Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 23 feb 2008 21:02

kostgeld vind ik ook neit nodig.. of het moe financieel erg krap zijn, dan vind ik het anders!

daartegenover vind ik wel, dat ze dan wel iets mogen doen in huis.. ongeacht jongen of meisje!

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 24 feb 2008 00:31

Evelien schreef:Nou als je een leeftijd heb zo rond de 20 en je werkt al sinds je 18e en je komt alleen nog maar thuis om te slapen. (je gooit je wasgoed neer, je schuift aan tafel, je pakt drinken, chips, koek, etc...) Dan kan ik me goed voorstellen dat je als ouders zegt: je mag gerust wat mee betalen.

Ja dat is een geheel ander verhaal. Daar doel ik dan ook niet op. Als je werkt mag je best ook wat bijdragen. Dan nog vind ik dat het ook een verschil maken of het is dat de ouders het zelf niet breed hebben.

Kostgeld in het geval dat het kind studeert stuit mij tegen de borst. Ik bestrijd dan ook het idee dat het nodig is om het kind te leren dat alles niet gratis is.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 24 feb 2008 01:31

Zodra ik een fulltime baan had ging ik kostgeld betalen. Ik weet dat mijn broer meer betaalde omdat hij meer kon missen. Mijn zus(je) betaald minder omdat ze ook minder verdiend. Eerlijk is eerlijk.

Mijn ouders hadden (hebben) het ook niet echt super breed. Maar, eten en drinken, wassen, electriciteit, gas, water, bed en breakfast, diner. Het was een hotelletje thuis. Nooit iets in het huishouden hoeven doen. Altijd iets lekkers bij de koffie. Gezelligheid, hapje, drankje, vrienden meenemen..

Meeeeeer dan billijk dat er iets tegenover stond. Ik geloof dat ik 180 euro betaalde indertijd, en daar zat internet bij wat alleen ik gebruikte toen. De enige kosten die ik toen verder had waren ziekenfonds, auto en mobiele tel. Met een salaris van toen 1300/1400 euro, mwa, goed te doen. Als je inmiddels 19/20 bent en fulltime werkt hoef je niet te verwachten dat je papa en mama alles voor je dokken, ook al kunnen ze dat betalen. Als je studeert is het misschien anders, maar toen ik MBO deed kreeg ik studiefinanciering, werkte ik erbij op zaterdag 12 uur en doordeweeks 9 uur in de avonduurtjes. Hoefde ik geen kostgeld te betalen nog maar betaalde wel zelf mijn scooter, benzine, later rijbewijs èn auto.

Tegen mijn zoontje van 2.5 die vraagt waar papa is antwoord ik steevast: 'Centjes verdienen, dan kan mama eten voor ons kopen.' Je kan er niet vroeggenoeg mee beginnen..
8)

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 24 feb 2008 01:34

Flappie schreef: Ik bestrijd dan ook het idee dat het nodig is om het kind te leren dat alles niet gratis is.

Het lijkt me toch handig om het even mee te delen Flap.. :)

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 24 feb 2008 02:27

jamillah schreef:
Flappie schreef: Ik bestrijd dan ook het idee dat het nodig is om het kind te leren dat alles niet gratis is.

Het lijkt me toch handig om het even mee te delen Flap.. :)

Absoluut, dat sloeg dan ook op de gedachte dat kostgeld vragen nodig is om een kind te leren dat niet alles gratis is of zo komt aanvliegen. Daar zijn dus ook andere manieren voor :wink:

Ik heb nooit kostgeld hoeven betalen, mijn zussen ook niet. Maar we zijn allemaal ook niet in de situatie geweest dat we al werkten en thuis woonden. Al vraag ik me af of mijn ouders het dan ook gevraagd hadden.
Maar goed er zijn natuurlijk ook gevallen dat 'kinderen' maar thuis blijven hangen tot hun 30e of daarboven. Tsja dan word het natuurlijk, zoals gezegd, een heel ander verhaal.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 feb 2008 09:22

ik moest ook kostgeld betalen, best wel veel, ik werkte toen nog maar net en had geen volledige baan. Deed veel thuis (koken, strijken, wassen, stofzuigen, ramen lappen etc.). Ik heb ze wel laten weten dat ik ze geen kostgeld meer betaalde! En daar waren ze niet blij mee.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 24 feb 2008 12:13

Evelien schreef:ik moest ook kostgeld betalen, best wel veel, ik werkte toen nog maar net en had geen volledige baan. Deed veel thuis (koken, strijken, wassen, stofzuigen, ramen lappen etc.). Ik heb ze wel laten weten dat ik ze geen kostgeld meer betaalde! En daar waren ze niet blij mee.

Ze konden jou beter betalen, gratis werkster zo!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 24 feb 2008 13:55

Ik weet wel iemand die geld kreeg voor het werk dat ze thuis deed. Terwijl ze ook werkte.

Er zijn er ook die krijgen geld voor het oppassen op jongere broertjes/zusjes. Nou daar heb ik thuis nooit wat voor gehad. Is toch kleine moeite, anderzijds wat stelt het voor, die kids hobbelen toch wel rond. Daar hoef je toch geen geld voor te krijgen/geven?

