Sex voor het huwelijk?? Mag dat??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 jan 2005 15:31

Mondriaan schreef:
Aragorn schreef:Klopt, maar dat ligt dan niet aan het feit dat diegene De Enige Ware is, maar dat je gewoon goed met elkaar overweg kunt, van elkaar houdt en er voor wilt gaan. Dat kan mi. met meerdere personen.

ja maar niet als je verkering hebt!
dan is zo'n omgang met anderen als JE vriend(in) niet meer mogelijk.

mondriaan

Ik bedoelde dat er meerdere personen zijn die geschikt zijn als ware, als je het dan toch zo wilt noemen. En dat het niet zo is dat er maar 1 persoon hier rondloopt die ideaal voor jou is. Er zijn er meerdere die in potentie goede kandidaten zijn, maar of dat uiteindelijk ook zo wordt hangt mede af van wat je er van maakt.

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 14 jan 2005 19:14

Aragorn schreef:
Mondriaan schreef:
Aragorn schreef:Klopt, maar dat ligt dan niet aan het feit dat diegene De Enige Ware is, maar dat je gewoon goed met elkaar overweg kunt, van elkaar houdt en er voor wilt gaan. Dat kan mi. met meerdere personen.

ja maar niet als je verkering hebt!
dan is zo'n omgang met anderen als JE vriend(in) niet meer mogelijk.

mondriaan

Ik bedoelde dat er meerdere personen zijn die geschikt zijn als ware, als je het dan toch zo wilt noemen. En dat het niet zo is dat er maar 1 persoon hier rondloopt die ideaal voor jou is. Er zijn er meerdere die in potentie goede kandidaten zijn, maar of dat uiteindelijk ook zo wordt hangt mede af van wat je er van maakt.

ik begrijp je, ben het met die strekking eens !

mondriaan

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jan 2005 11:27

Maar er lopen hier wel wat ervaringsdeskundigen rond. Joepie, MM, anderen, ben je echt meer met elkaar verbonden als je gemeeschap hebt gehad?

joepie

Berichtdoor joepie » 15 jan 2005 11:38

Ik weet nu niet of dat komt doordat je gemeenschap met elkaar hebt gehad. Wij voelden ons met elkaar verbonden doordat we dat ten overstaan van God en Zijn gemeente hebben gedaan. Wij zijn door Hem aan elkaar verbonden, en dat maakt die verbintenis voor altijd.
Die verbondenheid was er dus definitief doordat we dat met ons trouwen hebben beloofd.
We hebben voor die tijd geen gemeenschap met elkaar gehad en ook nooit met een ander.

Maar ik denk dat het je wel in die zin aan elkaar verbind dat het moeilijker is om het ooit nog uit te maken. Je hebt tenslotte al zoiets intiems met elkaar gedeeld dat je het ook als een extra last kunt ervaren om het nog uit te maken. Terwijl je er misschien in je verkeringstijd toch nog achter komt dat je niet bij elkaar past.

Dat zijn wat mijnmeringen van mij. Bind me er niet aan vast, ze komen maar zo in me op. ;-)
Ik heb hier tenslotte in dit topic al veel over gezegd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 jan 2005 13:28

Ikzelf (alhoewel onervaren op dat gebied) denk dat de lichamelijke gemeenschap an sich niet meer verbondenheid geeft, maar dat het wel de verbondenheid die er is kan bevestigen en verstevigen. Het zou mijzelf denk ik geen goed gevoel geven om gemeenschap gehad te hebben met iemand waarmee het naderhand uitgaat. Alhoewel, dat ligt dan denk ik ook weer aan de reden waarom het uitgaat en de oprechtheid van de gemeenschap op dat moment..

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 15 jan 2005 15:32

Ik denk dat het voor een meisje wel die verbondenheid geeft.
Mannen en jongens schijnen sex en liefde nog al eens los van elkaar te kunnen zien. Maar voor meisjes en vrouwen gaat dat emotioneel zeer diep.

the undutchable
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor the undutchable » 15 jan 2005 16:54

aangezien hier sex na het huwelijk niet mag :lol:
dan zal sex voor het huwelijk al helemaal niet mogen 8)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 jan 2005 17:06

Mariamagdalena schreef:Ik denk dat het voor een meisje wel die verbondenheid geeft.
Mannen en jongens schijnen sex en liefde nog al eens los van elkaar te kunnen zien. Maar voor meisjes en vrouwen gaat dat emotioneel zeer diep.
Vroegah misschien, maar hoevel meiden hebben nou gewoon seks met een jongen? zonder relatie? alleen voor de seks, ik geloof daar niet meer zo in..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 15 jan 2005 17:45

Mariamagdalena schreef:Ik denk dat het voor een meisje wel die verbondenheid geeft.

ja ik denk dat dat zo was en in de refo wereld mischien nog heel sterk!

