Arco schreef:In dit topic zie ik, gelukkig maar, dat veel mensen afstand nemen van de vervangingstheologie. Echter ik zie maar weinig mensen die dan de consequenties daarvan ook ter harte nemen. Er wordt in verschillende topics beroep gedaan op kerkvaders, reformatoren en andere theologen, die om welke reden dan ook wel vasthielden aan de vervangingstheologie. En soms zelfs daar verdediger van waren. (1)
Nu ga ik geen namen van die kerkvaders, reformatoren en anderen noemen, want dan gaat de discussie juist over die personen en in hoeverre zij daaraan schuldig zouden zijn. De consequenties van de vervangingstheologie gaan heel ver, bijvoorbeeld:
(2) - onze houding tegenover Joden, je hoeft het niet eens te zijn en ze zijn niet altijd even aardig, maar ze zijn wel Israël: wat doen wij bij antisemitisme?
(3) - onder de vlag van de kerk en onder invloed van de vervangingstheologie hebben christenen (ook onze voorouders) vele misdaden begaan. Zijn wij bereid verantwoordelijkheid te nemen? Schuldbekentenis?
(4) - onze houding ten bate van het Evangelie. Hoe vaak hoor ik niet van de wat arrogante houding van christenen tegenover Joden, als zij proberen het Evangelie te verkondigen bij Joden? Arrogantie in de vorm dat zij geen rekening houden met de geschiedenis en de Joodse identiteit. Als Joden zich bekeren, dan zijn zij nog altijd Jood.
(5) - onze belijdenisgeschriften en formulieren bevatten sporen van de vervangingstheologie. Zoals "de doop in plaats van de besnijdenis".
(6) - onze Bijbelvertalingen bevatten sporen van vervangingstheologie, zoals dat de meeste vertalingen in Handelingen 21:20 "duizenden" hebben staan, terwijl er eigenlijk "tienduizenden" staat.
1. Om vervolgens maar met het kind het badwater weg te gooien? Omdat verschillende theologen uit vroeger tijd op 1 punt misschien niet helemaal zuiver waren in onze ogen, zijn ze totaal niet meer leesbaar? Hoeveel kunnen we niet van hen leren? Iedere tijd heeft zijn eigen specifieke punten waarop zij zich blindstaren of juist helder zicht hebben. Het christelijk geloof en de daarmee samenhangende vragen gaat wel iets verder dan de vraag naar de plaats van Israël. Gelukkig kunnen we bijvoorbeeld over vragen rond de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof prima terecht bij theologen die iets minder over dit specifieke onderwerp schreven.
2. Wat doen wij in het algemeen met christenvervolging?
3. Wat heeft schuldbekentenis voor zin? Zie wat deze rabbijn schreef: http://www.refdag.nl/opinie/excuus_voor ... s_1_943717
4. Alsof je nationaliteit veranderd door je bekering.
5. Er hoeft geen bloed meer te vloeien. Je weet wat Paulus deed met de Joden die de besnijdenis eisten.
6. Je weet wat er in de kanttekeningen staat. Een algemene uitdrukking voor veel - en dat vervolgens sporen van vervangingstheologie noemen...?
Sorry voor mijn enigszins negatieve post, maar smijten met 'vervangingstheologie' lijkt in sommige kringen net zo goed te werken als smijten met 'arminianisme' in andere kringen. Gewoon even een opmerking ter relativering.