Islamisering van de samenleving?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 apr 2007 11:51

Zij doen het alleen door uiterlijk ;) :mrgreen:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 14 apr 2007 11:56

Een zonnebril dan, die zorgt ervoor dat je niet in de ogen kan kijken, waar ik persoonlijk ook weer es geen probleem mee heb, maar ik kan me voorstellen dat als je je aan burqa's ergert dat zonnebrillen ook reden voor hartverzakkingen kunnen zijn. Wat een onzin zeg. Een beetje respect voor de gewoontes van een andere cultuur aub.

Een zonnebril is niet direct cultuurgebonden. Overigens vind ik het oervervelend als mensen hun zonnebril niet afzetten als ze tegen je praten. Veel klanten hebben daar een handje van. Ik vind het voornamelijk een normen en waarden- kwestie die voor iedereen geldt; Het staat gewoon acosiaal.

Overigens heb ik met dit weer eerder medelijden met burka-dragende vrouwen dan dat ik me er aan stoor.

Pastafarian
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pastafarian » 14 apr 2007 12:00

Caligula schreef:
Pastafarian schreef:Wat een ongeloofelijk gezeik hier... (pardon my french) Dus als ik het goed begrijp zou het feit dat enkelen het "vervelend" vinden om een aantal personen niet in het gezicht kunnen kijken de reden moeten zijn om een hele groep mensen hun vrijheid op geloofsuiting te ontnemen?

Het is maar aan welk recht of welke plicht je meer belang toekent. Daarom is bovenstaand citaat ook nogal ongenuanceerd.

Welk recht of welke plicht wilde jij hier tegenover zetten dan? het recht om iemands gezicht te zien? :?

Een beetje respect voor de gewoontes van een andere cultuur aub.

Caligula schreef:Dat kun je ook zeggen tegen de dames die van mening zijn of door hun man verplicht worden dergelijke gezichtsbedekkende kledij te dragen. Toon een beetje respect voor de cultuur waar je gastvrij wordt opgenomen en toon je gezicht.

Fout, zij proberen namelijk niemand te dwingen zich aan te passen aan hun normen. Bovendien is hun cultuur een stuk ouder dan dat dingetje wat wij "Nederlandse cultuur" noemen. Tot de jaren 30 bestond er nog niet eens zoiets als het "Nederland" waar iedereen nu zo trots op is. En als jij je zo opstelt moet ik toch een aantal vraagtekens zetten bij de gastvrijheid die jij hier betuigt. Ze mogen van jou dus alles doen wat ze willen, in hun eigen huis, maar zodra ze de straat op gaan moeten ze doen wat jij normaal vindt. Lijkt mij een niet zo goed vermomde "not in my backyard"-instelling. Beetje jammer...
"The Bible is like a person, and if you torture it long enough, you can get it to say almost anything you’d like it to say"
--Rev. Dr. Francis H. Wade

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 apr 2007 12:06

Hebben wij hier niet een wet die ons de vrijheid geeft om ons geloof te uiten? voor mij valt daar ook de kleding onder.

Ik weet niet wat ik vervelender vind: die patserige nederlanders met hun zonnebril op en of een moslim vrouw met haar gezicht bijna helemaal bedekt. laten we als nederlanders eerst is naar ons zelf kijken. De meeste asociale mensen zijn vaak nog wel de nederlanders. De groep nederlanders waar ik liever een blokje om voor ga is groter dan de groep moslim vrouwen met hun gezicht bedekt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 14 apr 2007 12:07

Wat hier in Nederland ontbreekt, is de wil om allochtonen te helpen intergreren en van hun kant de wil om te intergreren, omdat enkele politieke prutsers Nederland het imago geven dat het vol is.

Kleinschalig gaat het meestal wel goed. (scholen bijv.) Maar op grote schaal (de pers) is het een drama en dat zal het wel blijven ook. Daar kun je in je eentje weinig tegen beginnen. Ja, acceptatie en respect zijn de sleutelwoorden. Tegenover iedereen die je tegen komt op je weg. Laten we daar eens mee beginnen, i.p.v. te generaliseren op grote schaal.

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 14 apr 2007 12:58

Pastafarian schreef:Welk recht of welke plicht wilde jij hier tegenover zetten dan? het recht om iemands gezicht te zien?

Er is o.a. de identificatieplicht. Daarnaast kan er gewoon een discussie worden gestart of wij in Nederland dergelijke kledij wenselijk achten.

Fout, zij proberen namelijk niemand te dwingen zich aan te passen aan hun normen. Bovendien is hun cultuur een stuk ouder dan dat dingetje wat wij "Nederlandse cultuur" noemen.

Dus ouder is beter? Bovendien weet ik helemaal niet hoe lang gezichtsbedekkende kledij bestaat en wordt gedragen.

Het is trouwens ook niet interessant, in Nederland is het gebruikelijk dat je je gezicht laat zien.

Tot de jaren 30 bestond er nog niet eens zoiets als het "Nederland" waar iedereen nu zo trots op is. En als jij je zo opstelt moet ik toch een aantal vraagtekens zetten bij de gastvrijheid die jij hier betuigt.

Natuurlijk ontwikkelt een cultuur, zo ook de Nederlandse.

Daarnaast vind ik het frappant dat jij vindt dat gastvrijheid betekent dat je de gasten geheel vrij laat. Gastvrijheid is niet vrijblijvend of ongelimiteerd.

Ze mogen van jou dus alles doen wat ze willen, in hun eigen huis, maar zodra ze de straat op gaan moeten ze doen wat jij normaal vindt. Lijkt mij een niet zo goed vermomde "not in my backyard"-instelling. Beetje jammer...

