******** DÉ kerk?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 01 jun 2007 15:39

GKN'er schreef:Klassieke fout. Van Oldenbarneveldt was helemaal geen remonstrant, maar sympathiseerde met het idee van tolerantie in een plurale Nederduits-Gereformeerde Kerk, net als de remonstranten. Maar dat maakte hem absoluut geen remonstrant!
Niet zo fel joh. :D

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 jun 2007 10:31

GKN'er schreef:
Raido schreef:Dat klopt er roeren zich in de GKV-hoek dan ook genoeg mensen die heel niet blij zijn met deze gang van zaken zoals de omgang met de Heilige Schrift, die mensen zien het Schriftgezag en gebruik richting het Synodale gebeuren gaan, wat de Vrijgemaakten altijd verschrikkelijk vinden en vonden, volgens mij was het zelfs een reden voor de Vrijmaking.

Een deel is vertrokken uit de kerk (hersteld-vrijgemaakt, of hoe het ook heten mag) daarnaast zijn er twee groepen verontrusten: http://www.gereformeerdblijven.nl/manifest.html en http://www.eeninwaarheid.nl/index.php als voorbeelden. Ik denk dat de gkv heel voorzicht moet omgaan met deze mensen, en ik denk dat deze mensen erg belangrijk zijn voor de verder geschiedenis van de GKV.

Goed, ik ben geen GKV'er toch zou ik het jammer vinden als de 'onheilsprofetieën van die websites zouden uitkomen..

Ik ken de geschiedenis van de "Gereformeerde Kerken in Nederland (hersteld)", alweer het derde (!) kerkgenootschap dat zich officieel Gereformeerde Kerken in Nederland noemt ("hersteld" wordt alleen om postale redenen gevoerd), en de verontrusten in de GKV. Zelf denk ik dat de GKV en het niet-bevindelijke deel van de CGK (en eventueel de niet-evangelische gemeenten uit de NGK) op termijn een soort mini-PKN gaan vormen, zoals het Gereformeerd Appèl voorstaat. De "verontrusten" zullen zichzelf dan wel verenigen in een nieuw kerkverband ... ik ben uiteraard geen profeet, dus het blijft luchtfietserij. Zelf juich ik - in tegenstelling tot jouw persoon - de huidige ontwikkelingen in de GKV toe. Ik ben blij dat men is afgestapt van de Ware Kerk-leer en openstaat voor contacten met overige kerken (en de rest van de maatschappij). Ook heb ik niets tegen vrouwen in het ambt.

Waarom denk je dat "de gkv heel voorzicht moet omgaan met deze mensen, en ik denk dat deze mensen erg belangrijk zijn voor de verder geschiedenis van de GKV"? Volgens mij gaat het om een betrekkelijk kleine groep, net zoals bij de Vrijmaking in 1944 slechts een relatief klein deel van de GKN zich vrijmaakte.

Ach, misschien wordt de GKV ook nog wel eens geschikt om aan te sluiten bij de PKN. Nu zijn ze nog niet zo ver, maar ontwikkelingen staan niet stil. Wat nu ondenkbaar is, kan over 10 of 20 jaar realiteit zijn. In de GKN was het ook ooit ondenkbaar dat het verzoenend lijden en sterven van Christus 'legitiem' en ongecensureerd geloochend zou worden (jaren '50), maar dat ondenkbare is ook realiteit geworden.
De eerste stap is flirten met de NGK, en zich niet te storen aan zaken die daar voorkomen waar ze het altijd mee oneens waren. De smoes 'het komt niet voort uit schriftkritiek' blijkt daarin een prachtige toverspreuk. ("Ja, da's een goeie! Die houden we erin!" :lol: :0~ ) Die stap is al gezet. Het vervolg volgt vanzelf wel. Maak je maar geen zorgen. Je ontmoet ze misschien vanzelf nog wel eens in de PKN. Het is al een klein beetje 'voorspeld' door D.J. Bolt in het Tenslotte van dit artikel.

Aan de andere kant weet je het ook nooit helemaal. De mensen in de GKN die niet meegegaan zijn met de PKN, en nu de VGKN vormen, hebben blijkbaar ook hun redenen gehad om buiten de PKN te blijven. Dat is echt niet omdat zij bijvoorbeeld tegen de vrouw in het ambt waren, wat dat zijn zij duidelijk niet.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 02 jun 2007 10:52

Boekenlezer schreef:Aan de andere kant weet je het ook nooit helemaal. De mensen in de GKN die niet meegegaan zijn met de PKN, en nu de VGKN vormen, hebben blijkbaar ook hun redenen gehad om buiten de PKN te blijven. Dat is echt niet omdat zij bijvoorbeeld tegen de vrouw in het ambt waren, wat dat zijn zij duidelijk niet.

