Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor boer » 21 aug 2012 23:10

Cicero schreef;
''Dat Paulus hier het Weken-/Pinksterfeest noemt heeft niets met de collecte in het bijzonder te maken, maar alleen met de datering van zijn reisplanning.''
Moslims hebben ook eens per jaar een liefdadigheids-inzamelen, zou het misschien kunnen dat er een gelijksoortige verordening was bij de Joden, die plaatsvond op diezelfde sabbat, beschreven in deut 16:10 ?
En laat dat nou precies diezelfde sabbat (van het wekenfeest) zijn als die door Paulus in 1 Cor wordt genoemd.
Ik vind dat wel heel ''toevallig'' .

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 22 aug 2012 06:39

Beste boer, waarom negeer je wat al eerder hierover is gezegd?
zou het misschien kunnen dat er een gelijksoortige verordening was bij de Joden, die plaatsvond op diezelfde sabbat, beschreven in deut 16:10 ?

1. De collecte bij Paulus is een ondersteuning voor de gemeente van Jeruzalem, niet een inzameling om een feest te vieren.
2. Er is niet één sabbat waarop de inzameling plaats vindt, maar "elke eerste dag der week/na de sabbat."
3. Dit gaat net zo lang door tot Paulus langskomt en dat plant hij ruim na het Wekenfeest.
4. Het Wekenfeest staat hier niet in verband met de collecte - dat is inlegkunde. Paulus noemt het feest alleen in verband met zijn reisplanning.

Deze argumenten zijn allemaal al naar voren gebracht en nog niet weerlegd. Dat geldt ook voor een hele reeks argumenten over de andere genoemde teksten.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 22 aug 2012 08:43

Ik negeer het niet,
want jouw benadering kan evengoed als inlegkunde worden aangemerkt.
En zeker , wanneer jij bepaalde delen van de Schrift als ''later bijgevoegd'' en als vervalst beschouwd.
Wat nu ''de inzameling voor de heiligen'' betreft, geeft Paulus in jouw geval dus de opdracht om (telkens?) wat geld apart te leggen, etc netc.
Hoe dan ook, op geen enkele manier kan dit worden gezien als een legitimatie om op de dag waarop dit gedaan wordt, deze dag nu als een geheiligde dag te gaan zien, die ook nog eens de eeuwige sabbat voor de Joden gaat vervangen (om maar weer terug on topic te komen ;-)
Als deze verordening zou hebben plaatsgevonden was daar echt wel een hoofdstukje in het NT aan gewijd, lijkt me.
Niets echter, ook niet op het apostelconvent, komt zelfs maar in de buurt van een dergelijke nieuwe inzetting, volgens mij.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 22 aug 2012 08:57

Ik negeer het niet,
want jouw benadering kan evengoed als inlegkunde worden aangemerkt.

Beste boer, mij ontgaat de logica van het woordje "want" hier. Maar goed, feit is
1. dat je al mijn argumenten hierboven wederom negeert
2. en dat je snel overspringt naar de legitimatie van de zondag als rustdag. Maar daar ging de discussie niet over.

Verder ben ik wel benieuwd naar mijn inlegkunde. Wat er inlegkundig aan mijn benadering? (Precies graag.)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 22 aug 2012 09:19

Weet je wat, denk wat je wilt.
Een gedeelte van een bijbelboek vervalst verklaren of ''later toegevoegd'' IS inlegkunde, want het past niet in je leer, dus nullificeer :-)

Een sabbat, elke sabbat, eerste dag der week, elke eerste dag der week, wat het ook is, nergens staat : Gij zult nu op de éérste dag der week rust houden, ipv op de láátste dag der week.
Daarmee ben ik niet off topic, maar ga ik juist terug naar topic.
In geval ik gelijk heb, is en blijft de sabbath nog steeds deel van het verbond met de Israelieten, toen, en niet nu met de heidenen.
In geval jij gelijk hebt, is de eerste dag der week nog steeds geen enkele reden om deze dag tot rustdag te verklaren, als daar geen énkele aanwijzing voor is in de Schrift.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 22 aug 2012 10:01

Een gedeelte van een bijbelboek vervalst verklaren of ''later toegevoegd'' IS inlegkunde, want het past niet in je leer, dus nullificeer
Dit heeft niets met deze discussie te maken en is bovendien volstrekt onwaar.

Maar goed, je hebt gelijk dat we het erover eens zijn dat er geen enkele Bijbelse grond is om de zondag tot rustdag te verklaren.

Onze sub-discussie ontstond doordat o.a. jij met veel zelfverzekerdheid je standpunt onderbouwde met uitleggingen die je tot nu toe niet voldoende hebt kunnen onderbouwen. Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik jouw uitleg van een aantal NT-teksten verwerp, zolang je die onderbouwing achterwege laat.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 23 aug 2012 18:06

Cicero schreef:Ik zie dat alleen de Grote Verzoendag "supersabbat" (in het Gr. trouwens weer een feestmeervoud: σάββατα σαββάτων) genoemd werd. Maar dat bewijst niet dat de rustdagen op andere feesten sabbat genoemd werden. Dat staat er niet.

Ik sluit dit overigens niet uit hoor, maar ik zie er eenvoudig geen bewijs voor. Dat plus het feit dat jouw totale theorie innerlijk tegenstrijdig is en geen rekenschap geeft van het Grieks, maakt dat jouw stellingname weinig overtuigend is.