Dat is helemaal niet jammer, dat is een teken dat je de mensen wilt betrekken bij de samenleving. Juist het feit dat iedereen zo vrij is gelaten vanaf de jaren '60 heeft geleid tot grote problemen met minderheden zoals wij die nu kennen.
Dulce et decorum est pro patria mori

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 apr 2007 12:59

Sommige mensen zijn zo lelijk dat je ze wel een boerka om zou willen doen! :mrgreen:

Waar Mac met slagvaardige (doch pareerbare) argumenten komt, faalt Caligula gelijk zijn naamgever (Is je hobbelpaard al senator? Kijk je uit met loden waterleidingen?). De lap stof moet bij ID-check even worden weggenomen, maar kan, zodra de ID vastgesteld is, uiteraard weer worden teruggeplaatst.

Dat is net zoiets als dat ik de voordeur weer dichtdoe als ik bezoekers heb uitgezwaaid.

Inzake vrijheid: het valt mij op dat degenen die het hardst roepen dat de vrijheid in gevaar is hun medemens niet de vrijheid gunnen die zij voor zichzelf claimen. Totaal ongeloofwaardig en schokkend schijnheilig.

"Caligula schreef:Toon een beetje respect voor de cultuur waar je gastvrij wordt opgenomen en toon je gezicht.

Gastvrijheid is volgens mij niet een eigenschap waar, generaliserend gezegd, Nederlanders positief in uitblinken. Gastvrijheid heb ik in Italië, Duitsland en België veel meer ervaren dan in ons Nederland.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 14 apr 2007 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 14 apr 2007 13:14

Optimatus schreef:Waar Mac met slagvaardige (doch pareerbare) argumenten komt, faalt Caligula gelijk zijn naamgever (is je hobbelpaard al senator?).

In welke zin zou ik dan falen? Je kunt dat natuurlijk wel roepen, maar dan is het ook wel zo aardig als je dat exact aangeeft.

De lap stof moet bij ID-check even worden weggenomen, maar kan, zodra de ID vastgesteld is, uiteraard weer worden teruggeplaatst.

Was het maar zo gemakkelijk.

Inzake vrijheid: het valt mij op dat degenen die het hardst roepen dat de vrijheid in gevaar is hun medemens niet de vrijheid gunnen die zij voor zichzelf claimen. Totaal ongeloofwaardig en schokkend schijnheilig.

Ik ontzeg niemand het recht om zijn godsdienst uit te oefenen. Echter in de samenleving wens ik niet geconfronteerd te worden met allerhande veschijningsvormen van een religie of religieuze stroming. Religie is vooralsnog een particuliere kwestie.

Een van de zaken die mij stoort, is het aanschouwen van mensen wiens indentiteit niet is vast te stellen vanwege bedekkende kleding. Dit is nog los gezien van het feit dat ik dit een vorm vind van vrouwenonderdrukking. In Nederland kan en mag dat niet getolereerd worden.

Daarnaast ben jij heel erg snel geneigd om overdreven typeringen te gebruiken. Dergelijke emotionele reacties bevuilen enkel de discussie. Dat is nogal storend. Daarnaast ben ik geenszins schijnheilig of ongeloofwaardig.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 apr 2007 13:22

EDIT: Wet = wet en wat men daarvan vindt, moet men vooral zeggen, maar ik zie geen enkele reden om de huidige wetgeving te veranderen. De wet geldt voor iedereen ongeacht wat dan ook.

En dat moet vooral zo blijven.

Ben ik conservatief in deze? Prima!

Smurffie schreef:Wat hier in Nederland ontbreekt, is de wil om allochtonen te helpen intergreren en van hun kant de wil om te intergreren, omdat enkele politieke prutsers Nederland het imago geven dat het vol is.

Nog een kaneelbroodje graag! Beter had ik het niet kunnen uitdrukken.

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 14 apr 2007 13:29

Optimatus schreef:waar je gastvrij wordt opgenomen en toon je gezicht.

Gastvrijheid is volgens mij niet een eigenschap waar, generaliserend gezegd, Nederlanders positief in uitblinken. Gastvrijheid heb ik in Italië, Duitsland en België veel meer ervaren dan in ons Nederland.[/quote]

Dat kan allemaal waar zijn, maar dat is ook helemaal niet relevant. De vraag is of gastvrijheid vrijblijvend of ongelimiteerd dient te zijn.

Overigens zou jij als sociaal wetenschapper even kunnen nagaan wat Hofstede zegt over gastvrijheid in Nederland. Zijn bevindingen zijn meer betrouwbaar dan jouw ervaring.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 apr 2007 13:30

Zo, wat zegt hij dan wel niet?

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 14 apr 2007 13:30

Optimatus schreef:EDIT: Wet = wet en wat men daarvan vindt, moet men vooral zeggen, maar ik zie geen enkele reden om de huidige wetgeving te veranderen. De wet geldt voor iedereen ongeacht wat dan ook.

En dat moet vooral zo blijven.

Ben ik conservatief in deze? Prima!

Wat zou er conservatief zijn aan jouw standpunt?

Natuurlijk geldt de wet in principe voor iedereen, maar gezien bepaalde ontwikkelingen is het verstandig om na te denken over zaken die niet voorzien zijn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 apr 2007 13:32

Ik zie geen reden om de huidige wetgeving fundamenteel te wijzigen.

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 14 apr 2007 13:36

Optimatus schreef:Zo, wat zegt hij dan wel niet?

Geen idee, dat is om jou om uit te zoeken.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 14 apr 2007 13:37

Buiten de vraag of een burkaverbod te ver gaat of niet is het ook nog de vraag hoeveel zin zo'n verbod heeft. Jaag je op die manier die onderdrukte vrouwen niet het huis in of geef je ze juist een stuk vrijheid?

Terug naar “Archief”