Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Berichtdoor Faramir » 21 jan 2014 19:51

rotterdam schreef:Farimir behoort tot de gelovigen die zeggen "wees vooral oecumenisch maar doe het wel bij ons in de kerk".

Ik neem aan dat je de katholieke interpretatie van oecumene kent.
Uitstervend ? Het is nog maar helemaal de vraag hoe de huidige Paus hierover denkt.

De mening van de Nederlandse bisschoppen is niet minder belangrijk. En gezien hun beleid van de afgelopen 10+ jaar lijkt me duidelijk hoe zij erover denken.
En dan denk ik niet meteen aan allerlei protestante kerken maar ook en met name aan ;
De oud Katholieke kerk, de Anglicanen en de Orthodoxen.

De laatste twee hebben veel meer de aandacht van de katholieke Kerk. Met de oosters-orthodoxen zijn al decennia gesprekken gaande op hoog niveau over opheffing van het grote schisma. De stappen die daarin gemaakt worden zijn hoopgevend. Voor anglicanen is er een constructie opgezet zodat zij met behoud van eigen traditie kunnen toetreden tot de katholieke Kerk (in een ordinariaat). Vrij succesvol.
De uniaten maken ook deel uit van de R.K.K. terwijl de theologie toch flink afwijkt - denk alleen maar aan het celibaat en zelfs priester vader-zoon opvolging. Toch zijn deze gelovigen 100% Rooms Katholiek.

Ze zijn 100% katholiek, maar niet rooms katholiek (Latijnse ritus) ze zijn oosters-katholiek in eenheid met de bisschop van Rome. Zaken als het celibaat zijn geen dogma (geloofswaarheid) de eucharistie is dat wel.
Het is mij een raadsel waarom deze "vrijheid van interpretatie" niet gegund zou kunnen worden aan anderen.
Of gaat het uitsluitend over de macht van Rome.

Het gaat over eenheid. Deze vrijheid wordt dus ook gegund aan voormalig anglicanen. En in de toekomst wellicht aan andere christelijke groeperingen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 jan 2014 19:53

rotterdam schreef:O vond jij het ook niet erg helder ?

Ik vind het helder genoeg. De scriba schijnbaar niet en die wil we nog even over doorpraten. Eijk zal vast niet de beroerdste zijn en op visite bij de scriba nog eens uitleggen wat hij bedoeld. Soms helpen andere woorden daarbij.
Laatst gewijzigd door Faramir op 21 jan 2014 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 jan 2014 20:01

Faramir schreef:Ik vind het helder genoeg. De skiba schijnbaar niet en die wil we nog even over doorpraten. Eijk zal vast niet de beroerdste zijn en op visite bij de skiba nog eens uitleggen wat hij bedoeld. Soms helpen andere woorden daarbij.

O.K. Farimir ik stel voor dat we er mee stoppen - ik begin me te ergeren en dat is nooit goed.

Het is overigens scriba (scriba is Latijn voor schrijver) en niet skiba.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 jan 2014 20:05

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 jan 2014 20:05

rotterdam schreef:O.K. Farimir ik stel voor dat we er mee stoppen - ik begin me te ergeren en dat is nooit goed.

Prima.
Het is overigens scriba (scriba is Latijn voor schrijver) en niet skiba.

Dan pas ik het even aan.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 jan 2014 20:12

Bambi schreef:Weet je wat ik nu zo grappig vind?
Er wordt hier gediscussiëerd over samenvoeging van de Katholieke en de Protestantse leer, maar om nu te zeggen dat de broederliefde, die nodig is voor zoiets, van het scherm af spat, nou nee... :lol:

Alsof de broederliefde tussen de verschillende protestantse groepen om over naar huis te schrijven is ...

