ereunao schreef:Veendam:
Dat den tempel nog niet verwoest was toen Johannes dit schreef valt nu juist nog te bewijzen, daarom mag jij dit niet als argument gebruiken! En het gaat hier niet over het letterlijke voorhangsel, maar figuurlijk wordt hier aangeduid dat God ieder mens zal oordelen naar het recht dat Hij op zijn schepsel heeft. De Joden naar de Torah en de heidenen naar het licht van hun geweten.(Rom.1:28-32)grt: ereunao
Nu ga je de rollen omdraaien maar dat bewijst niks.
Ik stel dat de tempel verwoest is in het jaar 70 AD en dat toen de brief al lang geschreven was.
Dat de hongersnoden die er waren in het jaar 60-64 AD en de aardbeving in Laodicea in 64 en de oorlogen die er toen in die tijd ook plaatsvonden zeer goed passen in de tijdsaanduiding van de laatste dagen dat mag voor zichzelf spreken.
Jij neemt de stelling dat de tempel genoemd in Ezechiel nog gebouwd moet worden omdat juist de tempel al verwoest zou zijn volgens jou omdat jij de tijdsaanduiding later gaat zetten in de periode 95 AD in plaats van voor 70 AD.
Toch is het wel typisch dat de meeste beken van het gehele NT allemaal in de periode van 60-65 geschreven zijn en dat zou jou aan het denken moeten zetten.
Stel nu eens dat de tempel echt een letterlijke tempel zou betekenen, waarom hebben de Joden die tempel dan nooit gebouwd ?
Vanaf de tijd dat Ezechiel schreef hadden ze daar tijd genoeg voor gehad en toch deden ze het niet ?
Verder zeg je eerst dat de wereld geoordeeld moet worden door de wet, maar nu zeg je nadat ik daar tegenin ga weer heel wat anders.
En kom dan niet met argument dat je citeerde van een ander zijn werk.
ls je citeren gaat steeds van een ander zijn werk dan moet je het er zelf mee eens zijn of zo volwassen zijn om er zelf bij te zetten dat de schrijver daar flink mis zat en niet klakkeloos alles overnemen en zeggen dat het allemaal is zoals je hebt overgeschreven.
Een ander punt is dat het boek openbaringen eigenlijk helemaal nooit was opgenomen in de canon tot 354 AD omdat er verschil van mening over was tussen de oosterse en de westerse kerk, net zoals met het boek Hebreeen. Luther bijvoorbeeld zei zelfs dat het bek openbaringen helemaal niet tot de canon moest behoren.