rotterdam schreef:Weet je Mortlach, dit is vaak zo'n ongenuanceerde "de beuk erin" discussie.
Creationisten die "hun 6/7 dagen x 24 uur" hakken in het zand zetten en
Evolutionisten die de zaak trachten te verkopen alsof ALLES bewezen is en er geen "open eindjes" en vagen meer zijn.
Ik had eerder gereageerd, maar dat bericht lijkt verdwenen. Dat kan zijn omdat ik toen op de iPad bezig was. Het leek me niet ernstig genoeg om te worden weggemodereerd.
Anyway. Ik meen te kunnen zeggen dat ik altijd een van de eersten ben die zegt dat er nog open vragen zijn. Natuurlijk zijn die er. Want elk antwoord levert nieuwe vragen op. Zo werkt de wetenschap, zoals Hettys voor mij al zei. Het idee dat de menselijke kennis van de natuur ooit 'compleet' zal zijn, compleet KAN zijn, zal door niemand worden verdedigd.
Dat gezegd bestaat er geen enkele redelijke twijfel meer over gezamelijke afstamming en de mechanismen achter de ontwikkeling van soorten. Natuurlijk zijn er talloze details die nog verheldering nodig hebben, maar het fundament staat als een huis.
Dat wat betreft 'de beuk erin' zetten, ik probeer zelf altijd transparant te zijn wat betreft mijn informatie. Ik probeer alles te voorzien van bronnen en als ik het vergeet, mag iemand me daar altijd op aanspreken. Ik ben niet te beroerd om een paginaatje uit een boek over te tikken als er geen digitale bron beschikbaar is. En dat verwacht ik van anderen ook.
Ik ben in dit soort gesprekken wel kritisch, en dat verwacht ik ook van anderen. En het is helaas wrange
ervaring dat ik de anekdotes zoals de laatste van Antoon niet zomaar meer kan aannemen. Kritisch zijn jegens je eigen informatie is een goede zaak, mijns inziens. Dus als ik iets zeg, wat aantoonbaar niet klopt, en iemand wijst me daar - met argumenten - ook op, dan zeg ik "O, dat heb ik dan al die tijd verkeerd begrepen. Dank je wel voor de opheldering. Ik zal dat argument niet meer gebruiken". Misschien ben ik te idealistisch als ik dat ook bij anderen verwacht.