huizen, tuinen, inrichtingen, hoe leef je?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 19 sep 2008 05:42

Weet je dat ze tegenwoordig heel veel stof met hollandse tafereeltjes verkopen? Ik was in Amsterdam en zag daar stoffenzaken plenty met gewatteerde stof en aan beide kanten typisch hollandse plaatjes. Dan ben je zo klaar als je die stof koopt!

MissF: koop jij je stoffen in een stoffenzaak? Dan ben je zeker duurder uit. Ik ben nu bezig met een rok die mij 3,50 aan stof heeft gekost, 90 cent voor een rits en klos garen is ook 90 cent. Met die klos kan ik ook nog wel een rok voor Caroline naaien. Heb ook nog wat duurdere stof liggen voor 5 euro per meter. Vet cool is die, helemaal RETRO! Stond er bijna bij te juichen dat ik hem zag. Dus heb ik voor zeg maar 15 euro 2 rokken.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 19 sep 2008 08:53

ChupaChups schreef:
kirsten schreef:Wat ik ooit nog wel eens wil gaan maken is een lappendeken. Lijkt me zo gaaf. Allemaal stukjes stof met hollandse tafereeltjes. Zo schattig, maar heb er helaas geen tijd voor.

Oh dat vind ik ook altijd zo leuk! Nu ook geen tijd voor maar hou het lekker in mn achterhoofd. Gezellig om 's winters te maken ofzo. Ik kan helemaal niet naaien, maar volgens mij moet het niet zo moeilijk zijn (hoop ik...) Ik denk dat je er wel lannnnnng mee bezig bent!

Ik ben er met eentje bezig, hij is al 2,50m bij 2,50m! Nu alleen nog 'sandwichen' zoals dat met vaktermen heet, dus achterkant en vulling er tussen. Een simpel model; allemaal lapjes van 10 bij 10 cm, soort oud hollandse stofjes, wil 'm als picknickkleed gebruiken.
Ooit wil ik er ook eentje op m'n bed, maar dan een hele andere stijl, ik houd niet zo van veel kleurtjes op m'n bed.

Overigens heb ik 'm helemaal met de hand in elkaar gezet. Dat gaat natuurlijk langzamer, maar is in het begin overigens wel makkelijker, met name op de 'kruisingen'. En een quiltsteek is anders dan een stiksteek, je mag 2 keer rijgen en dan pas terug steken. (dit voor de ervaringsdeskundigen onder ons :wink: )

Heb het van mijn moeder geleerd, die is verslaafd aan quilten.
Nog wat vaktermen: patchwork is het lapjes aan elkaar naaien, quilten het doorstikken. Dat laatste is overigens veel moeilijker.

Ons hele huis hangt inmiddels vol met die dingen. En mijn nichtjes hebben er eentje op hun bed en een hele schattige om op te spelen. O ja, mijn broer en schoonzus hebben een joekel voor hun trouwen gehad, maar mijn schoonzus heeft zelf wel de kleuren en het patroon uitgezocht, want er gaat zoveel werk inzitten, dat mijn moeder het zonde zou vinden als mijn schoonzus er niets aan vindt.
AfbeeldingAfbeelding

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 sep 2008 09:11

@ Annet, ja, idd op een markt ofzo is het wel veel goedkoper. Mijn schoonzusje naait ook erg veel voor haar meiden, en haalt alles op de markt. Ik heb het nu van de stoffenwinkel, om gewoon eens te proberen. Ik vind het vooral ook leuk voor rokjes voor mezelf. De rokjes die ik leuk vind, zijn zo enorm duur in de winkel.
Is het nou zo, dat er voor jongens amper genaaid wordt? Mijn moeder deed het nooit, mijn schoonmoeder niet, mijn schoonzusje niet. Dat is minder leuk ofzo?

Die quilten vind ik onwijs gaaf. Ik wil er graag 1 voor op ons bed. We hebben 2 dekbedden, en dat slaapt heerlijk, maar staat nooit helemaal netjes. Maar die quilten die je veel ziet, dat babyblauw of roze, die vind ik te zoetsappig, die wil mijn man echt niet op zijn bed ;) Dus eigenlijk wil ik zelf een keer een stoere maken.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 19 sep 2008 09:18

Mijn moeder heeft wel genaaid voor mijn broers. Je kunt veel leuke en stoere dingen voor jongens naaien hoor, sla de Knippie er maar eens op na. Vooral stoere broeken zijn leuk om te maken. Heb zelf voor een oppaskindje ook eens een leuke jongensbroek genaaid met van die vlakken op de knieen, echt stoer.
AfbeeldingAfbeelding

