Wat is er tegen het bezoeken van andere kerkdiensten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 sep 2004 16:24

Caprice, je trekt het uit zijn verband.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 sep 2004 17:42

Optimatus schreef:Caprice, je trekt het uit zijn verband.

Volgens mij is die tekst swieso (menigvuldig) uit z´n verband gerukt. Naar ik mij meen te herinneren gaat die over verschillende geesten, dat je moet bebroeven of die uit God zijn. Dat heeft dus weinig te maken met verschillende kerken, voetbal, muziek, film, whatever waar die tekst allemaal voor ge- en misbruikt is. (Waarmee ik niet wil zeggen dat je die dingen niet mag beproeven, maar deze tekst gaat daar iig niet over)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2004 23:31

caprice schreef:
Optimatus schreef:Ik geloof dat ik die zin niet helemaal snap. Kun je jouw vraag zo formuleren dat ik hem wel snap? :)

Moet je die opdracht 'Beproeft alle dingen en behoudt het goede' niet toepassen op de prediking in je eigen gemeente? Die moet je toetsen aan Gods Woord. Zie ook de kanttekening bij die tekst.
Dus de prediking beproeven met Gods Woord. Waarom zou je dat in een ander kerkverband moeten doen?

Die tekst kan je zowel voor als tegen kerkshoppen gebruiken... daar schieten we dus niks mee op

Heeft iemand dit nog gelezen?

Totaal niet mee eens, is dacht ik al wel eerder besproken ook. Ik woon nog thuis, ik eet gemiddeld zo'n 3 dagen in de week niet mee.... Maar er is niks mis met de gezinssituatie.... Je hebt elke zondag samen een kerkdienst.... als je die tweede dienst dan wat anders doet zie ik dat niet als een probleem zoals deze dominee het schetst: Alsof je eigen kerk niet goed genoeg zou zijn, alsof er iets mis zou zijn met de gemeenteband.....

Johannes1 schreef:paulus was er tot geroepen net als de apostelen. maar wil dit zeggen dat iedereen daar toe geroepen is? ik denk het niet. ik denk eerder dat ieder mens ergens zijn of haar talent voor heeft. het zij voor evangeliseren, hetzij het luisteren, hetzij er voor te bidden. maar jij spreekt van een actieve rol en ik bedoelde met mijn alternatief dat we ook God Zijn werk kunnen laten doen en er voor kunnen bidden dat er nog mensen tot inkeer gebracht mogen worden.

Ik ben het niet met je eens... iedereen kan evangeliseren... De een heeft een goede babbel en kan goed praten met mensen. De ander kan goed met ouderen overweg en zoekt ze af en toe eens op. Weer een ander vertrouwt heel zichtbaar op God etc. Iedereen kan op zijn/haar manier anderen van God vertellen... Wat schrijft Paulus aan de Filippenzen: Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend. Dat is al het begin van evangelisatie. Hoe zit dat met ons? Is onze vriendelijkheid bij iedereen bekend? Zo gastvrij zijn onze kerken anders nou ook weer niet... stel dat je ergens op bezoek gaat en iedereen praat over dingen die je niet snapt... zul je je vast heel welkom voelen... En dat terwijl Paulus de hele gemeente opdraagt om een leesbare brief voor IEDEREEN te zijn. Zo leesbaar zijn we lang niet altijd. Maar de opdracht is er... hoezo evangelisatie alleen voor anderen weggelegd? Laten we zelf maar eens in actei komen voor we alles op anderen afschuiven en denken: Ach we bidden wel, dan doen we genoeg.

Jezus zegt niet: Bidt God dat mensen zich bekeren. Hij zegt:

Zie er is wel een grote oogst, maar er zijn weinig arbeiders. Bidt de Vader dat Hij arbeiders stuurt!

