van een afstand en probeer eens de slimste te zijn door een keer niet te reageren op iets van je ouders.. dan weet ik zeker dat het mee zal vallen! succes!

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 18 apr 2005 18:06

yvonne schreef:kan dit? en wat als het zo erg word dat je niet meer bij ze wil blijven wonen wat dan?

graag jullie mening...

Je bent 14 toch? Zie het als je pubertijd, het ligt allemaal aan jou ;)

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 18 apr 2005 18:08

Cybercurse schreef:

graag jullie mening...

Je bent 14 toch? Zie het als je pubertijd, het ligt allemaal aan jou ;)

subtiel :D

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 18 apr 2005 18:10

pff...
tgaat gelijk over mij... ik moet veranderen... je moets eens weten wat ik mezelf allemaal aan doe.. dat wil ik juist stoppen...

1 optie
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

S-je
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor S-je » 18 apr 2005 18:22

Het is niet helemaal helder zo... je moet even goed op een rijtje zetten of het echt super extreem is, wat je ouders van je vragen. Of dat het gewoon traditie is, generatiekloof-dinges... dat ze het wel moeten doen, omdat (vrijwel) alle ouders dingen verbieden... :roll:

Geloof me, tussen m'n 12e en 16e (vat dit leeftijdsgedoe ajb nie negatief op) wilde ik alleen maar uit huis.
Nu vind ik het wel relaxed hier. M'n ouders geven gewoon toe dat ik ouder wordt en m'n eigen verantwoording heb.
Dat komt bij jou ook nog wel... Maar als ze je op je 25ste nog huisarrest geven, moet er wel een belletje gaan rinkelen :mrgreen:

Mmm... irritant hoor... ouders... soms... :|

joepie

Berichtdoor joepie » 19 apr 2005 09:40

Mmmmmmm.....irritant soms....kinderen dan :wink:

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 19 apr 2005 09:48

Mmm... irritant hoor... ouders... soms...

joepie schreef:Mmmmmmm.....irritant soms....kinderen dan :wink:

dit geeft, hoewel schertsend, volgens mij precies aan waar het om gaat..
ik had zelf rond m'n 16de ook wel zoiets van: kwou dat k mn eigen gang kon gaan zonder dat mn ouders me daarbij remmen.. nu weet ik dat ze op veel gebieden gelijk gekregen hebben, maar dat wil je ze dan weer niet geven :P en ouders hebben dan zoiets van: garie wat zijn die kinderen eigenwijs, weten ook heel niet wat goed voor ze is..

tkomt dus van 2 kanten.. maar ik geloof dat als 1 van beide, met name jij als jongere, er iets aan doet je al een heel eind komt qua wederzijds begrip..

joepie

Berichtdoor joepie » 19 apr 2005 09:58

Het ligt er denk maar gewoon aan waarom je niet meer thuis zou willen wonen. Wat is daar de oorzaak van.
Is dat omdat je niet meer wilt dat je ouders zich met je bemoeien.
Is dat omdat je iets niet mag wat je wel wilt.
Is dat omdat er een hoogoplopende ruzie is.
En er zijn nog wel meer dingen te noemen.

De pubertijd is ook best wel een lastige tijd voor kinderen.
Ik zal niet zeggen voor ouders, want dan krijg ik vast van alles over me heen. ( en ik moet ook zeggen dat wij het ook helemaal geen moeilijke tijd vinden van onze kinderen) dus we hebben OF hele makkelijke pubers,
OF wij zijn makkelijke ouders.
Ik zeg altijd dat het eerste het geval is ;-)
Zit ik altijd goed bij de pubers :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2005 10:26

Tja, moeilijk er veel over te zeggen als we de situatie niet kennen. Jongeren kunnen op die leeftijd best wel eens teveel willen. Aan de andere kant, ouders kunnen ook wel eens, als is het dan liefdevol bedoeld, hun kinderen teveel willen remmen in dingen, voor ouders is het soms ook lastig dat jongeren als ze ouder worden steeds meer dingen willen waar ze zelf een beetje bang voor zijn, soms kunnen ze maar moeiljk omgaan met het feit dat kinderen ouder worden.

De vraag is, hoe ga je er mee om? Dat het op ruzie uitloopt is niet goed, is daar misschien ook wat aan te doen? Niet gelijk heel fel reageren of tegen regels aanschoppen... maar 's avonds gewoon eens even aanschuiven en er op een open manier met je ouders over praten? Niet gelijk boos worden als ze je wat verbieden, maar er eens rustig over praten... En laat merken dat je je ouders wel respecteert. Ouders kunnen wel eens het idee hebben dat hun kinderen dat niet doen, door de manier van reageren en zo... Probeer een goede balans te vinden tussen respect voor je ouders en het toch niet altijd met ze eens zijn. Ruzie lijkt vaak heel natuurlijk als je ouders je dignen verbieden die in jou ogen misschien nergens op slaan..... maar je bereikt er niets mee, integendeel, je raakt vaak juist alleen maar "verder van huis"
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 19 apr 2005 10:28

graag jullie mening...

Nou, als je 14 bent, is dat een hele gezonde reactie.
Het is nl nodig voor je ontwikkeling om conflicten met je ouders te hebben in je pubertijd. Je maakt jezelf langzaamaan los van je ouders, vormt eigen meningen en een eigen levensstyle.
Als je dan een paar jaar verder bent, ga je op jezelf.
Niet omdat je zulke vervelende ouders hebt, maar wat voor ouders je ook zou hebben, je zou ze altijd stom en ouderwets vinden, omdat je je als mens moet ontwikkelen.
Mensen die zich niet los kunnen maken van hun ouders, mankeert vaak wat aan.
Voor de ouders is het net zo moeilijk als voor het kind.
Die moeten ook gaan accepteren dat hun kinderen geen kinderen meer zijn, maar volwassen mensen worden, dus loslaten.
Vaak maken de kinderen niet de keuzes die de ouders graag zouden willen, maar vaak ook wel.
In het eerste geval is het voor ouders heel moeilijk om de levensstyle van een (volwassen)kind te accepteren waar zij het totaal niet mee eens zijn.

Het is heel gewoon dat je dus af en toe ruzie met je ouders hebt, het moet zelfs, omdat je anders geen eigen persoontje kunt vormen.
Maar daarom is het niet leuk, maar het hoort erbij.
Een puber die altijd gehoorzaamt aan zijn ouders en nooit tegendraads is, daar is iets mis mee, want die kan zich dus niet ontwikkelen tot een eigen persoonlijkheid.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 19 apr 2005 10:32

S-je schreef: Maar als ze je op je 25ste nog huisarrest geven, moet er wel een belletje gaan rinkelen

Op je 25ste wordt je toch wel geacht om eindelijk eens zelf je boontjes te gaan doppen, anders leer je het nooit en wordt je dus een soort patient.

S-je
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor S-je » 19 apr 2005 11:17

Mariamagdalena schreef:
S-je schreef: Maar als ze je op je 25ste nog huisarrest geven, moet er wel een belletje gaan rinkelen

Op je 25ste wordt je toch wel geacht om eindelijk eens zelf je boontjes te gaan doppen, anders leer je het nooit en wordt je dus een soort patient.

Uhuh... daarom :P

Terug naar “Archief”