De Europese Grondwet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Stem je voor of tegen de Grondwet voor Europa?

Peiling eindigde op 06 jun 2005 20:12

Voor de Grondwet
7
11%
Tegen de 'Grondwet'
50
77%
Ga of mag (nog) niet stemmen
8
12%

Totaal aantal stemmen: 65

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 14 mar 2005 22:55

Ik kan me in dezen uitermate goed vinden in wat Menno de Bruyne van deze 'grondwet' vindt: Oud papier

Dankzij een stelletje onverdroten ijveraars van GroenLinks, PvdA en D66 houdt Nederland op 1 juni een heus referendum over de Europese Grondwet. Da’s effe een buitenkans! Lekker met z’n allen op 1 juni naar het wijkcentrum om de hoek of de dichtstbij zijnde basisschool om ‘ja’ of ‘nee’ zeggen tegen een berg papier waar de Mont Blanc bij verbleekt. Natuurlijk houden Tweede Kamer en regering het laatste woord, maar omdat een paar fracties nu al hebben gezegd dat hún laatste woord het laatste woord is dat de kiezers hebben gegeven, kan het bij een massaal ‘nee’ tegen die Grondwet nog leuk worden. In ieder geval voor de oud-papierhandel. Lees verder...
Niet het aanzien, maar het wezen!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 mar 2005 00:48

Ik meen mij te herinneren dat de SGP mordicus tegen een referendum was. Dan lijkt het mij ook niet meer dan eerlijk en consistent dat SGP-sympathisanten niet aan het referendum deelnemen. In principe is dat net zoiets als het bezoeken van een discotheek die men eigenlijk niet wilde. Of een coffeeshop. Of een bordeel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 16 mar 2005 21:09

Dit vind ik een uiterst hautaine opmerking van een buitensporige eurofiel. Niet deelnemen aan een referendum lost niets op. Ik wil alle aanwezige wettige middelen gebruiken om Europa te stremmen.

Bordelen, discos en coffeeshops zijn in wezen vrijwel een eindstation, of je moet de hel erbij rekenen. Een referendum is in wezen een neutraal iets. Als een mesje in kinderhanden (al lijkt de Kamer soms meer op een dierentuin). Het is overigens een raadgevend referendum en geen volkssoeverein referendum. Dat maakt het voor alle principiële tegenstanders (o.m. Wiegel bijvoorbeeld) gemakkelijker.

Optimatus, je gaat trouwens niet eens op de materie zelf in. Hoe tekenend...
Niet het aanzien, maar het wezen!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 mar 2005 22:04

Het is gewoon een kwestie van consequentie. Je bent altijd tegen een referendum geweest, dus waarom zou je er dan nu plotseling wel gebruik van maken? Omdat het je nu goed uitkomt?

Tergend hypocriet, eilaas, eilaas.

Ik ga waarschijnlijk ook tegenstemmen, niet omdat ik tegen Europa bent - minime - maar omdat deze grondwet niet brengt wat een grondwet brengen moet: een evenwichtig bestel.

Menno de Bruyne verkondigt een mening. Dat is zijn goed recht. De goede man verkondigt een mening die inmiddels al dermate genoegzaam bekend is, dat het folklore aan het worden is. Dat mag hautain klinken, zo is het ook bedoeld. De SGP is ondermeer tegen Europa omdat het humanisme en rooms-katholiscisme aan invloed zou laten winnen. Tja... Als de SGP nou eens zou inzien dat Europe gelukkig geen SGP-theocratie is en dat ook in onze Europese Unie kerken en staat gescheiden zijn... Des Pausen wil kan daveren en klinken, maar gelukkig heeft "Zijne Heiligheid" geen beslissende stem in de besluitvorming op Europees niveau.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 30 mar 2005 16:25

Toriso schreef:Dit vind ik een uiterst hautaine opmerking van een buitensporige eurofiel.
:mrgreen: Prachtig gezegd.

Of wij nu met z'n allen voor of tegen stemmen ; die grondwet komt er toch wel. Europese grondwet, Europees leger, nee tgaat de goeie kant op :cry: Enige voordeel zou zijn dat het koningshuis op den duur afgeschaft wordt, maar da's dan gelijk ook het enige voordeel.

