Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Je bent al door hen geïndoctrineerd. Alles wat wij nu aanvoeren, schuif je (ongelezen) terzijde.
Bruno schreef:Openbaringen 14:3 En zij zongen als een nieuw gezang voor den troon, en voor de vier dieren, en de ouderlingen; en niemand kon dat gezang leren, dan de honderd vier en veertig duizend, die van de aarde gekocht waren.
Die van de aarde gekocht waren. Dat kan toch zijn om naar de hemel te gaan?
antoon schreef:Het blijft een beeje vreemd, ik heb nog niet een bijbels tegenargument tegen JG gewaar kunnen worden, filosoferen , verdacht maken laster en nog meer zijn geen argumenten tegen de theologie van JG.
Arco schreef:Beste Bruno,
Deze tekst staat in een bepaalde context. In vers 1 staat dat het Lam stond op de berg Sion, en de 144.000 met Hem. Waar is die berg?
Het woord "aarde" in de tekst kan je ook vertalen met "land". Het kan ook zijn dat hier bedoeld wordt de mensen die niet het beest gevolgd zijn, zoals we lezen in Openb. 13:3. In Openb. 7 worden deze 144.000 de verzegelden genoemd, terwijl in 14:3 zij gekocht zijn.
Met al dit soort mogelijkheden, die ook weer allemaal tegelijk waarheid kunnen bevatten, maakt dat je geen leer kan baseren op dit getal.
Bruno schreef:Maar het ging niet zozeer over het getal
Het gaat erom dat de 144000 opgenomen zullen worden in Gods rijk en de overige Christenen een wederopstanding zullen krijgen op aarde.
Daarin hebben de Jehova's gelijk volgens mijn interpretatie, omdat de 144000 een zang leren die niemand op aarde kan nadoen. Ik begrijp hun interpretatie dus.
Ik heb dat gepost, maar niemand is daar eigenlijk op in gegaan tot nu.
Arco schreef:Beste Bruno,
Nu weet ik niet waar je nu heen wil. Want ik heb aangegeven dat de verklaring van de betreffende tekst niet zo eenvoudig is. Dat je op basis van die ene tekst niet kan concluderen dat die 144.000 in de hemel worden opgenomen. ZIj zijn gekocht, zij zingen een lied dat niemand op de aarde kan leren, maar zijn ze dan daardoor opgenomen in de hemel? Dat is iets wat geïnterpreteerd wordt. Die interpretatie lijkt logisch, maar ook weer gevaarlijk.
Maar bij een tekst moet altijd kijken naar een breder verband. Als je alleen naar de betreffende tekst kijkt, lijkt die interpretatie logisch, maar waarom zou alleen in deze tekst zoiets te vinden zijn? Waarom niet elders in de Bijbel? Waarom zou het letterlijk bedoeld worden, waarom niet symbolisch?
Let op dat het meeste van het boek Openbaringen wordt laten zien in een visioen. Een visioen hoeft geen letterlijke weergave te zijn, het kan een overdrachtelijke weergave zijn. Zo heb ik laatst gehoord van het beeld over de vrouw, de draak en meer van die beelden terug te zien is in sterrenbeelden en de positie van planeten. Hoever dat waar is en werkelijk reflecteert aan wat er bedoeld wordt, dat weet ik niet. Het klonk aannemelijk, maar toch ben ik daar voorzichtig mee.
Bruno schreef:Wie zei dat het om JG ging?
Bruno schreef:Jezus is dan een sterrenteken en zijn 12 apostelen de sterrentekens? De maagd Maria is dan ook een sterrenteken?
dalethvav schreef:De JG zelf toch? Althans, dat lijkt me wel de consequentie van die leer.
Als niet JG zou ik dan b.v. tóch deel uit kunnen maken van dat selecte gezelschap van "slechts" 144.000 gezalfden?
Maar goed, stel dat dit zou kunnen (wat ik dus vanuit het standpunt van de JG sterk betwijfel) dan nóg zou ik wel graag willen weten tot welke stam ik zou behoren. Dat noemen van de namen van de stammen van Israël wordt immers niet voor niets zo nadrukkelijk gedaan toch?
Dat had toch ook een stuk korter gekund? Openb. 7:5-8 kan er dan toch zo uitgelaten worden zonder dat de essentie van de uitleg van de JG verloren gaat?
Waarom al die "nutteloze moeite" van een saai lijstje van namen van de stammen van Israël?
Arco schreef:Op de rest reageer ik even niet, want dat past niet in het topic-onderwerp. Maar het geciteerde: wat ik over die sterrenbeelden zei, moet je niet gaan opvatten op alles en iedereen.
Bruno schreef:Waarom niet? Waarom bij het ene wel en bij het andere niet? De maagd is toch te lezen in de sterrenhemel?
De drie wijzen werden toch begeleid door een licht in de hemel?
Antoon, ik vind dat ook.
Echter, heb ik zelf wat research gedaan en verhalen gelezen van ex leden gelezen die verstoten zijn.
Enkele struikelblokjes. Geen verjaardagen vieren, geen kerstmis, geen oudejaar, ...
Geen psychiater maar praten met de gemeenschap, geen speciale medicatie, ...
Ik heb ADHD en het Aspergersyndroom en voel mij maar pas sedert mijn medicatie "normaal". Hoe zouden JG daarmee omgaan?
Ik moet 4x per jaar naar mijn psychiater voor mijn medicatie.
Waar ik ook nog een beetje schuw voor ben. Ik ben niet het type die zich wekelijks zou gaan inspannen voor een instituut, ik ben een familieman. Ik heb gelezen dat JG zeer strikt met kinderen zijn. Ik ben eerder "los". Mijn kinderen geloven in Jezus en gaan naar een katholieke school.
Enkele ex leden spreken van manipulatie en brainwashing.
Ikzelf heb dat nog geen seconde ondervonden en voel me goed bij de JG. Maar mijn dierbaren zouden zich niet aansluiten. Kinderen zijn te jong om daar fundamenteel mee om te gaan vind ik persoonlijk.
Zou dat problemen in de toekomst leveren?
antoon schreef:In de eerste plaats, je zal het moeilijk tot zeer moeilijk krijgen volgens mij en mij en mijn ervaring met ziektebeelden zoals ADHD, Bordeline depressie en dergelijke, ziektebeelden waartussen ik gewerkt heb, en zelf, mogelijk ook mede daardoor niet vrij van ben.
ik hoop en verwacht dat de GOD VAN DE BIJBEL je inzicht zal geven, maar daarmee ben je er nog niet, Katholiek ook opgroeiende kinderen familieman zegt genoeg voor een doemscenario..
Wil ik je ontmoedigen daarmee, absoluut niet ik geef je even zakelijk een toekomstbeeld.
Wil dit dan zeggen dat je op de verkeerde weg ben NEE en nog eens NEE, je bent op de goede weg je volgt de schrift en laat je bijstaan door mensen die respect voor dat woord hebben.
Bedenk dat de bijbel niet geschreven is om je alleen maar lekker in je vel te voelen, zoals opwekkende middelen of een goede roman
De schrift geeft aan hoe de schepper te dienen en leven op een gereinigde aarde te verkrijgen, daar hoort verdrukking in het vlees bij
ik kom erop terug
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten