Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor Optimatus » 25 feb 2012 00:20

Je hebt van die Ja/Nee stickers tegen ongewenst reclamedrukwerk.
Verder heb je een bel-me-niet-register.
Zou er ook een bel-niet-aan-register kunnen worden aangelegd om Mormonen en Bijbelvorsers te weren? Ik heb helaas een hond die iedereen likt, dus dat is ook niet erg afschrikwekkend. Het lijkt nu even rustig, maar het is een kwestie van tijd of er staat weer een kofferdragend echtpaar voor de deur.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 25 feb 2012 00:31

Ook voor Jehovagetuigens heb je van die stickers met een bijbeltekst en 'Jehovagetuigen worden vriendelijk verzocht niet aan te bellen'.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

tulp
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tulp » 25 feb 2012 10:30

Je kunt tegen JG die aan de deur komen, zeggen dat je niet meer bezocht wilt worden. Dan bellen ze niet meer bij je aan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 feb 2012 13:18

tulp schreef:Je kunt tegen JG die aan de deur komen, zeggen dat je niet meer bezocht wilt worden. Dan bellen ze niet meer bij je aan.

Dat helpt niet, want het zijn steeds anderen!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 feb 2012 15:06

Zelf vind ik het heel vreemd dat een gelovige, een Jeh. Getuige weert van de deur voor gesprek.
Ik kan me voorstellen dat ongelovigen net zo weinig trek in een Getuige heeft als een refo getuige.
Ik vind het prima om met hen in gesprek te gaan en weet ook wel inmiddels welke vragen ik moet stellen. Zie www.wachttorenkijker.nl
En Ik ken nogal wat ex-getuigen die mij uitleggen waar de knelpunten liggen.
Doorgaans weet men ongelooflijk veel van de Bijbel en kan menige kerkganger daar een voorbeeld aannemen en dat men geen gesprek aangaat is vaak een brevet van onvermogen omdat men zelf de Bijbel niet kent.
Ik weet dat deze mensen de brochures die men gratis geeft zelf moet betalen en ik ken de uitwerking van bepaalde tactieken.
Het raakt me altijd enorm als ik de passie zie waarmee men deze deur aan deur verkondiging uitvoert en alleen daarom al sta ik hen te woord en mag ik ook altijd mijn Woordje doen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 feb 2012 15:08

Dat helpt niet, want het zijn steeds anderen!

Nou en?? Geweldig toch dat je de kennis van de Schrift mag delen en overdragen.
Welke kerkganger neemt nog de moeite om langs de deuren te gaan met het evangelie?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 feb 2012 15:11

Wilsophie schreef:
Nou en?? Geweldig toch dat je de kennis van de Schrift mag delen en overdragen.
Welke kerkganger neemt nog de moeite om langs de deuren te gaan met het evangelie?

In gesprek gaan met een J.G. heeft weinig zin, we hebben ze zelfs wel eens binnen genood, maar deze mensen zijn zo gehersenspoeld, het heeft geen zin.
Ik heb een aantal keren langs de deur gelopen voor actie kerkbalans. VRESELIJK, hoe je behandeld wordt door mensen, die n.b. op papier lid zijn maar niet meer naar de kerk komen, praten over de kerk en het geloof.
En als je ongenood langs de deuren gaat met de Goede Boodschap, wekt dat irritatie op en ik zou bijna zeggen, soms terecht. Hoe kan iemand nu onderscheiden wie de jusite boodschap brengt en wie niet?
We hoeven allemaal geen zendeling te worden, maar steek je licht niet onder de korenmaat!
Begin in eigen gezin, familie, je collega's en ga niet preken, maar leef voor. Dat wekt veel meer respect op dan het bekeerpraatje.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 feb 2012 15:20

Wat spreek je jezelf nu tegen?
Je behandelt de Getuige van Jehovah op een wijze die je zelf afkeurt?

In de afgelopen 20 jaar heb ik heel wat van hooggeplaatsten van het WTG tot geloof zien komen in Jezus Christus en zagen dat ze op de verkeerde weg zaten.
En dat door getuigenis van mensen die een goede boodschap hadden aan de deur.
De man die het laatst bij mij aan de deur was, ging weg met een pak aan gedachten over de Schrift en hij komt terug.
Elke gesprek heeft zin. Ik vind het afkatten van Jeh. Getuigen heel vervelend.

