Beste Wilsophie,
Jammer dat je de mond vol hebt over het goddelijk karakter van de Bijbel, maar vervolgens gewoon niet leest wat er staat. Het Woord uit Joh 1:1 is immers Christus en niet de Bijbel (die bestond toen nog niet eens).
Nou nou.... ik sta nu met een mond vol...ja...tjonge alsof de Bijbel geen Goddelijk Karakter heeft.
Ga je mond spoelen man.
De lettertekens van het Hebreeuws zijn beelden van de inhoud van dingen: zij gaan dus ver boven de betekenis van functies van leestekens en het gedrukte uit.
Daarbij gaat het om de hoogste en diepste en breedste dimensie.
De structuur van het Hebreeuws wordt niet alleen uitgedrukt in lettertekens in de Bijbel maar de lettertekens en combinaties van cijfers spreken wonderen.
Natuurlijk is het Woord Christus en dat ontken ik nergens. Hij is ook het Uitgedrukte Beeld van God.
Wat dacht je...hoe druk je iets uit....? Volgens mij o.a. door drukletters. Daarom heten ze zo.
Een beetje eenvoudige geest zoals ik lees het uitgedrukte beeld Gods breder dan alleen een Persoon.
Dacht je nu echt dat er geen verbinding bestaat tussen de Tenach en de Bijbel?
Alle grondwaarheden worden gevonden in de structuur van de Hebr. lettertekens. en de woorden in de Tenach.
Dus vormen die Tenach en het NT een eenheid en wanneer ontstond die Tenach? Beste man?
Zoals de Tenach en het NT elkaars equivalent zijn zo moeten Jood en Christen elkaars equivalent worden om voor God bruikbaar te zijn bij de redding en herordening van de wereld, maar ja u bent wellicht behept door de vervangingsleer?
De symboliek zoals die vanuit het Hebr. en dus vanuit de Bijbel tot ons komt, is niet aan tijd gebonden, het is geen cultuurhistorisch verschijnsel, het is een bewust gewilde openbaring van God aan de mens door middel van Zijn Woord.
Als je jouw tekst even verplaatst of naast Hebr. 1 vers 1 legt heeft God altijd al gesproken vanaf den Beginne.
Eerst door de vaderen en door de profeten en pas later door Zijn Zoon. Hebr. 1 vers 1-3
Iedere vorm dus ook de vorm van Het Woord is in diepste zin een openbaring van Gods Wezen aangepast aan de mens.
Daarom heeft de Here Jezus als de meest volmaakte en hoogste openbaring van God vlees en bloed aangenomen.
Om als de eeuwige van voor de grondlegging ( nederwerping) der wereld( kosmos) aangekondigd Zoon des mensen de Vader aan ons te openbaren.
Eerst was het gesproken Woord, waardoor alles tot stand is gebracht en deze oervorm geeft de structuur van de schepping weer.
De Torah werd vroeger met de hand op speciaal bewerkt perkament geschreven waardoor het Woord a.h.w. in vorm werd gebracht om zijn weg door het tijdelijke te kunnen gaan. Geschreven werd langs een denkbeeldige lijn, waarbij de letter zich van boven naar beneden bewoog , hierbij a.h.w. aangevend de onzichtbare, maar reeële scheiding tussen hemen en aarde.
1 Kor. 11 vers 2.
Kol 2 vers 8