Man en Vrouw.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 25 okt 2004 09:42

joepie schreef:
Socrates schreef:Dan heb je een goeie man ;)

De ALLERLIEFSTE!!!!!!!!!!!!!!!!! :D

Dus mijn vrouw heeft ongelijk als ze zegt dat ik dat al ben? :x

Collateral

Berichtdoor Collateral » 25 okt 2004 10:09

PeterD schreef:Dus mijn vrouw heeft ongelijk als ze zegt dat ik dat al ben? :x

Ho ho, je moet niet alles zo zwart-wit zien :mrgreen:

joepie

Berichtdoor joepie » 25 okt 2004 10:15

PeterD schreef:
joepie schreef:
Socrates schreef:Dan heb je een goeie man ;)

De ALLERLIEFSTE!!!!!!!!!!!!!!!!! :D

Dus mijn vrouw heeft ongelijk als ze zegt dat ik dat al ben? :x

Ik denk het???? :oops: :mrgreen: :mrgreen:

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 25 okt 2004 10:20

En ontopic maar weer...
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 25 okt 2004 12:28

mijn vriendin zegt tegen mij dat ik de ware voor haar ben.

ik probeer de liefste te zijn en daar doe ik dan eigenlijk wel mn best op :D

maar een vraagje, zou jij een vriendin willen hebben waar je ontzettend veel van houdt maar die geestelijk (of verstandelijk) niet altijd op hetzelfde niveau als jijzelf zit??

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 okt 2004 12:13

taco schreef:mijn vriendin zegt tegen mij dat ik de ware voor haar ben.

maar een vraagje, zou jij een vriendin willen hebben waar je ontzettend veel van houdt maar die geestelijk (of verstandelijk) niet altijd op hetzelfde niveau als jijzelf zit??

wat bedoel je?

verstandelijk qua nivo.

of

geestelijk qua nivo?

Daar zit wel wat verschil in!!

joepie

Berichtdoor joepie » 27 okt 2004 20:18

Je bedoelt dat ze meestal boven jou niveau zit? ;-)
En het scheelt dat het in ieder geval niet altijd is :mrgreen:

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 27 okt 2004 21:41

ah man vrouw relatie wat een schattig onderwerp, (nee niet afkrakend bedoelt )

ik denk dat man en vrouw elkaar aardig kunnen aanvullen, kijk ik naar mezelf altijd van alles kwijt....schat heb jij... ja lieverd hier kijk eens,

is een prachtig voorbeeld hiervan. huishoudelijke taken doe ik niet zo veel maar dat komt omdat ik werk, Kind in bed leggen doe ik minimaal 3 tot 5 x in de week. Alleen 's ochtends moet je mij met rust laten en ik mijn vrouw. Koken vindt ik heerlijk en als ik tijd heb duik ik lekker de keueken in as zondag komt er een vriendin eten van ons dus dat wordt zaterdag eerst de kerk helpen met de verkoop van spullen en dan de keuken in. Hoezo mannen niet geemancipeerd.

maar naar aanleiding van het begin van dit topic lees ik (wist ik uiteraard al ) dat god man en vrouw geschapen heeft. Maar in genesis staat dit
14 Toen zeide de HEERE God tot die slang: Dewijl gij dit gedaan hebt, zo zijt gij vervloekt boven al het vee, en boven al het gedierte des velds! Op uw buik zult gij gaan, en stof zult gij eten, al de dagen uws levens.

15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.

16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.

17 En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.

18 Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten.

19 In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren
hoe moeten we dan vers 16 opvatten ? als een straf dat de vrouw kinderen moet baren. en dat de man de vrouw mag onderdrukken ?

btw ben mischien niet zo bijbelvast als sommige onder jullie maar ik ga wel door jullie wat meer nadenken en bekijken,

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 28 okt 2004 01:20

Marnix schreef:Binnen een homohuwelijk kinderen krijgen lijkt me inderdaad niet goed.

