''De toeleidende weg''

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: ''De toeleidende weg''

Berichtdoor mealybug » 21 apr 2014 13:45

naamloos schreef:In dat stukje van die dominee wat benefietdiner citeerde, zegt ds. dat de Vader aan zijn Zoon een gift gedaan heeft nl. de uitverkorenen.
En dat een weg van doorleving van eigen zonden en ellende voorafgaat aan geloven. Ik vraag me af wat ie met doorleving bedoelt.
Ik bedoel, je kunt toch gewoon met je verstand weten dat je zonden hebt gedaan en Jezus nodig hebt.
Jezus belooft dat hij niemand zal wegsturen die tot hem komt, of je nou met je verstand of met doorleving (je hart denk ik?) tot de conclusie gekomen bent dat je Jezus nodig hebt. Dat maakt toch geen biet uit, als je maar komt.

Dat niemand tot de Hem kan komen tenzij de Vader trekt is een halve waarheid.
Je moet gewoon komen want het is de Vader die trekt, net zoals in Filp.2; 12 werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven, 13 want het is God, Die in u werkt zowel het willen als het werken, naar Zijn welbehagen.
Tot Jezus komen is Gods welbehagen (geen willekeur, want daar lijkt het op als het aan verkiezing gekoppeld wordt, zoals in dat citaaat).
Hij heeft er behagen in als mensen tot Jezus komen, feest in de hemel! :D

“Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan tot de Vader
komen dan door Mij. Als u Mij gekend had, zou u ook Mijn Vader
gekend hebben; en van nu af kent u Hem en hebt u Hem gezien.” (Joh
14:5-9)
“Filippus, weet je niet wie ik ben, na al die tijd die Ik bij jullie
geweest ben? Ieder die Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien…”

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 21 apr 2014 13:48

Jvslooten schreef:Dat is wel wat de Schrift leert..

20 Toen begon Hij de steden waarin de meeste krachten door Hem verricht waren, te verwijten dat zij zich niet bekeerd hadden:
21 Wee u, Chorazin, wee u, Bethsaïda! Want als in Tyrus en Sidon de krachten gebeurd waren die in u plaatsgevonden hebben, dan zouden zij zich allang in zak en as bekeerd hebben.
22 Maar Ik zeg u: Het zal voor Tyrus en Sidon verdraaglijker zijn op de dag van het oordeel dan voor u.
23 En u, Kapernaüm, die tot de hemel toe verhoogd bent, u zult tot de hel toe neergestoten worden. Want als in Sodom de krachten waren gebeurd die in u hebben plaatsgevonden, dan zou het tot op de huidige dag gebleven zijn.
24 Maar Ik zeg u dat het voor het land van Sodom verdraaglijker zal zijn op de dag van het oordeel dan voor u.

Daar wordt iemand geciteerd waarvan de kerk leert dat hij God is.
Because there are rules does not mean the game is fair.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 apr 2014 13:50

naamloos schreef:Ik bedoel, je kunt toch gewoon met je verstand weten dat je zonden hebt gedaan en Jezus nodig hebt.

Met je, door je zonde verduisterde verstand?
DIT zegt de Psalmist naamloos:
Leer mij, o Heer', den weg, door U bepaald;
Dan zal ik dien ten einde toe bewaren;
Geef mij verstand, met Goddlijk licht bestraald;
Dan zal mijn oog op Uwe wetten staren;
Dan houd ik die, hoe licht mijn ziel ook dwaalt;
Dan zal zich 't hart met mijne daden paren.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 apr 2014 13:50

schelpje3 schreef:Lijkt mij nogal verwarrend, met al die stemmen in je hoofd.
Wat wil je nu met dit voorbeeld aangeven, dat dit de kwaaie stem was omdat je toch gestopt bent?

Nee hoor, ik wil hiermee aangeven, dat God die persoon waarschuwde om door te rijden, omdat God wist wat die rovers van plan waren en die persoon die langs de kant weg lag geen persoon in nood was, maar een opgezet plan.
Maar als jij in die auto zit, dan weet je dat niet, maar God wel.
Maar als Hij dan zegt: "Doorrijden" lijkt het een stem die tegen de Bijbel ingaat.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 apr 2014 13:51

dingo schreef:Daar wordt iemand geciteerd waarvan de kerk leert dat hij God is.
Inderdaad. Daar doelde ik op.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 apr 2014 13:55

Bambi schreef:Nee hoor, ik wil hiermee aangeven, dat God die persoon waarschuwde om door te rijden, omdat God wist wat die rovers van plan waren en die persoon die langs de kant weg lag geen persoon in nood was, maar een opgezet plan.
Maar als Hij dan zegt: "Doorrijden" lijkt het een stem die tegen de Bijbel ingaat.

En toch, je kunt dit verhaal op 2 manier verder afmaken.
Ten kwade, je bent treurig slachtoffer en auto kwijt, alles kwijt en de dief is de lachende derde.

Ten goede, de dief krijgt berouw. Komt jou opzoeken, omdat je je onderhoudsboekje met je persoonlijke gegevens in het dashboardkastje hebt gedaan.
En omdat jij dan die persoon ruimhartig vergeeft, komt deze boef tot bekering.

Ik ben diep onder de indruk geraakt, van dit boek:
Afbeelding

Het is moeilijk te verkrijgen, ik had het gereserveerd bij de bieb.

Deze vrouw gaat ogenschijnlijk tegen allerlei verstandige adviezen in, maar de uitkomst!
Heel bijzonder.

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 21 apr 2014 14:00

Jvslooten schreef:Inderdaad. Daar doelde ik op.

