Adoptie deel2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Re: Adoptie deel2

Berichtdoor Galateia » 12 mei 2010 09:13

AikonGirl schreef:Mooi dat er mensen zijn die wél voor die kinderen willen zorgen..

Klopt het trouwens, dat er meer wensouders (of hoe noem je dat) zijn, dan kinderen die geadopteerd kunnen worden?

Ja en nee. En zo is het. Om te beginnen het antwoord 'ja'. Daarvoor moet je weten, wat een kindje adoptabel maakt. Zomaar even een paar dingen:

- De situatie van het kindje moet voldoen aan de eisen van het betreffende land. Denk aan: een afstandsverklaring, een te vondeling gelegd verklaring, een overlijdensverklaring van de moeder,etc. Dat zijn natuurlijk hele belangrijke eisen, anders is een kindje simpelweg wettelijk gezien niet adoptabel. Let wel: er zijn heel veel kindjes in tehuizen over de hele wereld, maar niet elk kindje heeft de juiste papieren. Als een kindje bijvoorbeeld wordt gedumpt in een tehuis door familie, maar die laat het na om de juiste papieren te tekenen en verdwijnt vervolgens in het niets, dan is een kindje niet adoptabel. Want er is familie, maar die heeft niet officieel afstand gedaan.

- Het tehuis van het kindje moet contact hebben met organisaties die zich bezig houden met adoptie. Als er geen contacten zijn, dan kan een kindje nog zo adoptabel zijn, maar zal het nooit geadopteerd worden. Er zijn natuurlijk ontelbaar veel tehuizen in ontelbaar veel landen, maar met slechts enkele tehuizen in slechts een select aantal landen zijn er contacten. Kinderen zijn er dus zeker wel, maar ja, een adoptie moet wel mogelijk zijn.

- Het kindje moet voldoen aan de wensen en eisen van de aspirant-adoptieouders.

En daarmee kom ik op het antwoord 'nee'. Ook zomaar even een feit:

- Eisen van de wensouders. Veel kinderen in tehuizen zijn niet gezond. Of zijn geen baby meer (in adoptieland is 24 maanden een soort magische grens). Veel wensouders willen graag een zo gezond en jong mogelijk kindje. Of als een kindje van deze ouders niet gezond hoeft te zijn, dan wil men bijvoorbeeld niet een kindje met wat ernstigere of gecombineerde medische problemen. Dat moeten deze ouders zelf weten - laat ik dat voorop stellen - maar het zorgt er wel voor dat men dan vaak jarenlang op een wachtlijst staat, omdat er natuurlijk niet zo heel veel gezonde jonge kinderen beschikbaar zijn.

Wat je dus vaak leest in berichtgeving over adoptie, is dat er inderdaad meer wensouders zijn dan kinderen. En dat klopt. Als je met redelijk wat wensen/grenzen het traject in stapt, dan ben je echt jaren aan het wachten en kom je misschien wel nooit aan de beurt. Conclusie: er zijn geen kinderen die geadopteerd kunnen worden. Maar dat is niet helemaal waar. Want in adoptieland geldt nog steeds: als je geen wensen/grenzen hebt, dan hoef je helemaal niet lang te wachten (los van het voortraject, dat is voor iedereen gelijk). Er zijn zoveel kinderen, gewoon via de bestaande kanalen, waar ouders voor gezocht worden. Maar die sluiten dus niet aan bij de wensen van de wachtenden.

Mijn antwoord: nee. Het antwoord van de media en de meeste wensouders: ja. En zo ingewikkeld is het dus.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

mamavansophie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mamavansophie » 12 mei 2010 19:41

Galateia, je hebt het weer mooi verwoord....

en het is ongelofelijk triest, dat kindjes bijv gewoon in het riool belanden, niet voor te stellen voor ons Westerlingen... :cry:

Enne, ik had eigenlijk begrepen dat de wachtlijsten altijd wel lang zijn, ook voor special need kindjes nog gerust een jaar of 2 vaak. Maar wellicht klopt dat dan ook niet helemaal? Ligt mss ook aan het land van waaruit men wil adopteren?
-----------mamavansophie-------------denkt na over een nieuw onderschrift------------

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 12 mei 2010 19:52

mamavansophie schreef:Enne, ik had eigenlijk begrepen dat de wachtlijsten altijd wel lang zijn, ook voor special need kindjes nog gerust een jaar of 2 vaak. Maar wellicht klopt dat dan ook niet helemaal? Ligt mss ook aan het land van waaruit men wil adopteren?

