hoeveel kinderen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 22 mei 2008 10:17

rosalie83 schreef:
ajl schreef:
rosalie83 schreef:
lammetje schreef:@Rosalie:
Ik ben daarnaast ook geen voorstander om te gaan adopteren en er bewust voor kiezen geen 'natuurlijke' kinderen te krijgen. Niet dat ik dat Bijbels kan onderbouwen, zal ik alvast meteen zeggen :wink: maar omdat het in mijn ogen niet goed voelt.

Dan moet je het zelf sowieso niet doen, het moet wel okee voelen. Maar ik ben wel benieuwd naar het waarom! Waarom ben je daar geen voorstander van, waarom voelt het niet goed?

Ik herken dat gevoel ook wel. Wij zouden ook niet adopteren als wij geen kinderen zouden kunnen krijgen. Ik ben van mening dat je veel beter de mensen daar kan helpen om het land op te bouwen. daarom ben ik ook geen voorstander van economische vluchtelingen ( maar dat is weer een hele andere discussie).

Je haalt toch wel een aantal dingen door elkaar nu. Tuurlijk is het belangrijk een land op te bouwen etc, maar dat neemt niet weg dat er duizenden en duizenden kindjes zijn die gewoonweg geen thuis hebben en dringend hulp nodig hebben! Dat staat los van elkaar.

Inderdaad. Tehuizen zitten vol met kinderen die gewoon niet gewenst zijn en waar niemand voor wil zorgen. Een kind geboren uit een verkrachting bijvoorbeeld zal in sommige culturen nooit een normaal leven kunnen hebben. In andere culturen is het heel normaal dat een vrouw haar kinderen afstaat, wanneer ze een andere relatie krijgt: een man accepteert de kinderen van een andere man soms niet en dan moeten de kinderen weg. Voor zo'n vrouw is een relatie met een man soms juist van levensbelang, omdat ze zonder man buiten de maatschappij valt.

Wanneer je je gaat verdiepen in het hoe en waarom kinderen in tehuizen belanden, dan kom je er al snel achter dat het veel gecompliceerder is dan het soms lijkt. Het gaat over hele andere culturen, over kinderen die soms niet eens meer familie hebben, of die uitgekotst worden door hun familie, die vanwege een handicap of litteken niet meer gewenst zijn, etc.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. En als je dan beelden ziet en/of onderzoeken leest naar de toestanden in de tehuizen waarin sommige kinderen moeten opgroeien... dan vraag ik me af, wie daaarop kan zeggen 'het kind moet daar blijven en we sturen wel wat hulp'. Want die hulp is in sommige gevallen niet effectief genoeg. En in die gevallen kijkt en kind veelal aan tegen een leven op straat, misbruik, prostitutie en drugs. Denk aan de kindslaven in Haiti, de lijmsnuivers in Brazilie...

Verdienden deze kinderen dan geen warm en liefdevol thuis?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 22 mei 2008 10:22

Een kind adopteren zou ik op zich wel willen, zou er iig over na denken. Maar het moet niet zo zijn dat het als 'troost' geldt dat je geen kinderen kunt krijgen.

Ik vind het zwanger proberen te worden, de spanning daaromheen, de zwangerschap, de bevalling en het gevoel dat je kindje echt uit jouw vlees/bloed en liefde is ontstaan zo mooi dat ik me niet kan voorstellen om dit gevoel bewust niet te willen. Natuurlijk is een adoptiekindje en de liefde daaromheen ook geweldig, ik heb zelf ook 2 geadopteerde nichtjes. Maar het is zoo anders en ik geloof eerlijk gezegd niet dat God bedoeld heeft om man en vrouw zo te maken zodat ze samen kinderen kúnnen krijgen (als dit lichamelijk ook lukt etc) dat die dan zeggen: nee God, ik wil geen kinderen baren, ik wil ze adopteren, want 'eigen' kinderen zijn niet 'goed genoeg'? (wil ik niet zeggen dat jullie dat zeggen hoor, maar zo komt het soms wel over)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 22 mei 2008 10:24

rosalie83 schreef:
ajl schreef:
rosalie83 schreef:
Ik ben daarnaast ook geen voorstander om te gaan adopteren en er bewust voor kiezen geen 'natuurlijke' kinderen te krijgen. Niet dat ik dat Bijbels kan onderbouwen, zal ik alvast meteen zeggen :wink: maar omdat het in mijn ogen niet goed voelt.