Daarmee is het nog steeds God die oordeelt en niet de mens maar het wordt dan en een semantische discussie en offtopic dus ik laat het hier bij.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 apr 2014 14:03

schelpje3 schreef:En toch, je kunt dit verhaal op 2 manier verder afmaken.
Ten kwade, je bent treurig slachtoffer en auto kwijt, alles kwijt en de dief is de lachende derde.

Ten goede, de dief krijgt berouw. Komt jou opzoeken, omdat je je onderhoudsboekje met je persoonlijke gegevens in het dashboardkastje hebt gedaan.
En omdat jij dan die persoon ruimhartig vergeeft, komt deze boef tot bekering.

Je kunt dan beter treurig zijn om het feit dat je niet naar de stem van God geluisterd hebt, omdat Hij als een Vader voor je zorgde.

God zit niet achter roofovervallen.
Laatst gewijzigd door Bambi op 21 apr 2014 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 apr 2014 14:06

Bambi schreef:Je kunt dan beter treurig zijn om het feit dat je niet naar de stem van God geluisterd hebt, omdat die als een Vader voor je zorgde.

Nee dat snap ik ook wel!
In dat door mij genoemde boek, wordt een vrouw ernstig mishandeld en verkracht door Japanse bewakers.
Aan het einde van het boek komt de Japanse kampcommandant tot bekering, vanwege de houding van deze vrouw.

Het is waargebeurd.
Gods kinderen wordt het leed niet bespaard op aarde. Denk hierbij aan de vervolgde christenen. Als je de verschrikkelijke verhalen leest in Open Doors.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 apr 2014 14:07

dingo schreef:Daarmee is het nog steeds God die oordeelt en niet de mens maar het wordt dan en een semantische discussie en offtopic dus ik laat het hier bij.

Verstandig.
Bovendien heb je gelijk.

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 21 apr 2014 14:07

Bambi schreef:Je kunt dan beter treurig zijn om het feit dat je niet naar de stem van God geluisterd hebt, omdat die als een Vader voor je zorgde.

God zit ook niet achter de stemmen in je hoofd als die je afleiden van goed te doen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 21 apr 2014 14:27

Bambi schreef:Stel:
Je rijdt 's avonds over een rustige weg en je ziet iemand langs de kant liggen.
Wat zegt de Bijbel dan: Stoppen en je medemens in nood helpen.
Toch zegt een stem tegen je: "Doorrijden"
Maar je toetst aan de Bijbel en denkt: "Die stem is niet van God, want hij gaat tegen de Bijbel in"
Dus je stopt en stapt uit en loopt met je telefoon in de aanslag naar die persoon toe.
Op het moment dat je naast die persoon neerhurkt, voel je de koude loop van een pistool in je nek en wordt je telefoon uit je hand gerukt.
Dan word je tegen de grond geslagen en worden de sleutels en je portemonnee uit je zak gejat en wordt er nog eens flink tegen je aangetrapt, zodat je buiten westen raakt.
Als je bijkomt zie je dat je auto weg is.

Vervelend dat je niet naar de stem van God luisterde, omdat Hij tegen de Bijbel inging.
Daarom is het belangrijk, dat je de stemmen die tegen je praten leert te onderscheiden.
Ook als ze niet in Bijbelteksten praten.
Want je kunt toch moeilijk de Bijbel meenemen en daar bij iedere vraag hele hoofdstukken gaan lezen, om een antwoord van God te krijgen.
Goeie Bambi, zijn schapen kennen de stem van de Herder.

Volgens mij gaat het hier over de gaven van de Geest uit 1 Kor. 12.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 apr 2014 14:30

dingo schreef:God zit ook niet achter de stemmen in je hoofd als die je afleiden van goed te doen.

Als het goede of kwade wat we doen alleen van die stemmen af zou hangen, wat moet iemand dan met schizofrenie en meerv. persoonlijkheidsproblematiek?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 apr 2014 14:33

dingo schreef:God zit ook niet achter de stemmen in je hoofd als die je afleiden van goed te doen.

Denk jij dat alle gedachten in je hoofd van jezelf zijn?
Lees die 2 boeken maar, die ik eerder aanbeveelde, dan kun je er over leren hoeveel gedachtes er daadwerkelijk van jezelf zijn.

Lees in de Bijbel Wie God is en op welke manier Hij helpt en praat.

Bijv. alleen al deze teksten:

Hebreeën 11:17 Door het geloof heeft Abraham, als hij verzocht werd, Izak geofferd, en hij, die de beloften ontvangen had, heeft zijn eniggeborene geofferd,
18 (Tot denwelken gezegd was: In Izak zal u het zaad genoemd worden) overleggende, dat God machtig was, hem ook uit de doden te verwekken;

Daar ging God ook tegen Zijn eigen gelofte, (Zijn eigen Woord dus) in, nl de belofte dat Izak tot een groot volk zou worden.
Maar werd het gehoorzamen van Abraham daaraan, juist GELOOF genoemd.
Laatst gewijzigd door Bambi op 21 apr 2014 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 21 apr 2014 14:33

Bambi schreef:Nee hoor, ik wil hiermee aangeven, dat God die persoon waarschuwde om door te rijden, omdat God wist wat die rovers van plan waren en die persoon die langs de kant weg lag geen persoon in nood was, maar een opgezet plan.

Wat me overigens intigreert is dat die persoon achteraf kan vertellen dat het geen mens in nood was terwijl hij/zij niet gestopt is of heeft een stem in zijn/haar hoofd dat ook vertelt?

Terug naar “[Religie] - Open forum”