Dat had te maken met een kerkordelijke kwestie. In de kerkorde van de Gereformeerde Kerken in Nederland was het mogelijk dat een plaatselijke gemeente met behoud van kerkelijke goederen uit het kerkverband kon stappen. In de PKN kan dit maar een bepaalde tijd; er was eerst sprake van een periode van vijf jaar (tot 1 mei 2009), maar ik meen dat die termijn is verlegd naar 2014. De zeven Gereformeerde Kerken die zich hier niet in konden vinden, besloten daarom een eigen genootschap (Voortgezette GKN) op te richten. Inhoudelijk onderscheiden deze kerken zich niet van de Gereformeerde Kerken in de PKN; het enige verschil is dat de zeven VGKN-gemeenten de "oude" kerkorde der GKN (die van vóór 2004) hanteren.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 08 jun 2007 20:11

vraag:
is voor jou het leerstuk van de kerk
1toetsteen voor wat voor ogen is
2niet meer van deze tijd (een belijdenis die 'toen' van toepassing was)
3geloofstuk (zoals bv. 3-1igheid)
?
dit maakt nogal wat uit.
1 wil zeggen dat de belijdenis op 1001 manieren (meer of minder legitiem) kan worden geïntepreteerd.
2 houdt in dat het allemaal wel leuk en aardig is, maar dat het tegenwoordig anders zou worden opgeschreven.
3 betekend dat wij nog steeds 12 artikelen van het geloof hebben en dat wij nog steeds God's recht op 1 kerk volhouden. dat niet alles is zoals het hoort, wij zelfs alles fout doen. maar wij ernaar moeten streven dat 1 (ware) kerk komt die dus Kerk is. daarover spreekt m.i. de NGB.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar
Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2007 13:45

Kerkscheuringen zijn een gevolg van punt 1. Het ware-kerk-verhaal vooral van 2 en 3. Je moet artikel 28 en 29 van de NGB wel in die tijd lezen, toen er 2 protestantse kerk was en de wederdopers en katholieken, tenminste de leiders daarvan, duidelijk dwaalden. Tegenwoordig is de kerkcultuur heel anders, door allerlei scheuringen zijn er een heleboel kerken die God en de Bijbel centraal hebben staan. Je kan dan artikel 28 en 29 niet meer zomaar op een kerkverband gaan betrekken, alsof er maar 1 waar kerkverband is. Als je de kenmerken van de valse kerk in artikel 29 gaat gebruiken om kerkverbanden te toetsen, zie je dat er een heleboel niet voldoen aan de kenmerken van de valse kerk. Meerdere kerkgenootschappen voldoen aan de eisen van de ware kerk, en een hoop voldoen niet aan de kenmerken van de valse kerk, hoewel ze volgens de definitie vand e NGB ook niet aan de kenmerken van de ware kerk voldoen (denk aan evangelische kerken, waarbij je op het punt "sacramenten goed bedienen" vraagtekens kan hebben). Toch voldoen ze ook niet aan de kenmerken van de valse kerk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jun 2007 15:02

GKN'er schreef:
Boekenlezer schreef:Aan de andere kant weet je het ook nooit helemaal. De mensen in de GKN die niet meegegaan zijn met de PKN, en nu de VGKN vormen, hebben blijkbaar ook hun redenen gehad om buiten de PKN te blijven. Dat is echt niet omdat zij bijvoorbeeld tegen de vrouw in het ambt waren, wat dat zijn zij duidelijk niet.

Dat had te maken met een kerkordelijke kwestie. In de kerkorde van de Gereformeerde Kerken in Nederland was het mogelijk dat een plaatselijke gemeente met behoud van kerkelijke goederen uit het kerkverband kon stappen. In de PKN kan dit maar een bepaalde tijd; er was eerst sprake van een periode van vijf jaar (tot 1 mei 2009), maar ik meen dat die termijn is verlegd naar 2014. De zeven Gereformeerde Kerken die zich hier niet in konden vinden, besloten daarom een eigen genootschap (Voortgezette GKN) op te richten. Inhoudelijk onderscheiden deze kerken zich niet van de Gereformeerde Kerken in de PKN; het enige verschil is dat de zeven VGKN-gemeenten de "oude" kerkorde der GKN (die van vóór 2004) hanteren.

