Horeb schreef:de liefde van God beperkt zich tot Zijn uitverkorenen. Deze liefde is aangebracht in het zoen en kruisoffer van Jezus Christus. al de Zijnen zullen delen in die liefde, en door Hem in de tijd worden wedergeboren tot een levende hoop.
alle mensen die niet wedergeboren zijn delen niet in Gods liefde. ze zijn zelfs kinderen des toorns,omdat Gods toorn rust op alle mensen. alleen de gerechtigheid van Christus kan ons redden van de (eeuwige)dood.
Jer 31,3
De HEERE is mij verschenen van verre tijden! Ja, Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde; daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid.
tevens wekt de vraagstelling in dit topic op tot een verdraaide geloofszekerheid. onze levensvraag moet niet zijn of God ons liefheeft......maar we moeten ons afvragen of wij Hem liefhebben?
De Heere Jezus vroeg driemaal aan Petrus of hij Hem lief had! was dat overbodig?.........zeker niet! De alwetende God wist precies waar in het hart van Zijn kinderen de beperking ligt. ze kunnen niet liefhebben tenzij dat God zelf de liefde in hun hart uitstort. een schepsel is dus alleen in staat wederliefde te schenken aan God.
"Heere ik heb u lief omdat Gij mij eerst heeft liefgehad"
dat is het geheim van genade wat wordt ingeleefd door Zijn ware volgelingen. Al degene die maar "rondstrooien" met een liefhebbende God begrijpen niet waarover ze spreken. ze hebben nog nooit een Rechtvaardig God ontmoet in hun persoonlijke leven, en het is te vrezen dat ze zichzelf inbeelden God te kennen.
Diezelfde Petrus zonk in de golven, toen hij het oog niet meer richtte op de Heere Jezus. Ik vind dat altijd zo troostrijk om te lezen ! Petrus ligt me na aan het hart. De oprechte verontwaardiging, hij zal wel voor zijn Meester opkomen. Maar bij de eerste de beste confrontatie heeft hij slappe knieen. Zijn wij beter, ganselijk niet !
Ook de ongelovige Thomas is een goed voorbeeld voor ons. Ze mogen juichen voor Gods Troon. Dat is heel wat anders dan achter Jezus aan te gaan. Zonder meer. Gelijk een schaap heb ik gedwaald in het rond, dat onbedacht zijn herder heeft verloren. Het is een Wonder als je zo´n zoeker bent !