Gedeeltelijk. Maar het ligt voornamelijk aan de wensen/grenzen van de wensouders. De term 'special need' is natuurlijk een verzamelnaam voor zo'n beetje alles wat een kindje kan hebben. Bij ruime grenzen of geen grenzen ben je eigenlijk nooit langer dan een paar maanden aan het wachten. En dat is dan puur het papierwerk, enzo.

mamavansophie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mamavansophie » 14 mei 2010 21:50

ja die term zal idd wel heel breed zijn...

maarre, als je nou eenmaal door alle keuringen heen bent, en je komt op een wachtlijst, dan mag je er (menselijkerwijs) wel van uitgaan dat je ook daadwerkelijk een keer een voorstel voor een kindje krijgt?
bij pleegzorg werkt het nl toch net allemaal een beetje anders, denk ik ...
-----------mamavansophie-------------denkt na over een nieuw onderschrift------------

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 15 mei 2010 10:42

Ik wil even 'zeggen' dat ik Galateia 's manier van schrijven/verwoorden altijd erg bijzonder vind en dat het me vaak raakt!
Psalm 25:2 (ber.)

meisje20
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor meisje20 » 18 mei 2010 07:46

vinden jullie dat je als adoptie ouders kunt blijven werken wanneer je een kindje hebt geadopteerd?
of wanneer je als alleenstaand een kindje adopteert?
Gods geduld is groot maar niet oneindig

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 18 mei 2010 11:42

Ik ben bewust gestopt met werken, maar dat had ik ook gedaan als we zelf een kindje hadden gekregen. Gewoon heel egoistisch vanuit mijn eigen standpunt: IK wil niets missen. Maar misschien vindt Michael het wel heel leuk opeen kdv, dus ik zou niet meteen willen zeggen dat het perse voor het kind het beste is te stoppen met werken. Ieder moet doen wat voor hun gezin het beste aanvoelt.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 18 mei 2010 12:50

De afwegingen van wel of niet werken zijn op een gegeven moment precies dezelfde als bij een biologisch kindje. Alleen met wat mij betreft wel een groot verschil in de beginperiode. Die eerste periode van een kindje in je gezin is heel belangrijk voor de hechting en de basisveiligheid van een kindje. Ik vind dat in die eerste maanden er echt altijd iemand (= papa of mama) bij het kindje moet zijn, totdat die eerste basis goed is. Dat is voor de toekomst van het kind en het gezin van zo groot belang, dat het niet opweegt tegen de eventuele voordelen van meer werken.

Wij hebben er bewust voor gekozen om allebei 50% te werken. En we vinden het heerlijk. Het was het afgelopen half jaar voor onze zoon ook heel belangrijk en als we nu zien, wat het resultaat is, dan zou ik het nooit anders doen! Na de zomer, dan zijn we een jaar thuis, gaan we beiden 60 % werken en de overlap bestaat dan uit 2 ochtenden peuterspeelzaal van 3 uurtjes. Nou, dat gaat hij echt heel leuk vinden, dus daar zitten we niet mee. En zo zullen we tot in de verre toekomst wel blijven werken :mrgreen:

Bij een volgend kindje gaan we dan weer allebei een tijd terug naar 50% en dan na ongeveer een jaartje (lang leve ouderschapsverlof!) weer naar de 60%, met de overlap verdeeld over 2 ochtenden.

Bij alle afwegingen moet je wel rekening houden met de kwetsbaarheid van een geadopteerd kindje. Soms kun je zelf denken, dat het allemaal wel goed zit, maar er blijft altijd iets wat je niet weet...

mamavansophie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mamavansophie » 19 mei 2010 19:41

meisje20 schreef:vinden jullie dat je als adoptie ouders kunt blijven werken wanneer je een kindje hebt geadopteerd?
of wanneer je als alleenstaand een kindje adopteert?

Dat ligt geheel aan de situatie en aan hoe je er zelf in staat, zou ik zeggen...