Is sowieso niet mogelijk, toch?! :wink:

Cavecracker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cavecracker » 28 okt 2004 01:30

Als je het alleen van seks af laat hangen niet nee... :wink:

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 28 okt 2004 01:34

Het is niet echt een kwestie van willen, maar meer van 'vallen op'.
Je stelt je vraag wel niet aan mij, maar ik neem (hopelijk vind je dat niet erg) de vrijheid om te antwoorden. :oops:
Het is denk een kwestie van persoonlijkheid, hoe je zelf bent en wat je zelf belangrijk vind wat je vriend/vriendin voor eigenschappen heeft.
Meestal is het wel zo dat je meer naar iemand van ongeveer hetzelfde niveau trekt. Jongens kunnen het ook beter aarden met een meisje dat verstandelijk lager niveau heeft, dan andersom. Is geen wet van meden en persen, maar over het algemeen.
Het geestelijke niveau is ook wel belangrijker dan het verstandelijke niveau en daar moet je wel ongeveer op een lijn zitten denk ik. Met geestelijk niveau bedoel ik het nadenken over dezelfde dingen, het elkaar aanvoelen, aanvullen ed. Met verstandelijk niveau meer het leren.
Iemand die niet zo goed kan leren kan geestelijk heel ver zijn, en andersom kan iemand die beter kan leren, geestelijk helemaal niet bij je passen en over de dingen nadenken die jij belangrijk vind en jouw aanvoelen ed.
Maar als je van iemand houdt, hou je van degene zoals die is. Of deze dan wat slimmer of minder slim is, boeie!

joepie

Berichtdoor joepie » 28 okt 2004 07:20

Gen 2 in twee vertalingen.
16 Tegen de vrouw zei hij:
‘Je zwangerschap maak ik tot een zware last,
zwoegen zul je als je baart.
Je zult je man begeren,
en hij zal over je heersen.’ 16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermeerderen de moeite uwer zwangerschap; met smart zult gij kinderen baren en naar uw man zal uw begeerte uitgaan, en hij zal over u heersen.
17 Tegen de mens zei hij:
‘Je hebt geluisterd naar je vrouw,
gegeten van de boom die ik je had verboden.
Vervloekt is de akker om wat jij hebt gedaan,
zwoegen zul je om ervan te eten,
je hele leven lang. 17 En tot de mens zeide Hij: Omdat gij naar uw vrouw hebt geluisterd en van de boom gegeten, waarvan Ik u geboden had: Gij zult daarvan niet eten, is de aardbodem om uwentwil vervloekt; al zwoegende zult gij daarvan eten zolang gij leeft,
18 Dorens en distels zullen er groeien,
toch moet je van zijn gewassen leven. 18 en doornen en distelen zal hij u voortbrengen, en gij zult het gewas des velds eten;
19 Zweten zul je voor je brood,
totdat je terugkeert tot de aarde, waaruit je bent genomen:
stof ben je, tot stof keer je terug.’ 19 in het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aardbodem wederkeert, omdat gij daaruit genomen zijt; want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 28 okt 2004 12:27

volgens mij is vers 16 niet zozeer bedoelt als je 'mag' heersen, maar als een vloek: je zult willen heersen... de mens heeft door dit te doen ook de relatie tussen man en vrouw grondig verziekt...
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Man en Vrouw.

Berichtdoor menachem » 28 okt 2004 12:53

Evelien schreef:Ik zat zo te denken over de relaties aan gaan van hetzelfde geslacht. Daarbij had ik de volgende gedachten: "Waarom schiep God de mens?" Waarom schiep hij man en vrouw. Waarom schiep hij niet: "Man en Man" of "Vrouw en Vrouw"??

Want in Genesis 1 lezen we over waarom God de mens geschapen heeft.

En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde

relatie is niet echt het woord dat je hier moet gebruiken: relatie is wel heel breed: een vader heeft een relatie met zijn zoon, een moeder met haar dochter.

de bepaling uit de Tora is dat seksuele omgang tussen familieleden en mensen van hetzelfde geslacht verboden is: niet meer en niet minder.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 28 okt 2004 15:24

parkiet schreef:volgens mij is vers 16 niet zozeer bedoelt als je 'mag' heersen, maar als een vloek: je zult willen heersen... de mens heeft door dit te doen ook de relatie tussen man en vrouw grondig verziekt...

Vers 16
Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.

hij zal over
Dat is, hij zal macht hebben over u te gebieden, hetwelk uw vlees nu lastig zal zijn, daar het vóór den val niet dan lieflijk was.

Dit staat er in de kanttekeningen... :?
Hier wordt denk ik niet bedoeld, dat de man heel je leven mag beheersen en tot in de puntjes regelt wat je wel en niet mag volgens hem. En echt totale macht over je mag uitoefenen (dat is misbruik maken van die machtspositie). Alleen met betrekking tot die 'lastige dingen' mag hij je dan 'gebieden'. Maar niet als het gaat om bijv. wel of niet studeren, wel of niet werken, k noem maar wat.
De vraag is: wat wordt er bedoeld met 'lastig'. In wat is een vrouw dan zo lastig geworden?
Laatst gewijzigd door just_mary op 28 okt 2004 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”