Ik kan me nog levendig herinneren het gedoe rondom de GK Bergambacht. Onder leiding van Ds. van Midden was het nee, nee, nee en zeker geen PKN, maar conform de laatste ledenvergadering zijn ze er daar nu toch wel erg gelukkig.

En ik speel er nog steeds graag, van Van Midden heeft steevast boeiende diensten.

Overigens vind ik onenigheid over een kerkorde niet echt een reden om niet mee te gaan met de PKN, als je inhoudelijk, qua opvattingen, wel mee kunt gaan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 09 jun 2007 15:30

Dat is dus ook niet gebeurd. Hoewel de meeste GKN-kerken moeite hadden (en deels hebben) met het feit dat de kerkorde voor 3/4 de hervormde is en de GKN-kerken niet meer zelfstandig zijn. Het was niet voor niets: Gereformeerde Kerken in Nederland.
In die oude Hervormde kerkorde zitten een paar zaken die voor de GKN-ers slecht verteerbaar zijn. Zoals de absurditeit dat een full-time predikant mag worden beroepen als een gemeente uit tenminste 1000 zielen bestaat. De onze komt rond de 750, "dus" een predikant voor 75%. Dat is in de hele geschiedenis van onze gemeente nog niet voorgekomen. En is ronduit te weinig als bedacht wordt hoeveel pastoraat er nodig is.

De echt 'afgescheiden' Gerformeerde Kerken - dus niet meegegaan naar de PKN - zijn enkele kerken rond Garderen e.o. die gelijkenis vertonen met de HHK... om het zomaar te zeggen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jun 2007 17:24

Het gebeuren rondom de zelfstandigheid was ook in Bergambacht reden om niet-meegaan te overwegen. Gelet op het feit dat men geen zin had om met HHK-achtigen in één klein kerkverband te gaan zitten, heeft men PKN-eieren voor zijn geld gekozen die verrassend goed bleken te smaken :-)

Riska

Berichtdoor Riska » 09 jun 2007 17:49

Optimatus schreef:Het gebeuren rondom de zelfstandigheid was ook in Bergambacht reden om niet-meegaan te overwegen. Gelet op het feit dat men geen zin had om met HHK-achtigen in één klein kerkverband te gaan zitten, heeft men PKN-eieren voor zijn geld gekozen die verrassend goed bleken te smaken :-)

Alle GKN-kerken hadden het er moeilijk mee.
Niet voor niets is er een offensief geweest vanuit de Synode. In onze classis kwam Ds. Heetderks himself de garantie brengen dat het allemaal goed zou gaan en de zelfstandigheid van die kerken nauwelijks zou worden aangetast. Hij heeft moeten praten als Brugman... :wink:

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 jun 2007 20:38

Riska schreef:
Optimatus schreef:Het gebeuren rondom de zelfstandigheid was ook in Bergambacht reden om niet-meegaan te overwegen. Gelet op het feit dat men geen zin had om met HHK-achtigen in één klein kerkverband te gaan zitten, heeft men PKN-eieren voor zijn geld gekozen die verrassend goed bleken te smaken :-)

Alle GKN-kerken hadden het er moeilijk mee.
Niet voor niets is er een offensief geweest vanuit de Synode. In onze classis kwam Ds. Heetderks himself de garantie brengen dat het allemaal goed zou gaan en de zelfstandigheid van die kerken nauwelijks zou worden aangetast. Hij heeft moeten praten als Brugman... :wink:

Voor de zekerheid hebben een aantal gereformeerde kerken hun goederen maar ondergebracht in een stichting, voor het geval ze alsnog niet verder willen gaan in de PKN. Gezien wat er in hervormde gemeenten is gebeurd, is dat menselijkerwijs gesproken natuurlijk niet zo vreemd. Of het van vertrouwen spreekt, is weer wat anders. :|
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

vaandel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vaandel » 09 jun 2007 21:36

Riska schreef:...... Zoals de absurditeit dat een full-time predikant mag worden beroepen als een gemeente uit tenminste 1000 zielen bestaat. De onze komt rond de 750, "dus" een predikant voor 75%. Dat is in de hele geschiedenis van onze gemeente nog niet voorgekomen. En is ronduit te weinig als bedacht wordt hoeveel pastoraat er nodig is.

Dat is zeker absurd. Het ligt er toch aan of een gemeente in zijn totaliteit een dominee kan onderhouden. Onze gemeente met 350 zielen kan ook een dominee onderhouden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jun 2007 22:37

Ik mag aannemen dat de kerkorde in gemeenschappelijk overleg tot stand gekomen is en dat de toenmalige GKN'ers daar, net als de toenmalige NHK'ers en ELK'ers mee hebben ingestemd.

