Met het trouwen: vader dochter in de kerk brengen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Met het trouwen: vader dochter in de kerk brengen?

Berichtdoor Marnix » 08 jul 2011 10:45

Volgens mij gebeurde het vroeger omdat mensen vaak jong trouwden. Ze trouwden dan ook vanuit huis (op kamers gaan was toen niet zo gewoon) en de verantwoordelijkheid voor de vrouw in kwestie ging dan over van de vader naar de bruidegom, dat wordt volgens mij gesymboliseerd bij het "weggeven". Met het op kamers gaan, later trouwen enzo is de vrouw meestal allang zelfstandig en dus vind ik de symboliek soms niet zo op zijn plaats, maar als bruid/bruidegom of de ouders het toch een mooie traditie vinden kan ik me voorstellen dat er voor wordt gekozen (zo ging het bij ons ook en iets van de beschreven symboliek vond ik terug in de woorden van mijn schoonvader daarbij: "Hier heb je haar dan, zorg er goed voor" (zoiets).

Zelfde geldt wel voor meer tradities, bijvoorbeeld bij het aan de vader vragen om de hand van zijn dochter. Ook dat is enkel traditie, waarbij de symboliek al eigenlijk niet meer opgaat (tenzij je als hij nee zou zeggen je daarbij zou neerleggen) maar van anderen hoor ik dan ook weer: Ik vind het wel een mooie traditie. Tja, prima dan :) Tradities zijn niet per definitie verkeerd, ook als de achterliggende reden al niet meer opgaat. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Anniek86
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anniek86 » 12 jul 2011 14:01

Ik ben zelf ook door mijn vader de kerk binnengebracht en dat terwijl ik al 5 jaar op kamers woonde. Voor mij is het een mooi gebaar en heeft het niets met gezagsverhoudingen oid te maken. Ik vond het erg mooi om mijn vader zo bij mijn huwelijk te betrekken, uit de verhalen begreep ik dat hij heel trots keek toen hij met mij de kerk inkwam :wink: Het is bij ons in de kerk ook niet gebruikelijk dat een vader zijn dochter de kerk binnenbrengt, dus het was bij ons wel echt een bewuste keuze. De dominee vond het maar Amerikaanse toestanden :wink:

Het kerkelijk huwelijk was voor ons ook het belangrijkste, het gemeentehuis moet nu eenmaal, maar de kerk is een keuze. En op dat moment vraag je ook God om de zegen over je huwelijk en voor ons was dat ook het moment dat we "echt" getrouwd waren. Dus vandaar dat mijn vader mij in de kerk binnenbracht en niet in het gemeentehuis.

Bonneke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bonneke » 05 aug 2011 10:12

Ik kan me alleen maar aansluiten bij mijn voorgangster. Trouwen in het gemeentehuis moet. Trouwen in de kerk is een keuze. Voor het aangezicht van God wordt je verbonden als man en vrouw, als één. Ik hoop (maar weet wel bijna zeker) dat mijn vader me ook wil weggeven in de kerk.
Afbeelding

knor183
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor knor183 » 10 aug 2011 12:46

Bonneke schreef:Ik kan me alleen maar aansluiten bij mijn voorgangster. Trouwen in het gemeentehuis moet. Trouwen in de kerk is een keuze. Voor het aangezicht van God wordt je verbonden als man en vrouw, als één. Ik hoop (maar weet wel bijna zeker) dat mijn vader me ook wil weggeven in de kerk.

Als hij het niet wil.... Kun je het m nog zo uitleggen:
Als vader ben je hoofd van een gezin. Welke plek is er mooier dan je dochter weggeven aan het nieuwe hoofd van een gezin dan voor Gods aangezicht?

(deze reden zorgde er voor dat mijn bruid door haar vader aan mij mocht worden weggegeven in de kerk)
Het is even onvoorstelbaar dat God wel bestaat, als dat hij niet zou bestaan

Singgo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Singgo » 22 sep 2012 16:35

In principe is het kerkelijk huwelijk een inzegening op het al getrouwd zijn (dit heb je immers voor de wet al gedaan). Daarom voegt het "weggeven" in de kerk niet echt iets toe. Het heeft meer de waarde van "weggeven" als je dit voor de gemeente/wet doet. Vanuit deze overweging wil ik dat mijn vader me voor de gemeente "weg zal geven".

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 08 okt 2012 10:31

Iedereen moet dat zelf weten al worden dochters door 10 vaders binnen gebracht,maar het is wel en teken dat de dochter eigendom is van de vader en hij geeft zijn dochter aan een andere vent die dan haar in eigendom krijgt;een beetje meid zou dat niet moeten willen. #-o #-o :roll: :roll: 8-[ 8-[ 8-[ [-( [-( [-( [-( [-( omhelzing-smile :(old
VERITAS VOS LIBERABIT.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 08 okt 2012 11:05

Ik vind persoonlijk dat je dat moet doen in het gemeentehuis en niet in de kerk.

In het gemeentehuis trouw je, en in de kerk vraag je om Gods zegen. Dan ben je al getrouwd. kan hij je toch niet weggeven?
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 11 okt 2012 20:17

Lichtzwaard schreef:Iedereen moet dat zelf weten al worden dochters door 10 vaders binnen gebracht,maar het is wel en teken dat de dochter eigendom is van de vader en hij geeft zijn dochter aan een andere vent die dan haar in eigendom krijgt;een beetje meid zou dat niet moeten willen. #-o #-o :roll: :roll: 8-[ 8-[ 8-[ [-( [-( [-( [-( [-( omhelzing-smile :(old

Waarom altijd zoveel smilies?
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 11 okt 2012 20:25

Omdat ik wel in een kerk hoop te trouwen (hier in Zweden kan dat) en zowel mijn aanstaande als ik het wel een mooi symbool vinden als de vader de bruid de kerk in brengt, is dit bij ons wel het plan. Hier werd trouwens zelfs de kroonprinses door haar vader de kerk ingebracht.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”