Zelfbevrediging, wel of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 12 jun 2007 12:28

Ik heb weer een heel mooi stuk hierover uit het boek wat ik al eens eerder heb aangegeven.
Ik wil het gedeelte wel scannen en dan het toesturen aan wie het willen lezen. Het is me namelijk te lang om er even een uittreksel van te maken.

Maar waar het wel enigszins op neerkomt is wat ik al aangaf dat de seksualiteit is gemaakt voor binnen veilige kaders, het huwelijk.
Zo heeft God dat ingesteld.
Gen: 2: 24 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn.

De seksualiteit hoort ook bij liefde.
En de liefde is niet op zichzelf gericht maar naar de ander.

1 Kor. 13: 5 de liefde;zij zoekt zichzelf niet,

We horen geen slaaf te zijn van ons eigen lichaam, maar die slaafsheid te overwinnen. We moeten ons niet laten knechten door ons eigen lichaam.

1 Kor. 6: 12 Alles is mij geoorloofd, maar niet alles is nuttig. Alles is mij geoorloofd, maar ik zal mij door niets laten knechten.

En is het tot meerder ere van God?
Kol.3: 17 En al wat gij doet met woord of werk, doet het alles in de naam des Heren Jezus, God, de Vader, dankende door Hem!

Dit geld ook voor de gewone, alledaagseen matriële dingen van het leven.

1 Kor. 10: 31 Of gij dus eet of drinkt, of wat ook doet, doet het alles ter ere Gods.

Dit is maar een kleine greep uit het gedeelte wat in het boek erover gaat.
Het zijn zo'n 8 pagina's.
Dus als iemand het gemaild wil hebben dan hoor ik het wel.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 12 jun 2007 13:15

@tante-tortel

Niets van wat jij hier nou opsomt uit de bijbel heeft te maken met zelfbevrediging!

Sofieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sofieke » 12 jun 2007 13:18

Oei Rosalie, daar ben ik het niet mee eens!!
Ik vind dat sommige dingen ook de plank mis slaan, maar

1 Kor. 10: 31 Of gij dus eet of drinkt, of wat ook doet, doet het alles ter ere Gods.

hier ben ik wel wel mee eens!! En ws. wordt in het boekje de link wel begrijpelijk gelegd.... Als het maar 8 pagina's zijn misschien een optie om hem te lezen?
Laatst gewijzigd door Sofieke op 12 jun 2007 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
We can love completely, without complete understanding.....

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 12 jun 2007 13:18

Het heeft mijn inziens alles te maken met zelfbevrediging.
Als je dat niet ziet kan ik dat niet helpen.
Maar bij zeflbevrediging ben je enkel en alleen bezig met jezelf te bevredigen. Is niet gericht op de ander.
Heeft ook niets met liefde te maken.
En je bent slaaf van je eigen begeerte, je eigen lichaam is jou de baas.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 12 jun 2007 13:20

Sofieke schreef:Oei Rosalie, daar ben ik het niet mee eens!!
Ik vind dat sommige dingen ook de plank mis slaan, maar

hier ben ik wel wel mee eens!! En ws. wordt in het boekje de link wel begrijpelijk gelegd.... Als het maar 8 pagina's zijn misschien een optie om hem te lezen?

Natuurlijk hoort seksualiteit bij liefde! Wat mij betreft gaat dat hand in hand! Maar die tekst over dat je alles moet doen tot eer van God, waarom zou God minder eer krijgen als je aan zelfbevrediging doet (in welke situatie laat ik dan even in het midden).

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 12 jun 2007 13:24

tante-tortel schreef:Het heeft mijn inziens alles te maken met zelfbevrediging.

Inderdaad 'jouws inziens'.

tante-tortel schreef:Als je dat niet ziet kan ik dat niet helpen.

En het is niet zo 'dat ik dat niet zie', maar ik heb er gewoon een andere mening over.

tante-tortel schreef:Is niet gericht op de ander.

Nee, maar daar komt je bij een punt wat al wel eerder hier is aangehaald: het is een misvatting dat als je met iemand seks hebt je voor 100% gericht bent op de ander! Dan denk je toch ook aan je eigen genot?

tante-tortel schreef:En je bent slaaf van je eigen begeerte, je eigen lichaam is jou de baas.

Dit vind ik dus echt larie. Als je drinken neemt als je dorst hebt (ik gebruik even eerder gekozen woorden van iemand anders in dit topic) ben je toch ook geen slaaf van je eigen begeerte?

Sofieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sofieke » 12 jun 2007 13:26

Dorst kan ook niet verslavend worden, dit is bij zelfbevrediging wel het geval.... Het kan snel een gewoonte worden, waar niet graag vanaf geweken wordt.