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 jan 2014 20:12

Bambi schreef:Weet je wat ik nu zo grappig vind?
Er wordt hier gediscussiëerd over samenvoeging van de Katholieke en de Protestantse leer, maar om nu te zeggen dat de broederliefde, die nodig is voor zoiets, van het scherm af spat, nou nee... :lol:

Helaas heb je gelijk - het is nog erger - samenvoeging ? zover zijn we nog niet gekomen.
](*,)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 jan 2014 20:19

mealybug schreef:Alsof de broederliefde tussen de verschillende protestantse groepen om over naar huis te schrijven is ...

Volgens H.H.K. dominee van de Kamp moeten we blij zijn met de verdeeldheid ](*,)
Je er gewoon "bij neerleggen" niks "de goede strijd strijden"
Fatalisme op gereformeerde grondslag.

Beste vriend(in),

Als ik je vraag lees, dan proef ik de pijn van alle verdeeldheid en verwarring. Het is goed om die pijn te (blijven) voelen en te brengen aan Gods genadetroon. Het is op geen enkele manier goed te praten. Daar ligt schuld!

Kan het beter worden? Nee, gelukkig niet! Misschien sta je nu raar te kijken van dit vreemde antwoord. Ik zal het uitleggen.

Ten eerste kan het niet beter worden. Het is hier alles ten dele (1 Kor. 13). Alles ligt onder de gebrokenheid van de zonden. Paulus schrijft in Rom. 8: 22, 23: “Want wij weten, dat het ganse schepsel te zamen zucht, en te zamen als in barensnood is tot nu toe. En niet alleen dit, maar ook wij zelven, die de eerstelingen des Geestes hebben, wij ook zelven, zeg ik, zuchten in onszelven, verwachtende de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing onzes lichaams.” Dus misschien is ons zelfbeeld, ondanks alle negativiteit, nog wel veel te positief!

Ten tweede als het hier op aarde goed zou worden, dan zouden we het liefst hier blijven. Daarom is het ook nodig dat er nog zonden zijn! Onze Dordtse Vaders hebben dat zo treffend beleden in DL V, art 2. “Hetwelk hun gestadig oorzaak geeft om zich voor God te verootmoedigen, hun toevlucht tot de gekruisigde Christus te nemen, het vlees hoe langer hoe meer door de Geest des gebeds en heilige oefeningen der Godvruchtigheid te doden en naar het eindperk der volmaaktheid te zuchten, totdat zij, van dit lichaam des doods ontbonden zijnde, met het Lam Gods in de hemelen zullen regeren.”

Wellicht om over na te denken: hoe was het in de eerste christengemeenten? Daar kijken we vaak met jaloersheid naar. En toch... ook daar was verdeeldheid en verwarring. Ik ben het overigens helemaal met je eens dat het eeuwige leven al hier op aarde begint. Maar dat is niet het tijdelijke leven, maar het geestelijke leven. Het leven hier blijft onvolmaakt en onvolkomen. Hier wordt het dus niks. Mag je daarom belijden met de kerk van alle tijden en plaatsen: “Daarom verwachten wij die grote dag met een groot verlangen, om te volle te genieten de beloften Gods, in Jezus Christus onze Heere” (NGB art. 37)?

Met hartelijke groet en Gode in alles bevolen,
Ds. R. van de Kamp

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 21 jan 2014 22:18

Over de verdeeldheid: Het protestantisme is een soort bungalowpark, met aan alle kanten huisjes die op z'n minst aan één kant de gordijnen dicht hebben en een van de deuren op slot. Het katholicisme is een groot hotel, met allerlei kamertjes, met dikke muren en weinig raampjes, waarvoor hier en daar gordijnen. De kamerdeur zit altijd op slot, je moet eerst kloppen. Contact met de hoteldirectie is minimaal, afstandelijk en soms wordt de directie totaal genegeerd en worden bepaalde reglementen gewoon opzijgeschoven of verboden juist wel gedaan. De lezer mag kiezen, welke situatie het beste is. De grond der problemen is het niet accepteren van een persoonlijk geloof van de ander. Het heeft ook te maken met machtuitoefening. Langzaam maar zeker begint dit te veranderen. Concreet: wat is er mis, als tijdens Avondmaal of Eucharistie de deelnemers ieder voor zich daar iets anders bij belijden, voelen en ervaren? Een ding hebben ze altijd samen: saamhorigheid (althans op dat moment), verbondenheid en nadruk op wat we gemeenschappelijk hebben. En dat is toch Geest? En die opdracht? Hoeven we die niet zo serieus te nemen? Faramir, jouw reactie was ook maar half, want je gaat hieraan voorbij.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Dies