Dit zegt Hij omdat God ons wil inzetten voor het binnenhalen van de oogst, die hij zelf heeft gezaaid. Laten we bidden om meer arbeiders en zelf het voorbeeld geven en aan de slag gaan, in plaats van de zeggen: Tja, ik ben niet zo goed daarin.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 15 sep 2004 09:51

Marnix schreef:[

Totaal niet mee eens, is dacht ik al wel eerder besproken ook. Ik woon nog thuis, ik eet gemiddeld zo'n 3 dagen in de week niet mee.... Maar er is niks mis met de gezinssituatie.... Je hebt elke zondag samen een kerkdienst.... als je die tweede dienst dan wat anders doet zie ik dat niet als een probleem zoals deze dominee het schetst: Alsof je eigen kerk niet goed genoeg zou zijn, alsof er iets mis zou zijn met de gemeenteband.....

.

Als je zo denk behoor je zelfs officieel van het avondmaal afgehouden te worden. Lees maar eens het avondmaalsformulier erop na. Want er staat onder het gedeelte van zonde: ieder die niet trouw de kerkdiensten bezoeken.
En als je van de twee diensten er maar één bezoekt kan ik niet vinden dat je trouw in je bezoeken bent.

Bumblebee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bumblebee » 15 sep 2004 14:36

joepie schreef: En als je van de twee diensten er maar één bezoekt kan ik niet vinden dat je trouw in je bezoeken bent.

Nou, ik wel. :!:

Iemand die iedere week naar de bijeenkomst van zijn/haar gemeente toe gaat, is imho een trouw bezoeker. Ontrouw in je bezoeken ben je voor mij pas als je bijvoorbeeld alleen met Kerst en Pasen gaat.

Stel je voor, je gaat eens een weekend naar je ouders, (tegenwoordig heb je namelijk kinderen die ergens anders heen verhuizen en dus NIET meer automatisch in hetzelfde dorp en dezelfde kerk zitten), naar vrienden, weet ik veel, dan ga je dus ook niet naar je eigen kerk.

Wat moet je dan, als een gek naar je eigen woonplaats vliegen? O nee, reizen op zondag, hoe kan ik het bedenken. Helemaal maar niet weggaan? Leuk voor je ouders.

We hebben het over iemand die ELKE WEEK trouw met zijn gemeente in de kerk zit. Dat is volgens mij trouw! Dat hij dan soms ook eens ergens anders zit, doet aan de trouw voor zijn eigen gemeente niets af.

(en kom er niet mee aan dat ik het ook niet leuk zou vinden als mijn man af en toe eens in een ander bed zou duiken als hij ook maar regelmatig bij mij was... :lol: dat heb ik al zo vaak gehoord en het is imho een onzinnige vergelijking.)
In that day the LORD will whistle for flies from the distant streams of Egypt and for Bumblebees from the land of Assyria.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 sep 2004 14:38

ik denk meer dat je het zo moet bekijken, bijtje :mrgreen:

als je kan moet je naar je eigen gemeente gaan, maar neem nou jou voorbeeld dat je op bezoek bent bij je ouders, dan kan je best 2x daar naar de kerk gaan.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 sep 2004 19:29

Ik heb zelfs af en toe de neiging op een zondag helemaal niet naar mijn eigen gemeente te gaan. Sommige gastpredikanten zijn dermate niet mijn smaak dat ik dan maar eens bij de buren ga kijken (Bergambacht (PKN) of Schoonhoven (Oud-Katholiek).

caprice

Berichtdoor caprice » 27 dec 2004 08:24

Optimatus schreef:Sorry Caprice, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij een tamelijk gesloten wereldbeeld hebt. Kijk eens over de muren van je eigen kerk... Daar is ook een en ander te zien.

Derde dienst gisteren in de PKN geweest. :)
Ds. H. Visser, emeritus-predikant.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 dec 2004 11:46

De Ds. Visser van de Pauluskerk in Rotterdam?

caprice

Berichtdoor caprice » 27 dec 2004 12:03

Optimatus schreef:De Ds. Visser van de Pauluskerk in Rotterdam?