Riska

Berichtdoor Riska » 10 jun 2007 07:22

Optimatus schreef:Ik mag aannemen dat de kerkorde in gemeenschappelijk overleg tot stand gekomen is en dat de toenmalige GKN'ers daar, net als de toenmalige NHK'ers en ELK'ers mee hebben ingestemd.

Ja, uiteindelijk wel, maar het is buitengewoon moeizaam gegaan en er zijn gewoon pijnpunten gebleven...

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 14 jun 2007 18:35

Marnix schreef:Kerkscheuringen zijn een gevolg van punt 1.

dit is gelijk fout 1: kerkscheuringen is vaag begrip. maar neem bijv. de afscheiding van 1834. was die scheuring er gekomen doordat mensen gingen kijken wat voor ogen was?
ze keken wel en zagen veel slechts en kwamen daartegen in actie door de ware leer uit te dragen. dat is geen scheiding. wat er wel gebeurde is dat de reactie van de NHK op die ware leer nogal onaardig was. het uitzetten van mensen uit de kerk. dat uitzetten van mensen uit de kerk DAT is de afscheiding. niet het proberen te reformeren. wat jij doet is pure geschiedsvervalsing. zie o.a. 'het wonder van de 19e eeuw' van H. Algra. dat is een geschiedschrijving van de 19e eeuw. kiest geen partij. geeft alleen feiten weer.

Het ware-kerk-verhaal vooral van 2 en 3. Je moet artikel 28 en 29 van de NGB wel in die tijd lezen, toen er 2 protestantse kerk was en de wederdopers en katholieken, tenminste de leiders daarvan, duidelijk dwaalden. Tegenwoordig is de kerkcultuur heel anders, door allerlei scheuringen zijn er een heleboel kerken die God en de Bijbel centraal hebben staan. Je kan dan artikel 28 en 29 niet meer zomaar op een kerkverband gaan betrekken, alsof er maar 1 waar kerkverband is.
doe ik niet helemaal. ik constateer dat 1 kerkverban (m.i.) het historische recht aan zijn kant heeft. maar dat dat niet het punt is, maar dat iedereen die God naar Zijn Woord wil dienen, zich bijeen moet vergaderen en laten vergaderen. zodat klopt wat in de belijdenis staat. dat is de dringende oproep van Christus. luister dan eens naar Jezus.
laten alle gereformeerden ook gereformeerd zijn door niet afzeidig te blijven. Opdat zij allen 1 zijn.
Als je de kenmerken van de valse kerk in artikel 29 gaat gebruiken om kerkverbanden te toetsen, zie je dat er een heleboel niet voldoen aan de kenmerken van de valse kerk. Meerdere kerkgenootschappen voldoen aan de eisen van de ware kerk, en een hoop voldoen niet aan de kenmerken van de valse kerk, hoewel ze volgens de definitie vand e NGB ook niet aan de kenmerken van de ware kerk voldoen (denk aan evangelische kerken, waarbij je op het punt "sacramenten goed bedienen" vraagtekens kan hebben). Toch voldoen ze ook niet aan de kenmerken van de valse kerk.

dat is geen goede manier van kerkverbanden toetsen. je kunt er de geschiedenis op na lezen hoe het is gegaan. dan kom je ervanzelf uit welke kerk de wettige is. RKK werd vals en heeft de gereformeerden er ZELF uit gezet. NHK wilde niet meer naar de Bijbel luisteren en liet zich knechten door een koning. ze zette ZELF gereformeerden eruit. GK dwaalde en zette ZELF de gereformeerden eruit. etc. etc.
ik zie het probleem niet (behalve dat wel allen stikeigenwijs zijn)
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar

Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2007 10:03

Dat Jezus oproept tot eenheid klopt helemaal. Maar hoe dat concreet moet worden weet ik niet. Een hoop kerken hebben de instelling: Ja, we willen eenheid, maar dan moeten ze wel allemaal zich bij ONZE kerk aansluiten. De verdeeldheid is erg, dat moet veranderen... zolang wij maar niets anders hoeven te doen. Verder kan je stellen dat de afscheidingen van de vrijgemaakten allemaal wettig waren, prima. Bij de laatste, met de Nderlands gereformeerden zet ik overigens wel grote vraagtekens. Maar geldt dat dan niet voor de Christelijk Gereformeerden? De Ger Gem? En wat te denken van de Hersteld Hervormde Kerk, die toch echt wel weer teurg bij de Bijbel zijn? Zo eenvoudig als je het stelt is het dus nog niet :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”