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 24 feb 2008 14:28

paprikameisje2 schreef:kostgeld vind ik ook neit nodig.. of het moe financieel erg krap zijn, dan vind ik het anders!

daartegenover vind ik wel, dat ze dan wel iets mogen doen in huis.. ongeacht jongen of meisje!
nou inderdaad dat vind ik ook. Kijk, mijn man heeft wel een tijd kostgeld moeten betalen omdat mijn schoonvader een uitkering heeft (mijn schoonmoeder heeft maar een kleine periode voor hun trouwen gewerkt dus die heeeft ook niet veel qua inkomen) dus ik vind het niet meer dan logisch dat hij kostgeld heeft betaald. Toen ik een tijdje bij hun heb ingewoond (overbrugging van verhuizen van Sliedrecht naar Maarssen en het krijgen van een nieuwe woning), heb ik ook kostgeld betaald.
Ik deed ook klusjes in huis zoals de was, boodschappen enz...

Ik hoop dat mijn kinderen nooit kostgeld hoeven te betalen, dat we gewoon goed financieel kunnen leven. Maar als het niet anders is, dan is het ook niet anders.

@sommige 8) : dank voor de tips over de hypotheek. We gaan in juni onze salarissen inleveren bij de makelaar, die wil het gratis uit laten rekenen voor ons (we kennen hem inmiddels ook een beetje persoonlijk 8) ) dus dat moet wel goedkomen :wink: Dit huis moesten we op 2 salarissen laten zetten anders konden we het niet kopen, ik HOOP dat we het volgend huis op anderhalf kunnen laten zetten, mocht ik zwanger worden of om een andere reden moeten stoppen met werken. Maar dat zien we tzt dan wel weer.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 feb 2008 20:54

Gelukkig hebben mijn ouders kostgeld altijd niet nodig gevonden.
Ze hebben een keer bijna een nieuw huis gekocht (een heel erg gaaf, mooi huis, wat echt perfect bij hen paste), maar dit hebben ze niet door laten gaan omdat ze anders krapper zouden komen te zitten en het lastiger was (niet onmogelijk, maar wel lastiger) om ons allevier (3 toen nog) makkelijk te onderhouden tot we bij wijze van 30 waren.
En mijn ouders hebben het ook prima, ook in een goedkoper huis, maar zij hebben bewust gekozen om niet hun droomhuis te kopen, maar makkelijker te leven.
Ik hoop dat wij die keuze in de toekomst ook kunnen maken. Ik vind het niet nodig dat een kind betaald. Ik ben nog altijd degene die voor hen 'gekozen' heeft, en ik vind dat ik hen moet onderhouden tot ze het huis uit zijn, of ze werken of niet, of ze tot hun dertigste blijven of niet.
(en het is tijdens een opvoeding dan wel zaak om kinderen te leren dat het goed is om ook een eigen leven op te bouwen, dat ze altijd welkom zijn en mogen blijven, maar dat het voor hun zelf wel goed is om meer van de wereld te gaan zien).
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 27 feb 2008 21:07

zo, door hard mijn kinderbijslag op te sparen en geen kleding voor de kids te kopen die ze toch niet nodig hebben heb ik een prachtig speeltoestel voor ze bij elkaar weten te sparen!

http://www.speeltoesteldirect.nl/showim ... /Foto4.jpg

ben er verbaasd van dat er zo'n ontzettend prijsverschil is tussen die speeltoestellen. Scheelde wel 1000€ op het een of andere, nagenoeg hetzelfde, speelgevaarte.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 27 feb 2008 21:47

Wow, dat ziet er leuk uit, Annet! Gaan ze vast veel plezier aan beleven.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 27 feb 2008 22:08

ze mochten kiezen: nieuwe kleren of een speeltoestel

keus was niet moeilijk voor hun.

had ik dat toestel besteld, kwamen de volgende dag de folders. De oudste ging ze bekijken en toen mauwen over allerlei kleren die hij daaruit wilde hebben. Kijk, dat vind ik nou grappig aan kinderen die ouder worden, je kunt met ze praten over dingen en ze gaan je voor de gek houden.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 28 feb 2008 15:16

Haha ik had het ook wel geweten hoor als ik zo klein was :wink: mijn ouders hadden namelijk weinig speelgoed dus ik had het wel geweten :mrgreen: maar het is wel verstandig (hoor mijn nou :mrgreen: ) om ze te laten kiezen wat ze willen. Ze moeten goed begrijpen dat je moet sparen om leuke dingen te kopen en dat ze niet altijd alles kunne krijgen wat ze willen hebben.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 28 feb 2008 15:21

Als je er ruimte voor hebt is het ontzettend leuk!!!

Ik heb gisteravond geboden op een bedje voor Sarah, maar eigenlijk wil vlieger het nieuw kopen! We zijn ruim 100 euro goedkoper uit als we het zo doen, dus als die mensen zaterdag kunnen, gaan we kijken. Over de prijs zijn we het al eens, nu moet het er nog mooi uit zien, want als hij erg beschadigd is zoek ik nog even verder, we hebben hem voorlopig toch niet nodig :)

Terug naar “Archief”