Het woord 'shabat' wordt niet alleen gebruikt voor de 7e dag van de week, maar ook voor feestdagen waarop niet wordt gewerkt maar gerust, en die men als een 'shabat' beschouwt.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 23 aug 2012 18:09

dat heb ik een paar pagina's terug al geschreven, Boaz, naar aanleiding van duidelijke teksten in Leviticus én Numeri , maar je weet niemand laat zich iets gezeggen ;-)

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 23 aug 2012 18:15

Ik kwam onderstaande zin tegen:
'Dit argument is heel oppervlakkig en al o.a. aan de hand van 1 Kor. 16 weerlegd. Zou je daarop in willen gaan?'

(Ben net terug van vakantie, en heb (nog) niet alles gelezen over dit toppic.)

1 Kor.16 ondersteunt zeker niet de gedachte dat voor de Korintiers de shabbat zou zijn vervangen door de zondag. Wat er staat, is dat men op zondag geld apart moest leggen. Dit heeft niets te maken met de gang naar de synagoge. Men is in Israel nooit gewend geweest geld mee te nemen naar de synagogen; men zal op shabbat niet eens iets dragen. In dit stukje wordt betoogt dat mensen thuis geld apart moeten leggen.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 23 aug 2012 18:28

Boaz schreef:Ik kwam onderstaande zin tegen:
'Dit argument is heel oppervlakkig en al o.a. aan de hand van 1 Kor. 16 weerlegd. Zou je daarop in willen gaan?'

(Ben net terug van vakantie, en heb (nog) niet alles gelezen over dit toppic.)

1 Kor.16 ondersteunt zeker niet de gedachte dat voor de Korintiers de shabbat zou zijn vervangen door de zondag. Wat er staat, is dat men op zondag geld apart moest leggen. Dit heeft niets te maken met de gang naar de synagoge. Men is in Israel nooit gewend geweest geld mee te nemen naar de synagogen; men zal op shabbat niet eens iets dragen. In dit stukje wordt betoogt dat mensen thuis geld apart moeten leggen.

Inderdaad, van een gehéél andere strekking.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 23 aug 2012 19:35

@boaz
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb nooit iets anders beweerd. :)
Het woord 'shabat' wordt niet alleen gebruikt voor de 7e dag van de week, maar ook voor feestdagen waarop niet wordt gewerkt maar gerust, en die men als een 'shabat' beschouwt.

1. Heb jij bewijs dat men dit in de 1e eeuw deed? Je opmerking is gezien wat je van mij citeert nogal zinloos als je dat achterwege laat. :)
2. En, als we even voor het gemak aannemen dat ze dat deden zoals jij zegt, welke consequenties heeft dit voor de sabbat/zondag-discussie?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 24 aug 2012 08:14

Boaz schreef:

boer schreef:Inderdaad, van een gehéél andere strekking.

Heb je door dat Boaz betuigt dat ze geld "op de eerste dag der week" apart moesten leggen ipv "op een der sabatten? Boaz legt al uit waarom ze dit niet op sabbat zouden mogen doen!
En weer spreek je jezelf tegen.....

Krijgen we nog te horen welke van de twee "fantastische" (jouw woorden) artikelen van Pitboel jou theorie weergeeft? Want ze zijn namelijk in tegenspraak met elkaar.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 24 aug 2012 08:40

1. Heb jij bewijs dat men dit in de 1e eeuw deed? Je opmerking is gezien wat je van mij citeert nogal zinloos als je dat achterwege laat. :)
2. En, als we even voor het gemak aannemen dat ze dat deden zoals jij zegt, welke consequenties heeft dit voor de sabbat/zondag-discussie?

1) Men handelde volgens de Talmoed, hoewel de Talmoed nog niet op papier stond in de eerste eeuw, tot die tijd was het mondelinge overlevering.
2) De genoemde tekst wijst niets uit over shabbat of zondag, omdat het in het stukje helemaal niet gaat over een dienst waarbij geld wordt ingezameld, maar het gaat over het geld apart leggen THUIS.
Deze tekst is gewoon niet van nut voor de discussie.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 24 aug 2012 09:06

Boaz schreef:
1) Men handelde volgens de Talmoed, hoewel de Talmoed nog niet op papier stond in de eerste eeuw, tot die tijd was het mondelinge overlevering.
2) De genoemde tekst wijst niets uit over shabbat of zondag, omdat het in het stukje helemaal niet gaat over een dienst waarbij geld wordt ingezameld, maar het gaat over het geld apart leggen THUIS.
Deze tekst is gewoon niet van nut voor de discussie.

De discussie die met boer gevoerd wordt gaat er ook om of miav sabbatwv vertaald moet worden met:
"op de eerste dag der week"(Cicero) of als "op een der sabatten"(boer). In dat licht is 1 Cor 16 wel interessant.

Jij zegt al: op de sabbat mochten joden geen geld dragen/iets mee doen.
Dat is dan interessant als boer vertaalt met: op een der sabatten moeten jullie geld apart leggen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 24 aug 2012 09:20

Dat is een wel héél traditionele kijk op de Talmoed.

Maar waar precies en hoe wordt in de Talmoed feestdagen waarop gerust wordt een sabbat genoemd? Kun je een bronverwijzing geven? Ik vind dat namelijk heel interessant als het zo is.

En als we even aannemen dat jouw voorstelling van zaken hier klopt, welke consequenties heeft dit dan voor het begrijpen van het NT?

Terug naar “[Religie] - Open forum”