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 sep 2008 09:20

Hmm, misschien toch maar proberen, als we toch een jongetje krijgen :) Al hou ik zelf meer van spijkerbroeken bij kleine babyjongetjes Met van die shirtjes erop met 'stoer' enzo, en die koop je eerder dan zelf naaien.
Maar volgens mij hoort dit in het topic kleding ;)

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 19 sep 2008 14:53

@ *Annet*: bedankt voor de tip. Ik ga binnenkort maar eens naar Amsterdam. Het moet er echt een lappendeken met hollandse tafereeltje worden, want wij krijgen later een oerhollandse slaapkamer. (ik weet het, het klink raar dat ik het nu al weet, maar we hebben al een dekbedovertrek met een zooi kussens van Hollandse dingen).
Maar opzich vind ik een modernere ook erg leuk, maar dat gaat weer niet passen.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 19 sep 2008 17:59

MissF schreef:Hmm, misschien toch maar proberen, als we toch een jongetje krijgen :) Al hou ik zelf meer van spijkerbroeken bij kleine babyjongetjes Met van die shirtjes erop met 'stoer' enzo, en die koop je eerder dan zelf naaien.
Maar volgens mij hoort dit in het topic kleding ;)

Ik vind de kledinglijn van lief! zo leuk en idd spijkerbroekjes enzo. Zelf dingen naaien wordt 'm niet bij mij denk ik. 'k Heb er gewoon 't geduld niet voor.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 19 sep 2008 18:42

*Annet* schreef:Weet je dat ze tegenwoordig heel veel stof met hollandse tafereeltjes verkopen? Ik was in Amsterdam en zag daar stoffenzaken plenty met gewatteerde stof en aan beide kanten typisch hollandse plaatjes. Dan ben je zo klaar als je die stof koopt!

MissF: koop jij je stoffen in een stoffenzaak? Dan ben je zeker duurder uit. Ik ben nu bezig met een rok die mij 3,50 aan stof heeft gekost, 90 cent voor een rits en klos garen is ook 90 cent. Met die klos kan ik ook nog wel een rok voor Caroline naaien. Heb ook nog wat duurdere stof liggen voor 5 euro per meter. Vet cool is die, helemaal RETRO! Stond er bijna bij te juichen dat ik hem zag. Dus heb ik voor zeg maar 15 euro 2 rokken.
Dan mag je er voor mij ook 2 doen ;) Ik stuur het geld wel op! :mrgreen:

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 19 sep 2008 19:50

Kirsten, dan moet je naar de Albert Cuyp markt gaan. Daar hebben ze stoffenzaken met die stoffen. Dat zoekt misschien wat gerichter in de grote stad. Er staan vaak kramen voor de winkeldeur maar in de winkels erachter hebben ze ook nog zoveel leuks......

Laura, wat voor stof wil je?

MissF, ik naaide voor mijn jongens heel veel maar nu ik een meisje heb naai ik het meest voor mijn meid.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 19 sep 2008 20:21

Mijn moeder naaide altijd heel veel voor mij en doet 't nog wel. Gezellig samen naar de stoffenbeurs, gewapend met de Knipmode waarin ik dan al modellen heb geselecteerd. Ze kan 't heel netjes, en je krijgt een uniek kledingstuk dat precies past.
Ik had er trouwens vroeger (als kind/puber) ook al geen moeite mee dat ik regelmatig zelfgemaakte kleding droeg, trouwens. Zelfmaakmode hoeft helemaal niet tuttig of uit-de-mode te zijn.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 19 sep 2008 22:56

Als ik binnenkort een middagje vrij heb, pak ik even de trein naar Amsterdam (lang leve mijn ov studentenkaart). Ik ben echt benieuwd naar die stoffenwinkels!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 29 sep 2008 22:23

zeg theetantes :mrgreen: stoffen voor rokken enzo horen in het kleding topic lijkt mij :wink:

Pimp your room, kortom vandaag aan de slag gegaan nadat we zaterdag de huiskamer verbouwd hadden, de wand lekker een verfje gegeven en dit als resultaat, veel knusser en intiemer, moeten nog 2 lampjes naast de spiegel komen !

Foto's gemaakt met flits en zonder flits in de avond om alvast een idee te geven van wat gaat komen

foto's zijn aanklikbaar

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding :wink:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 sep 2008 06:58

wowh mooie spullen heb je in de kamer staan...erg mooi. :wink:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 sep 2008 09:56

Onwijs mooi! En een open haard, super geweldig!

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 30 sep 2008 09:57

Ziet er super leuk uit! Echt heel gezellig.
Binnenkort gaan mijn vriend en ik ons orienteren op inrichtingen. :D

Terug naar “Archief”