Dan moet je het zelf sowieso niet doen, het moet wel okee voelen. Maar ik ben wel benieuwd naar het waarom! Waarom ben je daar geen voorstander van, waarom voelt het niet goed?

Ik herken dat gevoel ook wel. Wij zouden ook niet adopteren als wij geen kinderen zouden kunnen krijgen. Ik ben van mening dat je veel beter de mensen daar kan helpen om het land op te bouwen. daarom ben ik ook geen voorstander van economische vluchtelingen ( maar dat is weer een hele andere discussie).

Je haalt toch wel een aantal dingen door elkaar nu. Tuurlijk is het belangrijk een land op te bouwen etc, maar dat neemt niet weg dat er duizenden en duizenden kindjes zijn die gewoonweg geen thuis hebben en dringend hulp nodig hebben! Dat staat los van elkaar.

Ik haal geen dingen door elkaar. Dat zijn punten die voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Als je een kind adopteert vanauit een land, kan je deze misschien beter financieel ondersteunen en mogelijk zelfs meer kinderen, zodat zij later hun eigen land weer op kunnen bouwen. Natuurlijk is het heel schrijnend dat er veel kinderen zijn die geen thuis hebben, maar in Nederland zijn er ook heel veel pleekinderen die wachten op een gezinsvervangend tehuis, omdat hun thuissituatie waardeloos is. Kinderen naar Nederland halen is volgens mij geen oplossing voor de problemen die spelen in die landen.

@ Rosalie en Galatiea; dit is geen aanval of verwijt. ik weet dat jullie ernaar uitkijken om een kindje uit het buitenland te mogen verwelkomen en het is natuurlijk alleen maar goed dat er mensen zijn die er anders over denken dan dat wij dat doen. Wij zouden er alleen nooit aan beginnen.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 22 mei 2008 10:29

@Sabra,
Hoe kom jij er dan bij dat de aarde al vol genoeg is?
Waar maak je dat uit op?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 22 mei 2008 10:29

ajl schreef:
rosalie83 schreef:
ajl schreef:
rosalie83 schreef:

Ik haal geen dingen door elkaar. Dat zijn punten die voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Als je een kind adopteert vanauit een land, kan je deze misschien beter financieel ondersteunen en mogelijk zelfs meer kinderen, zodat zij later hun eigen land weer op kunnen bouwen. Natuurlijk is het heel schrijnend dat er veel kinderen zijn die geen thuis hebben, maar in Nederland zijn er ook heel veel pleekinderen die wachten op een gezinsvervangend tehuis, omdat hun thuissituatie waardeloos is. Kinderen naar Nederland halen is volgens mij geen oplossing voor de problemen die spelen in die landen.

@ Rosalie en Galatiea; dit is geen aanval of verwijt. ik weet dat jullie ernaar uitkijken om een kindje uit het buitenland te mogen verwelkomen en het is natuurlijk alleen maar goed dat er mensen zijn die er anders over denken dan dat wij dat doen. Wij zouden er alleen nooit aan beginnen.

Ik weet dat het niet verwijtend bedoeld is hoor!

Als je adopteert, doe je een behoorlijke gift naar het tehuis waar het kindje vandaan komt. Dat hoort gewoon bij de kosten.

Je zegt: kinderen hierheen halen is geen oplossing. Maar ze daar laten dan, is dat wel een oplossing?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 22 mei 2008 10:30

lammetje schreef:Een kind adopteren zou ik op zich wel willen, zou er iig over na denken. Maar het moet niet zo zijn dat het als 'troost' geldt dat je geen kinderen kunt krijgen.