Dat weet ik niet. Hij was al emerituspredikant volgens mijn vader, ook zag hij er vrij oud uit.
Zijn zoon staat volgens mij in de den Haag: http://www.bethlehemkerk-denhaag.nl.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 27 dec 2004 18:45

Het is ds. H. Visser wonend in Barneveld, zijn zoon is predikant in den Haag en een andere zoon predikant in Apeldoorn, een schoonzoon is ook predikant ds Roest maar waar deze predikant woont weet ik niet.
Caprice hoe vond je zijn preek, ik heb hem meerdere malen gehoord en ik vind dat deze man wel wat te vertellen heeft, ik denk dat jij Ger. Gem bent, dan zul je misschien wat moeite hebben, ik denk niet dat je daar zo iets hoort.

caprice

Berichtdoor caprice » 27 dec 2004 19:10

Ik kon best goed luisteren, hoor.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 27 dec 2004 21:59

Dat is gelukkig. Maar maakt zo'n preek je ook aan het twijfelen over de uitgangspunten van je eigen kerkgenootschap? Of vindt jij dat er in wezen geen verschil is? Ik hoor binnen mijn eigen kerk behoorlijke verschillen en als ik een predikant hoor uit de GG denk ik toch dat er verschillende uitgangspunten zijn. Dan wijs ik alleen maar op het verschil hoe er tegen de gemeente wordt aangekeken en dat heeft gevolgen voor de inhoud van de preek.

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 00:26

waarnemer schreef:Dat is gelukkig. Maar maakt zo'n preek je ook aan het twijfelen over de uitgangspunten van je eigen kerkgenootschap? Of vindt jij dat er in wezen geen verschil is? Ik hoor binnen mijn eigen kerk behoorlijke verschillen en als ik een predikant hoor uit de GG denk ik toch dat er verschillende uitgangspunten zijn. Dan wijs ik alleen maar op het verschil hoe er tegen de gemeente wordt aangekeken en dat heeft gevolgen voor de inhoud van de preek.

Het is niet zo dat er totaal geen verschillen waren, hoor. Van verschillende kanten hoorde ik trouwens dat het een zogenaamde 'zware' dominee is in de PKN.
Hij gebruikte soms wel een beetje populair taalgebruik. Het gaat ook niet alleen om leer, maar ook om leven. Men was er niet echt moeilijk in het niet dragen van een hoed door vrouwen. En er zullen verder nog best verschillen zijn, zoals tv en dvd's e.d. zaken.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: WE ZULLEN VLUCHTEN VAN DE KERKEN.

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 00:47

Kees Droog schreef:Het uur van Gods oordeel is gekomen!
Gelovigen moeten NU de kerk uitvluchten.

De Bijbel onderwijst dat in deze dagen we zullen vluchten van de kerken. Gods
oordeel is begonnen, en God start het in de uiterlijke kerk.
We zullen, als mogelijk, bijeenkomen met andere gelovige; maar niet in een kerk. (Hebreeën 10:25)

Vreest God, en geeft Hem heerlijkheid, want de ure Zijns oordeels is gekomen; En aanbidt Hem, Die den hemel, en de aarde, en de zee, en fonteinen der wateren gemaakt heeft. (Openbaring 14:7)

Maar wanneer gij zien zult, dat Jeruzalem van heirlegers omsingeld wordt, zo weet alsdan, dat haar verwoesting nabij gekomen is.
Alsdan die in Judea zijn, dat zij vlieden naar de bergen; en die in het midden van dezelve zijn, dat zij daaruit trekken; en die op de velden zijn, dat zij in dezelve niet komen. Want deze zijn dagen der wraak, opdat alles vervuld worde, dat geschreven is. (Lukas 21:20-22)

In deze verzen, "Jeruzalem" en "Judea" verwijzen naar de uiterlijke kerken. De “bergen” naar Christus. De eeuwige Kerk bestaan uit al die God heeft gered en deze zullen leven met Hem eeuwig in de Hemel.
De "legers" zijn satan (de antichrist), als hij komt met zijn valse profeten met kracht, tekenen en wonderen der leugen. Dit is Gods oordeel in de kerk. Zie ook 2 Thessalonicensen 2:1+.

Want het is de tijd, dat het oordeel beginne van het huis Gods; en indien het eerst van ons begint, welk zal het einde zijn dergenen, die het Evangelie van God ongehoorzaam zijn? (1 Petrus 4:17)

kees droog

Ik denk dat niemand zich zal verbazen Kees, als ik zeg dat ik me wel in je verhaal kan vinden. Maar hoe kom je er zo bij?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”