Ik doe zelf niet aan deur langs deur evangelisatie, maar werk van harte mee aan tentevangelisatie in Nederland o.a. en dat is laagdrempelig en de keuze is aan de mens zelf om te komen.
Ik zie daar heel veel gebeuren. Welke kerk durft het nog aan om met een evangelisatie tent week aan week door Nederland te trekken?

En luister eens ik heb ervaring met sekten, tot heel dichtbij en weet echt veel van hersenspoeling, maar dat een gesprek zin heeft daarvan kan ik getuigen.
Dus wees voorzichtig met je uitspraken en conclusies en praat elkaar niet na.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 feb 2012 15:45

Wilsophie schreef:Wat spreek je jezelf nu tegen?
Je behandelt de Getuige van Jehovah op een wijze die je zelf afkeurt?

In de afgelopen 20 jaar heb ik heel wat van hooggeplaatsten van het WTG tot geloof zien komen in Jezus Christus en zagen dat ze op de verkeerde weg zaten.
En dat door getuigenis van mensen die een goede boodschap hadden aan de deur.
De man die het laatst bij mij aan de deur was, ging weg met een pak aan gedachten over de Schrift en hij komt terug.
Elke gesprek heeft zin. Ik vind het afkatten van Jeh. Getuigen heel vervelend.

Ik doe zelf niet aan deur langs deur evangelisatie, maar werk van harte mee aan tentevangelisatie in Nederland o.a. en dat is laagdrempelig en de keuze is aan de mens zelf om te komen.
Ik zie daar heel veel gebeuren. Welke kerk durft het nog aan om met een evangelisatie tent week aan week door Nederland te trekken?

En luister eens ik heb ervaring met sekten, tot heel dichtbij en weet echt veel van hersenspoeling, maar dat een gesprek zin heeft daarvan kan ik getuigen.
Dus wees voorzichtig met je uitspraken en conclusies en praat elkaar niet na.

Jij trekt de conclusie dat ik die mensen afkat en dat doe ik helemaal niet!
Ik blijf heel vriendelijk, maar ga niet meer in discussie. Ze komen hier soms op ongewenste tijdstippen, zondagmorgen half 10, wij stonden op het punt naar de kerk te gaan, en savonds, terwijl we nog zitten te eten.
En ik heb op heel andere momenten gesprekken, dat komt "vanzelf" vaak.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 feb 2012 16:34

ij trekt de conclusie dat ik die mensen afkat en dat doe ik helemaal niet!
Ik blijf heel vriendelijk, maar ga niet meer in discussie. Ze komen hier soms op ongewenste tijdstippen, zondagmorgen half 10, wij stonden op het punt naar de kerk te gaan, en savonds, terwijl we nog zitten te eten.
En ik heb op heel andere momenten gesprekken, dat komt "vanzelf" vaak.

Dat begrijp ik wel , maar je neemt toch de tijd niet om hen te woord te staan.
En discussie verwacht ik niet ,maar als je staat voor wat je gelooft moet iedereen bereid zijn dat uit te leggen en ja.. dat ze komen op een voor jouw ongelegen moment...vind ik geen argument.
Als ik een beroep doe op hulp zeg je dan ook sorry ik zat net te eten of sorry ik ging net naar de kerk?
Dan val je voor mij al af als vriend want dan hecht je blijkbaar veel danwel meer waarde aan eigen tradities en eetgewoonte.
Ik vind dat heel egoistisch.

tulp
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tulp » 25 feb 2012 17:47

schelpje3 schreef:Dat helpt niet, want het zijn steeds anderen!

Je moet vragen of ze het door willen geven aan de 'coördinator' van de huisbezoeken. Je komt dan op een lijst van mensen die niet bezocht willen worden.
Uiteraard krijg je dan wel een waarschuwing dat je voor eeuwig verloren zult gaan, maar als je aangeeft dat je dat risico wilt lopen, komen ze niet meer.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 feb 2012 22:58

Het idee dat deze mensen God verwerpen zoals Hij is, is heel verdrietig. Ook treurig is, dat ze blijven aanbellen, ook als je aangeeft dat je actief lid bent van een ander kerkgenootschap. Zelfs bij onze predikant kwamen ze aan de deur.