Hier ben ik het helemaal met je eens! Als je kinderen gaat adopteren moet dan zijn vanuit overtuiging! En niet 'omdat we geen biologisch eigen kinderen kunnen krijgen, gaan we maar adopteren'...

sela

Berichtdoor sela » 22 mei 2008 10:31

'denk dat het iig juist is te concluderen dat de mensen die kinderen aan het adopteren zijn zich vele malen meer hebben verdiept in de materie dan mensen die niet adopteren. kunnen wij dan wel zomaar wat roepen over adoptie?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 mei 2008 10:35

Tuinfluiter schreef:Hoe kom jij er dan bij dat de aarde al vol genoeg is?
Waar maak je dat uit op?

Het milieu is aangetast, er is voedselschaarste, energiebronnen raken uitgeput.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 22 mei 2008 10:36

sela schreef:'denk dat het iig juist is te concluderen dat de mensen die kinderen aan het adopteren zijn zich vele malen meer hebben verdiept in de materie dan mensen die niet adopteren. kunnen wij dan wel zomaar wat roepen over adoptie?

Ik denk dat je best zonder je er goed in te verdiepen kunt zeggen of je het zelf wel of niet wilt. Ik bedoel, als je van te voren al weet dat je nooit van een kind kan houden wat niet van jezelf is, hoef je je er toch niet in te verdiepen....

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 22 mei 2008 10:38

lammetje schreef:
sela schreef:'denk dat het iig juist is te concluderen dat de mensen die kinderen aan het adopteren zijn zich vele malen meer hebben verdiept in de materie dan mensen die niet adopteren. kunnen wij dan wel zomaar wat roepen over adoptie?

Ik denk dat je best zonder je er goed in te verdiepen kunt zeggen of je het zelf wel of niet wilt. Ik bedoel, als je van te voren al weet dat je nooit van een kind kan houden wat niet van jezelf is, hoef je je er toch niet in te verdiepen....

Kan je nooit van een kind houden wat niet van jezelf is? :shock:

Ik moet dan echt denken: Wat deed Jezus? Hij keek juist om naar de allerarmsten, zieken, mensen waar niemand mee van doen wilde hebben, etc. Hij híéld van hen!

sela

Berichtdoor sela » 22 mei 2008 10:38

lammetje schreef:

wel, ik deel deze gedachte niet met je.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 22 mei 2008 10:42

lammetje schreef:Een kind adopteren zou ik op zich wel willen, zou er iig over na denken. Maar het moet niet zo zijn dat het als 'troost' geldt dat je geen kinderen kunt krijgen.

Helemaal mee eens: het geadopteerde kind mag geen vervanging zijn voor dat wat je zelf niet kon krijgen. Want het kind is op zichzelf al zo'n mooi schepsel van God: dat hoeft niemand te vervangen, dat is welkom gewoon om wie hij/zij is. En dat verdient liefde, gewoon om wie hij/zij is: een prachtig kind, gemaakt door God!

lammetje schreef:Ik vind het zwanger proberen te worden, de spanning daaromheen, de zwangerschap, de bevalling en het gevoel dat je kindje echt uit jouw vlees/bloed en liefde is ontstaan zo mooi dat ik me niet kan voorstellen om dit gevoel bewust niet te willen.

Kijk, dit vind ik een hele logische uitspraak. Maar dat je dat niet kunt snappen betekent niet, dat dit voor iedereen de bedoeling is om te voelen. Mijn man en ik vinden het helemaal niet boeiend dat er iets voortkomt uit ons vlees en bloed. Dat onze liefde vlees wordt, ofzo. Nee, onze liefde is zo ook wel duidelijk :wink:

Even zonder gekheid: iedereen mag dat van mij voelen, dat is denk ik veel mensen eigen en heel erg mooi. Maar die gevoelens hebben wij gewoon niet en hebben we ook nooit gehad. Daar zal een reden voor zijn: God wist allang dat wij de ouders zouden worden van kinderen die de pech hebben gehad geboren te worden in een situatie waar geen plaats voor hen was. En oei... ik mag dan wel niet zwanger worden en mijn kind niet in mijn buik voelen... maar mijn HART, mijn hart ontploft gewoon bijna...