Berichtdoor Dies » 21 jan 2014 22:30

Wat een drukte!
Bij mijn weten treken veel RK pastores zich ook niets aan van de vervloeking waarvan sprake is in de HC.
Dat volgens de HC de H. Mis een vervloekte afgoderij betreft is voor veel gereformeerde protestanten ook iets onaantastbaars.
Wat Mgr Eijk van mijn geloof vindt is wat mij betreft volkomen irrelevant.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 22 jan 2014 10:34

De vraag is dan ook niet wat bisschop X of dominee Y of bijbelleraar Z of wie dan ook van je geloof vindt.
De vraag is wat God er van vindt...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 22 jan 2014 10:47

jaapo schreef:Hoeven we die niet zo serieus te nemen?

De opdracht tot eenheid wordt met de eucharistie door mij juist uiterst serieus genomen. Vandaar ook dat mensen die niet tot de eenheid behoren niet ter eucharistie gaan. De eucharistie delen is het eindpunt van oecumene niet een tussenstation.
Faramir, jouw reactie was ook maar half, want je gaat hieraan voorbij.

Niet helemaal dus. En indien dat al zo zou zijn dan is het de pot die de keter verwijt dat hij zwart ziet je hebt immers zelf ok geen betoog gehouden wat het gehele spectrum beslaat. Dat kan ook niet want dan zou je een boekwerk moeten schrijven. Daar leent zich een forum minder voor.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 22 jan 2014 11:01

Het is zelfs de vraag niet wat God ervan vindt, want dat kunnen wij weten.
De belofte is dat alle gelovigen delen in hetzelfde Lichaam en dat is onzienlijk, ( nog wel) en de belofte is : "Opdat zij allen één zijn" en dat is een feit.
Wij zijn als gelovigen één in Christus ongeacht welke etiketje wij elkaar opplakken dat doet er niets aan af.
Je kunt natuurlijk zoals die man deed die fraudeerde met bankrekeningen een etiketje erover heen plakken zodat het "ware" wordt verborgen en daar kun je mee frauderen of vloeken wat je wilt.
Gods etiket heeft waarde en zij die in Christus zijn, zijn één ec-clesia. Zij zijn allen uitgeroepen, uit de wereld en gezet in Het Koninkrijk van de Zoon Zijner Liefde, een onwankelbaar koninkrijk, nu nog verborgen, maar straks geopenbaard.
En geen protestant of katholiek of boeddhist, new age, vrijmetselaar of de buurvrouw kan mij rukken uit Zijn Hand.
Laat staan vervloeken want die dat doet vervloekt de Here Jezus en daar zal men verantwoording voor af moeten leggen want aan Hem zijn alle mensen onderworpen.
Daarom zegt HIJ: "Weest gij stil want Ik zal voor U strijden" onder het oude verbond.
En onder het nieuwe verbond hebben wij de wapenrusting uit Efeze 6. Trek dat maar gewoon aan.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 22 jan 2014 11:03

... laat maar ook, trouwens ...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 22 jan 2014 11:09

Wilsophie schreef:Het is zelfs de vraag niet wat God ervan vindt, want dat kunnen wij weten.
De belofte is dat alle gelovigen delen in hetzelfde Lichaam en dat is onzienlijk, ( nog wel) en de belofte is : "Opdat zij allen één zijn" en dat is een feit.
Wij zijn als gelovigen één in Christus ongeacht welke etiketje wij elkaar opplakken dat doet er niets aan af.

Je realiseert je toch hopelijk wel dat ook jouw bijdrage slechts een interpretatie is vanuit je eigen denkkaders?

Terug naar “[Religie] - Open forum”