SP- De eerste weg links.

http://www.sp.nl/nieuws/actie/grondwet/foto.php?code=41

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 apr 2005 23:29

Een paar opmerkingen:

- Europa is niet de VS. Wat daar werkt hoeft hier nog niet te werken;
- Een verenigd Europa is geen synoniem voor Europese grondwet;
- Er is ons nooit gevraagd of we wel bij NL wilden horen. Dat is waar. Inmiddels kennen we echter een staatsvorm die we democratie noemen.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 apr 2005 00:04

Als we uit de EU zouden willen stappen, dan zouden we wel massaal op een partij hebben gestemd die dat ook wilde. Uit de EU stappen is natuurlijk economische zelfmoord, omdat bijna alle handel tussen Nederland en de buitenlanden met buitenlanden in de EU plaatsvindt. Dan ben je gek als je het laatste restje inspraak overboord gooit.

Deze grondwet is echter slecht voor Nederland EN Europa, vandaar mijn tegenstem.

hetsgaapje

Berichtdoor hetsgaapje » 20 apr 2005 19:09

Ik ben tegen:
1 Deze 'grondwet' is geen grondwet: in een grondwet hoort iets te staan over de basiswaarden die je hebt zoals het recht op vrijheid van godsdienst en zo en deze 'grondwet' heeft het over de verdeling van het geld
2 Er wordt niets maar dan ook niets over de christelijke basis die bijna elk Europees land wel heeft
3 Ik ben voor de Europese unie maar dan moeten ze deze eerst eens democratisch maken en niet alles willen regelen vanuit Europa; er zijn grenzen

Riska

Berichtdoor Riska » 20 apr 2005 19:50

Ik heb daarover deze week iemand horen spreken. Nee, niet de geachte heer Donner die dreigt met een oorlog als in Joegoslavië.
Maar - ik weet helaas de naam niet meer - deze spreker gaf aan dat als wij geen 'ja' zeggen, wij alle inspraak verliezen.
Dat juist door de grondwet de Nederlandse regering kan zeggen: wij hebben dat in ons land anders geregeld en we houden het daarbij... Kortom: de bemoeizucht van de EU kan aan banden worden gelegd, juist door die grondwet.
Ik zal dus - ondanks sommige dingen waar ik minder happy mee ben - toch voor stemmen, want ik denk dat we door nee te zeggen maar een ding schaden: ons land.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 apr 2005 20:00

Ik denk dat ik toch tegenstem. Het is waar dat sommige dingen beter geregeld zullen zijn in die grondwet, maar ik vind het wel een aardig gebaar richting die ondemocratische bende daar in Brussel als heel het Europese volk 'nee' zegt. :P

En als je hier tegenstemt komt er heus wel weer een nieuw voorstel om die betrekkingen te regelen, dus daar ben ik niet zo bang voor.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 21 apr 2005 09:36

De EU zal uit monden tot een verschrikkelijke dictatuur, de eerste tekenen die zijn er al, dus een hartgrondig nee tegen de EU grondwet is op zijn plaats.

[/url][/list][/code]

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 apr 2005 09:38

Ben je gek; dan kom ik toch nooit aan de macht!

klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Riska

Berichtdoor Riska » 21 apr 2005 10:03

Lichtzwaard schreef:
De EU zal uit monden tot een verschrikkelijke dictatuur, de eerste tekenen die zijn er al, dus een hartgrondig nee tegen de EU grondwet is op zijn plaats.

Wat een onvoorstelbare onzin.... sorry hoor...
Laatst gewijzigd door Riska op 21 apr 2005 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 apr 2005 10:18

hetsgaapje schreef:2 Er wordt niets maar dan ook niets over de christelijke basis die bijna elk Europees land wel heeft

De Europese Unie is geen instelling die gebaseerd is op religie; een organisatie als de NAVO is dat ook niet. Ik zou dan ook niet weten waarom je een godsdienst in de grondwet moet vermelden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2005 11:01

Lichtzwaard. schreef:

Idd, geruchten gaan reeds dat het Vaticaan na de moord op Johannes Paulus II onder leiding van Benedictus XVI een definitieve machtsgreep aan het voorbereiden is in Brussel. "We're all gonna die, lalalalaa"

:roll: :D

Terug naar “Archief”