Maarre, ik ken een gezin die hebben niet zo lang geleden een kindje geadopteerd en die moeder is toch voor 50 % blijven werken.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 mei 2010 05:32

Ik vind het altijd zo opvallend, dat er bij wel/niet werken meteen over de moeder gesproken wordt. Ook bij ons vragen mensen altijd alleen maar, hoeveel IK werk, en wat mijn man doet, dat lijkt vanzelfsprekend. Mijn man heeft heel bewust een parttime baan nu. Hij zou niet eens meer anders willen! Bovendien zou - als het erop aan komt - ik eerder meer gaan werken dan hij.

Kijk, elke ouder maakt zijn eigen keuzes daarin. Alleen is een geadopteerd kindje vooral in het begin echt heel erg kwetsbaar. Je kunt een geadopteerd kindje gewoon niet meteen vergelijken met een kindje wat veilig in een gezin is geboren. Daarom vind ik echt, dat in die eerste maanden altijd papa of mama, of afwisselend papa of mama, bij het kindje moeten zijn. Die eerste basisveiligheid is zo belangrijk.

Onze zoon is nu sinds oktober bij ons en nog geen seconde alleen geweest zonder ons. Sinds kort begin ik het gevoel te krijgen, dat we dat wel eens zouden kunnen proberen, met oma als oppas erbij. Misschien eens een half uurtje oefenen, ofzo. En dat komt, omdat hij sinds kort alleen durft te gaan slapen en er helemaal op vertrouwt, dat we niet verdwijnen als we onze slaapkamer uit lopen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 mei 2010 11:38

Idd, Galateia, waarom altijd maar de vraag waarom moeders werken? er wordt volgens mij veel te weinig naar de vader gekeken. Jullie zoon is toch ook de zijne :D
Helaas is het hier nu nog niet mogelijk dat mijn man minder werkt, maar zodra zijn eigen bedrijf loopt zal hij veel meer met Jurian optrekken, heerlijk :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 20 mei 2010 11:57

fijn MissF :), en ik ben het er mee eens: er wordt (te) vaak naar de moeders gekeken. Hoewel ik mijn man niet minder zie werken dan 4,5 dag. Wie weet wat de toekomst brengt.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 22 mei 2010 10:06

kwebbel schreef:fijn MissF :), en ik ben het er mee eens: er wordt (te) vaak naar de moeders gekeken. Hoewel ik mijn man niet minder zie werken dan 4,5 dag. Wie weet wat de toekomst brengt.

Waarom niet?

Manlief hier is helemaal happy. Hij werkt nu 2,5 dag. Dalijk 3. Voor mij geldt hetzelfde. Meer dan genoeg. Onze filosofie: een week heeft 7 dagen, zorg dat je meer dan de helft van die dagen vrije tijd hebt.

We hebben toch alles al en leven echt zo ontzettend niet luxe en toch helemaal happy. Omdat we de afgelopen jaren - lees 6! - alleen maar voor de adoptie(s) hebben gespaard, hebben we geleerd om met weinig geld een ontzettend leuk leven te leiden.

Ach, hoor mij nou, ik weet niet eens wat we uitgeven en verdienen per maand. Ik weet alleen dat mijn leven niets veranderd is ten opzichte van toen we allebei fulltime werkten. Het is eigenlijk alleen maar relaxter geworden. En gaver. Want we hebben echt zo'n ontzettend lief kind. Ons kind is echt fantastisch! :mrgreen:

Wow, ik ben blij vandaag!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 22 mei 2010 11:26

niet alle werkgevers willen werknemers die minder werken.
Mijn man moet gewoon 5 dagen werken, anders moet hij toch echt ergens anders gaan werken, een half jaar ouderschapsverlof van 1 middag in de week was al erg moeilijk. Natuurlijk zijn ze het verplicht, maar het komt de werkrelatie niet echt ten goede.
en als hij straks zijn eigen bedrijf heeft, zegt hij dat hij meer thuis is, maar dat is natuurlijk onzin, want juist met een eigen bedrijf moet je veel werken, het zijn tenslotte allemaal inkomsten. Dus ook dan kan hij niet zeggen: helaas, we zijn alleen open op maandag en dinsdag.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 22 mei 2010 18:25

We hebben een nieuw financieel adoptie kindje via Woord en Daad, mijn hart smolt toen ik de foto zag. Wat een sweety maar tjonge jonge wat een erbarmelijke omstandigheden waarin dit gezin verkeerd. :cry:
ja, dat is mijn mening dan he.....

Terug naar “Archief”