Als je dan ook nog ziet, dat ze met een nepbijbel rondlopen en niet eens de achtergronden kennen van de diverse auteurs van de (echte) Bijbel...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 feb 2012 08:35

Zelfs bij onze predikant kwamen ze aan de deur.

Ach wat sneu nou, hoe durven ze?
Had de man geen bordje in de tuin, ik ben predikant, ik wens niet lastig gevallen te worden door wie danook?

Een beetje dominee moet blij zijn en de mensen binnen uitnodigen.
Hij heeft immers de juiste Bijbel ,dus dominee kan deze mensen prima onderwijzen waar de hiaten liggen.
En ik heb zelf een lijstje met 10 vragen aan hen dat maakt hun eigen NBV overbodig en gebruiken we dezelfde Bijbel.
Want ik ben degene die hen nodigt in mijn huis.
Je moet wel weten en je verdiept hebben in de knelpunten.
Maar dat moet je met elk kerklid of sektelid.
Denk je nu echt dat jouw dominee de Waarheid in pacht heeft.
Waarschijnlijk kom ik snel met hem in gesprek over zaken die zijn kerk anders leert.
Denk je nu echt dat elk kerklid de achtergronden kent van de auteurs van de Bijbel?
Ik dacht dat God de Auteur was?

Leg me eens uit waar jij denkt dat die nepbijbel het mis heeft.
Leg me eens uit hoe jij er bij komt dat ze God verwerpen zoals Hij is, want hoe is Hij dan?
Waarom zeg je dat?
Heb je het hen gevraagd?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 feb 2012 12:52

Wie de Drieëenheid verwerpt, verwerpt God zoals Hij is. En de Bijbelvorsers verwerpen de Drieëenheid en daarmee God.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 feb 2012 13:07

Artikel 8 - De Heilige Drieëenheid

Volgens deze waarheid en dit Woord van God geloven wij in één God1, die een geheel enig wezen is, waarin drie Personen zijn, namelijk de Vader, de Zoon en de Heilige Geest2. Deze zijn werkelijk en van eeuwigheid onderscheiden naar hun onmededeelbare eigenschappen.
De Vader is de oorzaak, de oorsprong en het begin van alle zichtbare en onzichtbare dingen3. De Zoon is het Woord, de wijsheid en het beeld van de Vader4. De Heilige Geest is de eeuwige kracht en macht, die uitgaat van de Vader en van de Zoon5.
Uit dit onderscheid volgt echter niet dat God in drieën gedeeld is. Want de Heilige Schrift leert ons dat de Vader en de Zoon en de Heilige Geest wel ieder hun eigen zelfstandigheid hebben, onderscheiden door haar eigenschappen, maar toch zo, dat deze drie Personen slechts één God zijn. Het is dus duidelijk dat de Vader niet de Zoon is en dat de Zoon niet de Vader is; dat eveneens de Heilige Geest niet de Vader of de Zoon is.
Toch zijn deze Personen, aldus onderscheiden, niet gedeeld of onderling vermengd. Want de Vader heeft ons vlees en bloed niet aangenomen en ook de Heilige Geest niet, maar alleen de Zoon. De Vader is nooit zonder de Zoon6 en nooit zonder zijn Heilige Geest geweest, want Zij zijn alle drie even eeuwig in eenzelfde wezen. Er is geen eerste of laatste, want Zij zijn alle drie één in waarheid, in macht, in goedheid en barmhartigheid.

Het woord de Heilige drie Eenheid, komt niet in de Bijbel voor, ik denk dat het bedacht is om het ons iets gemakkelijker te maken om het te begrijpen.

Ik vind het in de NGB heel goed verwoord, vooral de laatste zin: want Zij zijn alle drie één in Waarheid in Macht, in Goedheid en Barmhartigheid.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Terug naar “Archief”