Vrouw in gezin

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Vrouw in gezin

Berichtdoor Raido » 16 feb 2005 07:58

De discussie gaat dus nu over de plaats van de vrouw in het gezin... ik had het idee dat het over koningin Beatrix ging???
In het Beatrix topic maar het is natuurlijk wel een leuk discussiepunt.

Het reformatorisch gezinsmodel is niet goed. Lijkt me duidelijk.....
Of het wel of niet Bijbels te onderbouwen is weet ik zo niet. Volgens mij staat er niet veel over in de Bijbel maar jullie (de reformatoren of hoe noem je dat?) zullen het ook niet uit de lucht hebben geplukt mag ik hopen... Aldus gurl.

Ik weet niet inhoeverre het reformatorische Bijbels is maar het is wel SV gebaseerd ;-) in de Bijbel staat dat de vrouw onderdanig moet zijn aan de man, maar dit kan op eens niet meer. omdat de tijdgeest onderdanig niet kan loskoppelen van verdrukt en veracht. Neem Hirschi Ali, die met haar kruistocht: islamitische vrouw in de samenleving, ja er zijn mannen die misbruik maken van Bijbel (in dit geval Koran) teksten.

Vrouwen moeten onderdanig zijn: dat betekend; zoals wij onderdanig zijn aan Christus. De man is Christus voor zijn vrouw in het gezin. En is Christus een dictator?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 16 feb 2005 09:01

Kan je een baan hebben en toch onderdanig zijn aan je man?
stomp niet af, blijf slijpen

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 feb 2005 09:25

Waarom zou je dat niet kunnen hebben? Als jij een fulltime job hebt en je gezin daar onder lijdt dan ben je inderdaad niet goed bezig, het huisgezin is prio een voor de vrouw.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 16 feb 2005 09:28

Met het gebruiken van woorden zoals onderdanig lijkt het net of de vrouw is achtergesteld en de man de leiding heeft.

Als hoofd van het gezin ben je als man verantwoordelijk voor je vrouw en je kinderen, dat betekent niet dat je de volledige zeggenschap hebt over je vrouw en kinderen. Als het goed is overleg je alles met je vrouw en kom je er samen uit, dat is ook bijbels lijkt me.

Dit gaat prima samen met een vrouw die een baan heeft. Binnen de reformatorische kring moeten ze maar eens af van het principe dat de vrouw minder, achtergesteld of onderdanig moet zijn.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 feb 2005 09:54

Kijk en jij stelt dus ook dat minder, achtergesteld het zelfde is als onderdanig zijn. De man is het hoofd van het gezin zoals Jezus het hoofd van zijn gemeente is. Het is niet zoals de Van Dale zegt : dociel, gedwee, handelbaar, onderworpen, volgzaam, zo mak als een lammetje...

Sabra, er staat nergens in de Bijbel dat de vrouw inferieur, oftewel minderwaardig is aan de man. Er staat wel dat de vrouw onderdanig moet zijn aan haar man, maar dat wil niet zeggen dat ze minder is.

Een vrouw moet onderdanig zijn aan haar man, en haar man moet onderdanig zijn aan Jezus. Verder moet net als Jezus zijn leven gaf voor de gemeente de man bereid zijn om zijn leven te geven voor zijn vrouw. It's all good :)
Als de man gehoorzaam is aan Jezus zal zijn vrouw niks tekort komen en goed verzorgt worden zonder enig letsel.

Zoals een Nederlands spreekwoord zegt kun je geen 2 kapiteinen op een schip hebben.

Philindertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Philindertje » 16 feb 2005 10:21

Sabra schreef:Met het gebruiken van woorden zoals onderdanig lijkt het net of de vrouw is achtergesteld en de man de leiding heeft.

Als hoofd van het gezin ben je als man verantwoordelijk voor je vrouw en je kinderen, dat betekent niet dat je de volledige zeggenschap hebt over je vrouw en kinderen. Als het goed is overleg je alles met je vrouw en kom je er samen uit, dat is ook bijbels lijkt me.