maar ook inze refo zuil gaat het niet anders als buiten de refo zuil
scheiding, geweld, mishandeling, slechte huwelijken, alles gaat bijna gelijk op in percentage's! :cry:

en als je kijkt naar jongeren denk ik dat ook daar veel gelijk op gaat!
kijk is om je heen hoeveel prikkels krijgt een man niet als he om prikkelende reclame gaat! en ook dat zal vrouwen echt wel beinvloeden!

mischien wel een stukje offtopic :!:

weet dat er ook vrouwen zijn die heel sterke lichamelijke behoefte hebben! hoe net een refo wereld ook is!
:oops:

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 15 jan 2005 17:48

het is ook wel zo dat het vrouwen anders is om dat het in het lichaam gebeurt en ook een 9 maanden zwanger zijn kan beteken! en voor een man nou een maal geen lichamelijke gevolgen heeft

maar generaliseer niet [-X

joepie

Berichtdoor joepie » 15 jan 2005 19:33

Ik denk dat MM wel gelijk heeft :oops: Als ze zegt dat het voor een vrouw meer met emotie te maken heeft. Een vrouw zal ook niet zo snel gemeenschap hebben als het niet goed zit tussen beide. Of als er geen liefde in het spel is.

Terwijl dat voor een man vaak niet op gaat.

Maar ja, dan moet ik natuurlijk de hoeren weer niet meerekenen :(

Maar in ieder geval is het bij mij wel zo.
En als je zegt dat het niet zo erg is als er ware liefde in het spel was, dan vraag ik me af hoe waar die liefde dan was als je het daarna uit maakt.
Daarbij blijf ik erbij dat als je echt van elkaar houd je op elkaar kunt wachten tot het moment daar is dat je ook ongestoord en geoorloofd met elkaar gemeenschap mag hebben. Dan is geen berg je te hoog en geen zee je te diep. Voor je liefste heb je toch alles over?
Ook wachten dus.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 jan 2005 20:38

joepie schreef:Ik denk dat MM wel gelijk heeft :oops: Als ze zegt dat het voor een vrouw meer met emotie te maken heeft. Een vrouw zal ook niet zo snel gemeenschap hebben als het niet goed zit tussen beide. Of als er geen liefde in het spel is.

Dat heb ik ook altijd gehoord ja, dat dat voor vrouwen int algemeen toch iets anders ligt dan voor mannen.

En als je zegt dat het niet zo erg is als er ware liefde in het spel was, dan vraag ik me af hoe waar die liefde dan was als je het daarna uit maakt.

Ik neem aan dat dat een reactie op mij is? Ik bedoelde iig dat ikzelf er minder spijt van zou hebben als het 'goede seks' was (dat wil zeggen: een uiting van je oprechte liefde op dat moment), dan wanneer het meer uit lustoverweginen zou zijn en/of terwijl de relatie niet zo heel goed was.

En ook ware liefde hoeft niet voor eeuwig in dezelfde vorm te blijven bestaan.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 jan 2005 22:13

Kijk een man kan zich echt opgeilen (sorry weet geen ander woord) aan een film, plaatjes etcetra, dat kan een vrouw niet. Zijn leuke boeken over van Alan Pella (volgens mij).. En man heeft misschien eerder seks om het hebben van seks, maar een vrouw (jonge meiden) kan dat ook zeker!

De leeftijd van een gemiddeld meisje (kind) dat ze geslachtsgemeenschap hebben of seksuele omgang is 14/15 jaar, voor een jongen 15/16.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 jan 2005 01:47

Ik persoonlijk (onervaren, ok) denk dat sex wel degelijk de kroon op je huwelijk is. En hoe langer ik er over nadenk, des te meer kom ik tot de overtuiging dat het niet goed voor me geweest is (lichamelijk gezien) altijd zo'n grote lichamelijke afstand t.a.v. mijn ex te bewaren. Het heeft ons eerder gefrustreerd. Dat lijkt me toch ook een overweging... zo kan God het niet bedoeld hebben, toch?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

joris

Berichtdoor joris » 16 jan 2005 12:44

Sex als kroon op het huwelijk. zeker weten! Ik merk nu ik drie maand verkering heb (na eerder 5 maand verkering ghead te hebben drie jaar geleden) dat het ongelooflijk moeilijk is om geen sex voor het huwelijk te hebben. Sex is zeker weten de kroon en dat voel je pas als je echt de ware hebt gevonden volgens mij.
met mijn vorige vriendin zoende ik en dat was fijn. Punt.
Met mijn vriendin nu ben ik graag samen en ik wil haar aanraken en zij mij. HEt is anders.
Dus over dit onderwerp kan je eigenlijk pas praten als je weet waar je t over hebt merk ik al.

Sex voor het huwelijk wil ik niet en mijn vriendin gelukkig ook niet. Maar er is verschil tussen wat ik als sex voel en wat zij als sex ziet. Mannen voelen lichamelijke aanraking volgens mij veel intenser (gecheckt bij mijn vrienden) en zeker in het begin roept het veel meer reactie op dan bij een vrouw.

Een stelling hebben we ingenomen: er gaat geen kledingstuk uit en we zwemmen niet alleen met ons tweeen.

Terug naar “Archief”