lammetje schreef:Natuurlijk is een adoptiekindje en de liefde daaromheen ook geweldig, ik heb zelf ook 2 geadopteerde nichtjes. Maar het is zoo anders

En hier vergis je je in: je DENKT dat het anders is. Maar dat is het niet, niet voor de ouders van die kinderen. Die liefde is net zo diep als de liefde die jij voelt voor Sarah en je ongeboren kindje. En dat is nou juist het mooie en voor velen het onbegrijpelijke eraan: maar wanneer dat verlangen naar eigen vlees en bloed geen rol speelt, dan valt er als het ware een blokkade weg, die jij nu wel ziet. Maar voor ons er dus helemaal niet is. Want die liefde, lammetje, die liefde... ik zei het net al, mijn hart staat op springen gewoon...

lammetje schreef:en ik geloof eerlijk gezegd niet dat God bedoeld heeft om man en vrouw zo te maken zodat ze samen kinderen kúnnen krijgen (als dit lichamelijk ook lukt etc) dat die dan zeggen: nee God, ik wil geen kinderen baren, ik wil ze adopteren, want 'eigen' kinderen zijn niet 'goed genoeg'? (wil ik niet zeggen dat jullie dat zeggen hoor, maar zo komt het soms wel over)

Waarom geeft God dan al die liefde voor die kinderen in ons hart? Waarom heeft God ons dat verlangen naar onze (nog onbekende) kinderen dan gegeven? Waarom heeft Hij ons keer en keer bevestigd dat dit onze taak is? Waarom kunnen wij dit aan? Het enige antwoord op deze vragen kan volgens ons zijn: omdat het van Hem komt.

En biologische kinderen zouden hier helemaal niet 'niet goed genoeg' zijn! Zoals je al zegt: dat zeggen wij helemaal niet :wink:

Wij voelen alleen dat God ons niet voor niks dat verlangen heeft gegeven. Jezus keek om naar de mensen die buiten de maatschappij vielen. Hij kijkt om naar onze kinderen. Onze kinderen die wij uit Zijn Hand mogen ontvangen. Het grootste cadeau en het grootste voorrecht dat Hij ons ooit zal geven. Prachtige schepsels van Zijn Hand. En wij mogen voor deze kinderen, die al zo beschadigd zijn, zorgen. Wij mogen van ze houden. Nee, je kunt me niet wijsmaken, dat die liefde 'anders' is of 'niet goed'!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 22 mei 2008 10:43

@Sabra
Dat zouden we dan met elkaar moeten oplossen, maar ik denk niet dat we het zo moeten gaan doen om maar geen kinderen meer op de wereld te zetten.
Ik denk dat er echt wel een oplossing voor te vinden is.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 22 mei 2008 10:45

Je kunt houden van op meerdere manieren uitleggen. Ik denk inderdaad dat het heel goed kan dat je van je eigen kindje meer houdt dan van een adoptie / niet-eigen kindje. Niet dat je van die kinderen dan niet houdt, maar het niet is zoals kinderen die je eigen vlees en bloed zijn.
Misschien is dat makkelijker onder woorden te brengen als je het verschil kent, als je een zwangerschap / bevalling enzo hebt meegemaakt, dat is toch een heel speciale ervaring met je kind, die ook van invloed is op de band met je kindje.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 22 mei 2008 10:49

rosalie83 schreef:
lammetje schreef:

Kan je nooit van een kind houden wat niet van jezelf is? :shock:

Ik moet dan echt denken: Wat deed Jezus? Hij keek juist om naar de allerarmsten, zieken, mensen waar niemand mee van doen wilde hebben, etc. Hij híéld van hen!

ik zeg toch ook niet dat ik dat niet kan, maar ik ken er genoeg die er niet aan moeten denken om voor een geadopteerd kindje te zorgen!

Terug naar “Archief”