Dit gaat prima samen met een vrouw die een baan heeft. Binnen de reformatorische kring moeten ze maar eens af van het principe dat de vrouw minder, achtergesteld of onderdanig moet zijn.

wat is dit nou weer voor rare reactie. Het woord onderdanig roept bij ons misschien nogal negatieve associaties op... maar met onderdanig wordt idd geen sloofje ofzo bedoeld... t betekent alleen dat idd de man de doorslag geeft bij belangrijke beslissingen... je kan wel zeggen dat we van dit idee afmoeten, maar t staat toch echt in de bijbel. Wil je delen uit de bijbel wegdoen die je niet aanstaan?!
ik ben zelf ook vrouw (nouja meisje ;)) en ik heb er totaal geen problemen mee. tuurlijk mag een vrouw wel een baan hebben, tuurlijk mag ze ook meebeslissen, maar uiteindelijk is de man gwoon nét ietsje belangrijker... en er staat ook : 'De man moet zijn vrouw liefhebben.' Als de man zijn vrouw liefheeft, en de vrouw luistert naar hem, kan er toch niets geks gebeuren ?! sorry hoor... :?
Spoedig zullen wij Hem zien
en voor altijd op Hem lijken
en Jezus kennen, zoals Hij is...
Amen!!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 16 feb 2005 10:23

Raido schreef:Waarom zou je dat niet kunnen hebben? Als jij een fulltime job hebt en je gezin daar onder lijdt dan ben je inderdaad niet goed bezig, het huisgezin is prio een voor de vrouw.

waarom een prio voor een vrouw... waarom niet voor een man

PeterD

Berichtdoor PeterD » 16 feb 2005 10:23

Daarnaast is het al jaren het geval dat de vrouw hoofdzakelijk de houshoudelijke taken doet binnen het gezin. Omdat er ineens van die feministen rondrennen en het één en ander uitkramen moet de vrouw ineens persé gaan werken.
Hiermee wil ik niet stellen dat alle dingen uit het verleden ineens goed zijn, maar ik denk dat dit toch wel één van de dingen is die ook in Bijbels licht goed zijn.

Heel typisch voor deze tijd vind ik ook dat in het schppingsverhaal in de NBV het zinnetje gekomen is dat Adam uitroept dat hij eindelijk één gelijk als hijzelf naast zich heeft. Dat is dus ook al niet terug te vinden in de grondtekst!

Daarnaast ben ik het met Raido eens, onderdanig wordt niet bedoeld als een onderkruiperig, gedwee, minderwaardig iets.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 16 feb 2005 10:25

Raido schreef:Kijk en jij stelt dus ook dat minder, achtergesteld het zelfde is als onderdanig zijn. De man is het hoofd van het gezin zoals Jezus het hoofd van zijn gemeente is. Het is niet zoals de Van Dale zegt : dociel, gedwee, handelbaar, onderworpen, volgzaam, zo mak als een lammetje...

Sabra, er staat nergens in de Bijbel dat de vrouw inferieur, oftewel minderwaardig is aan de man. Er staat wel dat de vrouw onderdanig moet zijn aan haar man, maar dat wil niet zeggen dat ze minder is.

Een vrouw moet onderdanig zijn aan haar man, en haar man moet onderdanig zijn aan Jezus. Verder moet net als Jezus zijn leven gaf voor de gemeente de man bereid zijn om zijn leven te geven voor zijn vrouw. It's all good :)
Als de man gehoorzaam is aan Jezus zal zijn vrouw niks tekort komen en goed verzorgt worden zonder enig letsel.

Zoals een Nederlands spreekwoord zegt kun je geen 2 kapiteinen op een schip hebben.

OK maar hoe zie jij dat voor je dan? Ik kan er wel inkomen dat de man het hoofd van het gezin is enzo maar dat zegt toch niks over of een vrouw wel of niet kan werken? Natuurlijk is het nit goed als het hele gezin constant verwaarloosd word maar dat geld net zo goed voor niet-christenen.
Ik zie niet in waarom een vrouw niet en onderdanig kan zijn en kan werken...
stomp niet af, blijf slijpen

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 feb 2005 10:39

waarom een prio voor een vrouw... waarom niet voor een man
omdat dat misschien wel Bijbels is? omdat een vrouw meer feeling voor huishouden heeft dan een man (huismannen voel je niet aangevallen), prio één houd in dat een vrouw dat als eerste taak heeft gekregen en niet de man, maar dat betekend niet dat de man zijn gezin niet als prio één kan hebben..

