Tale Kanaäans

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2004 22:27

Misschien dat we daarom zo vaak vastlopen... :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 sep 2004 09:57

Ik werd door Henkie doorverwezen naar dit topic. Maar hier heerst ook verwarring over wat tale Kanaans is.

Maar goed, blijkbaar is het in sommige kringen normaal om de taal uit de Statenvertaling te gebruiken om met elkaar te communiceren. Jammer, want zo snapt een buitenstaander er nix van. Het is al zo moeilijk om het geloof te begrijpen voor een niet-christen, laat staan als je dan ook nog oud-Nederlands praat.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 28 sep 2004 10:05

Als mensen van dezelfde traditie met elkaar communiceren, kunnen ze natuurlijk best de taal van de Statenvertaling gebruiken, dat heeft niets met een buitenstaander te maken. Denk je echt dat als ze met iemand praten die nog nooit iets van de Bijbel heeft gehoord in de tale kanaäns praten?? :?:
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 28 sep 2004 10:47

De 'Tale Kanaäns' is niets meer en niets minder dan elkaar verstaan en begrijpen in Jezus. Dat heeft niets met (oud)nederlands te maken, veel meer met de manier waaróp je elkaar (aan)spreekt. En of je dat nu in oud of hedendaags nederlands doet, maakt voor de definitie niet uit. Volgens mij staat dit ook los van de vraag hoe je buitenkerkelijken bereikt, al moet je wel nadenken hóe je dat doet.

Waarom nemen we een uitdrukking als 'Tale Kanaäns' zo letterlijk op? Een uitdrukking wil over het algemeen figuurlijk iets duidelijk maken, niet letterlijk.

Heb overigens alleen de laatste twee pagina's doorgelezen.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 sep 2004 10:54

JMvVliet schreef:Waarom nemen we een uitdrukking als 'Tale Kanaäns' zo letterlijk op? Een uitdrukking wil over het algemeen figuurlijk iets duidelijk maken, niet letterlijk.

Omdat hij meestentijds letterlijk bedoeld is. Je kunt er wel een figuurlijke betekenis aan geven, maar zo is het oorspronkelijk niet bedoeld.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 sep 2004 12:02

Het kan zijn dat ik de bijbel niet goed lees, maar waar kom ik in de bijbel de term tale kanaäns tegen?

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 28 sep 2004 12:07

Nergens... het is ook eigenlijk gewoon de Tale Nederlands. Of beter gezeged; de Taele Nederlandsch...

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 28 sep 2004 12:09

Sabra schreef:Het kan zijn dat ik de bijbel niet goed lees, maar waar kom ik in de bijbel de term tale kanaäns tegen?

In Jesaja 19:18 (met een kleine draai) Dus inderdaad je kent je Bijbel niet :P
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 sep 2004 12:16

Helaas wordt daar niet uitgelegd wat de taal van Kanaän is.

Ik citeer:

Te dien dage zullen er vijf steden in het land Egypte zijn, die de taal van Kanaän spreken en die bij de Here der heerscharen zweren; één zal genoemd worden: stad der verwoesting.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 28 sep 2004 12:19

'sprake Kanaäns' staat er bij mij :)

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 28 sep 2004 12:25

Sabra schreef:Helaas wordt daar niet uitgelegd wat de taal van Kanaän is.

Ik citeer:

Te dien dage zullen er vijf steden in het land Egypte zijn, die de taal van Kanaän spreken en die bij de Here der heerscharen zweren; één zal genoemd worden: stad der verwoesting.

Lees dan ook de kanttekeningen erbij :wink: Hier is trouwens de term "tale kanaans" echt van afgeleid. Met dit begrip tale Kanaans zullen weinig mensen moeite hebben. Maar het is dus ook weer geen excuus om een taal te gebruiken waarvan de woorden niet voor iedere geinteresseerde te begrijpen zijn.

kanttekening:

Hebreeuws, die met de lip Kanaäns spreken zullen, gelijk Gen. 11:1. Dat is, zij zullen van Gods Woord spreken, hetwelk in de spraak Kanaäns, dat is, in de Hebreeuwse spraak, beschreven is, en zij zullen zich van de gelovige Joden laten onderwijzen in den weg der zaligheid.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 28 sep 2004 12:27

Mijn bezwaar tegen het hele tale kanaäns-principe is dat het al snel zo gewichtig klinkt dat een eventuele inhoudsloosheid moeiteloos verbloemd wordt.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 sep 2004 12:31

tweede bezwaar is dat eventuele goede inhoud ook moeiteloos onbegrijpelijk kan worden voor veel luisteraars. Dat het een soort geheimtaal, vakjargon wordt voor een select groepje ingewijden...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 sep 2004 14:25

parsifal schreef:
Lees dan ook de kanttekeningen erbij :wink: Hier is trouwens de term "tale kanaans" echt van afgeleid. Met dit begrip tale Kanaans zullen weinig mensen moeite hebben. Maar het is dus ook weer geen excuus om een taal te gebruiken waarvan de woorden niet voor iedere geinteresseerde te begrijpen zijn.

Ik beschik niet over kanttekeningen. Had het even moeten opzoeken op internet.

Hebreeuws, die met de lip Kanaäns spreken zullen, gelijk Gen. 11:1. Dat is, zij zullen van Gods Woord spreken, hetwelk in de spraak Kanaäns, dat is, in de Hebreeuwse spraak, beschreven is, en zij zullen zich van de gelovige Joden laten onderwijzen in den weg der zaligheid.

Nochtans zie ik het verband niet tussen de letterlijke betekenis en de zogenaamde geestelijke betekenis.

caprice

Berichtdoor caprice » 28 sep 2004 20:49

caprice schreef:
Rufi schreef:
caprice schreef:
Lalage schreef:caprice, praat jij irl ook zo? :shock:

:?:

Wat bedoel je? Als je die post erboven bedoelt, zo ben ik gewoon gewend te praten met mijn vriend.
Is er iets vreemds aan dan? :?

Het is al eens vaker tegen je gezegd dat je nogal 'hoogdravend' praat. Het zou goed zijn als je eens leert om de dingen die met het geloof te maken hebben in je eigen woorden te zeggen. Allereerst is dat goed voor jezelf denk ik, omdat het je helpt je de dingen eigen te maken. In de tweede plaats begrijpen dan meer mensen wat je bedoelt. Denk er maar eens over na.

Ja juffrouw.

caprice schreef:
Rufi schreef:Zo was het absoluut niet bedoeld, Caprice.

Hoe dan? Ik wordt er een beetje moe van. Sommige dingen verwoord ik gewoon zo, en ik gebruik echt geen woorden waarvan ik de betekenis niet weet, hoor.

Kom nu eens met concrete zaken s.v.p. :roll:

Terug naar “Archief”