En drinken is niet te vergelijken met zelfbevrediging

En wil jij zeggen dat je masturbeert tot eer van God?? Dan vraag ik me af hoe God in zo'n situatie eer ontvangt....
Laatst gewijzigd door Sofieke op 12 jun 2007 13:28, 2 keer totaal gewijzigd.
We can love completely, without complete understanding.....

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 12 jun 2007 13:26

Slaaf van je lichaam ben je als je niet meer zonder datgene kan, en je je 'rot' voelt als je het een dag niet gedaan hebt.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 12 jun 2007 13:27

Sofieke schreef:Dorst kan ook niet verslavend worden, dit is bij zelfbevrediging wel het geval.... Het kan snel een gewoonte worden.

En drinken is niet te vergelijken met zelfbevrediging

Het is allebei een behoefte, dus in die zin kan je het wel vergelijken.

En als je niets mag doen wat verslavend kan worden, dan kan je niks meer!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 12 jun 2007 13:28

Sofieke schreef:En wil jij zeggen dat je masturbeert tot eer van God?? Dan vraag ik me af hoe God in zo'n situatie eer ontvangt....

Kom op zeg, doe je een spelletje monopoly tot eer van God? Of ga je een dagje naar de dierentuin tot eer van God? Er zijn duizend dingen te bedenken die niet specifiek naar eer aan God leiden. Maar dat wil niet zeggen dat die dingen dan fout zijn.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 12 jun 2007 13:29

marina87 schreef:Slaaf van je lichaam ben je als je niet meer zonder datgene kan, en je je 'rot' voelt als je het een dag niet gedaan hebt.

Inderdaad ja.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 jun 2007 13:49

tante-tortel schreef:Het heeft mijn inziens alles te maken met zelfbevrediging.
Als je dat niet ziet kan ik dat niet helpen.
Maar bij zeflbevrediging ben je enkel en alleen bezig met jezelf te bevredigen. Is niet gericht op de ander.
Heeft ook niets met liefde te maken.
En je bent slaaf van je eigen begeerte, je eigen lichaam is jou de baas.

Zoals door anderen gezegd is dat laatste natuurlijk onzin. Of je lichaam zou je altijd de baas moeten zijn, probeer maar eens een paar dagen niet te eten of te drinken.. dan merk je al gauw hoe je getiranniseerd wordt door dat opdringerige lichaam. 8)

Verder heeft zelfbevrediging inderdaad niet zoveel te maken met het actuele bedrijven van de liefde (alhoewel het zich daar natuurlijk wel weer op richt), maar dat lijkt me niet echt een probleem. Het is ook niets minder zelf-gericht dan bijvoorbeeld het ontvangen van een massage.
Overigens, als je het hebt over veilige kaders, seks met jezelf is nog altijd stukken veiliger dan met een ander. :wink:

Anyway, Pure Lust & Ware Liefde vind ik altijd wel een mooie combinatie. Maar dat wil niet zeggen dat het afzonderlijk geen bestaansrecht heeft.

Sofieke schreef:En wil jij zeggen dat je masturbeert tot eer van God?? Dan vraag ik me af hoe God in zo'n situatie eer ontvangt....

Hoe ontvangt God eer als jij op de wc zit? En als je seks hebt? En als je in de bus zit?
Laatst gewijzigd door Aragorn op 12 jun 2007 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 12 jun 2007 13:49

Misschien omdat het allemaal zo mooi in elkaar zit en werkt? :) Net als een spelletje Monopoly, een dagje naar de dierentuin, het bloeien van een bloem, het verdorren van diezelfde bloem, het doorspoelen van een keutel (waar je lichaam urenlang aan geboetseerd heeft!) of een grassprietje tussen de straattegels.

Het zit allemaal ontzettend mooi in elkaar, als je maar goed kijkt; en daarin schuilt hem (mijns inziens dan) de eer van God. Want Die heeft het allemaal zo mooi gemaakt.

Het wordt natuurlijk anders als er verslaving, dwangmatigheid e.d. bij komt kijken bij het genieten van al die dingen. Dat geldt voor alle voorbeelden die ik hierboven noem. Dan verschuift het focus van de schoonheid naar het beoogde resultaat waaraan men verslaafd is geraakt, wat tot gevolg heeft dat de eer van God al gauw niet meer gezien en ervaren wordt. En dat is natuurlijk zonde. :)

jnien

Berichtdoor jnien » 12 jun 2007 15:43

Het klinkt mooi zoals je het brengt Coll.. :)
En dat is et ook,!! (Y)

Maar denk wel dat je dan bij bijna alle dingen wel zo'n verhaal kunt maken..

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jun 2007 17:51

marina87 schreef:Slaaf van je lichaam ben je als je niet meer zonder datgene kan, en je je 'rot' voelt als je het een dag niet gedaan hebt.

precies.

Kijk ook uit met eten Tante Tortel, want je weet niet half hoeveel mensen daar verslaafd aan zijn. of zouden we dan het eten ook maar moeten verbieden?

mooi Collateral!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”