Heel typisch voor deze tijd vind ik ook dat in het schppingsverhaal in de NBV het zinnetje gekomen is dat Adam uitroept dat hij eindelijk één gelijk als hijzelf naast zich heeft. Dat is dus ook al niet terug te vinden in de grondtekst!
En als hij dat zou hebben gezegt zou hij hebben bedoeld : eindelijk een mens, net als ik!

Ik zie niet in waarom een vrouw niet en onderdanig kan zijn en kan werken...
Zie ik ook niet :)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 16 feb 2005 10:40

Philindertje schreef:
tuurlijk mag ze ook meebeslissen, maar uiteindelijk is de man gwoon nét ietsje belangrijker... en er staat ook : 'De man moet zijn vrouw liefhebben.' Als de man zijn vrouw liefheeft, en de vrouw luistert naar hem, kan er toch niets geks gebeuren ?! sorry hoor... :?

De man is helemaal niet belangrijker dan de vrouw. Dat is een verwrongen beeld dat jarenlang is gebruikt om vrouwen een mindere rol toe te bedelen dan waar zij bijbels gezien recht op hebben.

Eenzelfde iets is dat altijd wordt gesteld dat vrouwen naar hun man moeten luisteren. Dat is helemaal niet waar, en ook niet bijbels. De rol die de man krijgt toebedeeld is die van de verantwoordelijkheid. Niet van het bovengesteld zijn aan o.i.d.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 feb 2005 10:43

Ligt er maar niet aan wat je een mindere rol vind, je het schompus werken in de bouw of thuis het huis schoonmaken, voor de kinderen zorgen etcetra.. Een vrouw krijg vermoedelijk meer liefde van haar kinderen dan vadertje lief.. Die dingen mogen ook gezegt worden! Je doet net alsof vrouwen verdrukt worden... http://www.watdoejijeraan.nl/

PeterD

Berichtdoor PeterD » 16 feb 2005 10:44

Bijbels gezien is het duidelijk dat de man het hoofd van het gezin is, zoals ook Christus het Hoofd van de Kerk is. Simpel toch?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 16 feb 2005 10:45

PeterD schreef:Daarnaast is het al jaren het geval dat de vrouw hoofdzakelijk de houshoudelijke taken doet binnen het gezin. Omdat er ineens van die feministen rondrennen en het één en ander uitkramen moet de vrouw ineens persé gaan werken.
Hiermee wil ik niet stellen dat alle dingen uit het verleden ineens goed zijn, maar ik denk dat dit toch wel één van de dingen is die ook in Bijbels licht goed zijn.

Met andere woorden jij ziet voor de vrouw vooral de taak weggelegd om huisvrouw te worden en de voornaamste rol in de opvoeding te nemen.

Vrouwen hoeven niet persé te werken, dat is een persoonlijke keuze. Er zijn genoeg vrouwen die wel huisvrouw (huishoudmanager) willen zijn. Daarentegen zijn er genoeg vrouwen die zich willen richten op een maatschappelijke carrière. Dat is jouw denktrant volgend dus niet bijbels.

Er wordt altijd maar weer vergeten dat de bijbel een boek is van ruim 2000 jaar oud, en dat bepaalde zaken nogal cultuurgebonden zijn. Zo ook hetgeen Paulus en anderen zeggen over de rol van de vrouw. Onze cultuur is anders en wij kunnen en moeten anders invulling geven dan klakkeloos overnemen wat de historische Paulus zegt over de rol van de vrouw. Hiermee niet wegnemend dat de man uiteindelijk verantwoordelijk is voor zijn gezin.

Trouwens in de tijd van Paulus waren er ook al vrouwen die min of meer zelfstandig een maatschappelijke carrière hadden opgebouwd, denk aan Lydia.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 feb 2005 10:45

PeterD schreef:Bijbels gezien is het duidelijk dat de man het hoofd van het gezin is, zoals ook Christus het Hoofd van de Kerk is. Simpel toch?
Voor mij wel... maar volgens Sabra niet volgens mij ;-) *misschien te veel de Davinci Code gelezen :P*

Terug naar “Archief”